Täystyrmäys D-vitamiinilisäyksille (poislukien kaamos)
Onko D-vitamiinilisästä hyötyä vain D-vitamiinin puutoksessa?
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2023/15/duo17659
Kommentit (22)
En ole koskaan ottanut D-vitamiinia purkista. Mitä mulle on voinut tapahtua? Olen jo 60v.
Aion jatkossakin käyttää d vitamiinilisää mutta en mitään 100 mikrogrammaa päivässä. Nyt käytän maitohappobakteereita mihin on lisätty 10 mikrogrammaa d vitskua.
Jos syö suositusten mukaan ja on perusterve ihminen niin ei tarvitse mitään ravintolisiä. Ainoa mitä suositellaan talven pimeinä aikoina on d-vitamiini ja sitäkin vain se 50 mikrogrammaa/vrk joka sekin on ylimitoitettu.
Käyn mittauttamassa d-vitamiinitasot ja syön sen mukaisesti. Paljon.
En ainakaan saanut koronaa kun söin d-vitamiinilisää päivittäin. Enkä myöskään rokotusta ottanut.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ottanut D-vitamiinia purkista. Mitä mulle on voinut tapahtua? Olen jo 60v.
Luut on voineet haurastua. Saat tietää vasta kun napsahtaa poikki.
Vierailija kirjoitti:
Käyn mittauttamassa d-vitamiinitasot ja syön sen mukaisesti. Paljon.
Missä ne voi mittauttaa?
Mies puolinen ystävä 55v.Iho atopikon.Vältti aina aurinkoa loma matkoillakin. Työ on kevyttä,myynti työ.Jalkoja alkoi särkee kuin selkää.Usein asiasta läkäriin.Kunnes läkäri laitoi kaikki mahdoliset kokeet,tulos D-vitamiinin puutostila.Syönnyt nyt 3kk/ D-vitamiinia Sv-reseptillä.Alkaa helitää selkä ja jalka säryt.
Olen ottanut talvisin 100mikrogr päivässä. Arvot ovat olleet olleet keväällä aivan maltilliset. Juuri ja juuri sadan pinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö suositusten mukaan ja on perusterve ihminen niin ei tarvitse mitään ravintolisiä. Ainoa mitä suositellaan talven pimeinä aikoina on d-vitamiini ja sitäkin vain se 50 mikrogrammaa/vrk joka sekin on ylimitoitettu.
Virallinen suositushan on 10 mikrogrammaa. Lääkärit itse ottaa 100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luut on voineet haurastua. Saat tietää vasta kun napsahtaa poikki.
D-vitamiinin lisäksi tarvitaan K/vitamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Mies puolinen ystävä 55v.Iho atopikon.Vältti aina aurinkoa loma matkoillakin. Työ on kevyttä,myynti työ.Jalkoja alkoi särkee kuin selkää.Usein asiasta läkäriin.Kunnes läkäri laitoi kaikki mahdoliset kokeet,tulos D-vitamiinin puutostila.Syönnyt nyt 3kk/ D-vitamiinia Sv-reseptillä.Alkaa helitää selkä ja jalka säryt.
Onkohan tässä syöty liikaa vai liian vähän vitamiinia?
Yksilöllistä. Mikä ohje sitten sopii yhdelle ei toimi toisella. Tämä pätee kaikkeen.
Olen syönyt ja en kyseenalaista sen syöntiä ollenkaan. En todellakaan saa d-vitamiinia tarpeeksi ruuasta, vaikka aika monipuolisesti syönkin.
Muut saavat minun puolestani tehdä mitä itse haluavat.
N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä syöty liikaa vai liian vähän vitamiinia?
Täh? Jos on puutos, niin tuskinpa tyyppi on sitä kaksinkäsin vedellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallinen suositushan on 10 mikrogrammaa. Lääkärit itse ottaa 100.
Jaa, että kaikki lääkärit? No eivät ota.
Voi tsiisus taas itä juttuja täällä..
No iso osa syö kuitenkin varmuuden vuoksi. Tuskinpa tulee paljon vaikuttamaan pillerikauppaan.
Entä jos ei käytä nestemäisiä maitovalmisteita, rasvalevitteitä tai kalaa?
Vierailija kirjoitti:
No iso osa syö kuitenkin varmuuden vuoksi. Tuskinpa tulee paljon vaikuttamaan pillerikauppaan.
Jos 100 kappaleen purkki maksaa prismassa 3 €, niin ei kyseessä mikään megabisnes ole. Apteekeissa ja luontaishöttökaupoissa tietysti on omat katteensa.
Tammikuussa alkaa D-vitamiinit olemaan lopussa lihansyöjälläkin. Ja talvella se yksi tabletti ei riitä. Aurinkoisena kesäpäivänä 15 minuutissa saa d-vitamiinia 50-100 keskitehoisen D-vitamiinitabletin verran.