Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluttauduin yliopistossa enkä saa töitä, pitäisikö mennä hanttihommiin?

Vierailija
08.08.2025 |

Kouluttauduin yliopistossa opettajaksi huippuarvosanoin, sain opintojen aikana apurahoja ja muita kunniamainintoja. Nyt olen ollut vuoden työtön, vaikka olen hakenut kaikkea fm tutkinnolla mahdollista ympäri maakuntaa.

Olen aikaisemmalta ammatiltani suorittavassa työssä, pitäisikö lähteä sille polulle taas? En tiedä kehtaisinko sanoa siitä kenellekään, että ensin viisi vuotta on tuhlattu yhteiskunnan varoja jotta saan nostettua itseni paremmille palkoille ja lopulta teen samoja hommia kuin ennenkin. Harmi vaan että taakkana on sitten viiden vuoden opintolaina.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet suorittaviin töihin ylikoulutettu, ei sinua niihin oteta.

Vierailija
2/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et enää kelpaa suorittaviin hommiin. Niihin löytyy riittävästi kouluttamattomia. Ovat sinua nuorempiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakunta? Tarkoittanet ympäri maata? Meidänkin nuori haki kesätöitä ympäri maata, omalle alalle ei päässyt harjoittelemaan, on siivonnut kesän. Yliopisto vielä vähän kesken.

Vierailija
4/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Olen kyllä miettinyt että voisin olla kertomatta että olen yliopiston käynyt jos tuohon nöyrtyisin :D

Vierailija
5/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakoulutettu, hakenut tuotantohommiin ja varastohommiin. Kuudesta paikasta vain kaksi laittanut edes viestiä, että sinua ei valittu.

Alkanut spekuloimaan pitäisikö jättää kertomatta tuo korkeakoulutus jos sillä on oikeasti jotain tekemistä tämän kanssa, ottaen huomioon, että minulla on kokemusta varastotöistä lukiossa

Vierailija
6/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maakunta? Tarkoittanet ympäri maata? Meidänkin nuori haki kesätöitä ympäri maata, omalle alalle ei päässyt harjoittelemaan, on siivonnut kesän. Yliopisto vielä vähän kesken.

Ympäri maakuntaa, perhe ja lapset rajoittavat työnhaun lähiseuduille. Ymmärrän ettei opintoaikana töitä heru, eri asia kun on valmistunut.

Vierailija
7/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jos pääsisit mihinkään. Viimeisessä ns. hanttihommassa, johon hain oli 300 hakijaa. Sitten olisi 301.

Vierailija
8/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä hanttihommiakaan saatavilla? Niihin on yleensä omat tekijänsä etkä tule valituksi koska työnantaja olettaa sinun lähtevän parempiin töihin, joihin sinulla on koulutus. 

En tiedä onko tutkinnollasi mahdollista työllistyä ulkomailla. Yleisesti ottaen suosittelen koulutettuja suuntaamaan ulkomaille. Ihan Euroopassa on useita vaihtoehtoja, joissa työttömyys on rutkasti Suomea matalampi ja on peräti oikeaa pulaa työvoimasta. Suomen tilanne, joka on ollut huono jo pitkään, on tällä hetkellä moneen muuhun maahan verrattuna aivan umpisurkea.

Vierailija
9/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut tästä jo jonkun aikaa. Vuonna 2030 meillä on peruskoulussa 80 000 lasta vähemmän kuin mitä meillä oli toissa talvena. Tuota ei voi korjata kuin muualta tänne tulevat. Tuo tarkoittaa 4000 koululuokkaa vähemmän ja Suomessa on tarvetta viiden vuoden päästä 4000 opettajalle vähemmän. Nuo menee epätasaisesti ympäri Suomea, muuttoliikkeen (Suomen sisäisen ja ulkomailta tulevan) vaikutuksella.

Opettajien avoimista työpaikoista tulee kova kilpailu. Ap:lle suosittelen vahvasti etsimään töitä mistä tahansa Suomea, ei pelkästään omasta maakunnasta. Se tilanne ei tule helpottumaan siellä.

Vierailija
10/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaiseksi avustajaksi ehkä voi päästä. Kassalle ei pääse eikä kotisiivoojaksi edes harjoittelijapalkalla.

Vierailija
11/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi mennä.

Vierailija
12/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan se maakunnan tilanne helpottamaan ja tulevaisuudessa opettajan töitä löytymään?

https://www.kuntaliitto.fi/tiedotteet/2024/kunnat-haastavassa-tilantees….

Vierailija
13/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on ennen inttiin lähtöä määräaikaisessa työssä yhdessä isossa kv. yhtiössä. Hänellä on työkaverina kokoojan ja laaduntarkkailijan työssä historiasta väitellyt filosofian tohtori iäkkäämpi ihminen. Pojan mielestä koko tiimin tehokkain työntekijä.

Vierailija
14/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kouluttautunut opettajaksi, tilanne on hankala. Suomalaiset ovat tekemässä kansanitsemurhaa, eivätkä enää tee juuri lainkaan lapsia. Ei siis riitä oppilaita kouluihin.

Vierailija
15/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympäri maakuntaa, perhe ja lapset rajoittavat työnhaun lähiseuduille. Ymmärrän ettei opintoaikana töitä heru, eri asia kun on valmistunut.

Maisteri, jolla ei ole oman alan työkokemusta, on todella heikoilla. Opiskelija voi päästä joksikin harjoittelijaksi. Papereita ei kannata ottaa yliopistolta ellei jo ole työpaikkaa.

Vierailija
16/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? 

Vierailija
17/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin hanttihommiinkaan mennä niin vaan. Ihan perus varastotyöntekijän tai teollisuuden liukuhihnatyöntekijän paikkaa saattaa hakea yli 600 työnhakijaa.

Vierailija
18/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kouluttautunut opettajaksi, tilanne on hankala. Suomalaiset ovat tekemässä kansanitsemurhaa, eivätkä enää tee juuri lainkaan lapsia. Ei siis riitä oppilaita kouluihin.

Ei ole mitään järkeä panostaa mihinkään, jos työn menettänyttä viisikymppistä ei palkata uudelleen. 

On turha kouluttautunut vaurastuakseen, kun kaikki viedään pois.

Vierailija
19/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Olen kyllä miettinyt että voisin olla kertomatta että olen yliopiston käynyt jos tuohon nöyrtyisin :D

Ei siitä piilottelusta ole mitään hyötyä.

Vierailija
20/39 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea mut et voi vaan päättää, että :menet. Hakijoita on kymmeniä tai satoja nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän