ÄLKÄÄ MUUTTAKO HELSINKIIN TYÖN PERÄSSÄ!
Varoitus kaikille putkimiehille, rakennusmiehille, sairaanhoitajille ja muille työn perässä Helsinkiin tai pääkaupunkiseudulle aikeissa muuttaville:
-Asuntojen hinnat ovat erittäin korkeat. Kotipaikkasi OKT hinnalla saat juuri ja juuri pienen yksiön (15-20m2) jostain slummista (esim. Jakomäki)
-Kaikki on kalliimpaa: ruoka, bensa, energia, palvelut jne.
-vuokrat ja asuntojen hinnat korkeampia kuin minkään muun Eurooppalaisen maan pääkaupungissa
-Lukuisista lupauksista huolimatta kaupunki ei tee mitään helpottaakseen tonttipulaa vaan vuodesta toiseen itkee samaa tarinaa, että pitäisi tehdä jotain
-Rikollisuutta paljon
-Ilma on likaista
Kommentit (29)
Ainakin lapsiperheitä pidetään täällä pohjasakkana. Tässä vain muutama esimerkki:
- hoitopaikkoihin pitää jonottaa pitkään ja voi jäädä jopa ilman
- hammaslääkäriin jonotusaika n.1v
- lapsen korvaputkitukseen joutuu helposti jonottamaan puolikin vuotta jos ei ole vakuutusta
-perheasuntoja tai okt tontteja ei ole tarjolla kun Fortumin optiomiljonääreille
PERSEESTÄ ON !
Ja lapsiperheitä ei pidetä täällä pohjasakkana
muutettiin alkuvuodesta Helsinkiin, ja saatiin syksyn arvonnassa tontti, jolle aletaan keväällä rakentaa oma talo. Ei siis olla mitään miljonäärejä, silti oman talon rakentaminen on huomattavasti edullisempaa kuin vuokralla asuminen.
Muutenkin kannattaa miettiä, jos on töissä täällä, onko se asunto pakko juuri keskustasta hankkia, vai ympäristökunnasta huomattavasti halvemmalla.
Puolivuotta voi hammaslääkärijonossa mennä mutta ei nyt sentään vuotta :) Ja kiireelliset pääsee kyllä nopeasti hoitoon. En muuttaisi mihinkään pk-seudulta.
vantaalla asutaan, käyn koulua helsingissä ja mies on töissä helsingissä rakennuksilla, lapsilla kodin vieressä päiväkoti. asiat on paremmin kuin milloinkaan.
Mun mielestä kyllä esim. palveluiden hinnat ovat kalliimpia Helsingissä. Esimerkiksi kahvilat, kampaamot ja kukkakaupat ovat Helsingissä kalliimpia. Onhan tälläkin palstalla moneen kertaan hämmästelty sitä, että Helsingin hinnoilla lyhyiden hiusten väri ja leikkaus on jopa satasen ja pelkkä leikkauskin 40-50 euroa. Maakunnissa ilmeisesti voi saada leikkauksen jollain kolmellakympillä ihan ammattitaitoiselta kampaajalta.
Ruoasta ja bensasta en osaa sanoa.
On monta paikkaa missä 2 euroa pulla ja kahvi. Älä ny viiti.
Esim meillä täällä Ruoholahdessa jonot ei todellakaan ole pitkiä ja saatiin heti päiväkoti/eskaripaikat meidän lapsille....
Vuokrat ja asuntojen hinnat on Helsingissä itse asiassa sieltä maltillisimmasta päästä eurooppalaisessa vertailussa. Monet Euroopan suurkaupungeista ovat paljon kalliimpia paikkoja elää, myös suhteessa palkkatasoon (kallein taitaa olla tällä hetkellä Lontoo).
Että älähän mesoa asioista joista et tiedä mitään ap. Mutta pysy sinä itse ihmeessä siellä perähikiälläsi. :)
Esim. Kuopion keskustan kampaamossa maksaa myös 80¿ leikkaus ja värjäys, kun jos menet vähänkin edemmäs niin pärjäät 50 eurolla.
Sama juttu kahviloiden kanssa (joita ei Kuopiossa montaa ole), jos menet " oikeaan" kahvilaan niin ihan varmasti saat kahvista maksaa paljon.
Ap:n kanssa en ole samaa mieltä muusta kuin asuntojen ja vuokrien hinnoista eli ne on kovemmat siellä kuin täällä.
Ok, tällä meidän hyvällä alueella sijaitsevan paritalon hinnalla sais jostain muualta aika päheen omakotitalon, mutta tämä en tarvitse tämän isompaa tai hienompaa asuntoa. Ruoka on minusta täällä ihan saman hintaista kuin muuallakin Suomessa. Asioin pääasiassa Prismassa. Vaatteet ja muut on samoissa hinnoissa. Kahvilla käyn muualla kuin työpaikan kahvilassa niin harvoin, että ihan sama, mitä se maksaa. Käyn itse ja käytän lapseni ihan suosiolla yksityisellä lääkärillä ja hammaslääkärillä. Jätän kunnalliset hoidot niille, jotka jaksaa jonottaa. Lapset ovat saaneet hoitapaikan ajallaan.
