Saako teidän lapset leikkiä vieraiden leluilla leikkipuistossa?
Olen opettanut omille tytöilleni, että hiekkalaatikolla leikitään vain omilla hiekkaleluilla ja, jos haluaa lainata toisen lelua, niin pitää pyytää lupa lelun omistajalta. Ärsyttää. kun tuossa lähipuistossa lähes joka kerta toiset lapset ottavat leikkeihinsä ilman lupaa kaikki meidän lasten lelut ja sitten niitä saa käydä pyytämässä takaisin. Äidit vain hymistelevät hiekkalaatikon reunalla ja katsovat pahasti, kun kerätään meidän lelut pois heidän lapsiltaan kun lähdemme kotiin.
Ymmärrän tietysti, että tutut käyttävät vapaasti toisten leluja, kun siitä on olemassa yhteinen sopimus, mutta tästä ei nyt ole kyse.
Pitäisikö opettaa lapset röyhkeämmäksi vai mitä?
Kommentit (42)
mulla ei ole juuri koskaan kunnolla leluja mukana, koska lapseni ei niistä vielä oikeastaan välitä, mutta joskus satunnaisesti saattaa kiinnostua jostakin lelusta, joka puistossa jollakin on ja on sitä lainannut. Mun mielestä meidän puistossa on samanlainen jonkun aiemman kirjoittajan mainitsema sanaton sopimus, että kaikki on " yhteistä" ja toivonkin ap:n kaltaisten pysyvän sieltä kaukana. Loistavaa asennekasvatusta muutenkin ap:ltä...
AP kiittää kommenteistanne. Kiitos kysymästä, mutta minun lapseni eivät koskaan ole kieltäytyneet lainaamasta lelujaan toisille. Ovat hyvin anteliaita lapsia ja tarjoavat mieluusti itsekin lelujaan toisille.
Itsellenikään ei lahjojen antaminen tuota vaikeuksia. :-)
Mielestäni nyt vain kuuluu hyviin tapoihin kysyä lupa, jos käyttää toisen omaisuutta. Luulin, että tämä on ihan itsestäänselvä asia. Ilmeisesti näin ei ole. Aion joka tapauksessa opettaa lapsilleni, että toisten omaisuutta pitää kunnioittaa. Aina pitää antaa toisten lainata tavaroita ja oppia jakamaan, mutta ei ilman lupaa! Eihän lapset voi kaupastakaan mennä hakemaan tavaraa omin luvin. Ei kaikki ole yhteistä.
Huoh, Olikohan osa noista vastauksista provoja? Toivottavasti.
AP
Monesti on siis käynyt niin että meidän tytöiltä viedään lelut käsistä, eikä jäljelle jää enää mitään millä leikkiä. Pitäisikö opettaa heidät puolustamaan paremmin omaisuuttaan, olemaan röyhkeämpiä?
AP
Sehän oli tämän aloituksen pointti! Mielestäni kaikkien pitäisi opettaa lapsilleen että pitää kysyä lupa ennen kuin ottaa toisen omaisuutta.
AP
a kehitystä, älä mene sekoittamaan lasten harjoittelua.
Sä olet vissiin just tollasen pikkuterroristin äiti joka ihailee kiusaajalapsensa " luonnollista kehitystä" hiekkalaatikon äärellä. Kyllä se pikku-Nico on niin hyvin kehittynyt kun osaa repiä lelut toisten käsistä ja potkia pienemmät kumoon. On se vaan hienoa, kun pikku-Nico huomaa että toisille tulee siitä paha mieli. ;-)
miksi lasten jo pitää oppia jotain omistussuhteita, eikö voisi vain leikkiä yhdessä kaikilla leluilla, ja kerätä ne sitten lähtiessä, kukin omansa
näin meidän pihassa leikitään ja se on minusta ok
ei ole tullut mieleenkään pahoittaa mieltä siitä, että joku lainaa meidän leluja kysymättä yhteisellä alueella, kun ollaan ne siihen levitetty, tai uimarannalla tai jossain
Ja ihmiset sen mukana.
Kyllä täällä meiän taloyhtiön pihalla on nähty noita itsekkäiden äitien itsekäitä lapsia! Eräs tyttö on kokoajan ulkona ollessamme toitottamassa kaksivuotiaallemme, että tämä on meiän piha, mun lelu, mun liukumäki ym paskaa, eikä äitinsä puutu ollenkaan tuohon käytökseen. Jos tuota olisi tapahtunut minun lapsuudessani, niin kaveriporukka olis kyllä antanut tyypille ' sakinhivutusta' . ja ottakaa huomioon, että minun lapsuusajoista ei sentään ole kulunut ikuisuutta (olen 22v.)
