Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teidän lapset leikkiä vieraiden leluilla leikkipuistossa?

Vierailija
18.12.2006 |

Olen opettanut omille tytöilleni, että hiekkalaatikolla leikitään vain omilla hiekkaleluilla ja, jos haluaa lainata toisen lelua, niin pitää pyytää lupa lelun omistajalta. Ärsyttää. kun tuossa lähipuistossa lähes joka kerta toiset lapset ottavat leikkeihinsä ilman lupaa kaikki meidän lasten lelut ja sitten niitä saa käydä pyytämässä takaisin. Äidit vain hymistelevät hiekkalaatikon reunalla ja katsovat pahasti, kun kerätään meidän lelut pois heidän lapsiltaan kun lähdemme kotiin.

Ymmärrän tietysti, että tutut käyttävät vapaasti toisten leluja, kun siitä on olemassa yhteinen sopimus, mutta tästä ei nyt ole kyse.

Pitäisikö opettaa lapset röyhkeämmäksi vai mitä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kun ei ole. Ei toisille lapsille tule yhtään paha mieli siitä että jollain muulla on paha mieli. Et ole tosissasi voinut välttyä näkemästä tätä.

Minusta kuuluu hyvään käytökseen ja tapakasvatukseen että lupaa kysytään kun toisen tavaroita lainaa. Eikä lapsi sitä opi ellei aikuinen alussa opeta. Sitten puolestaan musta kuuluu hyviin tapoihin, että tavaroita myös annetaan lainaksi jos joku kysyy, ellei oel mitään suurempaa syytä kieltäytyä.

Vierailija
2/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka tieävät että meidän leluja saa ottaa myös kärryistä niin eivät luvatta niitä ota.

Mutta jos omat lapset haluavat jollain omalla lelulla leikkiä niin lainaaja joutuu sen palauttamaan, oli leikki kesken tai loppu.

Myös omat lapseni palauttavat lelut jos toinen niitä pyytää.

Siitähän nuo lapset niitä pelisääntöjä oppivat myös tulevaisuutta varten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman velvollisuuksiin kuuluu opettaa lapselleen käytöstavat, joihin myös luvan pyytäminen toisen tavaroita lainattaessa kuuluu. Eihän aikuisetkaan ota vaikka toisen autoa ilman lupaa. Tai jos ottaa, niin kyseessä on luvaton käyttöönotto. ;-)

Vierailija
4/42 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas klassisesti. AP tuli takaisin muka niin fiksuna ja kirjoitti vielä parit itseään tukevat kommentit pelkkänä vierailijana. ;-)

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. ;)

Vierailija
5/42 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakun taputtelu toisen lapiolla (ei pyydetty lupaa) vastaa siis auton luvatonta käyttöönottoa, salli mun nauraa! Tuolla asenteella kannattaa pysyä poissa yleisiltä leikkipaikoilta, tai ainakin jättää ne omat lelut kotiin.

Vierailija
6/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan ilman lupaa!

Vierailija
7/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän leluja saa lainata, harvoin vain kysytään lupaa ja pahimmassa tapauksessa viedään lapseni kädestä hänen omia leluja, jolloin tietenkin puutun asiaan.

Kerran yksi isä ja hänen lapset ottivat meidän leluja, ja kun poikani meni siihen ajoivat pois, en sanonut mitään. Kun lähdimme kävin heidän kädestä hakemassa lelumme...Jäi se mies suu auki katsoo, totesin että me nyt olemme lähdössä ja otamme omamme mukaan!!

Vierailija
8/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin välitetä, kun tiedetään jo, että saa...

Vierailija
9/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa kysymättä meidän leluja, mutta jos kysyy, niin ei minulla ole mitään sitä vastaan että niillä leikitään. Haluaisin vain, että kun opetan omalleni että aina kysytään jos halutaan leikkiä vieraiden leluilla ym. että hän myös näkisi, että muutkin niin tekevät.

Vierailija
10/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ärsyttävää, kun toiset lapset tulee ottamaan meidän omia leluja omiin leikkeihinsä kysymättä. Eivät siis leiki siinä yhdessä vaan kiikuttavat muualle.

Vierailija
11/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai leluja lainataan, puolin ja toisin

koitan opettaa, että lupa pitää pyytää, mutta aina ei huomaa, jos lapsi on alkanut leikkiä jonkun toisen lelulla. tällöin en menää lpia pyytelemään, jos se näyttää olevan lainanneellekin ok. eikä mua haittaa, vaikkei kysyttäisi saako meidän leluilla leikkiä. mun mielestä tärkeetä opettaa omille lapsille, että omia leluja lainataan muille.

kannattaisiko tosiaan pysytellä omissa oloissa, jos leikkipuiston sosiaaliset kuviot itselle (aikuiselle) liian vaikeita!

Vierailija
12/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

puiston lelujen kanssa. Joskus voi tulla tilanteita, että munkin poika leikkii jonkun muun lelulla, jos se on vapaana kasassa kymmenen puiston lelun vieressä. Ja saa tulla vapaasti ottamaan pois, se on pojalla vaan epähuomiossa.

Vierailija
13/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä pitää aina kysyä lupa kun lainaa toiselta!!

Toki välillä lapsi ottaa huomaamatta toisen lelun, mutta kyllä mä ainakin pyrin siihen ettei meidän lapsi ottaisi toisen leluja...kaverit on erikseen, ei aina kysytä.

Mutta en tunne ainakaan olevani ei sosiaalinen jos opetan lapseni kysymään lupaa, saati siihen että vieras lapsi kysyy lupaa leikkiä meidän leluilla. En mä niiden lelujen kulumista pelkää, mutta että niitä sit kuskataan ympäri puistoa ja mä sit etsin niitä, joskus jopa löytämättä.

