"Suru ei ole sairaus", sanoi työterveyslääkäri ja passitti minut töihin. Saako isoissa työpaikoissa sairaslomaa läheisen kuoleman vuoksi?
Puolisoni menehtyi alkukesästä yllättäen ja työterveyspalvelun lääkäri sanoi, että työnantajan kanssa on sovittu, että suru ei ole sairaus vaan tervekin ihminen tuntee tässä tilanteessa surua. Jouduin suuntaamaan suoraan töihin!
Sitten menikin melkein kolme viikkoa aika sumussa töissä hautajaisia valmistellen. Onneksi kesäloma koitti ja pääsin käymään tätä läpi.
Kaiken huipuksi työnantaja otti palkasta "aiheettomaan" työterveyskäyntiin kuluneen ajan.
Kyseessä pieni työnantaja. Saako isoissa työpaikoissa näissä tilanteissa sairaslomaa?
Kommentit (842)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"työnantajan kanssa on sovittu"
Lääkäri ei voi tehdä tällaisia sopimuksia.
Ei voi eikä ole tarpeenkaan. Suru ei ole sairaus, kuten hän totesikin. Pari päivää riittää varsin hyvin. Ei saa eikä pidä rahastaa esimerkiksi läheisen kuolemalla. Velvollisuudet on hoidettava eikä inistävä kuin joku pikkulapsi.
Tämä kyllä vahvistaa sitä tutkimustulosta, että esimiesten joukossa on enemmän psykopaatteja kuin väestössä keskimäärin.
Sairaslomalta pitäisi saada korvaus ainoastaan jos työnantaja suostuu antamaan.
Minä sain miehen kuoleman jälkeen diagnoosin F41.9 määrittämätön ahdistuneisuushäiriö ja viikon saikun. Itse halusin mahdollisimman nopeasti töihin. Vaikka eihän työteho normaali ollut.
Kansanedustaja Vornanen sai heti sairauslomaa kun häntä niin harmitti, että joutui selittelemään hölmöyksiään.
Tässä taas nähdään, että Suomessa ollaan tosi tasa-arvoisia, paitsi että jotkut on vielä tasa-arvoisempia
Kuinka pitkän sairauskirjoituksen haluaisit/vaatisit jos synnyttäisit kuolleen lapsen, saisit keskenmenon, sinut olisi raiskattu? Pitäisikö olla joku 'standardi' minkä perusteella saa saikkua vai mennä töihin takaisin saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri merkitsee surusta tietyn koodin paperiin ja sitten riippuu työnantajasta, maksaako se tuosta koodista palkkaa vai ei.
Idea on siis, että ei tule luvatonta poissaoloa, ihan sama kuin mielenterveysasioiden kanssa.
Joissain tapauksissa lääkärillä on mahdollisuus lisätä koodiin jotain raskauttavia seikkoja vaikkapa palkanmaksun perusteeksi.
Toiset työnantajat tosiaan maksaa kaikista koodeista, meillä maksetaan vain fyysisitä vaurioista ja kuumeesta.
Nyt tuli tanakkaa tuubaa ihan joka kohdassa :D
Jos olet sairaslomalla sinulle maksetaan sairausajan palkkaa.
On olemassa myös palkatonta sairauslomaa, esim. jotkut Z- ja F -koodit. Työnantajan ei ole ylipäätään edes pakko myöntää sairauslomaa, vaikka lääkäri olisi sitä suositellut. Viesti oli ihan asiaa.
Esim. nämä naisten "koira kuoli" tai "erosin poikaystävästä" -saikut on yleensä palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri merkitsee surusta tietyn koodin paperiin ja sitten riippuu työnantajasta, maksaako se tuosta koodista palkkaa vai ei.
Idea on siis, että ei tule luvatonta poissaoloa, ihan sama kuin mielenterveysasioiden kanssa.
Joissain tapauksissa lääkärillä on mahdollisuus lisätä koodiin jotain raskauttavia seikkoja vaikkapa palkanmaksun perusteeksi.
Toiset työnantajat tosiaan maksaa kaikista koodeista, meillä maksetaan vain fyysisitä vaurioista ja kuumeesta.
Nyt tuli tanakkaa tuubaa ihan joka kohdassa :D
Jos olet sairaslomalla sinulle maksetaan sairausajan palkkaa.
On olemassa myös palkatonta sairauslomaa, esim. jotkut Z- ja F -koodit. Työnantajan ei ole ylipäätään edes pakko myöntää sairauslomaa, vaikka lääkäri olisi sitä suositellut. Viesti oli ihan asiaa.
Sairausajan palkkaan on oikeus millä tahansa koodilla tai diagnoosilla.
Jos pakkaa ei makseta kyseessä on palkaton loma ei sairasloma. Vaihtoehtoisesti on ylitetty 10 peräkkäisen sairaslomapäivän raja.
https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/tyosuhteen-aikana/sairausloma/josku…
Sairaslomaa ei ole pakko myöntää jos työnantajalla on osoittaa kevyempää työtä, jota voi sairaudesta huolimatta tehdä.
