ASO-asuntoon tarvitaan 20K säästöt mutta saisin ASP-lainan jo 14K säästöillä?
Olin siis miettinyt tuota ASO:a että tähtäisin siihen mutta nyt Orpon hallituksen suunnitelmat lopettaa koko systeemi saivat aikaan sen että avasin sitten ASP-tilin jonka säästöt voin tarvittaessa aikanaan sitten nostaa kyllä ASO:onkin. Mutta erikoista että omistusasuntoon riittäisi pienemmät säästöt! Saan tuon 14K kokoon huomattavasti nopeammin kuin 20K. En ollut ennen tullut ajatelleeksikaan. Toki niitä voi olla edullisempiakin ASO-asuntoja mutta ainakin nuo joita olin tässä jo vähän katsellut, niihin vaaditaan tuo 20K. Miksihän muut ASO-ostajat osta omaa?
Kommentit (56)
Riippuu aikalailla elämäntilanteesta
Jos haluaa tehdä tulevaisuuden kannalta parhaan ratkaisun, pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattavin vaihtoehto asumismuodoksi on omistusasunto. Jos vain oma elämäntilanne sen mahdollistaa, oman asunnon ostaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa on investointi omaan tulevaisuuteen ja pienentää myös kuukausikuluja. Sekä vuokralla että asumisoikeus- tai osaomistusasunnossa maksaa, ainakin osittain, kuukausittaista maksua, joka ei kerrytä omia säästöjä, vaan jonkun muun tilipussia. Oman asunnon asuntolainaa maksaessa taas tietää, että jossain vaiheessa, kun laina on maksettu, kuukausikustannukset asunnosta pienenevät pelkkään vastikkeeseen ja asunnon myydessä siitä taas saa aika varmasti paremman hinnan kuin minkä siitä itse alunperin maksoi. Oma asunto on varma ja turvallinen sijoitus, joka kannattaa pitkällä tähtäimellä, mutta asumismuodon valinnassa kannattaa aina pohtia omaa elämäntilannetta ja tarkastella omia tavoitteita ja tulevaisuudennäkymiä.
viite:
https://riinakalavaara.fi/kannattavin-asumismuoto#:~:text=Asumisoikeusa….
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aikalailla elämäntilanteesta
Jos haluaa tehdä tulevaisuuden kannalta parhaan ratkaisun, pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattavin vaihtoehto asumismuodoksi on omistusasunto. Jos vain oma elämäntilanne sen mahdollistaa, oman asunnon ostaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa on investointi omaan tulevaisuuteen ja pienentää myös kuukausikuluja. Sekä vuokralla että asumisoikeus- tai osaomistusasunnossa maksaa, ainakin osittain, kuukausittaista maksua, joka ei kerrytä omia säästöjä, vaan jonkun muun tilipussia. Oman asunnon asuntolainaa maksaessa taas tietää, että jossain vaiheessa, kun laina on maksettu, kuukausikustannukset asunnosta pienenevät pelkkään vastikkeeseen ja asunnon myydessä siitä taas saa aika varmasti paremman hinnan kuin minkä siitä itse alunperin maksoi. Oma asunto on varma ja turvallinen sijoitus, joka kannattaa pitkällä tähtäimellä, mutta asumismuodon valinnassa kannattaa aina pohtia omaa elämäntilannetta ja tarkastella omia tavoitteita ja tulevaisuudennäkymiä.
viite:
https://riinakalavaara.fi/kannattavin-asumismuoto#:~:text=Asumisoikeusa….
Kyllähän asuntolainan ottajakin maksaa isoja summia täysin toisen pussiin meneviä korkokuluja. Nykyäänhän puhutaan jopa tuhansien eurojen koroista. Ei nuo jää omistusasujalle itselleen ikinä käyttöön vaikka sen asunnon arvo olisikin jotain.
Siihen ASOon saa lainaa, eikä omia säästöjä tarvi olla kuin noin 15 %.
Vierailija kirjoitti:
Totta, olin unohtanut tämän kun olin itse ajatellut että miten pystyisi noita korkoja parhaiten välttelemään, no sillä että säästää koko summan :)
ASP lainallinen asunto on ollut näin korkojen nousun aikaan erinomainen asia. Suosittelen kovasti. Lainakulut nousseet parin viimevuoden aikana vain pari kymppiä.
