Ero on usein itselle ja lapsille suunnattu hyvinvointiteko?
Oletteko samaa mieltä? Näin Sami Minkkinen kertoi ja kerää positiivisia erotarinoita. Minusta on vaarallista romantisoida eroja, samoin kun vaarallista demonisoida niitä.
Kommentit (60)
Vierailija wrote:
Erohan on ainoa mahdollisuus, jos aikuisten välejä ei saada toimimaan niin että heidänkin on keskenään hyvä olla.
Miksi porukka tekee lapsia sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa ei tule toimeen?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Erohan on ainoa mahdollisuus, jos aikuisten välejä ei saada toimimaan niin että heidänkin on keskenään hyvä olla.
Miksi porukka tekee lapsia sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa ei tule toimeen?
Se voi käydä ilmi vasta sitten, kun lapset on tehty. Ihmiset katsos muuttuvat, eikä ole mitenkään tavatonta että pariskunta muuttuu eri suuntiin.
Vierailija wrote:
Itselle useimmiten itsekkyydestä johtuva hyvinvointiteko, lapsille kodin rikkova pahoinvointiteko. Tällaista harvemmin kuitenkaan mietitään kun alapää vie.
Nimimerkki ”kokemusta on”, vai sittenkin ”katkeruus on kova, kun itse sain seksiä viimeksi 30 vuotta sitten”?
Yllättävän monilla on ajatteluvääristymä, jonka seurauksena he luulevat tietävänsä esim. millainen on toisten ihmisten parisuhde. Oikeita selvännäkijöitä!
Kun tuttavat eroavat, syyn tiedetään olevan seksinnälkä, eikä painostava ja kammottava parisuhde, jota on siedetty vuosikausia, ja jossa on kunnossa vain kulissit. No kyllähän sen nyt helposti tietää, että ei niillä mitään ongelmia ole, kunhan haluavat päästä kokeilemaan vierasta!
Eiku, senkin tomppelit! Antakaa toisten elää ja ottakaa itsekin vastuu omasta onnestanne. Lapset kyllä traumatisoivat kodissa, jossa vanhemmat eivät koske toisiinsa pitkällä tikullakaan, eivätkä siedä toistensa seuraa. Tai riitelevät joka viikonloppu.
Ja vaikka uusi suhde alkaisikin pian eron jälkeen, ei sillä ole välttämättä mitään tekemistä eron kanssa. Paitsi, että silloin eronnut saattoi olla ensimmäistä kertaa vuosikausiin vapaa kokemaan läheisyyttä ja onnea.
Entäpä jos toinen vanhemmista on elänyt itsensä kanssa kulississa? Valheelisesti ylimiellyttänyt ja esittänyt puolisolleen ja lapsille jotain muuta kuin oikeasti on. Tuollaisten ihmisten tulee katsoa itseään peiliin ja olla hiljaa aiheesta. Lopullisesti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Riippuu tilanteesta. Vanhempien parisuhde on lapsen koti. Mutta minkälainen koti se on?
Uusperheissä lapset ovat kodittomia.
Ero ei muuta perhettä uusperheeksi. Uusperhe on sellainen, johon tulee uusia jäseniä.
Minä olen eronnut lasten isästä 5 vuotta sitten ja asun lasten kanssa yksin. Me ei olla ”uusperhe”.
käsitteet kuntoon ennenkuin viljellään niitä, kiitos.
Kerran yksi kaverini erosi, ja kun pahoittelin sitä uutista hänelle, hän sanoi hyvin painokkaasti, että "erohan on aina nimenomaan hyvä asia. Kaksi ihmistä, jotka eivät enää voi sietää toisiaan, pääsevät kumpikin eroon toisistaan."
Tämä ei tietenkään ole ainoa tapa nähdä asia, mutta yksi tapa se kuitenkin on. Asian näkemistä näin auttoi tässä tapauksessa luultavasti se, että eroajilla ei ollut lapsia. Nyt tämä eroajakaverini on uusissa naimisissa, ja perheessä on lapsi puolison aiemmasta suhteesta.
Ratkaiseeko sarjassa eroilu ja suhteista toisiin säntäily loppu viimein ihmisen omia ongelmia? Kun se syy on silloin vain ja ainoastaan ihmisessä itsessään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Se voi käydä ilmi vasta sitten, kun lapset on tehty. Ihmiset katsos muuttuvat, eikä ole mitenkään tavatonta että pariskunta muuttuu eri suuntiin.
