Miten olet onnistunut laihdutuksessa/ elämäntapojen muutoksessa? Mikä on ollut tärkein oivallus?
Elämäntapamuutosta hapuileva ylipainoinen täällä. Mikä sinulla on ollut käänteentekevä asia elämäntapamuutoksen onnistumisessa?
Se lienee jo selvää, että erilaiset pika- ja kitudieetit eivät tuo toivottua lopputulosta.
Itselläni ongelmana erityisesti iltasyöminen, liian suuret annoskoot ja liiallinen herkuttelu.
Kommentit (39)
Pitää syödä tarpeeksi rasvaa. Loppuu mieliteot eikä haluta syödä ylen määrin. Rasvaa reilu 100g päivässä voina, kookosöljynä ja oliiviöljynä.
Koska kysytään kokemuksia joko laihdutuksen tai elämäntapamuutoksen onnistumiseen, vastaan elämäntapamuutokseen liittyen.
En ole laihduttanut ja olen lievästi ylipainoinen, mutta liikun säännöllisesti. Vuosia sitten aloin käymään uimassa ja vesijuoksemassa parinkin eri kaverin kanssa, joista yhden kanssa asiasta tuli rutiini. Käymme aikatauluista riippuen 1-3 kertaa viikossa uimassa ja vesijuoksemassa ja tätä on nyt jatkunut n. 5 vuotta 😊
Mieluisa laji ja kaverin kanssa sopiminen, sekä rutiinista kiinni pitäminen. En jätä koskaan liikkumatta vain koska ei huvittaisi. Uinti laitetaan aina kalenteriin ja siitä pidetään kiinni.
Yritin monta kertaa elämässäni myös salilla käyntiä, mutta koska en nauti siitä yhtä paljon, en ole saanut siitä rutiinia. Kannattaa siis kokeilla useita eri lajeja, jotta löytäisi sellaisen jota kuitenkin odottaa jokseenkin innolla.
Tällä hetkellä olen karkki ja herkkulakossa neljättä viikkoa. Siinä on auttanut muu säännöllinen syöminen, nukkuminen ja tunteiden käsittely ja kohtaaminen. Aion jatkaa herkkulakkoa ja tehdä pysyvän elämäntapamuutoksen nyt myös siltä osin. Jostain syystä aina kun syön sokerisia herkkuja, määrät nousevat koko ajan ja sokeria tekee mieli joka päivä. Nyt kun olen jättänyt sen pois, ei se myöskään samalla tavalla ole mielessä päivittäin.
Aloin treenaamaan enemmän. En syönyt vähempää vaan liikuin enemmän. Paino putos 30 kg. Söin vihanneksiä ja hedelmiä enemmän ja vähemmän lihaa ja herkkuja.
Olen liikkuva ihminen ja vuosia sitten tajusin, että ne liikakilot tulevat sokerista. Ja sokeria on kaikkialla. Siis kaikki sokeripitoiset juomat pois. Maitoa en ole vuosikymmeniin juonutkaan. Lopetin kaikki jugurtit myös, ei niitä tarvitse ja sokeria niissäkin. Karkkeja ja suklaata en ole syönyt koskaan syömällä. Herkuttelu ei ole ollut minulle tärkeää. Juhlissa saatan syödä kakkupalan. Valmisruokia en käytä enkä margariinia mistään hinnasta. Oliiviöljyä ja joskus kalleinta voita mitä löytyy. Laatu merkitsee enmmän kuin määrä. Vesi ja vähäinen määrä kahvia päivässä. Vettä tulee juotua jotain pari litraa. No, ylipainoa ei ollut kuin pari kiloa mutta alle vuoden oli painoa pudonnut 8 kg vain jättämällä sokeripitoiset tuotteet käyttämättä. Parasta kuitenkin se, että paino ei ole vuosienkaan jälkeen noussut yhtään. Täällä puhutaan aina syömisistä mutta juomisista ei oikein ollenkaan. Juomissa on hemmetisti kaloreita jotka ovat aivan turhia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin, että kun en osta kotiin mitään herkkuja, niin ei tule syötyä mitään herkkuja.
Parisuhteessa ollessa tämä ei toiminut, koska silloin kävi aina niin että kun yritin laihduttaa niin mies osti herkkuja, enkä pystynyt kieltäytymään.
Toinen mikä oli helppo toteuttaa yksin on nuo annoskoot, eli kun syö pääasiassa 250g -300g valmisruokia, niin ei tule koskaan syötyä ns. liikaa.
Minä taas ymmärsin niin, että mä haluan pitää lähes joka päivälle pienen herkkuhetken. En voi kuvitella että ei saisi syödä vaikka lettuja hillolla ja kermavaahdolla kuin joinain määrättyina aikoina. Syön silloin kun huvittaa. Tein viime sunnuntaina kuus kpl ja tänään meni viimeinen. Välillä otan jotain keksejä joskus teen vaikka rahkapiirakan. Pointti siis on, että kaipaan tuota makeaa lähes päivittäin, miksi siis kärvistelisin.
Syön aamupalan, lounaan, päiväkahvit (nyt tuolla letulla) ja pienen iltapalan. Olen laskenut että kulutukseni kalorit on enemmän kuin syömiseni. Kolmessa kuukaudessa on lähtenyt 9 kg. Ylipainoa oli 25 kg aloittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi pitää korjata ensin.
Lopeta kaloreiden juominen. Erityisesti appelsiinimehun ja limpsan lipittäminen.
Minkälainen ihminen käyttää sanaa limpsa? 🤢
Kaikenlaisia mielensäpahoittajia täällä, ottaako noin sielun päälle? LIMPSA, LIMPSA, LIMPSA!!!! LEMUKKA! LIMSKA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kaloreiden juominen. Erityisesti appelsiinimehun ja limpsan lipittäminen.
Limpsan lipittely on ihanaa👅 🤩
Varmaankin se, että se riittävä/sopiva/oikea annoskoko on ihan oikeasti aika todella pieni ja lautasella on oltava aina vähintään se puolet kasviksia.
Aiemmin tuli syötyä ihan jättikokoisia annoksia (vaikka ei sitä silloin edes tajunnut) ja monesti vielä niin, ettei lautasella ollut kasviksen kasvista. Ei siis edes paria kurkkusiivua ja tomaatinlohkoa..
Usein vielä otin jopa santsiannoksen.
Ap:lle limpsa tai muut juomat eivät ole ongelma tässä.
Kiitos vastauksista, hyviä pointteja monella :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana. Limpsa ja limppari on normaaleja lempinimiä limonadille.
Jätin viljat pois ruokavaliosta. Paino kääntyi heti laskuun.
Mitä mikä on ollu oivallus? Täh? Syökää vähemmän ja terveellisesti ilman mitää herkkuja ja roskaruokaa, sen lisäks kunnon treeni 5x viikossa. Jos pitää miettiä jotain hemmetin "oivalluksia" niin tuhoon on tuomittu yritykset jo alkuunsa. Ei sitä sillo oikeesti oo mitään selkärankaa pudottaa painoa, jos pitää netistä kysellä "oivalluksia" :D
Mua itteä ainaki v i tuttas olla joku läski sen verran kovaa, et tekisin kaiken sen eteen, et saisin ne hyllyvät läskit pois mahdollisimman pian.
Tärkein oivallus on, että mä kuolen ennen kuin mun lapset muuttavat pois kotoa, jos en muuta elämäni suuntaa. Kun mä tajusin tämän, makasin piuhoissa Jorvissa 100 % elintavoistani johtuvan sairaskohtauksen takia, johon olisin voinut hyvin helposti kuolla.
Tänään tankataan hiilareita, huomenna n. 100 km seikkailukisa.
Vierailija kirjoitti:
En ole onnistunutkaan. Lisäksi vanhemmiten isot rinnat ovat alkaneet pahasti roikkumaan ja ovat tiellä. Näiden riippuvien isojen rintojen kanssa ei oikein mitään liikuntaakaan voi harrastaa. Elämäni on ollut oikeastaan aina vaikeaa ja olen oppinut jo hyvin nuorena syömään salaa ja lohtusyömään. Kun oikeaa apua en ongelmiini ole saanut niin olen hakenut sitä herkuista. Synkimmillä hetkillä herkut ja niiden syöminen ovat olleet ainoa positiivinen asia elämässä. Toki sitten täysin pielessä olevista syömisistä ja vanhenemisesta johtuen olen lihonnutkin. Tästä kaikesta on vain niin vaikea luopua. Tarvitsisin tähän apua, mutta en usko sitä saavani kun en ole saanut apua edes paljon vakavampiin ja tärkeämpiin asioihinkaan.
Ihan mielenkiinnosta: mitkä asiat ovat paljon vakavampia ja tärkeämpiä kuin terveys? Kuulostaa siltä, että merkittävä osa ongelmaasi on se, ettet arvosta terveyttäsi kovin korkealle. Ihminen ei ole valmis näkemään vaivaa sellaisten asioiden eteen, joita ei pidä tärkeänä.
Olen käynyt ravitsemusterapeutin kanssa tapoja ja ruokasuhdettani läpi. Ammattiapua voin lämpimästi suositella, jos se on vain mahdollista. Itselleni merkittävä tekijä annoskokojen ja mielihalujen hillitsemisen kanssa on ollut aamiaisen kasvattaminen (yleensä pari leipää + maustamatonta jogurttia marjoilla) ja riittävän proteiinipitoinen iltapäivän välipala, jotta päivällisaikaan ei tee mieli tolkuttomasti ahmia ruokaa. Vihanneksia olen lisännyt aterioille myös. Annoskokojen hahmottaminen oli aiemmin haaste, mutta nyt olen saanut siihen ravitsemusterapeutilta apua. Olen käyttänyt hänen suosituksestaan See how you eat (SHYE) -sovellusta, jossa otetaan kuvia annoksista ja siinä saa hyvin kokonaiskuvan omista ruokailustaan päivän aikana.
Tuo annoskoko on kyllä juuri noin kuten joku tuolla aiemmin sanoi. Eli ns. sopiva annos on säälittävän pieni suursyömärille. Tuossa on opeteltavaa.
Aamupalan ja lounaan syön ongelmitta ns. oppikirjan mukaan, mutta illalla iskee mättöhimo, vaikka söisin mitä välipaloja iltapäivällä.
Ap
1. Nuku riittävästi
2. Syö kunnolla aamiaisella ja lounaalla!!! (tän mokaaminen on tavallisin syy iltatankkauksiin ja herkkuhimoon)
3. Mieti mitä ruokavalioosi pitää lisätä (kasviksia? proteiinia? kuitua? hyvää rasvaa? kun ruuassa on riittävästi sitä mitä tarvitsee, tulee vähemmän janoa nopeisiin hiilareihin eli yleensä herkkuihin)
Vasta näiden jälkeen on realistista miettiä pitäiskö jotain vähentää. Älä "harrasta liikuntaa" vaan kokeile ja löydä ei-istuvia juttuja joista nautit.