Jos ette tosiaankaan raski pihiydessänne muiden lasten lainata lastenne leluja, niin älkää tuoko niitä leikipaikoille, älkääkä varsinkaan jättäkö nitä sinne lojuman vartioimatta.
Kyllä tässä ajassa on aihetta opettaa lapsille yhteisöllisyyttä ja jakamistaitoja äärimmäisen itsekeskeisyyden sijaan!!!
Eihän sitä voi luontevasti yhdessä leikkiä, jos koko ajan täytyy kysyä, että saanko koskea tuohon ja tuohon tavaraan. Jos lapsia on useampia, pitäisi joko kaikkien pitää lelut kassissa tai vaunuissa, etteivät toiset vahingossakaan niihin koske tai sitten kauhealla työllä opettaa lapsille kuka minkäkin santalusikan omistaa.
tietääkö kukaan enää, mitä itsekkyys on ja miten itsekkyyden voi perustella ja määrittää
Eihän tässä ole yhtään siitä kyse. Luvan kysyminen on maksimissaan muutama ystävällinen sana ja on minusta ainakin ihan yhtä opettavaista kun se, että osaa jakaa lelujaan.
Eikä minusta lupaa tarvi kysyä joka ikisestä tavarasta. Näin voisin kuvailla tilannetta meidön lähileikkipaikalla: meillä on kasapäin leluja, joku lapsi tulee siihen ja joko hän tai hänen äitinsä kysäsee, saako leluja lainata. Vastaan että ilman muuta. Sitten lelut ovat yhteisessä käytössä. Toinen lapsi saattaa nähdä pallon vaikka meidän rattaissa ja kysyy saako lainata. Juu, kyllä saa. Kun lähdetään, ilmotan, että nyt me ollaan lähdössä ja kerään lelut.
minusta olisi naurettavaa kävellä puiston toiselle puolelle kysymään lupaa, antaisin lapseni lainata leluja mutta en antaisi hänen kuljettaa niitä pois hiekkalaatikolta.
Sama pätee omiin leluihimme, niitä saa lainata mutten pidä siitä että niitä kuljetetaan kauas.
Meidän vakileikkipaikka on todella iso ja tällaisia tilanteita tietysti on monasti. Ei tarvi mustakaan juosta, mutta edellen jos lelujen omistaja tulee paikalle kun minun lapset leluilla leikkii niin kysäsen siinä vaiheessa onko tämä ok.
...uuden äidin saapuessa paikalle kysytään kyllä ennenkuin lainataan. Minusta se on itsestään selvää. Lasten on tosi tärkeää oppia jo pienestä, että toisen omaisuutta ei voi ottaa ilman lupaa!
asun paritaloyhtiössä ja meillä oli kesällä kovasti ongelmia 3,5 vuotiaan tytön ja 3 vuotiaan pojan kanssa. Kummankaan perään ei vanhemmat viitsineet katsoa eikä ollut käytösasiat hallussa. Kuskasivat tavaroita toisten pihoilta ja rikkoivat minkä kerkesivät.
2-vuotias oppii, ettei toisten omaa saa ottaa, jos vain opetetaan.
ja kun hän sanoo että ei saa, niin sitten ruvetaan puhumaan, että eikö olisi kiva jos vois leikkiä toinen toistensa leluilla
Ei on ei, jos kysytään ja vastaus on ei, niin kovin montaa äitiä tai 2-vuotiasta en todellakaan ole nähnyt, että tyytyisivät siihen.
Jos kysytään, se tarkoittaa oikeasti sitä, että siitä asianomainen saa päättää, ja jos hän päättää asian omaksi edukseen, niin sillä pihvi.
niin toiset äidit alkavat painostaa ja syyllistää lasta, että kyllä sun PITÄÄ lainata tai mun lapselle tulee paha mieli ja kyllä aina pitää lainata leluja!
siinä sen näkee, miten nää hiekkalaatikkosäännöt ei päde oikeassa elämässä
Jos haluatte pitää ne vain omananne, niin ottakaa pussistanne aina yksi lelu kerrallaan.
Lapsen iästä riippuen, minäkin voin sen luvan kysyä, mutta isommat savat itse kysyä. Pidän kuitenkin huolta, että todella kysyvät. Ja jos oikea omistaja haluaa lelun takasin niin se annetaan heti takas vaikka olisi joku leikki kesken.
Ei ole koskaan 7 vuoden aikana tullut ongelmia tämän asian kanssa.