Näissä tapauksissa on kyse siitä, ettei viitsitä tehdä töitä sen suhteen eteen. Mukavampi vain ottaa uusi heila, jonka kanssa saa viettää lapsivapaata joka toinen viikko.
Aina erossa on se riskin ettei lapset kykene käsittelemään sitä oikein ja traumatisoituvat. Toki niin voi käydä riitaisessa suhteessakin. Jos suhde vaan tuntuu turhalta tylsyyden ja harmaan arjen takia tai sen että on ihastunut toiseen, niin voisi ajatella itsekkyyden keskeltä myös sitä että miten lapset ottaa perheen hajoamisen?
Itse en koskaan antanut vanhempien eroa anteeksi ja vihasin vanhempien uusia puolisoita kuin syöpää. Koulut ei kiinnostanut enää yhtään ja päihteitä alkoi mennä.Mukaan tuli myös väkivaltaa ja varastelua Sijoitukseenhan sitten jouduin kun ei vanhempien luona olosta tullut mitään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Näissä tapauksissa on kyse siitä, ettei viitsitä tehdä töitä sen suhteen eteen. Mukavampi vain ottaa uusi heila, jonka kanssa saa viettää lapsivapaata joka toinen viikko.
Miksi tuollaiset sitten hankkivat lapsia?
Vierailija wrote:
Aina erossa on se riskin ettei lapset kykene käsittelemään sitä oikein ja traumatisoituvat. Toki niin voi käydä riitaisessa suhteessakin. Jos suhde vaan tuntuu turhalta tylsyyden ja harmaan arjen takia tai sen että on ihastunut toiseen, niin voisi ajatella itsekkyyden keskeltä myös sitä että miten lapset ottaa perheen hajoamisen?
Itse en koskaan antanut vanhempien eroa anteeksi ja vihasin vanhempien uusia puolisoita kuin syöpää. Koulut ei kiinnostanut enää yhtään ja päihteitä alkoi mennä.Mukaan tuli myös väkivaltaa ja varastelua Sijoitukseenhan sitten jouduin kun ei vanhempien luona olosta tullut mitään.
Surullista mutta yleistä juuri noissa tilanteissa joissa vanhempien ero tulee jos on vain tylsää harmautta (joka loppu viimein omassa päässä) jota sitten kompensoidaan hyppäämällä uuteen suhteeseen. Nuo ovat juuri niitä traumoja lapselle aiheuttavia eroja tutkimusten mukaan. Siitä bloggari Minkkinen ei halua koskaan puhua. Ei yllätä.
En toivo kenenkään eroavan ja ainahan ero on riski lapselle. Itse olen eronnut 3v sitten ja olihan se rankkaa, ihan kamalaa aikaa itselle ja lapsille ja exälle. Jouduttiin mm. Vaihtaa paikkakuntaa samalla.
MUTTA onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin, lapset selvisivät, saivat uusia kavereita jne. Itse olen uudessa suhteessa, exä ei. Muutettiin vuosi sitten yhteen ja lapset ja uusi mies tulevat myös hyvin toimeen. Kaikki palaset on asettuneet paikoilleen.
Ja ei meilläkään mitään isompaa sinänsä ollut. Rakkaus oli vain loppunut ja oltiin kasvettu aivan eri suuntaan melkein 20v aikana, oli jatkuvasti riitaa jne. Yritettiin kyllä kaikkemme, käytiin esimerkiksi terapiassa, mutta jos ei halua samoja asioita elämäänsä enää puolison kanssa niin ei se vain toimi.
Ei ole kaikissa tapauksissa hyvinvointiteko. Vain kapeakatseiset fanaatikot eivät myönnä tuota tosiasiaa. Ehkä siksi että asian myöntäminen julkisesti olisi isku heidän jo valmiiksi hauraalle minäkuvalleen.
Vierailija wrote:
Erolle on aina painava syy. Se on sen verran raskas prosessi, että ei siihen kevyesti ryhdytä. Itse yritin korjata avioliittoamme vuosikaudet, kunnes sairastuin itse masennukseen ja vihdoin ymmärsin erota.
Joskus se painava syy voi olla niinkin vähäpätöinen kuin se, että mies on hommannut salarakkaan ja jättää tämän salarakkaan takia.
Mies ei yrittänyt korjata tasan yhtään mitään.
