Miten teillä on varaa ostaa lapsillenne kaikki ne tavarat?
Lasten kavereilla kun olen joskus käynyt, niin voi hurjuus. Kirjoja on hyllytolkulla, nehän on kalliita. Sitten löytyy leluja pehmoista, legoista, turtleseista, muumitalosta, leikkikeittiöstä, barbeista, bratzeista, prätkähiiristä little petseihin, hienoine isoine lisälaitteineen.
Eikö tuohon kaikkeen mene hillitön määrä rahaa?
Meillä on ne tietyt suht vaatimattomat peruslelut. Tytöillä on nuket ja niille vähän vaatteita joista osan olen itse tehnyt, sitten on palikoita yksi laatikollinen, muoviset keittiötarvikkeet, muovailuvahaa, kyniä ja paperia ja värityskirjat ja muutama kirja hyllyssä. Ei sen kummempaa. Ulkoleluissa löytyy molemmilla ämpärit, kolme lapiota eli yksi on varalappari, yksi sihti ja pari muottia. Esikoisella on polkupyörä, kuopuksella ei vielä.
Videoita meillä on 4 kpl. Monella näkyy olevan lapsillekin iso hyllyllinen erilaisia videoita ja dvd:tä.
Taidetaan olla harvinainen poikkeus nykymaailmassa?
Tytöt ovat 4v ja 2v ikäisiä.
Minulla ei kerta kaikkiaan olisi varaa satsata lasten leluihin ja muihin tarvikkeisiin hirveitä summia! Ja ihan hyvin tuntuvat viihtyvän näinkin.
Kommentit (33)
Kun ei mene rahaa tupakkaan ja alkoholiin voi ostaa lapselleen kirjoja ja leluja. Tosin yksi lastenpsykiatri paheksui lapsen kirjamäärää. Ei pitänyt ilmeisesti hyvänä juttuna että luetaan paljon ja lapsi pitää muutenkin kirjoista.
Olen ostanut lastenkirjoja 1980-luvulta lähtien, jo ennen kuin sain ensimmäisen lapsen. Alle kouluikäisiä lapsia meillä on ollut viimeiset 21 vuotta, on siinä kertynyt lego poikineen. Olen jo siirtynyt vaiheeseen lelujen vähennys, osa kirjoistakin on myyty nyt kun kaikki on koululaisia. Kaikkia en hävitä, kuten legoja. Kirppareilta teen hyviä löytöjä vieläkin sisarusten lapsille. Ei ne lelumäärät hetkessä tule, toisilla isovanhemmat kantaa paljon leluja lapsenlapsille, toiset perii niitä esim. sisarusten lapsilta jne.
Ajan myötä niitä kertyy synttäreiden ja joulujen myötä. Itsekin joskus ihmettelen miten sitä tavaraa on niin paljon kun itse en osta paljonkaan, mutta meillä isovanhemmat ja muut sukulaiset antaa liiankin usein leluja tai muuta krääsää. Laitetaan niitä sitten yhdessä lasten kanssa esim. kirpparille kun eivät enää itse leiki.
En niitä ite kaikkia ostakaan, vaan saa lahjoiksi mummulta, papalta, kummeilta ja itse lapsi säästää johonkin jne.
Leluja kertyy vaikkei niitä itse ostaisi, esim. jos on kaksi lasta muutaman vuoden ikäerolla (eivät leiki paljoa samoilla leluilla/lue ihan samoja kirjoja):
-Jouluna lahjoja tulee sukulaisilta, esim. vaikka 7 ja 3 vuotiaat lapset, jos saavat 5 pakettia (moni saa enemmän) esim. 2 X isovanhemmilta, 1 X vanhemmilta ja 2 X tädiltä/sedältä/kummilta tekee tuo 10 lelua. Tuon lahjamäärän kun kertoo lasten vuosilla tekee se 7vuotta X 5 =35kpl ja 3 vuotta X 5 =15kpl.
-Tuhon jos lisää synttärit niin paketteja tulee sama määrä, sukulaisilta/kummeilta +päälle lahjat joisa saa kavereilta, ihan pieni lapsi ei välttämättä kaverisynttäreitä kaipaa, mutta isommmalle ne yleensä pidetään. Tuolloin lahjoja kertyy vaihtelevasti muuta (jos kutsuu vain lähimmät kaverit) tai lähemmäs 20kpl jos kutsuu koko luokan.
Toki leluja hajoaa, latietaan kerrätykseen, viedään kirpparille jne. mutta monella lelulla lapsi leikkii vuosien ajan, eli ne mitä kertyy niin pysyvät nurkissa. Jos lapsilla on ikäeroa, niin esim. Legoissa on sekä pikkulegoja että Dubloja, jos lapset on eri sukupuolta niin kodissa on yleensä vierekkäin sekä parkkitaloa että nukkekoti jne.
Me ollaan köyhiä ja silti meillä on aivan tolkuton määrä tavaraa, myös bratzeja, lps-tavaroita, furby ymym. Noista leluista olen ostanut itse murto-osan, suurin osa tullut sukulaisilta synttäri- ja joululahjoina. Vois olla vähemmänkin..
Miten jollakulla voi olla noin vähän tavaraa kuin ap:llä? Meillä sitä on kyllä ihan liikaakin! Oletko ap koskaan käynyt kirppareilla? Itse ostan sieltä paljon! Meillä esim. tämän joulun joululahjat omille ja kummilapsille on pääosin kirppislöytöjä. Kirjoja ostan sieltä paljon 1-2€/kpl, lasten lautapelejä 3-5€, dvd:t n. 3€/kpl, vanhoja vhs:iä saa välillä ilmaiseksikin, barbiet n. 5€, pehmoleluja n. 1-2€ jne. Eli parilla kympilläkin sieltä saa jo melkoisen pinon tavaraa. Ja tosiaan kun molemmilla on kaksi mummua, kaksi kummia ja tädit ja sedät päälle niin synttäreinä ja joulunakin tulee jo melkoinen läjä paketteja.
Ei lahjoja. Tulot yli 100.00 euroa vuodessa. Ei velkaa. Tavarat kun ei tee meistä onnellisia.
Ei ole rahasta kiinni tuo vaan omista valinnoista. Itse teen tosi hyviä löytöjä kirppareilta, niin vaatteita, leluja kuin kirjojakin. Lisäksi sukulaiset ostavat ihan liikaakin leluja lahjoiksi vaikka aina olen sanonut että ei tarvi ostaa niin paljon. Vuosien varrella tavaraa ja leluja kertyy väkisinkin. Meillä vanhin lapsi jo 11-vuotias ja monta kertaa on jo tarvinnut tehdä suursiivous, jonka yhteydessä turhia kamoja ja leluja ollaan viety kierrätykseen tms.