Sain aso asuntoon pankista tosta noin vaan 20 000€ lainaa. Kun se oli maksettu, niin siirsin ne 20 000€ ASP-tilille ja sain tosta noin vaan 160 000€ lainaa. Aso on ihan kätevä keino säästää ensiasuntoon. Vuokrakämpässä vuokran maksuun menisi paljon rahaa. Et pääse myöskään asuessa tuhlaamaan sitä asomaksua.
Vierailija kirjoitti:
Uuteen asoon et edes tarvitse omia säästöjä, sillä pankilla on se sun asosoppari mikä kattaa lainan 100 prosenttisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sain aso asuntoon pankista tosta noin vaan 20 000€ lainaa. Kun se oli maksettu, niin siirsin ne 20 000€ ASP-tilille ja sain tosta noin vaan 160 000€ lainaa. Aso on ihan kätevä keino säästää ensiasuntoon. Vuokrakämpässä vuokran maksuun menisi paljon rahaa. Et pääse myöskään asuessa tuhlaamaan sitä asomaksua.
Mielenkiintoinen veto että näinkin voi tehdä.
Itsellä oli muuttotilanteessa kasassa 17000€, ei siis ASP-tilillä. Sillä ei olisi vielä saanut 200000€ lainaa pankista. Muutin asoon ja avasin ASP-tilin, 7 vuotta myöhemmin löytyy nyt se 200000€ omistuskämppä ASP lainalla.
En kyllä saanut kaikkia ASP etuja, mutta ei se pahasti haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahansiirrossa meni kyllä hetki, kun ei saa kerätä tilille kun max. 12000€/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahansiirrossa meni kyllä hetki, kun ei saa kerätä tilille kun max. 12000€/vuosi.
Missä siis asuit sen väliajan?
Vierailija kirjoitti:
Moni perustelee Aso kämppää sillä, että ei olisi varaa ostaa omaa yhtä hyvältä paikalta. En siltikään ymmärrä, mielummin maksaisin omaa ja pikkuhiljaa pyrkisin sinne paremmalle sijainnille.
Ja mistä ne tulot tulisi millä saisi yhtäkkiä kaupunki alueella 100 000e lainan? Sen 10 000-15 000e aso maksun voi juuri maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuteen asoon et edes tarvitse omia säästöjä, sillä pankilla on se sun asosoppari mikä kattaa lainan 100 prosenttisesti.
No ei kyllä nykyään saa. 25% on omaraha osuus oltava tai vakuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä siis asuit sen väliajan?
Mieheni omistusasunnossa, ihan ilmaiseksi. Olin kyllä valmis maksamaan hoitovastikkeesta. Etsittiin silloin jo omistusasuntoa ja nyt on se yhteinen asunto.
No mulla ei ainakaan ollut yhtään säästöjä kun otin ason. Otin lainaa sitä 15 000 euron asomaksua varten, eikä tarvinnut mitään muita vakuuksia kuin se itse asumisoikeus - sehän on taattua, että pois muutettaessa 3 kk päästä saa ne rahat takaisin, joten maksukyvyttömyystilanteessa pankki saisi omansa takaisin. Maksoin sitten 150 euroa kuussa sitä asomaksulainaa takaisin, ei kuormittanut kovasti taloutta.
Omaa en osta koska ei ole täältä pk-seudulta yksinasuvana sellaiseen varaa. Ei sellaiselta alueelta, eikä sen kokoiseen missä haluaisin asua. Asossa pystyn asumaan kohtuu kk-kustannuksilla mieleiselläni alueella ja rivitaloasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se asosoppari on se vakuus. Asomaksu ei voi laskea alle alkuperäisen asomaksun.
Aso asunnoissa ne lukukausimaksut ovat no n korkeat, että miten joku saa säästetyksi omaa.
Meillä menee aso maksuihin 1100€/kk.
Ei siitä mitään säästöön jää duunariperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kyllä, vakuudeksi nimittäin käy se itse asosopimus. Huhtikuussa juuri muutin asoasuntoon itse, eikä ollut yhtään säästöjä, otin asomaksun osuuden kokonaan lainana. Ja siis vakuudeksi riitti se asumisoikeus.
Älä luoja käytä sitä sun ensiasuntolaina mahdollisuutta asokämpän maksuun.
Ota tavallinen laina, älä asuntolainaa.
Moni perustelee Aso kämppää sillä, että ei olisi varaa ostaa omaa yhtä hyvältä paikalta. En siltikään ymmärrä, mielummin maksaisin omaa ja pikkuhiljaa pyrkisin sinne paremmalle sijainnille.