Vierailija
14/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai yleensä kysytään lupa, lapsemme tulevat yleensä itse kysymään minulta, saako jonkun lelua lainata. mutta aina eivät hoksaa lupaa kysyä, esim jos maassa samalaisia lapioita.

ja kyllä mä luulen, että sun _tulkinnoissasi_ AP on vikaa, jos mielestäsi muut äidit katsovat pahalla, kun keräät lähtiessä OMAT lelunne heiltä (heidän lapsilta) pois. En jaksa millään uskoa, että oikeasti näin olisi. oikeastaan musta tää koko sun kysymys kuvaa ajatusmaailmaasi, ja että näet ympäristön vihamielisenä. onko sun muutenkin vaikeaa jakaa asioita muiden kanssa? antaa lahjoja muille?

onko sillä oikeasti mitään väliä, kenen lapiolla joku hiekkaa kaivaa? eikö kaikki ole hyvin, niin kauan kun kaikilla lapsilla on hauskaa. jos lapsesi ei halua lainata muille lelua, älä sitten anna muiden lainata. vahdi hyeenana, ettei kukaan koske omaisuuteenne.

Vierailija
15/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki: lapseni vieraan lapsen kanssa pallolla: lapset siis heittelivät palloa toisilleen, kunnes pallonomistajaäiti puuttui tilanteeseen. ei saanut kuulemma leikkiä heidän leluilla. naurettavaa.

Vierailija
16/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. ettei vaan tosiaan oisi niin, että ap:tä harmittaa kun muut äidit juttelevat keskenään ja heillä tuntuu olevan hauskaa hiekkalaatikollakin, ap vaa ei uskalla mennä joukkoon mukaan ja tulkitsee siksi muut vihamielisiksi sen sijaan, että uskaltaisi myöntää olevansa itse ujo ja saamaton...

Vierailija
17/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvänen aika! Mitähän sille teidän hiekkalapiolle tapahtuu jos joku muu lapsi sitä käyttää hetken???

Vierailija
18/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä kysellä joka päivä erikseen että saako leluja lainata vai ei... eikä meiltäkään kukaan kysy että voiko lainata vaan lapset leikkii sulassa sovussa kaikkien leluilla. Itse olen sitä mieltä että jos menee puistoon leikkimään muiden kanssa niin pitää omia leluja lainata myös muille. Jos haluaa leikkiä vaan omilla leluilla niin sittenhän voi jäädä omalle pihalle. Toki kysytään lupaa jos ollaan jossain sellaisessa paikassa missä ei tunneta ihmisiä.

Mua ainakin ärsyttää sellaset äidit ketkä ei anna vieraiden lasten leikkiä heidän leluillaan. Monesti heidän lapset ovat kyllä lainaamassa toisten leluja mutta mussukat eivät halua lainata omia lelujaan ja äiti menee ja kerää ne pois niin on musta naurettavaa. Eikö sinne puistoon tulla myös opettelemaan leikkimistä muiden kanssa. Tähän kuuluu mielestäni myös tavaroiden jakaminen muiden kanssa.

Vierailija
19/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä, kun aina jotain unohtuu.

Luulen AP, että sinun lapsesi ovat juuri niitä, jotka eivät halua lelujaan lainaan muille. Miksiköhän? ;-) Ei omena kauas puusta putoa jne.

Mun mielestä tärkeä kasvatusasia on oppia jakamaan asioita, niin tavaroita, kuin tunteita ja ajatuksia. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, jos fraaseilla jatketaan. :-)

Vierailija
20/42 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä sitä mieltä, että jos ei halua että toisten lapset leikkii omien lasten leluilla, niin ei niitä pidä tuoda puistoon.

Mutta yksi ärsyttävä kokemus minulla on;

Teimme yksi kerta puistosta lähtöä, ja keräsin kaikki lelumme rattaiden alakoriin. Sitten kun kävin nappaamassa nuorimmaiseni laatikosta ja sanoimme hyvästit toisille lapsille, niin sillä aikaa perhepäivähoitajan lapset olivat tyhjentäneet kaikki lelut rattaiden alta ja leikkivät niillä ympäri puistoa. Sitten taas kova työ kerätä ja vähän huutelin perään " mihinkäs meidän lelut katosivat rattaista" . Ja kun yhtä vaille kaikki oli kerätty, viimeinen lelu oli 1,5-vuotiaalla tytöllä (ph:n hoidokilla), niin menin nätisti sanomaan tytölle; " annatkos ämpärin minulle, kun se on meidän ja me lähdemme nyt kotiin syömään." Tyttö katsoi minua vihaisesti ja elekielellä ilmoitti ettei aio antaa. Minä siinä sitten sanoin moneen kertaan nätisti samaa asiaa ja ph seisoo vieressä ja nauraa. Sanoo minulle; " koita vaan pyytää, ei se anna..." ja nauroi lisää. Lopulta jouduin sanomann " nyt kyllä joudun ottamaan sen kädestäsi kun meidän pitää lähteä kotiin." Ja tyttö alkoi itkemään hysteerisesti. Siihen ph nauroi " mitä minä sanoin, ei siltä olisi saanut ottaa..." Ja käänsi selkää ja alkoi kehumaan toisille hoitajille " kyllä tuolla meidän Pirkolla on luonnetta kuin pienessä kylässä" , ja kaikki hohottivat...

Todella mukava tilanne, ja tunsin itseni hirviöski kun vein lapselta lelun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme