Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillekin on niin kova pala, että me ollaan yli 50 vuotiaita ja asutaan vuokralla?

Vierailija
11.08.2023 |

Me pidetään tästä elämästä ja tämä sopii meille hyvin.
Meillä on hyvä ja edullinen asunto, jossa on lupa asua pitkään.
Olen saanut kuulla tästä ihmettelyitä, jopa kehoituksia "on aika hankkia oma talo ja ottaa laina"
Nämä alkoi heti, kun sain vakituisen työpaikan ja olin silloin 34v.
Onko ihmisille niin kova pala, että joku elää eritavalla?
Tekeekö se jotenkin kipeää, kun joku on veloista vapaa?
Me ei olla ikinä otettu minkäänlaista velkaa. Edes luottokortteja ei ole hankittu.
Ainoastaan osa maksulla maksetttu jotain.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä suurin osa asuu vuokralla. On siis yleinen ja ok ratkaisu, nauttikaa siitä.

Vierailija
22/25 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos haluat kerryttää muiden varallisuutta omalla kustannuksellasi niin mikäs siinä. Onhan se hölmöä. Siitä oletan ihmetyksen johtuvan. Menee rahat aivan hukkaan.

Mutta entä jos vuokralla asuva ihminen arvottaa elämänsä asiat toisella tavalla kuin omistusasunnossa asuva? Sitä vuokralla asuvaa ei haluta ymmärtää, vaan lähtökohta on juuri tuo yllä oleva "ihmetys" kun "rahat menee aivan hukkaan". Omistusasunnossa asuva pitää itseään automaattisesti fiksumpana, parempana talousihmisenä kuin vuokralla-asujaa.

Usein tuo "ihmetys" on ihan suoraa haukkumista ja lällättelyä. Mikä sitten puolestaan saa mm. ap:n tekemään aloituksensa. Että miksi toiset ihmiset kommentoivat sitä, miksi sitä pitää kommentoida. Miksi sitä, että joku muu tekee elämässään toisenlaiset ratkaisut, pitää ihmetellä?

Se saa epäilemään, että taustalla on jotakin sellaista, mistä se lällättelijä - "ihmettelijä" - ei itsekään ole tietoinen. Oman itsen arvottamista muiden yläpuolelle? Ajatusta, että "vaikka miten muuten menisi huonosti, minulla on ainakin omistusasunto ja se tekee minusta...." - mitä? paremman ihmisen? ihmisen, jonka vanhuudenpäivät on turvattu? jotain muuta, mitä?

Meillä on kovin vahva sosiaalinen konsensus, että on epäkohteliasta maisterin korostaa omaa erinomaisuuttaan ammattikoulun tai ammattikorkeakoulun käyneeseen, lisensiaatin- ja tohtorintutkinnoista puhumattakaan. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että omistusasujilla on aina ja iänkaikkisesti oikeus - omasta mielestään ehkä jopa velvollisuus - "ihmetellä" vuokra-asujia, mielellään halveksuvalla äänellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos haluat kerryttää muiden varallisuutta omalla kustannuksellasi niin mikäs siinä. Onhan se hölmöä. Siitä oletan ihmetyksen johtuvan. Menee rahat aivan hukkaan.

Miksi asua hotellissa, kun voi telttailla sen takana...

Vierailija
24/25 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kuka tutuistani asuu vuokralla, kuka omistusasunnossa. En osaisi olla kateellinen jostain vuokralla asumisesta yhtään sen enempää kuin kahdehdin velkaakaan, joten ap:lla on outo tapa ajatella. Pohditko samaa lihatiskillä ostaessasi sisäfilettä vain kahdelle? Että nyt kyllä ympärillä miettivät, että miksi tuo ei osta enempää, onpa se outo.

Rohkenen sikäli puolustaa ap:tä, että oman kokemukseni mukaan kuulut aidosti vähemmistöön, kun et tiedä etkä ennen kaikkea ole kiinnostunut siitä, kuka tutuistasi asuu missäkin asumismuodossa. Suurin osa ihmisistä tietää, suurin osa ehdoin tahdoin haluaa tietää. Ja suomalaisilla on "mainio" tapa pyöritellä toisten ihmisten asioita ja pöyristyä niistä. Ja heti miettiä, miten itse toimisi fiksummin. Ja usein tuo ajatteluketju tuodaan mukaan keskusteluun ja myös ne neuvot "minä tekisin kyllä näin" tuodaan heti esiin. (Tästä aiheesta hyvä esimerkki oli alkukesän keskustelu siitä, miten jotkut mökkivieraat aina kertovat isännille ja emännille, mitä heidän tulisi tehdä mökeillään.)

Arvostan suuresti sinun ajattelutapaasi, mutta se on tosiaan ikävä kyllä vähemmistössä. Ap:n tapa ajatella ei ole outo, varsinkin kun kyse ei ole hänen hiljaisesta, oman päänsä sisällä tapahtuvasta ajattelusta vaan, kuten hän itse aloituksessaan toteaa: "Olen saanut kuulla tästä ihmettelyjä, jopa kehotuksia..."

Eli ap ei ole keksinyt tätä omasta päästään, vaan hän törmää tuohon ajatteluun keskustellessaan muiden ihmisten kanssa.

Parempi olisi, että ihmiset olisivat samanlaisia kuin sinä, joita ei kiinnosta tietää eikä kiinnosta märehtiä ja kommentoida toisten ihmisten asioita.

Vierailija
25/25 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisessä korkotilanteessa moni vuokralla asuva todellakin kerryttää omaa omaisuuttaan, ja suht tuoreen lainan kanssa painiva pankin vain omaisuutta.

Mä olen sijoittanut kolkyt vuotta. Paremmin omaisuuteni on vuokralaisena lihonut kuin olis omistusasujana ikinä kasvanut.

Suhdanteet on sellaisia, toisinaan voittaa omistusasuja, toisinaan vuokralainen. Tätä joidenkin on vaikea hyväksyä.