APUA!!!! Millainen on narsisti? Voiko siitä parantua? Miten se " puhkeaa" ? Voiko lapsi/nuori olla narsisti?
Miten lapsesta/nuoresta näkee, että tästä on kehittymässä narsisti?
Voiko siihen puuttua jotenkin?
Kertokaa pliiiiiis kokemuksia!
Kommentit (29)
Ei osaa osoittaa oikein mitään muita tunteita kuin negatiivisia. Ollut tällainen lapsesta asti. On myös äkkipikainen, mutta parhaimmillaan tosi hyvä seuramies. Vetää töissä roolia, pystyy kärvistellen toimimaan ryhmässäkin. Pitää itseään kaikkia muita parempana, on myöntänytkin sen. Nauraa ja nauttii toisen epäonnesta, jopa omien lasten = jos lapsi kaatuu pyörällä, isän eka reaktio on nauru.
Luulen että nykynuori on monesti tuollainen, että itsessä ei ole mitään vikaa ja muut on häntä vastaan. Jos vaan on sosiaalisia suhteita tai osaa osoittaa edes jotain mukavia tunteita, ei ole varmaan narsisti.
Meidän teinillä on paljon kavereita ja ilmeisesti pärjää heidän kanssaan ihan ok. Koulukin menee hyvin.
Mutta kotona tuntuu siltä, että ei edes halua tehdä mitää kivaa kenellekään! Tuntuu että ei osaa olla yhtään empaattinen :(
Se harmittaa. Ja kaikkea apua saa vasta, kun olen nalkuttanut ja huutanut. Mitään ei voi tehdä vapaaehtoisesti tai edes yhden kauniin pyynnön kanssa.
- ap
Eivät kaikki narsistit ole sokeita ja kuuroja omille heikkouksilleen ja ongelmilleen elämässä. Jos narsisti tiedostaa omat käyttäytymishäiriönsä, voi hänkin olla " inhimillinen" ihminen. Kukaan ei ole vain yhtä asiaa, vaan osiensa summa ja enemmänkin.
En ole väkivaltainen tai hyökkäävä.
Ensimmäisien uskon taopahtuneen 0-18kk iässä ja on täten asia jota en edes muista.
Minulle ei annettu hellyyttä ja sitten sain vääränlaista murrosiässä isältäni.
Olen terapian avulla mennyt parempaan suuntaan, mutta vieläkin on vaikea ymmärtää " tavisten" tunne-elämää.
En ole ikinä ollut onnellinen, olen kylläkin hetkittäin tuntenut onnellisuutta ja iloa. Rakastan lastani, vaikka osoittaminen jokapäiväisessä elämässä on minulle duuni.
Parisuhde ei kestänyt enää kuiviinimemistäni.
14
ei toimi tuo linkki.
mitä siellä pitäis olla?
narsistisia piirteitä on jokaisella terveellä ihmisellä, mutta narsistiset vauriot vammauttavat ihmistä niin, että persoonallisuushäiriö saattaa tuolloin kehittyä
narsistiset loukkaukset lapsuusiässä ja edelleen nuoruus- ja aikuisiässä altistavat sairastumiseen. narsistisia loukkauksia on mm. hylkääminen, torjutuksi tuleminen, lapsen tunteitten ymmärtämättömyys, ylivalta, ohittaminen, väheksyntä, halveksunta jne.
narsistinen persoonallisuushäiriö on vaikea hoitaa, eikä minkään muun asian takia kuin sen, ettei narsismin kuvaan kuulu heittäytyä toisen avun varaan, arvioida omaa itseä kriittisesti ja siten sitoutua mihinkään hoitoon, sairauden tunne on minimissään.
Alkaa olemaan yhtä yleinen leimakirves kuin uusavuton.
pähkäilen täällä, olenkohan tehnyt lapsestani narsistin :(
Hän on teini ja todella tyytymätön kaikkeen.
Kaikki on muiden vika. Kaikki on tyhmiä.
Vai onko kyseessä vaan murkkuikä??
Mistä tiedän, kummasta on kyse??
- ap