Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minulla ei ole yhtään vastustuskykyä?

Vierailija
14.08.2023 |

Olen 42 v. etätöitä tekevä nainen. Saan vähän väliä jonkun taudin. Perheeseen kuuluu kodin ulkopuolella avokonttoritoimistossa työtä tekevä mies ja 6-luokkalainen lapsi. Koko perhe pesee kädet aina kotiin tullessa. Mies ei sairasta edes joka vuosi, ja lapsi sairastaa talvikaudella ehkä noin neljä lievää flunssaa vuodessa. Perheenjäsenet tietysti tartuttavat nämä taudit minulle, ja sairastan aina 2 viikkoa, kun he toipuvat korkeintaan muutamassa päivässä. Koronassa minä nukuin kovassa kuumeessa ja pahoinvoinnissa viikon ja toisen viikon yskin, miehellä oli pari päivää vähän kurkku kipeä ja lapsella lievä nuhakuume.

Minä sairastun kaikesta. Jos pysyn vain kotona, pysyn terveenä, mutta jos menen vaikka kauppakeskukseen tai elokuviin saan flunssan parin päivän kuluttua lähes joka kerta. Lauantaina olin ristiäisissä, samoin kuin muu perheeni, ja nyt minulla on kurkku kipeä ja vähän lämpöä. Muilla ei ole mitään. Edellisen kerran sairastin heinäkuun 2 ensimmäistä viikkoa flunssaa, jonka sain kun vein 95-vuotiaan mummoni kauppakeskukseen. Mummo ei sairastunut ostosreissulla.

Harrastan kohtalaisen paljon liikuntaa, mutta aika rauhallisesti, ulkoilua sekä joogaa ja pilatesta etätunneilla lähes päivittäin. Liikuntaan tulee tietysti usein taukoja, kun olen kipeä. Syömme kasvispainotteista kotiruokaa, kalaa, matotuotteita ja paljon hedelmiä. Olen normaalipainon ylärajalla, mutta ihan hyvässä lihaskunnossa. Mies ja lapsi ovat hoikkia. Minulla ei ole sairauksia, veriarvot ovat ok, mutta kilirauhasarvot ovat lievästi vajaatoiminnan puolella. Lääkitystä ei ole määrätty. En ole allerginen millekään. Asumme maalla ja meillä on kissoja.

En ole aina sairastanut näin paljon. Mielestäni tämä alkoi lapsen ollessa pieni, eli jotain 10-12v. sitten.

Onko kohtalotovereita? Onko joku keksinyt syyn jatkuvalle sairastelulle, tai päässyt siitä eroon?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että liittyy jotenkin kilpirauhaseen, joku autoimmuunijuttu ehkä? Yliaktiivinen immuunijärjestelmä, joka laittaa kunnon hulabaloon päälle jokaisesta pöpöstä, vaikka muutkin perheessä olisi sille altistuneet.

Muita vastauksia ja keinoja en nyt oikein keksi. Mitä en lähtisi tekemään on: en lähtisi ainakaan stimuloimaan immuunijärjestelmää liikaa millään, voi olla että se ehkä pahentaisi oireilua? Esim. liikaa c/d-vitamiinia, rohdoksia tms. ne skippaisin. Myös joissain tutkimuksissa on havaittu, että liialliset määrät omegoita voivat vaikuttaa immuunijärjestelmää heikentävästi. Miettisin siis ihan kunnolla läpi, mitä laitan elimistöön ja mihin se voi vaikuttaa. Olisi tärkeää saada immuunijärjestelmän toiminta tasapainoon. Se ehkäisee myös kudostuhoja kilpirauhaselle, JOS vajaatoimintasi taustalla on autoimmuunitauti, kuten monilla on.

Vierailija
2/11 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ei kannata mittauttaa, mutta kevätalvella kannattaa katsoa d-vitamiiniarvot. Voi omakustanteisesti ilman lähetettä tarkistaa esim. yksityisellä.

D-vitamiinin puutos aiheuttaa alentunutta immuniteettia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minä. Minua tutkittiin paljon. Minulla on allergioita. Epäilen syyksi infektiokierteelle, sain angiinakierteen, nielurisat poistettiin keväällä. Antibiootit tuhosivat tervettäkin bakteeristoa. Nielu oli jatkuvasti tulehtunut kuka tietää mitä bakteeristoa sielläkin oli ylläpitämässä infektiokierrettäni. Nyt helpottanut.

Epäilen syyksi perimää. Äidilläni lupus/rajatapaus en tiedä kaikkea hänen terveysasioitaan. Tästä tulee joku immuunikomplementtien puutteellinen tai vääränlainen aktivaatio. Minullakin on hänen perimää ja hän on jatkuvasti sairas.

Vierailija
4/11 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo minä. Minua tutkittiin paljon. Minulla on allergioita. Epäilen syyksi infektiokierteelle, sain angiinakierteen, nielurisat poistettiin keväällä. Antibiootit tuhosivat tervettäkin bakteeristoa. Nielu oli jatkuvasti tulehtunut kuka tietää mitä bakteeristoa sielläkin oli ylläpitämässä infektiokierrettäni. Nyt helpottanut.

Epäilen syyksi perimää. Äidilläni lupus/rajatapaus en tiedä kaikkea hänen terveysasioitaan. Tästä tulee joku immuunikomplementtien puutteellinen tai vääränlainen aktivaatio. Minullakin on hänen perimää ja hän on jatkuvasti sairas.

Auttoiko nielurisojen poisto? Oletko sairastellut enää sen jälkeen? Itsekin pohdin tuota vaihtoehtoa yhteen vaiheeseen, mutta sitten luin kokemuksia, että joillain olisi sairastelu jatkunut vielä sen kivuliaan ja tuskaisen operaation toipumisen jälkeen ja jopa proppuja jotenkin onnistunut tulemaan lisää, vaikka risat poissa. Aikuisiällä huomattavasti hankalampi homma kuin lapsena poistaa ne risat.

Vierailija
5/11 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infektioastma?

Minulla kaikki taudit menee keuhkoihin ja siksi pitkittyvät.

Vierailija
6/11 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätäpäs viljat pois. Vehnä nyt ainakin. Auttanut mulla samaan vaivaan merkittävästi. Suolistossa sijaitsee suurin osa meidän immuniteetista.. Voi siis olla suolisto paskana .

Vierailija
7/11 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että et ole ihmisten ilmoilla enempää. Vastustuskyky paranee mitä enemmän altistuu bakteereille 

Vierailija
8/11 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa verrata aikaa ennen koronapiikkien ottamista ja sen jälkeen, onko ollut sairastelua enemmän?

Vierailija
9/11 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa verrata aikaa ennen koronapiikkien ottamista ja sen jälkeen, onko ollut sairastelua enemmän?

Iigorien kannattaa vertailla sputnikin ja muiden rokotteiden tehoa koronaa vastaan.

Vierailija
10/11 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lähipiirissä myös paljon samassa suvussa. Ei kyllä sairastetaan kukaan normaalia enempää. Itse tosi vähän ja yleensä menee ohi parissa päivässä. Eikä jää jälkitauteja.

Vierailija
11/11 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asunnossa mahdollisesti hometta? Itse sairastelin kun työpaikalla oli sisäilmaongelma, tuli myös jälkitauteja kuten korva- ja poskiontel9ntulehdus. Työpaikkaa vaihtaessa loppui kertaheitolla. Tuo rakennus asetettiin sittemmin käyttökieltoon ja on jo purettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi