Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Suru ei ole sairaus", sanoi työterveyslääkäri ja passitti minut töihin. Saako isoissa työpaikoissa sairaslomaa läheisen kuoleman vuoksi?

Raskas kesä
10.08.2023 |

Puolisoni menehtyi alkukesästä yllättäen ja työterveyspalvelun lääkäri sanoi, että työnantajan kanssa on sovittu, että suru ei ole sairaus vaan tervekin ihminen tuntee tässä tilanteessa surua. Jouduin suuntaamaan suoraan töihin!

Sitten menikin melkein kolme viikkoa aika sumussa töissä hautajaisia valmistellen. Onneksi kesäloma koitti ja pääsin käymään tätä läpi.

Kaiken huipuksi työnantaja otti palkasta "aiheettomaan" työterveyskäyntiin kuluneen ajan.

Kyseessä pieni työnantaja. Saako isoissa työpaikoissa näissä tilanteissa sairaslomaa?

Kommentit (842)

Vierailija
761/842 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minä aina saanut. Viikon olin kun mies kuoli. 

Vierailija
762/842 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lievässä ja keskivaikeassa masennuksessa työssäkäynti voi olla eduksi paranemisessa. 

Lainasin tekstistä vain tuon yhden kohdan, jota kommentoin. Tuohan riippuu täysin työstä. Joskus työ voi jopa lisätä masennusta, ja joidenkin töiden tekeminen surutyön aikana tai muuten masentuneena voi olla vain liian vaikeaa tai kuormittavaa. Riippuu työstä, työn sisällöstä, siitä miten henkilö kokee työnsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/842 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli. Esihenkilöni antoi minulle ilman muuta luvan olla pois töistä. 

Olin poissa vain yhden päivän, jonka aikana hoidin hautausasiat kuntoon, kun olin vielä tapahtuman jälkeisessä kylmässä selviytymistilassa.

Olisin voinut olla poissa töistä pidempäänkin mutta halusin itse jatkaa elämääni niin normaalina kuin mahdollista. Seuraavat kuukaudet rämmin läpi surullisen sumun. En muista niistä ajoista mitään. Työjälkeni näkyy kuitenkin olleen ihan yhtä hyvää tasoa kuin ennenkin.

Vierailija
764/842 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuo on ihan naurettavaa. Lääkäri on sopinut työnantajan kanssa

Vaihda työpaikkaa.

Surulle ei taida löytyä diagnoosinumeroa. Pitäisikö mielestäsi saada palkallista sairaslomaa jos 15-vuotias koirasi              kuolee? 

Vierailija
765/842 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen minä aina saanut. Viikon olin kun mies kuoli. 

Onko sinulla siis kuollut useampikin mies? Saitko jokaisesta viikon?

Vierailija
766/842 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut sairauslomaa läheisten kuollessa. Sillä oli se seuraus että myöhemmin tarvitsinkin pidemmän loman stressin takia kuin jos olisin saanut lomaa oikealla hetkellä. Näin ainakin itse näen asian.

Vierailija
767/842 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuollut uskova saa iankaikkisen elämän, hän ei kuole. Ei pidä olla malttamaton, vaan uskoonsa turvaten odottaa kärsivällisesti jälleennäkemisen riemua Taivaan kodissa.

Vierailija
768/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän suru ja järkytys ole sairaus vaan terveen ihmisen reaktio tuollaisessa tilanteessa. Itse menin vielä iltavuoroon, vaikka poikani oli päivällä kuollut liikenneonnettomuudessa. Olin sokissa ja sumussa sen vuoron töissä. Toki surin poismenoa vapaa-ajalla-

Nykyään tuntuu että siedetään tosi huonosti huonoa oloa tai siitä tehdään iso numero.

