Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vuokralla niin pitääkö putkimies soittaa huollon kautta

Vierailija
15.08.2023 |

Vai voinko soittaa ihan jollekin suoraan ja maksaa sitten itse? Taloyhtiön huolto ulkoistettu niin kestää aina monta päivää joskus viikkoja että kukaan tulee. Ensin pitää soittaa huotloyhtiöön ja sitten sieltä soittaa huoltomies joka tulee joskus kun kerkiää eikä koskaan ekalla käynnillä tehdä mitään vaan ensin katsotaan mikä vika ja sitten viikon päästä tullaan ehkä tekemään homma.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

huollon kautta pysyy edes joku kontrolli mitä räpellyksiä tehdään. paistaa läpi että olet rikkonut jotain kun yrität salailla.

Vierailija
2/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs päästit putket tukkoon. Katsos, kun vuokraisen velvollisuuksiin kuuluu hajulukon (lavuaarin alla) ja viemärin (se aukko kylppärin lattiassa, minne suihkuvesi menee) avaaminen säännöllisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä on taloyhtiön vastuulla kuuluu huollolle. Putket viemärit kuuluu taloyhtiön vastuulle. Jopa hajulukkojen putsaus.

Vierailija
4/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs päästit putket tukkoon. Katsos, kun vuokraisen velvollisuuksiin kuuluu hajulukon (lavuaarin alla) ja viemärin (se aukko kylppärin lattiassa, minne suihkuvesi menee) avaaminen säännöllisesti.

Nykyään kuuluu taloyhtiölle.

Vierailija
5/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että kiireellisyyden mukaan tullaan sieltä huoltoyhtiöstä sinunkin luoksesi. Joskus voi nimittäin olla sellainen vika että jos korjaamista pitkittää niin vahingot kasvavat suuresti.

Vierailija
6/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitus omistajalle myös kirjoitti:

huollon kautta pysyy edes joku kontrolli mitä räpellyksiä tehdään. paistaa läpi että olet rikkonut jotain kun yrität salailla.

Mitään ei ole rikottu.

Vierailija
7/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että kiireellisyyden mukaan tullaan sieltä huoltoyhtiöstä sinunkin luoksesi. Joskus voi nimittäin olla sellainen vika että jos korjaamista pitkittää niin vahingot kasvavat suuresti.

Niihän sitä luulisi mutta kun velliperseitä koko huolto täynnä niin menee viikko jos toinenkin ennen kun mitään tapahtuu.

Vierailija
8/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllä nämä on tiedossa mutta sinä et tiedä mistä asiasta kyse.

Vierailija
9/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lavuaarin hajulukot meni taloyhtiön kontolle jo jokin vuosi sitten, niistä vikailmoitus huoltoyhtiöön. Lattiaviemärit kuuluu itse putsata.

Vierailija
10/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kyllä kansa olla uskomattoman uusavutonta kun noinkin yksinkertaisia hommia ei enää pystytä tai viitsitä tehdä itse vaan ollut pakko siirtää jopa hiusten kaivaminen lattiakaivoista huoltomiehelle.

Kannattaako ihmetellä miksi vuokrat ja vastikkeet sitten nousee kun kaikki pitää ostaa ulkopuolisena palveluna? Nykyisillä työveloituksilla se nimittäin maksaa helposti toista sataa että huoltomies edes näyttäytyy ovellasi mutta helppohan se on huudella kun lasku ei tule suoraan itselle.

Vierailija
11/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mikä on taloyhtiön vastuulla kuuluu huollolle. Putket viemärit kuuluu taloyhtiön vastuulle. Jopa hajulukkojen putsaus.

Joo tämä. Niitä ei nykyään edes saa itse alkaa räpeltämään, tai on korvausvastuussa.

Millaisella asialla ap tarvitsee putkimiestä? Onko putket tukossa, vai pitääkö asentaa jotain, vaihtaa hana tms. ? Siitäkin riippuu, kuinka välttämätön juttu on kyseessä. Jos jotain vuotaa, sanoisin, että huollon päivystysnumeroon vaan soittoa matalalla kynnyksellä, muuten voi tehdä ison vahinkon, vaikka vettä tulisi "vain vähän".

