LAPSIVETTÄ VAI VALKOVUOTOA???
Onko tietoa / omia kokemuksia mitä voisi olla
sellainen kirkas lorahtelu-vuoto?
Sitä tulee tosi harvoin, n. ruokalusikallinen. Useimmiten on kirkasta,
joskus näyttäisi, että valkovuotoa.
Jos jollain on lorahdellut lapsivettä jo aikaisin (ennen rv 32), niin mitä
ohjeita siiihen on annettu?
Miten tutkittu, että on lapsivettä?
Joutuuko jatkuvaan tarkkailuun?
Vai voiko valkovuoto olla noin juoksevaa ja välillä tosiaan ihan
kirkasta..??
Täytyy mennä tutkimuksiin, mut jos jollain ois jo nyt tietoa asiasta,
helpottaisi oloa, Kiitos!
Kommentit (11)
ja siis tuo on helppo tutkia onko lapsivettä, sellaisella liuskatestillä katsovat neuvolassa tai synnärillä.
..kun alkoi pari viikkoa sitten lorahdella housuun, niin että housut oikeen kastui!
Alkuraskaudessa oli tosi runsasta valkovuotoa, mutta se loppui melkein kokonaan jossain vaiheessa ja ilmeisesti alkoi nyt sitten uudestaan!
En muistanut asiasta neuvolassa viimeksi mainita ollenkaan, mutta luultavasti se valkovuotoa kuitenkin vaan on!
Nyt siis rv 31+2
Usein aamuisin tuntuu että housut kastuu ihan yhtä äkkiä ja se on siinä. Ei muuta. Minäkin tulkinut sen vaan vetiseksi valkovuodoksi. On ollu sitä jo reilun pari viikon ajan silloin tällöin eikä vauveli oo uloskaan tullu eikä muita oireita, niin tuskin mitään vaarallista.
ha-lm vko 34
Nyt kyllä tunnen oloni hieman hölmöksi, kun olen tulkinnut nuo lorahtelut valkovuodoksi sen kummemmin asiaa miettimättä. Ei ole tullut mieleenkään, että voisi olla lapsivettä :( Toivottavasti oon ollut oikeassa, sillä viikkoja on kasassa vasta vajaa 25.
Välillä siis kirkasta, välillä valkoisempaa mutta mun tulkinta on ollut se, että valkovuodosta on kyse. Mulla se on kyllä jo ennen raskautta ollut aika runsasta.
Kesis, rv 24+3
Minulta alkoi tulla rv 39 vuotoa, josta soittelin NKL:n päivystykseen. Vuoto oli välillä sellaista limansekaista, välillä ihan ruskehtavaa tuhruvuotoa. Kyselin sitten puhelimessa päivystävältä kätilöltä, voisiko se olla lapsivettä. Kätilön mukaan jos lapsivettä tulisi, sitä tihkuisi jatkuvasti ja joutuisin vaihtamaan koko ajan sidettä tms.
TOSIN en tiedä, onko tilanne jotenkin eri näin loppumetreillä kuin aiemmilla viikoilla. Sen kyllä muistan, että itseltäni on tullut välillä raskauden mittaan runsaastikin valkovuotoa. Siis ihan eri määriä kuin " normaalitilassa" .
Jos asia huolestuttaa, sehän kannattaa ottaa esille neuvolassa tai kysellä sitä synnäriltään. Minäkin olen kuullut, että lapsiveden voi todeta yksinkertaisella " tikkutestillä" . Joskus ovat jotkut äidit saaneet niitä kotiinsakin, kun ovat esim. kaatuneet tms. Ts. kun on ollut epäilys, että vuoto tosiaan voisi olla lapsivettä.
Itselläni muuten esikoisesta synnytys käynnistyi lapsivesien menolla rv 35. Heräsin yöllä aikamoiseen tulvaan. Vettä riitti vielä senkin jälkeen siten, että sitä holisi vessanpyttyyn ja siteeseen asti. Mutta kai sekin on tosiaan mahdollista, että lapsivettä jostain syystä tihkuttaa tulla.