Vierailija
769/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän suru ja järkytys ole sairaus vaan terveen ihmisen reaktio tuollaisessa tilanteessa. Itse menin vielä iltavuoroon, vaikka poikani oli päivällä kuollut liikenneonnettomuudessa. Olin sokissa ja sumussa sen vuoron töissä. Toki surin poismenoa vapaa-ajalla-

Nykyään tuntuu että siedetään tosi huonosti huonoa oloa tai siitä tehdään iso numero.

Kaikkia töitä ei pysty tekemään sokissa ja sumussa.

Vierailija
770/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tarvi kun chattiin kirjoittaa työterveyteen että on paha olo ja kuumetta, niin saa saikkua 3 päiväksi. 

Vierailija
771/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla sai viikon sairauslomaa kun lapsi kuoli. Kyllähän se aika raakalaismaiselta tuntuu, mutta toisaalta lienee hyvä sekin, ettei siihen oloonsa jää vellomaan.

Mieheni sai läheisen kuolemasta vuoden sairaslomaa ja terapiaa. Sitten hän totesi. 

Vierailija
772/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla sai viikon sairauslomaa kun lapsi kuoli. Kyllähän se aika raakalaismaiselta tuntuu, mutta toisaalta lienee hyvä sekin, ettei siihen oloonsa jää vellomaan.

Mieheni sai läheisen kuolemasta vuoden sairaslomaa ja terapiaa. Sitten hän totesi. 

T o k e n i

Vierailija
773/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain sairauslomaa ihan työnantajan ehdotuksesta.

On teillä outoja työpaikkoja.

Vierailija
774/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakisääteinen juttuhan tuo on 

Vierailija
775/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri merkitsee surusta tietyn koodin paperiin ja sitten riippuu työnantajasta, maksaako se tuosta koodista palkkaa vai ei.

Idea on siis, että ei tule luvatonta poissaoloa, ihan sama kuin mielenterveysasioiden kanssa.

Joissain tapauksissa lääkärillä on mahdollisuus lisätä koodiin jotain raskauttavia seikkoja vaikkapa palkanmaksun perusteeksi.

Toiset työnantajat tosiaan maksaa kaikista koodeista, meillä maksetaan vain fyysisitä vaurioista ja kuumeesta.

Vierailija
776/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suru ei ole sairaus eikä siitä kirjoiteta sairauslomaa. Mikä on ihan oikein.  Töistä tai koulusta ei saa eikä ole myös tarpeen olla pois muutamaa päivää pidempään. Makoileminen ei valitettavasti auta surussa.

Vierailija
777/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"työnantajan kanssa on sovittu"

Lääkäri ei voi tehdä tällaisia sopimuksia.

Vierailija
778/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia töitä ei pysty tekemään sokissa ja sumussa.

Kyllä pystyy. Ja pakkokin on. Ihmeellistä vinguntaa suomalaisilla.

Vierailija
779/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"työnantajan kanssa on sovittu"

Lääkäri ei voi tehdä tällaisia sopimuksia.

Ei voi eikä ole tarpeenkaan. Suru ei ole sairaus, kuten hän totesikin. Pari päivää riittää varsin hyvin. Ei saa eikä pidä rahastaa esimerkiksi läheisen kuolemalla. Velvollisuudet on hoidettava eikä inistävä kuin joku pikkulapsi.

Vierailija
780/842 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri merkitsee surusta tietyn koodin paperiin ja sitten riippuu työnantajasta, maksaako se tuosta koodista palkkaa vai ei.

Idea on siis, että ei tule luvatonta poissaoloa, ihan sama kuin mielenterveysasioiden kanssa.

Joissain tapauksissa lääkärillä on mahdollisuus lisätä koodiin jotain raskauttavia seikkoja vaikkapa palkanmaksun perusteeksi.

Toiset työnantajat tosiaan maksaa kaikista koodeista, meillä maksetaan vain fyysisitä vaurioista ja kuumeesta.

Nyt tuli tanakkaa tuubaa ihan joka kohdassa :D

Jos olet sairaslomalla sinulle maksetaan sairausajan palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä