Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjäisit yksin metsämökissä

Vierailija
13.08.2023 |

Ei sähköä, ei juoksevaa vettä, ei TV:tä, kännykkää, internettiä. Joutuisit asumaan kesät talvet yksin, lähimpään kaupunkiin tai kylään 20 km, ei autoa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi hevonen, lehmä ja niille riittävästi ruokaa, vettä siinä lähellä, kalastusvälineet, aseita ja työkalut polttopuun tekoon ja muihin töihin, kasvimaa ja kellari, pärjäisin niin kuin esivanhempani pari vuosisataa sitten. Koiran kyllä tarvitsisin myös seuraksi.

Lihat säilöisin kuivaamalla kesäksi. Syksyn saalis säilyisi näillä kairoilla kylmässä, ja kesäksi tekisin kuivalihaa. Suolaa tarvittaisi kyllä runsaasti, ja sokerikin olisi hyvä olemassa. Viljaa vaihtaisin oravannahoilla kyliltä.

Vierailija
22/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesät talvet niillä spekseillä mitä ap luetteli menisi ihan selviytymiseksi .

Lämpimänä ja puhtaana pysymiseen ja ruoan saamiseen paikassa jossa olet ilman autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin, jos vaan lämmitys talvella pelaa, puilla tai muuten. Ja joku tuo kauppatavarat kerta viikkoon.

Vierailija
24/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan ihmisistä ei kukaan, ehkä muutaman päivän ja sen jälkeen arrivederci !

Vierailija
25/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesät pärjäisin hyvin; olen kasvissyöjä ja liikun paljon luonnossa. Jos juomakelpoista vettä löytyy, hyvä. Talvella voisi olla mahdotonta.

Vierailija
26/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa olisi. Mökkihöperyys kai tulee, kun on tottunut jo muuhun.

Vierailija
27/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisesti pärjäisin hyvin, mutta noita muita taitoja täytyisi harjoitella, oppisin kyllä. Ihan kamalasti haluaisin kyllä heilan mukaan, koska seksi on niin tärkeää ja kivaa, mutta jos pakko olisi, niin kai sitäkin ilman sitten olis ennemmin kuin kuolisi.

Vierailija
28/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viihtyisin varmaan kesäkuukauden, jos kauppa-auto ajelisi lähiristeykseen.

Vierailija
29/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo kuulostaa aika pitkälti meidän mökiltä. Kaivo toki on pihalla ja sauna jossa vesi pata.

Mökissä on vanha puuhella.

Kyllä siellä varmaan hätätilanteessa pärjää talvenkin, mutta pitäisi olla sitten ihan järkyttävä määrä puita, eli koko ajan olisi jotain hommaa tehtävänä. Kauppa matka on pitkä, pyörällä ei täysin mahdoton, mutta kyllähän siihen yhden päivän saa sitten vierähtämään, eikä tietysti pysty mahdottoman paljon kerralla ostamaan jos pyörällä kulkee. Talvella sekin olisi taas aika hankalaa.

Eli sanon että jos en saisi mitään keuhkokuumetta tai löisi itseäni kirveellä jalkaan niin ehkä selviäisin jos varautuisin kesän ja syksyn aikana tarpeeksi.

Vierailija
30/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisin, osaan metsästää, laittaa ansoja, valmistaa ruokani riistasta ja säilöä sitä.

Jos ei olisi huollettavia, pärjäisin hyvin, kaikki aika kun menee siihen että saa ruuat luonnosta.

Jos saa käydä kaupassa , täysin eri juttu.

Lihan säilöminen Suomessa taida onnistua muuten kuin tönkkösuolaamalla? Ilman nykytekniikkaa siis.

Kuivaamalla

Ei onnistu suurten määrien kuivaaminen. Pieniä määriä voi kuivata uunissa. Kärpäset ovat heti osingolla ja pilaavat lihan. Myös jo kuivattu liha on altis toukille ja muille tuholaisille.

Vierailija
31/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin, mutta vihaisin jokaista hetkeä.

Vierailija
32/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista toisen vanhempanki kotipaikalla on edelleen. Kännykkä saattaa toimia, en ole varma. Sisään tulevaa vesihanaa ei ole, ei sähköjä, huusi n. 30 metrin päässä,  sauna samoin toisella suunnalla, vesi noudettava lähteeltä, muutaman kilometrin sisällä yksi naapuri, kauppaan 10 km. Julkisen tien varteen pari kilometria eikä sielläkään montaa linja-autoa viikossa kulje...

Vierailija
33/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin.

Minä en ikinä menisi tuollaiseen mökkiin yksin. Enkä helpolla kaksinkaan. Itse asiassa en menisi ollenkaan.

N24

Vierailija
34/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin. Isomummoni eli vielä 80-luvun alussa ilman sähköä ja puhelinlinjaa, lähimpään kaupunkiin oli se noin 20km. Ei siis ollut juoksevaa vettä, internettiä ei ollut keksittykään. Jääkaappina toimi loistava maakellari, pakastinta ei siis ollut. Mummo  viihtyi tuolla YKSIN oikein hyvin, oli kahdesta aviomiehestä leskeytynyt ja hyvin tyytyväinen elämäänsä.

Pärjäisin hyvin. Parikymmentä kilometriä saattaa tuntua autottomalta paljon, mutta jos 80- vuotias isomummoni pystyi pyöräilemään kesät talvet tarvittaessa kauppaan, niin miksen minäkin. Ihan samalla lailla sieltä kulkeutuisi pyörän sivutaskuissa kirjaston kirjoja ja käsityötarvikkeita. Vielä kun olisi ne isomummon mattopuut käytössä, niin eihän siinä kasvimaan pidon ja marjojen ja sienten keruun lisäksi edes aika riittäisi kaikkeen, mitä haluaisi tehdä! Mummo teki polttopuutkin itse, vaikka lapsensa ainakin kaksi kertaa piilottivat kirveen.

Töiden takia joutuisin sitten kulkemaan tuon 20km päivittäin pyörällä töihin, se ei ole vielä tässä kunnossa matka eikä mikään. Samalla sitä sitten työmatkalla kävisi kaupassa, jos olisi tarvis, ja päivisin kävisi nettipankissa jne. Toisaalta, jos ei tarvitsisi käydä töissä, niin olisihan se aivan loistavaa!

Ja missä asun nyt? Keskellä metsää. Sähköt ja netti on, joten löytyy myös pakastin ja viihdykettä internetin kautta.  Työt teen etänä sen sähkön ja internetin avulla.

Vierailija
35/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisin, osaan metsästää, laittaa ansoja, valmistaa ruokani riistasta ja säilöä sitä.

Jos ei olisi huollettavia, pärjäisin hyvin, kaikki aika kun menee siihen että saa ruuat luonnosta.

Jos saa käydä kaupassa , täysin eri juttu.

Lihan säilöminen Suomessa taida onnistua muuten kuin tönkkösuolaamalla? Ilman nykytekniikkaa siis.

Kuivaamalla

Ei onnistu suurten määrien kuivaaminen. Pieniä määriä voi kuivata uunissa. Kärpäset ovat heti osingolla ja pilaavat lihan. Myös jo kuivattu liha on altis toukille ja muille tuholaisille.

Pohjois-Suomessa kuivataan edelleen ihan merkittäviä määriä poronlihaa. Liha tottakai suolataan ennen kuivaamista. Etelä-Suomen ilmasto on liian kostea ulkona kuivaamiselle. Lämpimällä kuivaaminen onnistuu kyllä puu-uunissa, sekin vaatii suolaa, mutta ei ole mikään mahdottomuus. Riistan kuivaaminen on helpompaa kuin kotieläinten lihan kuivaaminen, koska riistassa on hyvin vähän rasvaa.

Yhdelle ihmiselle pystyy hyvinkin kuivaamaan lihat (ja kalat) Suomen olosuhteissa ilman sähköäkin.

Koko perheelle sitten alkaakin olla haasteita.

Vierailija
36/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjäisin. Olen siitä outo milleniaali, että kasvoin syrjäisellä maatilalla, jossa ei ollut juoksevaa vettä, sisävessaa tai muita mukavuuksia. Sähköt oli, mutta talo lämmitettiin puilla. Samanlainen mökki, jolla myös viihdyn, vaikka siellä ei ole sähköäkään. Vaikka olen sittemmin kaupungistunut, niin lapsuuden opit elää kyllä. Laajentaisin varmaan kirjavarastojani ja kuntoiluun riittäisi kahvakuula.

Vierailija
37/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en pärjäis mitenkään. Hirveä ajatus. Mä en muutenkaan ymmärrä mökkeilyä. Mennä nyt ankeisiin oloihin vapaaehtoisesti. Lähden mielummin luksuslomalle Välimerelle.

Vierailija
38/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin huonosti tai en ollenkaan. Onneksi ei tartte kokeilla.

Vierailija
39/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävästi peruna/vihannesmaata, metsää polttopuiksi, kaivo ja maakellari niin vaivatta. Pyssy tai pari varmaan lisäksi. Mielellään koira riistaa noutamaan ja kissa pitämään hiiret/rotat poissa tontilta. Naapureita en edes kaipaisi. Milloin voin muuttaa?

Vierailija
40/44 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossani ei ole sähköä, juoksevaa vettä eikä viemäriä. Lähin talo tietä pitkin n 5km. On auto sentään, että pääsen töihin ja asioimaan. Talo lämpiää ja ruoka valmistuu puilla. Nyt lähin sähkö on pihan toisella puolen eläinsuojassa, siellä pyykkikone, jääkaappipakastin ja siellä lataan puhelimen ja tabletin. Pihasaunalle tulee vesi. Haaveissa on aurinkopaneelit.

Elän osittaisessa omavaraistaloudessa. Minulla oli lampaita ja kanoja, mutta luovuin niistä. Ensin lampaista, koska niiden hyödyt olivat haittoja pienempiä. Viime talvena luovuin kanoista, jotta sain eläinsuojan kylmilleen sähkön hinnan takia. Kanoja tulen hankkimaan vielä tulevaisuudessa.

Kasvatan itse perunat, porkkanat, sipulit, palsternakat, punajuuret, kaalit, yrtit, kurpitsat, tomaatit, kurkut, pavut, herneet, marjat. Ynnä muuta rehua. Syön tuoreena tai säilön ja syön joka murun mitä kasvatan.

Saan vaihtokauppana lihaa ja maitoa. Maidosta teen itse erinäisiä maitotuotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi