Pieni mutta elämää haittaava fobia:en uskalla lukita vessojen ovia koka tullut jäätyä jumiin. Piinallinen ongelma tästä tulee yleisissä vessoissa
Pahimpia ovat junien ja bussien vessat joissa on erikoiset lukot.
Kommentit (26)
Vähän sama, mutta ei ongelma, koska uskallan kyllä lukita vilkkaassa paikassa, koska jos jäisinkin jumiin, voisin huudella sieltä jotain auttamaan, ja toisaalta jos on hiljainen paikka, ei tarvikaan laittaa ovea lukkoon ainakaan ennen kuin kuulee, että joku oikeasti tulee sinne vessaan.
Mun kauhukokemus kävi kerran kotona. Yksin kotona, puhelin laturissa keittiössä, menin vessaan isommalle hädälle ja lukitsin oven. Lukitsin silloin aina vaikka asuin yksin, koska lapsuudenkodissa oli sellainen tapa tullut. Ainoa ongelma vaan, että kun halusin pois vessasta, kahva jäi sisäpuolelta käteen. Yritin työntää ja rynniä päin ovea, ei auttanut. Ei ollut työkaluja, joilla olisi ilman kahvaa saanut kiinni kahvaosan takaa paljastuneesta mekanismista ja yritettyä avata lukkoa. Iski jo vähän paniikki, että kuolenko oikeasti nälkään omaan vessaani, kun ei minua sinkkua kukaan pitkään aikaan kaipaakaan. Lopulta sain oven rikottua irrottamalla pesukoneen paikaltaan ja heiluttamalla sitä niin, että sillä rysäytin päin ovea.
Sama täällä,olen 50vuotias ja tämä pelko alkoi teininä kun jumiuduin huoltoaseman vessaan. Lukko vain pyöri eikä kukaan kuullut kuin kiljuin apua.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama, mutta ei ongelma, koska uskallan kyllä lukita vilkkaassa paikassa, koska jos jäisinkin jumiin, voisin huudella sieltä jotain auttamaan, ja toisaalta jos on hiljainen paikka, ei tarvikaan laittaa ovea lukkoon ainakaan ennen kuin kuulee, että joku oikeasti tulee sinne vessaan.
Mun kauhukokemus kävi kerran kotona. Yksin kotona, puhelin laturissa keittiössä, menin vessaan isommalle hädälle ja lukitsin oven. Lukitsin silloin aina vaikka asuin yksin, koska lapsuudenkodissa oli sellainen tapa tullut. Ainoa ongelma vaan, että kun halusin pois vessasta, kahva jäi sisäpuolelta käteen. Yritin työntää ja rynniä päin ovea, ei auttanut. Ei ollut työkaluja, joilla olisi ilman kahvaa saanut kiinni kahvaosan takaa paljastuneesta mekanismista ja yritettyä avata lukkoa. Iski jo vähän paniikki, että kuolenko oikeasti nälkään omaan vessaani, kun ei minua sinkkua kukaan pitkään aikaan kaipaakaan. Lopulta sain oven rikottua irrottamalla pesukoneen paikaltaan ja heiluttamalla sitä niin, että sillä rysäytin päin ovea.
Minä jäin entisessä kodissa nalkkiin makkariin kun kahva irtosi käteen .D Ei hätää kun rivari ja ikkunasta olisi päässyt ulos mutta toisella puolella ollut teinipoika sai mutsin vapaaksi.
Mä jäin kanssa kotona vessaan jumiin. Huutelin aikani lapselle että tuo ruuvimeisselin. Fiksua joo viisivuotiaalle! JA miten se ois sen sinne saanu edes. Että olin tyhmä! Sitten löysin jotain siitä kaapista jolla sain kammettua sen oven auki.
Huollossa olivat vielä tyhmempiä kun pyysin laittajaa ja uuden lukon...en nyt enää muista mutta piti sanoa pari valittua sanaa että pitäähän se sisältä lukkoon saada!
Oon aina ihmetellyt, miten voi aikuinen ihminen jäädä jumiin vessaan?!
Voisiko joku selittää, mitä ihmettä oikein tapahtuu?
Menet paniikkiin ja väännät lukkoa koko ajan samaan suuntaan etkä ymmärrä muuttaa suuntaa? Vai kääntelet sitä hysteerisenä puolelta toiselle, mutta vai. puoliväliin ja riuhdot kahvaa ennen kuin lukko on avattu?
Mitä jos rauhoittuisi ja miettisi asiaa. Ahaa, se avautuu jommalta kummalta puolelta. Ensin käännän lukon toiseen asentoon kokonaan ja sitten kokeilen avautuuko. Ellei, käännän sen toiseen asentoon, kokonaan ja sitten kokeilen avautuuko.
Jommassa kummassa se avautuu, ihan aina.
Mitäs jos kokeilet lukkoa ensin niin että ovi on auki, että se varmasti toimii?
Huisii :D kirjoitti:
Menet paniikkiin ja väännät lukkoa koko ajan samaan suuntaan etkä ymmärrä muuttaa suuntaa? Vai kääntelet sitä hysteerisenä puolelta toiselle, mutta vai. puoliväliin ja riuhdot kahvaa ennen kuin lukko on avattu?
Mitä jos rauhoittuisi ja miettisi asiaa. Ahaa, se avautuu jommalta kummalta puolelta. Ensin käännän lukon toiseen asentoon kokonaan ja sitten kokeilen avautuuko. Ellei, käännän sen toiseen asentoon, kokonaan ja sitten kokeilen avautuuko.
Ei se välttämättä kaikissa tilanteissa mene noin! Lukko voi olla rikki niin ettei sitä saa kumpaankaan suuntaan vääntämällä toimivaksi.
No esim se koko lukkomekanismi hajoaa, mulle jäi kerran koko nuppi josta pitäisi kiertää käteen ja samalla oven kahva myös.
Sama pelko. Nykyään en laita julkisten vessojen ovia kiinni, vaan taiteilen mitenkuten.
Ihmettelen sellaisia usein puisia vessoja, joissa on ulkopuolella hakanen - jokuhan voi teljetä toisen sisään.
Olen kerran pelastanut sellaisesta paniikissa olevan nuoren. Hakanen oli ulkoapäin visusti kiinni...
Minulla on käynyt muutaman kerran että olen jäänyt vessaan jumiin lukkojen taa. Ensimmäisellä kerralla putosi kahva ja se vieri sinne toiseen looshiin ja en mitenkään yltänyt siihen ja ovea ei saanut auki ilman sitä kahvaa.
Toisella kerralla ovi meni lukkoon, mutta ei auennut. Olin ihan rauhallinen, koska olin käynyt kyseisessä vessassa 20 vuotta ja tiedän miten lukko toimii. Onneksi oli kännykkä mukana ja soitin apua. Lukkosepältä vei tunnin että sai purettua sen lukon ja oven auki. Oli kuulemma, joku osa särkynyt lukon sisällä ja lukkoa oli mahdonta saada auki mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Sama pelko. Nykyään en laita julkisten vessojen ovia kiinni, vaan taiteilen mitenkuten.
Ihmettelen sellaisia usein puisia vessoja, joissa on ulkopuolella hakanen - jokuhan voi teljetä toisen sisään.
Olen kerran pelastanut sellaisesta paniikissa olevan nuoren. Hakanen oli ulkoapäin visusti kiinni...
Tai siis laitan kiinni mutten lukkoon... 😉
Sun elämä on varmaan yhtä suurta ihmettelyä.
Miksei vain asenneta mekaanista ylös-alas- tai sivuun vedettävää vipua kaikenlaisten lukkojärjesyelmien sijaan?
Myös vessojen ovien ala-/tai yläosassa tulisi olla tilaa auki niin, että voi ryömiä siitä ulos.
Umpiovet ovat kamalia. Myös hisseissä tulisi aina olla ikkuna.
T. Klaustro
Fobiansa olisi hyvä käsitellä, vaikka sitten ammattilaisen avulla. Helpottaa elämää, voin luvata. Itse olen jäänyt vessaan kahdesti lukon hajottua. Ensimmmäinen kerta tapahtui lapsena julkisessa vessassa. Onneksi äiti osasi käsitellä asian kanssani hienosti jälkeenpäin. Äiti ei ollut silloin siellä vessassa.
Olen ollut myös pahassa kolarissa, josta jäi vuosiksi kammo ajamista kohtaan. Kun lopulta käsittelin asian, uskalsin taas ajaa ja jälkeenpäin olen vain miettinyt, että miksi ihmeessä annoin fobian haitata elämääni niin pitkään aivan turhaan.
Minä olen jäänyt jumiin makuuhuoneeseen ilman, että ovea olisi edes lukkoon laitettu. Oven mekanismissa hajosi jokin, niin ettei kahvaa vääntäessä tapahtunut mitään, oven kieleke pysyi paikoillaan kolossaan karmissa. Onneksi en ollut yksin paikalla, huoltomiehet sitten ähräsivät oven kanssa kauan, saivat nostettua kai saranat paikoiltaan, että oven sai auki ja saivat lukkorungon ulos oven sisästä korjattavaksi.
Vaikka tuosta on vuosikymmeniä aikaa ja asun ihan muualla, en yleensä sulje väliovia yksin kotona ollessani, vessassa käydessäkin jätän pienen raon, ettei ovi ole täysin kiinni.
Ap mulla on sulle ratkaisu. Alat kantamaan sellaist pois käytöstä lappua mukana, ja ripustat sen kahvaan kun menet vessaan.
Ei jumal...pakko ruveta kantamaan ruuvaria mukana.
Minä en nykyään mene taloyhtiön kellariin ilman puhelinta...
Vierailija kirjoitti:
Minä en nykyään mene taloyhtiön kellariin ilman puhelinta...
Varsinkaan kylmäkellariin, jonka ovi on puoli metriä paksu...
Oliko se sitten niin vaarallista? Julkisissa vessoissa tosiaan varmasti ongelma koska toiset taas ei osaa katsoa onko vessavarattu vaan käyvät repimässä jokaista ovea.