Nämä olivat sitten ihan maallikon omia kokemuksia. Tietenkin asiassa kannattaa luottaa ammattilaisten mielipiteeseen. :-)
Iituli rv 40+
esim. yskäisyn yhteydessä). Itselläni alkoi tulla lapsivettä tiputtelemalla 37 vkolla, en aluksi ollut ollenkaan varma, että on sitä, ajattelin olevan vain runsaampaa valkovuotoa. Seuraavana yönä lorahti sitten jo vähän enemmän ja arvelin, että taitaa olla lapsivettä (jota sitten olikin). Kyllähän valkovuoto kovasti lisääntyy loppuraskaudesta, mutta jos huolettaa niin yhteyttä neuvolaan.
etenkin, kun kumarrun lavuaarin ääreen hampaita pestessäni eli olen etukumarassa asennossa. Olen kyllä itse arvellut, että rakko falskaa, sillä ekasta synnytyksestä lähtien olen joutunut yskien, nuhien ym. aikana kulkemaan tenan kanssa, tai housut olisivat olleen märkänä karkailevasta pissasta. Olisi varmaan aikoinaan pitänyt ottaa lantionpohjan jumppa tosissaan synnytyksen jälkeen...
Kaipa valkobuotokin voi lorahdella, mutta lapsivedeksi en osaisi ainakaan kuvitella, kun muistaa, miten se lapsivesi aikoinaan meni ja kuinka hellkarin paljon sitä tuli, tosin silloin oli synnytyskin alkamassa.
kirsi-mama rv 31+5
Viime raskaudessa minulla alkoi tihuttamaan lapsivettä yliajalla. Tunnistin sen siitä, että oli hieman sellaista vaaleanpunaisen sävyistä. Seuraavana päivänä oli onneksi kontrolli synnärillä ja siellä totesivat epäilyni oikeaksi liuskatestillä. Jäin osastolle ja seuraavana päivänä käynnistettiin.
Kutsuivat sitä muistaakseni " korkeaksi vesienmenoksi" tms., eli sitä ei tosiaan tullut oikein KUNNOLLA, niinkuin sitten synnytyssalissa, vaan ihan vaan tihuttaen.
Itse totesin hyväksi, etten käyttänyt ns. " liian imukykyisiä" pikkuhousunsuojia, koska sellaisista tuota väriä olisi ollut vaikea erottaa!
Ystävälläni tuli lapsivettä tiputellen jo vk 25 alkaen, voimistui koko ajan ja polilla väittivät ensin, että se on pissaa, kunnes totesivat, että kohtu on melkein kuiva.
Lapsivesi voi siis vuotaa tiputellen, kun kalvoihin tulee pieni reikä ylös ja tilanne voi olla todella vaarallinen. Heidän vauva leikattiin vk 28, sillä kuivassa kohdussa ei ole elinmahdollisuuksia.
Tosin valkovuotoakin se voi olla, kun kyse on ruokalusikallisesta, kuten sanoit. JA kieltämättä mitä lähemmäs loppua raskaus tulee, sitä enemmän sitä valkovuotoa tulee ja hyvin nestemäisenä.
Jos olet tippaakaan huolestunut, käy tutkimassa tilanne.
Toivottavasti kaikki on hyvin! :0)
Sen verran haluaisin tätä asiaa kommentoida, että minulle tossa just viime viikolla osastolla sanoivat että joskus voi olla valkovuotokin ihan sellaista jatkuvasti lorahtelevaa. Ja sanoivat muuten siellä myös noista liuskatesteistä sen, että kovin luotettavia ne ei ole, että joskus antavat vääriä positiivisia, ja että mikäli seassa on yhtään verta niin tulos on aina positiivinen. Tosiaan vettäkin voi kyllä tulla ihan tihutellen jos kalvoihin on tullut ylemmäs pieni reikä, niinkuin joku tuossa jo mainitsikin.
Mulla tuollainen kirkas ja välillä valkoinen vuoto joka aina välillä lorahteli housuihin oli ihan valkovuotoa vaan. Ja tällaista olen monella muullakin kuullut olleen. MUTTA koska tuo on tosi yksilöllistä, joten kannattaa varmaan käydä asia neuvolassa tarkistuttamassa, jos yhtään epäilyttää! Onnea loppuodotukseen! =)