Ymmärrän ihan hyvin, että joku ei halua muuttaa pääkaupunkiseudulle. Kaikki eivät täällä viihdy, mutta monet viihtyvät varsin hyvin.
Itse olen niin tyhmä, että käyn siellä satasen kampaamossa, koska on jäänyt tavaksi.
Samoin kyllä kahvista ja pullastakin saa pulittaa hienommissa paikoissa sen 5 euroa.
Mutta täältä löytyy myös edullisia kampaamoja ja edullisia kahviloita. Aivan kuin Helsingistäkin. Kyse on valinnoista.
Se on totta, että asunnot ovat huomattavasti kalliimpia pääkaupunkiseudulla kuin esim. täällä Pirkanmaalla, mutta muuten hintataso on varmasti sama niin bensan, ruuan kuin muunkin elämisen suhteen.
Se on yksi iso syy, miksi en enää muuta takaisin Helsinkiin (tai liepeille).
Narkkareita, juoppoja ja mielenterveysongelmaisia joka nurkan takana. *Puistatus* Joka kerta kun käymme sukulaisia morjenstamassa, oikein hämmästyn, että NÄINKÖ paljon täällä niitä ongelmaisia olikin?!
Ja todella ovat asunnot kalliimpia Helsingissä (ja liepeillä) kuin muualla suomessa! Ei sitä voi kukaan kieltää. Minusta aivan turha verrata Helsinkiä vaikkapa Lontooseen. Verrataan Helsinkiä Suomen rajojen sisällä muihin kaupunkeihin...
Miehellä vakituinen työpaikka, mut vakinaistettiin juuri, lapsella ihana päiväkoti. Miehen työmatka n. 15 min kävelymatkan päässä, mun työpaikka meidän kotikadun varrella, päiväkotiin n. 10 min kävely. Työsuhdeasunto, Helsingin hintatasoon nähden suht halpa. Halpoja, jopa ilmaisia harrastuksia/kulttuuria/urheilua bussi/metromatkan varrella. Ruoka taatusti halvempaa kuin kotikylässäni, jossa yksi ainoa ruokakauppa. En todellakaan valita, enkä ihan hevillä täältä pois muuta!
...kotiseudulla kuin muuttaa työn perässä? Oletko itse työtön?
Vierailija:
Varoitus kaikille putkimiehille, rakennusmiehille, sairaanhoitajille ja muille työn perässä Helsinkiin tai pääkaupunkiseudulle aikeissa muuttaville:-Asuntojen hinnat ovat erittäin korkeat. Kotipaikkasi OKT hinnalla saat juuri ja juuri pienen yksiön (15-20m2) jostain slummista (esim. Jakomäki)
*Kärjistettyä, mutta joitain paikkakuntia/kaupunginosia vertaamalla näin voi olla.
-Kaikki on kalliimpaa: ruoka, bensa, energia, palvelut jne.
*Kovemman kilpailun vuoksi pk-seudulla esim. elintarvikkeet ovat usein edullisempia. Palvelut voivat maksaa tilavuokrien ja kovempien henkilöstömenojen vuoksi enemmän kuin pienemmällä paikkakunnalla.
-vuokrat ja asuntojen hinnat korkeampia kuin minkään muun Eurooppalaisen maan pääkaupungissa
*Tämä ei ole totta.
-Lukuisista lupauksista huolimatta kaupunki ei tee mitään helpottaakseen tonttipulaa vaan vuodesta toiseen itkee samaa tarinaa, että pitäisi tehdä jotain
*Voi olla.
-Rikollisuutta paljon
*Ei suhteessa asukaslukuun mitenkään ylenmäärin.
-Ilma on likaista
*Riippuu mihin vertaa. Yleisen ilmanlaatuvertailun puitteissa ei ole.
Jos haluaa inhimillistä asumista, joutuu muuttamaan kauas työpaikoilta ja sitten saa investoida toiseen autoon. Itse en suostu vuokralla asumaan ja kodin pitää olla viihtyisä. Joten rahaa menee rutkasti asui sitten ympäryskunnissa tai itse Helsingissä.
Vierailija:
Vuokrat ja asuntojen hinnat on Helsingissä itse asiassa sieltä maltillisimmasta päästä eurooppalaisessa vertailussa. Monet Euroopan suurkaupungeista ovat paljon kalliimpia paikkoja elää, myös suhteessa palkkatasoon (kallein taitaa olla tällä hetkellä Lontoo).Että älähän mesoa asioista joista et tiedä mitään ap. Mutta pysy sinä itse ihmeessä siellä perähikiälläsi. :)
Hyvin ollaan viihdytty, pk-seudulla on paljon tarjottavaa vs. joku pienempi kaupunki tai kylä. MUTTA en suosittele tänne muuttoa pelkästään siitä syystä, että täältä on vaikea päästä pois. Meidän piti olla täällä vain vähän aikaa mutta tuntuu että tänne ollaan jääty. Mieli tekee kotiseudulle takaisin (josta varmasti saisimme töitäkin) mutta se muutto on vain jotenkin niin iso askel. Emme kuitenkaan haluaisi jäädä tänne enää pitkäksi aikaa.