Vierailija
12/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kyllä kansa olla uskomattoman uusavutonta kun noinkin yksinkertaisia hommia ei enää pystytä tai viitsitä tehdä itse vaan ollut pakko siirtää jopa hiusten kaivaminen lattiakaivoista huoltomiehelle.

Kannattaako ihmetellä miksi vuokrat ja vastikkeet sitten nousee kun kaikki pitää ostaa ulkopuolisena palveluna? Nykyisillä työveloituksilla se nimittäin maksaa helposti toista sataa että huoltomies edes näyttäytyy ovellasi mutta helppohan se on huudella kun lasku ei tule suoraan itselle.

No kun ei ole kyse edes enää siitä, ettei itse "viitsi tai osaa" vaan ihan lakien ja säädösten mukaan ei kuulu asukkaalle. Niihin ei saa itse kajota.

Vierailija
13/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllä nämä on tiedossa mutta sinä et tiedä mistä asiasta kyse.

Aika epäilyttävältä kuulostaa tilailla putkimiestä omin nokin. Sovi nyt ainakin omistajan kanssa, että kutsut ja mistä syystä, jos huoltoyhtiön ei kelpaa tai tehtävä ei heille kuulu. Omistaja on kuitenkin lopulta vastuussa asunnossaan tehdyistä putkitöistä ja niihin voi joutua hakemaan luvan taloyhtiöltä tai ainakin ilmoittamaan niistä, jos ei viemärinaukaisusta ole kyse.

Vierailija
14/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläpä jakele museoaikaista tietoa. Nykyään puhdistus on taloyhtiön vastuulla.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006039445.html

Vierailija
15/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei ole kyse edes enää siitä, ettei itse "viitsi tai osaa" vaan ihan lakien ja säädösten mukaan ei kuulu asukkaalle. Niihin ei saa itse kajota.

Ja tiedätkö miksi se on muutettu noin?

Siksi koska asukkaat itse eivät ole viitsinyt tai osannut noita hoitaa kuten kuuluisi, ja siitä on sitten aiheutunut mm. vesivahinkoja tai muita ongelmia taloyhtiölle ja kaikkien osakkaiden maksettavaksi, joten näiden välttämiseksi on päätetty siirtää kunnossapitovastuu yhtiölle.

Vierailija
16/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kanssa todella tätä joidenkin huoltoyhtiöiden tapaa toimia, josta ap:kin tuossa kirjoittaa, että ensin tullaan yhdelle käynnille ihmettelemään "ahaa, kappas joo, oikei, joo, no tuo pitää korjata" siinä pyörivät, joskus parikin huoltomiestä, mutta mitään eivät tee eivätkä korjaa.

Sitten pitää odottaa, että tulevat toiselle käynnille korjaamaan sen asian joskus päiväkausien päästä. Vaikka jo silloin ensimmäistä käyntiä sopiessa olisit selittänyt asian ja tilanteen heille täysin ja tietäisivät mistä kyse.

Joskus olen saanut tätä älytöntä prosessia nopeutettua lähettämällä kuvat ongelmasta, tarvittavista osista jne. silloin on ehkä selvitty yhdellä käynnillä ja säästytty tältä ihmettelykäynniltä ja päiväkausien odottelulta. Varmaan laskuttavat kaksi käyntiä taloyhtiöltä toimimalla noin.

Vierailija
17/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista altaiden hajulukoista on tullut paljon vesivahinkoja. Meillä puoliso hoitaa ne kuitenkin itse, eikä tilaa huoltoa, on noita joutunut räpeltämään kesätöissään aikoinaan. Noita hajulukkoja on monenlaisia, lapseni nykyisessä asunnossa on sellainen, mitä huoltomiehetkin ihmettelivät viikon verran ja tilailivat osia useampaan otteeseen. Lapsellani oli ämpäri vesilukon alla tuon ajan, kun eivät saaneet sitä tiiviiksi, tiputti aina. Puolisokin kurkkasi tuota ja totesi, ettei moiseen ufoon koske. En ole muistanutkaan kysyä, että vaihtovatko normaalimman tilalle vai saivatko sen tiiviiksi.