Työnantajan pitäisi maksaa kaikesta ja sitten itketään, kun työnantajat eivät uskalla palkata ihmisiä töihin...
väärin, olisit mennyt yksityiselle. suru voi olla niin kokonaisvaltaista, että toimintakyky menee. varsinkin alkuhetket. olihan piia nyk. vuoden ainakin sairauslomalla. nyt ei menetelty oikein. toimintakyvyn menetys vaikuttaa uneen,kerrannaisia vaikutuksia, virheidenteko ,jopa pahojen virheiden mahdollisuus työssä. kokonaisvaltainen heikentynyt kyky.
myöhempi suru onkin ok jo sitten niin. kysy sun liitosta asiaa. terveydentilan kartoitus vaikka se ei johtaisi sairauslomaan ,ei siitä saa sakottaa. vaikka ambulanssilla sydänoireet,mutta todetaan ei todettavaa akuuttia vikaa, määrätään jatkotutkimuksiin, siitä ei palkassasakoteta. hyvää syksyä tunnelmallista sinulle kuitenkin.
olen töissä pikku firmassa ja täällä on se käytäntö että otetaan lomista pois saikut yms.
Mä en menis töihin ottaisin vaikka potkut sitten mieluummin .
Sori vaan jos en ole niin tunteeton ihminen, että jos joku kuolee, että pystyn jatkamaan omaa elämääni ja tekemään töitä.
Ja jos esimerkiksi löheiseni on joutunut sairaalaan niin minähän menen sinne sairaalaan, jos tilanne on vakava.
Minulle kaikkein tärkeintä maailmassa on läheiset ja kumppani ja raha on vain kasa paperia sen rinnalla.
Asuisin hänen kanssaan vaikka teltassa tai kiven kolossa kunhan saan olla hänen kanssaan, joten minä en jätä omaa puolisoni yksin, jos hän joutuu sairaalaan.
Ja jos kuolee niin minulla ja niin kuin myös AP: lla on oikeus surra rauhassa .
Suru ei ole sairaus, mutta rakkaus on elämän tarkoitus ja rakkauden menettäminen on pahempi asia, kun joku sairaus ja saattaa satuttaa enemmän sekä fyysisesti että henkisesti.
Suomi on täynnä empatia kyvyttömiä kasoja kakkaa.
AP ..voimia sulle ja kaikkea hyvää en voi edes kuvitella miltä sinusta nyt tuntuu ja ota sairaslomaa sitten, jonkun muun syyn takia jos susta siltä tuntuu ettet jaksa tai tarvitset aikaa surra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkaton on keksitty. Miksi työnanatajan pitäisi maksaa siitä että miehesi kuoli vaikka ei tainnut olla edes samassa firmassa töissä...
Ei työnantajan ole pakko myöntää edes palkatonta vapaata. Jostain syystä moni luulee, että sille voi jäädä aina kun itse haluaa.
tarvitaan myös arkivapaita asioiden hoitoon. ja jos noin ajattelet. saapi nähdä mitä sulle vielä tapahtuu,hymy ns hyytyy, koppavuus sulaaaaaa. mee pois nyt
Vierailija kirjoitti:
Suru ei ole sairaus. Olisit ottanut palkatonta.
Ei saa. Isäni kuoli ja otin palkatonta,sairausloman en saanut . Ei mitään uutta. Tästä on jo muutama vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain miehen kuoleman jälkeen diagnoosin F41.9 määrittämätön ahdistuneisuushäiriö ja viikon saikun. Itse halusin mahdollisimman nopeasti töihin. Vaikka eihän työteho normaali ollut.
Voi jestas! Jos joku kuolee ja on ahdistunut ja surullinen niin sekin on sitten joku mielenterveys ongelma nykyjään?!!!!.
Ja tuo diagnoosi jää sinne kummitteleen se tulee sua vielä vastaan usko pois.
Siinä sitten turha selitellä, kun meet esimerkiksi selkäkivun takia lääkäriin ja lääkäri sanoo sulle, että " sulla on toi ahdistuneisuus häiriö, niin siitä se johtuu" .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkaton on keksitty. Miksi työnanatajan pitäisi maksaa siitä että miehesi kuoli vaikka ei tainnut olla edes samassa firmassa töissä...
Hyi viddu millaisia ihmisiä on olemassa 🤯
sanos muuta,, hää vielä kohtaa elämässään,,kolahtaa jotain omalle kohdalleen ties mitä
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan pitäisi maksaa kaikesta ja sitten itketään, kun työnantajat eivät uskalla palkata ihmisiä töihin...
Olet ihan oikeassa. Ihan kaikki maksaa. Vai siis pitäisikö työnantajan saada jotain ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Niin, että firma menee konkurssiin kun yksi työntekijä on läheisen kuoleman vuoksi muutaman päivän saikulla?
On se hauskaa kun vaikka vaateliikkeen asiakaspalvelijalla on suunnattomia vaikeuksia ymmärtää asiakkaan puhetta ja purskahtaa sitten hallitsemattomaan itkuun... Siinä saa rättiliike hienoa mainosta.
Onneksi ketjussa kuvattuja työnantajien "käytäntöjä" on oikeasti olemassa ainoastaan kaikkein kajahtaneimpien persujen märissä unissa.
Vierailija kirjoitti:
olen töissä pikku firmassa ja täällä on se käytäntö että otetaan lomista pois saikut yms.
"Vähän" laiton järjestely.
Sairaslomaa pitää saada jos ei ole työkykyinen.