Oletko ohituskaista tulppa?
Oletko ohituskaista tulppa?
Tee lyhyt testi.
Jos tunnistat itsesi yhdestäkin väittämästä, olet tieliikenteen tulppa.
Suosittelemme pikaista asenteenmuutosta tai hoitoon hakeutumista.
- minulla on oikeus ajaa ohituskaistalla haluamaani nopeutta, huomioimatta muita autoilijoita.
- ohitan vakionopeussäätimeen asetetulla nopeudella, joka hieman ylittää ohitettavan nopeuden.
- huomaan taakse kertyneen jonon. En tee asian korjaamiseksi mitään.
- koe mielihyvää kun saan opettaa muita autoilijoita
- en seuraa taustapeilistä muuta liikennettä
- puhun puhelimeen tai tekstaan, joten en voi keskittyä ajamiseen
- minusta on kiva ajaa toisten edessä
- en ole kuullut ns. joustavasta liikenteestä.
- en kiusallanikaan väistä jos takana tulevasta autosta väläytetään ystävällisesti valoja.
- olen iäkäs kuljettaja enkä ihan tiedä missä mennään ja jatkoajan ajokorttiin sain kolmannelta lääkäriltä.
- olen ns. kotipoliisi
Kommentit (43)
Juu kaverin kanssa ajetaan aina rinnan tasan sitä mitä saa ajaa. Ryytykää peräämme koska mitään muutakaan ette voi 🤣🤣🤣
En mä siellä ohituskaistallakaan ala kaahata hirveää ylinopeutta. Esim. jos 120 alueella mulla on vauhtia 125 ja joku ilmestyy takapuskuriin, niin en todellakaan nosta enää vauhtia. Kaistaa vaihdan kyllä heti kun se on mahdollista.
Tulppa-Ukkot on häpeä kansakunnallemme.
Vierailija kirjoitti:
En mä siellä ohituskaistallakaan ala kaahata hirveää ylinopeutta. Esim. jos 120 alueella mulla on vauhtia 125 ja joku ilmestyy takapuskuriin, niin en todellakaan nosta enää vauhtia. Kaistaa vaihdan kyllä heti kun se on mahdollista.
120 alueella 135-140 on sopiva nopeus ohituskaistalle. 125 on alakanttiin.
Meillä on paljon opittavaa vielä Europpalaisesta ajotavoista, siellä ei roikuta ohituskaistoilla ja kaikki pyrkivät joustavaan liikenteeseen.
Apllä ainakin yksi virheellinen kohta listauksessa:
ohitan vakionopeussäätimeen asetetulla nopeudella, joka hieman ylittää ohitettavan nopeuden.
Ei sillä ole merkitystä, säätääkö ajonopeutta vakkari vai nilkka, eikä silläkään paljonko nopeusero ohitettavaan kummallakin menetelmällä on. Oleellista on vain ohittajan nopeus suhteessa nopeusrajoitukseen, olosuhteisiin ja ympäröivään liikenteeseen.
Terveisin vakkarin käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 on suurin sallittu ajonopeus. Joku 123 menee vielä marginaaliin. Kovempaa ei saa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ohitan nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella. Sujuvinta toki olisi, jos tätä nopeutta ajettaisiin myös oikeanpuoleisella kaistalla. Harmi, että Suomen moottoriteillä ei ole vähimmäisnopeutta vaan siellä saatetaan körötellä hyvinkin hitaasti.
Onhan, 60 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Tulppa-Ukkot on häpeä kansakunnallemme.
Ja akkat!
Menen sujuvuus edellä, eli hetkellisesti ajan ohittaessa ylinopeutta. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se hidas ohittaja, joka blokkaa ohituskaistan kun ajan oikealla kaistalla nopeusrajoituksen mukaisesti vakkari päällä. Olisiko se niin vaikeaa ja rikollista painaa vähän sitä kaasua ettei tarvitsisi alkaa jarruttelemaan oikealla kaistalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti mittarinopus 127kmh vastaa todellista gps nopeutta 120kmh, jotta minä ajan moottoritiellä. Vasta mittarinopus päälle 133kmh toisi sakot kun vähentää tutkan kalibrointivirheen 3kmh ja rangaistusrajan 3kmh.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ohi silti menen, älä huoli.