En edes tiennyt, että hän hautoo eroa. Ilmoitus tuli puskista.
Siinä hajosi 15 vuoden liitto ja lapsiakin on.
Sami Minkkinen on jäänyt todennäköisesti jumiin omaan syyllisyytensä siitä, että jätti vaimonsa ja 2kk ikäisen lapsensa toisen naisen vuoksi.
En keksi mitään syytä tai selitystä sille, miksi hän vuosia koittaa todistella että Ero on hyvä juttu ja tuo ihmisen elämään uutta ja hyvää. Kyllä varmasti näinkin.
Mutta tätäkin asiaa voisi kysyä siltä petetyltä ex-rouvalta ja lapselta miltä heistä tuntui kun tulivat jätetyksi ja lisäksi isä hehkutti uutta onneean joka tuutista.
Itsekeskeisyydellä ei välillä ole mitään määrää.
Narsistihan pyörittää asiat aina päälaelleen niin että negatiivinen huomio pois itsestä ja kaikki muut on aina eriävine mielipiteineen huonoja ihmisiä.
En arvosta kyseistä ihmistä, josta on viime vuosina kaiken muun kuran lisäksi tullut itsestä nettikiusaaja ja on niin tietävinään nettikommentoijien aivotoiminnan, traumat, ihmissuhteet yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Riippuu tilanteesta. Vanhempien parisuhde on lapsen koti. Mutta minkälainen koti se on?
Uusperheissä lapset ovat kodittomia.
Toivottavasti sinusta ei ikinä tällä ajatusmallilla tule leski.
Isäni kuoli kun olin 5. Olen ikuisesti kiitollinen äidilleni, ettei hän perustanut uusperhettä, vaan kasvatti meidät lapset yksin. Isovanhemmat auttoi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Sami Minkkinen on jäänyt todennäköisesti jumiin omaan syyllisyytensä siitä, että jätti vaimonsa ja 2kk ikäisen lapsensa toisen naisen vuoksi.
En keksi mitään syytä tai selitystä sille, miksi hän vuosia koittaa todistella että Ero on hyvä juttu ja tuo ihmisen elämään uutta ja hyvää. Kyllä varmasti näinkin.
Mutta tätäkin asiaa voisi kysyä siltä petetyltä ex-rouvalta ja lapselta miltä heistä tuntui kun tulivat jätetyksi ja lisäksi isä hehkutti uutta onneean joka tuutista.
Itsekeskeisyydellä ei välillä ole mitään määrää.
Narsistihan pyörittää asiat aina päälaelleen niin että negatiivinen huomio pois itsestä ja kaikki muut on aina eriävine mielipiteineen huonoja ihmisiä.
En arvosta kyseistä ihmistä, josta on viime vuosina kaiken muun kuran lisäksi tullut itsestä nettikiusaaja ja on niin tietävinään nettikommentoijien aivotoiminnan, traumat, ihmissuhteet yms
Tuo Minkkinen on käytännössä canceloitu. Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Erolle on aina painava syy. Se on sen verran raskas prosessi, että ei siihen kevyesti ryhdytä. Itse yritin korjata avioliittoamme vuosikaudet, kunnes sairastuin itse masennukseen ja vihdoin ymmärsin erota.
Ei todellakaan ole. Etkö ole koskaan kuullut neljänkympin kriisistä? Siinä mies alkaa kriiseilemään ihan normaalissa avioliitossa, hommaa sivusuhteen ja jättää pitkäaikaisen, ihan normaalin vaimonsa tämän uuden rakkauden huumassa. Eli se painava syy jättää ydinperhe on uusi nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Joskus se painava syy voi olla niinkin vähäpätöinen kuin se, että mies on hommannut salarakkaan ja jättää tämän salarakkaan takia.
Mies ei yrittänyt korjata tasan yhtään mitään.
En edes tiennyt, että hän hautoo eroa. Ilmoitus tuli puskista.
Siinä hajosi 15 vuoden liitto ja lapsiakin on.
Mulla aivan sama tarina, avioliitto kesti 16 vuotta ja yhdessä oltiin 19 vuotta. En tiennyt mistään mitään, mies ei yrittänyt korjata mitään, kun liitto oli ns. normaali. Niin vain hommasi toisen muijan ja häipyi jättäen koko perheensä. Ihan vain lyhykäisellä ilmoituksella.
Olen samaa mieltä. Jos en olisi eronnut voi olla että olisin nyt haudassa.