Kokemuksia e-pillereistä
Itse lopetin e-pillerien käytön 10v jälkeen, kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia pillerien käytöstä ja/tai niiden lopettamisesta :)
Aloitin pillerit ollessani n. 19v ja nyt 10v jälkeen lopetin niiden käytön. Pariin vuoteen minulla ei ole ollut tarvetta säännölliseen ehkäisyyn, joten loppuvaiheessa söin pillereitä pitkälti tottumuksesta. Pari vuotta sitten minulla myös diagnosoitiin vaikeaksi luokiteltu Raynaudin oireyhtymä, joten lopettamispäätökseen vaikutti myös tieto siitä, että hormonaalinen ehkäisy voi pahentaa Raynaudin oireita. Nyt lopettamisesta on n. 7kk.
E-pillerit tuntuivat sopivan itselleni hyvin ehkäisykeinona, enkä kokenut niiden aloittamisessa tai niitä käyttäessä ongelmia. Nyt kuitenkin jälkeen päin on pakko sanoa, että jos olisin tiennyt millaista pillerien lopettaminen on, en olisi niitä koskaan aloittanut.
Ihon kanssa pääsin varsin vähällä, sillä aknea yms. pahempia iho-ongelmia minulla ei ollut ennen pillereitäkään. Lopetettuani alkuun toki iho rasvoittui aika hurjasti ja finnejä tuli jonkin verran, mutta tilanne rauhoittui aika nopeasti. Hiukset puolestaan reagoivat voimakkaammin; Hiusten älytön rasvoittuminen meni ihon tapaan nopeaan ohitse, mutta se hiustenlähtö oli aika järkyttävää D: Suihkussa hiuksia lähti tukkoina. Muutamassa kuukaudessa tukka oheni valehtelematta puolella. Hiukseni olivat pillerien syömisen johdosta toki varsin paksut, eli en ihan kaljuksi tullut, mutta paksu ponnari vaihtui aikamoiseen hiirenhäntään. Nyt hiustenlähtö on alkanut vähän rauhoittumaan, katsotaan kasvaako uutta tukkaa yhtään tilalle vuosien kuluessa.
Hyvääkin kuitenkin lopettamisesta on seurannut, enkä iho- ja hiusongelmista huolimatta kadu pillerien lopettamista. Itse en saanut pillereiden aloittamisesta mitään selkeitä sivuoireita, mutta nyt jälkeen päin huomaan että kyllä niillä oli ainakin itselle haluttomuutta lisäävä vaikutus. Sitä ei käytön aikana noteerannut, kun seksihalujen vähentyminen tapahtui kuin hiipimällä vuosien mittaan. Nyt pillerien lopetettua drive on ihan eri :) Varsinaista lihomista tai muita muutoksia painossa ei ole ollut, mutta rinnat kasvoivat B-kupista C-kuppiin (alkuun oli rintojen turvotusta ja arkuutta, mutta nyt sen mentyä ohitse tilanne jäi tälläiseksi). Raynaudin oireista on paha vielä mennä sanomaan, koska kesällä oireilu on muutenkin vähäisempää, mutta käsien ja kasvojen yleinen harmaus/sinertävyys on vähentynyt.
Mites muilla mennyt pillerien kanssa? Kokemuksia aloittamisesta/lopettamisesta? Ajatuksia?
Kiinnostaisi lopettaminen, mutta pelkään että kamalat menkkakivut palaavat. Olen reilusti yli kolmekymppinen ja syönyt pillereitä melkein 20 vuotta. Ei siis mitään tietoa ovatko kuukautiskivut tämän ikäisenä normaalistikin vähemmän hirveitä kuin teininä. Ei huvittaisi olla joka kuukausi 3-5 päivää järkyttävissä vatsa ja pääkivuissa.
Vaihdoin jossain välissä e-pillereistä minipillereihin ja tuli samanlaisia oireita, eli tukka oheni ja iho kuivui, aloin jotenkin rupsahtamaan niin vaihdoin takaisin mutta vähemmän estrogeenia sisältäviin pillereihin (zoely). Nyt tuntuu että mielialat ovat ihan sekaisin ja epäilen vahvasti pillereiden syyksi.