T. V6 turbo
Et sä kyllä mun ohi pääse.
T. V8 urpo
Itse teen teille vaan palveluksen, kun ajan ohituskaistalla nopeusrajoituksen mukaan. Minun ansiosta ette saa sakkoa. Saisitte kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Menen sujuvuus edellä, eli hetkellisesti ajan ohittaessa ylinopeutta. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se hidas ohittaja, joka blokkaa ohituskaistan kun ajan oikealla kaistalla nopeusrajoituksen mukaisesti vakkari päällä. Olisiko se niin vaikeaa ja rikollista painaa vähän sitä kaasua ettei tarvitsisi alkaa jarruttelemaan oikealla kaistalla?
Niin, se on hassua, kun 98% sujuvuudesta puhuvia tarkoittaa itse asiassa oman itsekkään yksilöllisen etenemisensä sujuvuutta, eikä koko liikennejärjestelmän. Liikenne sujuvana edellyttää itse kultakin joustoja. Myös sitä että vakkaripapparainen joskus hetkellisesti joutuu antamaan tilaa toisille tienkäyttäjille alentamalla tilapäisesti ajonopeuttaan.
Kyllä, itse ajan vakkarilla rajoitusten mukaan, mutta en revi peliverkkareitani siitä, jos joku nopeampi tai hitaampi hetkellisesti ohittaessaan tukkii multa vapaan baanan. Kaikilla yhtäläinen oikeus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on hassua, kun 98% sujuvuudesta puhuvia tarkoittaa itse asiassa oman itsekkään yksilöllisen etenemisensä sujuvuutta, eikä koko liikennejärjestelmän. Liikenne sujuvana edellyttää itse kultakin joustoja. Myös sitä että vakkaripapparainen joskus hetkellisesti joutuu antamaan tilaa toisille tienkäyttäjille alentamalla tilapäisesti ajonopeuttaan.
Kyllä, itse ajan vakkarilla rajoitusten mukaan, mutta en revi peliverkkareitani siitä, jos joku nopeampi tai hitaampi hetkellisesti ohittaessaan tukkii multa vapaan baanan. Kaikilla yhtäläinen oikeus jne.
No minä revin kyllä ja se näkyy. Varsinkin kun tämä "papparainen" on hetki aikaisemmin tullut tuhatta ja sataa perseeseen kiinni ja sitten kun antaa tilaa, niin kiire onkin unohtunut ja jäädään siihen vierelle matelemaan ja kaivelemaan nenää.
Vierailija kirjoitti:
Juu kaverin kanssa ajetaan aina rinnan tasan sitä mitä saa ajaa. Ryytykää peräämme koska mitään muutakaan ette voi 🤣🤣🤣
Miten niin ei voi? Suomalaiselle moottoritielle mahtuu helposti 4-5 autoa rinnakkain, ei kaksi mitään vielä haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohitan nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella. Sujuvinta toki olisi, jos tätä nopeutta ajettaisiin myös oikeanpuoleisella kaistalla. Harmi, että Suomen moottoriteillä ei ole vähimmäisnopeutta vaan siellä saatetaan körötellä hyvinkin hitaasti.
Onhan, 60 km/h.
No ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei voi? Suomalaiselle moottoritielle mahtuu helposti 4-5 autoa rinnakkain, ei kaksi mitään vielä haittaa.
Juu ja niistä välihuoltoliittymistä voi puikkaista kaiteen vastakkaiselle puolelle, minne mahtuu vielä monta lisää. Pitää vaan vähän varoitella vastaantulijoita.
Mikä tarve siihen ohituskaistalle on silloin edes tulla jos ei ole aikomustakaan nostaa nopeutta hetkellisesti sen verran että ohitus tapahtuu ripeästi? Sen nopeuden sitten voi sovittaa sen oikean kaistan mukaan ja pysyä sillä. Pahimmillaan kun nämä 98km/h vakkariköröttäjät puurouttaa molemmat kaistat.
Siksi se on ohituskaista että sillä ohitetaan.
Siis kumpi? En ole ainakaan tulppa. Ohituskaista saatan olla, jos joku haluaa kauttani päästä parempiin asemiin... Pahan pistit.