Taloyhtiöillä on erilaisia sopimuksia huoltoyhtiön kanssa, luulisi nykyisin monella sisältyvän siihen perussopimukseen.

Vierailija
18/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tiedätkö miksi se on muutettu noin?

Siksi koska asukkaat itse eivät ole viitsinyt tai osannut noita hoitaa kuten kuuluisi, ja siitä on sitten aiheutunut mm. vesivahinkoja tai muita ongelmia taloyhtiölle ja kaikkien osakkaiden maksettavaksi, joten näiden välttämiseksi on päätetty siirtää kunnossapitovastuu yhtiölle.

Aivan. Eli mikä on ongelmasi? Esim joidenkin hajulukkojen kohdalla on tosi tärkeää, että kaikki osat menee putsauksen jälkeen tismalleen takaisin paikoilleen kuten kuuluukin. Se on parempi ja vähentää kalliiden vesivahinkojen mahdollisuutta, kun ihmiset eivät itse ala räpeltämään asioita, joita eivät osaa tehdä. Sama homma kaikkien muiden asennustöiden kohdalla. Jos et osaa, on parempi, ettet ala säätämään. Jokainen järkevä ihminen ymmärtää tämän.

Omakotitalossa olet itse vastuussa säätämisestäsi, mutta kerrostalossa se vesivahinko voi levitä naapureidenkin kämppiin ja siinä sitten ihmetellään, kun katosta tihkuu vettä.

Vierailija
19/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmö. Kun kyse on kuitenkin siitä, että halutaan kaikin keinoin ehkäistä erilaisia putkirikkoja ja vesivuotoja. 

Niitä putkia voi yrittää pitää auki, siis poistaa sieltä sitä rasvaa sillä että laittaa ruokalusikallisen astianpesuainetta ja sitten kuumaa vettä pari litraa päälle. Jos putket kestää niin kiehuvan kuumaa, mutta muoviputket eivät taida kestää, joten ihan vaan se kuuma mitä hanasta tulee. Tällaisen ohjeen on kuulemma joku putkimies antanut.

Vierailija
20/20 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kanssa todella tätä joidenkin huoltoyhtiöiden tapaa toimia, josta ap:kin tuossa kirjoittaa, että ensin tullaan yhdelle käynnille ihmettelemään "ahaa, kappas joo, oikei, joo, no tuo pitää korjata" siinä pyörivät, joskus parikin huoltomiestä, mutta mitään eivät tee eivätkä korjaa.

Sitten pitää odottaa, että tulevat toiselle käynnille korjaamaan sen asian joskus päiväkausien päästä. Vaikka jo silloin ensimmäistä käyntiä sopiessa olisit selittänyt asian ja tilanteen heille täysin ja tietäisivät mistä kyse.

Joskus olen saanut tätä älytöntä prosessia nopeutettua lähettämällä kuvat ongelmasta, tarvittavista osista jne. silloin on ehkä selvitty yhdellä käynnillä ja säästytty tältä ihmettelykäynniltä ja päiväkausien odottelulta. Varmaan laskuttavat kaksi käyntiä taloyhtiöltä toimimalla noin.

Tää taloyhtiö missä mä asun, niin täällä on kyllä tollaset asiat hoituneet suht nopeasti. No, se että ne tulee ekaks kattoon, niin se on se, että ne käy toteamassa minkä tyyppinen vika... Jos vaikka hoituis heiltä itseltään, jos ei, niin sitten tilataan joko firman oma putkimies tai sitten ulkopuoliselta yritykseltä.

Mut tuossa taannoin, se oli Riihimäellä, mulla oli vuokrakämpässä (vanhat ikkunat) sellanen ongelma, että kärpäsiä tuli kämppään ja sitten myös alakerran ihmisen ruuanlaittohajut tuli todella vahvasti... ja ikkuna myös meni huuruun talvella... No, soitin ja tiedustelin jos huoltomies vois käydä tsekkaamassa, niin vastaus oli "No, se maksaa ekstraa!" Ei tullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi