Näittekö viime yönä niitä perseidejä?
Itse tuijotin vähän aikaan puolen yön jälkeen taivasta mutta en nähnyt kuin paljon tavallisia tähtiä. Kaunista kyllä oli.
Kommentit (21)
Kävin kolmen aikaan yöllä mökkini pihalla katselemassa. N. 10 minuuttia katselin, saldona yksi tähdenlento.
Kahtena vuonna menin kusetukseen, en sen jälkeen kahteenkymmeneen.
Harrastajan "tähtisateessa" tavis ei huiomaa eikä näe yhtään mitään.
Näin. Oli kaunis, lämmin, pilvetön ilta täällä mökillä. Laitoin aurinkotuolit rantakalliolle ja lojuimme niissä lasten kanssa pari tuntia, 23-01, tähtiä tuijottelemassa, juttelemassa ja kuuntelemassa musiikkia. Näimme monta hienoa tähdenlentoa. Ohessa saattoi ihailla Linnunrataa ja kiikaroida muutamaa muuta kohdetta. Oli harvinaisen onnistunut perseidiyö.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kolmen aikaan yöllä mökkini pihalla katselemassa. N. 10 minuuttia katselin, saldona yksi tähdenlento.
Ei ole hätäsen hommaa kuulema vaan että olis mitäny pötkötellä maassa ja katella silleen.
Minä näin yhden! Se ei ehkä ollut siitä suurimmasta perseidiperheestä vaan jostain pienemmästä joukosta. Olin korkealla näköalapaikalla, tähtikirkas yö. Olin tyytyväinen saldoon. Varmasti enemmänkin olisi näkynyt mutta olin liian aikaisessa enkä paikassa, missä olisin viitsinyt makailla. Niskaa jomotti niin kauheasti, että lähdin kotiin. Ja eihän se nyt niin kamalan ihmeellistä ole... viiru lentää taivaalla.
Menimne vaimon kanssa takapihalle trampoliinille köllöttelemään peitto päällä.
Ei näkynyt tähdenlentoja. Ehkä pitkä kävelylenkki olisi ollut parempi, olisi koko taivaankansi ollut näkyvillä.
Taivaalle tuli ohut pilviharso haittaamaan myös.
Piti tulla sisälle nukkumaan kun väsy alkoi painaa ja kylmä tulla.
Tosi monta perse idiä näkyi kulkevan yössä. Vähän sik sakkia menivät.
Nähtiin monta pienempää ja pari isoa, suurin näkyi punaisena tulipallona. Oli hyvä yö katsella, ei kuuta eikä pilviä. Jupiter ja Saturnus näkyi myös hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Näin. Oli kaunis, lämmin, pilvetön ilta täällä mökillä. Laitoin aurinkotuolit rantakalliolle ja lojuimme niissä lasten kanssa pari tuntia, 23-01, tähtiä tuijottelemassa, juttelemassa ja kuuntelemassa musiikkia. Näimme monta hienoa tähdenlentoa. Ohessa saattoi ihailla Linnunrataa ja kiikaroida muutamaa muuta kohdetta. Oli harvinaisen onnistunut perseidiyö.
Meillä ihan sama! Mökin rantakalliolla makoiltiin puolilta öin lasten kanssa. Nähtiin monta hienoa tähdenlentoa! Joissain oli jopa sellainen säkenöivä vana perässä. Poika yritti kuvata niitä kaukoputkeen asennetulla kameralla. Mies kävi välillä mökin sisällä katsomassa joko Heleniuksen ottelu alkaisi. Lahden ja niemen takaa kuului musiikkia rantakuppilan bileistä.
Taivaanvahti-sivustolla näemmä on erilaisia raportteja noista. Kyllä niitä on lennellyt.
Mä kyttäsin taivasta puolisen tuntia, näin muutaman tähdenlennon.
Turha se taivaalle on tuijottaa jos haluaa nähdä perseitä. Oletko kiltti mies??