Tarkistin juuri kertyneen eläkkeen, mutta miten eläke toimii? T. 25-vuotias tietämätön
Jos minulle on kertynyt eläkettä nyt vaikka 230e/kk mitä se käytännössä tarkoittaa jos summa olisi tuo kun pääsen eläkkeelle? Eihän tuolla maksa vuokraa, ruokia, elämistä ja asumista. Tarkoittaako tuo että tuon summan saan joidenkin tukien päälle? Vai jos tuet ovat kaikille vaikka vuokra + 470 euroa ruokaan ja elämiseen, minulle maksetaan vuokra + 240 euroa + 230 euroa eläke (jolloin eläkkeeni vain vähentää toista tukea ja on turha).
Vai saanko pakolliset kaikille kuuluvat tuet + 230 euroa, eli 230 euroa enemmän kuin ne jotka eivät ole kerryttäneet eläkettä laisinkaan?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
TYÖeläkettä maksat koko ajan palkastasi, se on sinun kun jäät eläkkeelle, ja työeläkekassoissa on miljardeja.
Nykyiset veronmaksajat maksaa KANSANeläkkeet niille eläkeläisille jotka eivät saa työeläkettä.
Nuo kaksi ovat eriasioita.
Tämä sama tyyppi valehtelee jokaisessa eläkekeskustelussa. Menisit hoitoon. Suomessa on vain osittain rahastoiva eläkejärjestelmä, nyt siellä on jotain 240 mrd rahastoissa, ja eläkevastuut vuonna 2020 olivat jo 850 mrd. Ja koko ajan nousussa. Eli tällä hetkellä työtä tekevä kansanosa maksaa kaikista tuloistaan 24% suoraan tämänhetkisille eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on siis tienannut noin 70t€/vuodessa että eläkekertymä olisi tuon 230€/kk
Höpsis. Pelkästään maisterintutkinto jo nostaa eläkettä. Av-mammat ei tätä tiedä, vaikka jokainen on niin kouluttautunut :D
Mitenkä pelkkä tutkinto eläkettä nostaa?
Joo, reilulla kolmella eurolla kuussa. Huimaa!
61 eurolla...
Esitätkö tälle lähteeb? Itse päädyn virallisen lähteen ja laskennan avulla ihan muutamaan euroon/ kk.
https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/opiskelija-saa-elaketta-…
61 euroa, maisterin tutkinnosta. Ei tuo todellisesti kompensoi vaikka sitä, että jos henkilö kouluttautuu putkimieheksi tai kampaajaksi ja menee aikaisemmin töihin. Hän saa ammatillisesta perustutkinnosta 37 euron eläkkeen. Enemmän ne ehtii kerryttää palkastaan eläkettä sinä aikana, kun maisteri vielä on koulun penkillä. Sitten työelämässä toki maisterilla mahdollisuudet kerryttää työuransa aikana enemmän sitä eläkettä, kun palkka parempi,
30000€ vuodessa tuottaa eläkettä 30€/kk eli 10 vuotta 300€/kk
40 vuotta 30000€/ vuodessa tarkoittaa eläkettä 1200€/kk + indeksikorotukset
Kirjaudu, ap, tyoelake.fi sivulle niin saat ihan henkilökohtaisen arvion tulevasta eläkkeestäsi. Toki se on sinun ikäisellesi tässä vaiheessa pitkälti arvailua, mutta auttaa sinua ymmärtämään paremmin, mitä eläkkeesi voisi olla. Asumistukea tai muita tukia ei eläkkeellä makseta automaattisesti vaan lähtökohtaisesti eläke on se, millä olisi syytä tulla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä jaksa tulevia miettiä. Kävin katsomassa oman eläkekertymäni, joka näyttää olevan 902,41e/kk. Ylittää just sen rajan että kansaneläkettä ei enää työeläkkeen lisäksi saa. Tätä se sotealalla työskentely tarkoittaa. Aloitin aikanani surkealla 1300 euron kk-palkalla, vaikka oli kyseessä kokoaikainen työ. Onneksi siitä on noustu koko ajan ylöspäin ja työpaikkakin on vaihtunut. Työvuosiakin on vielä jäljellä.
N48
Olet 48v ja eläkertymäsi on NYT 902,41€/kk. Sulla on vielä 20 vuotta aikaa kerryttää eläkettäsi. Tuo eläkekertymä siisi tarkoittaa sitä summaa, mitä tähän mennessä olet kerryttänyt. Paljonko lopullinen eläkkeesi tulee olemana, riippuu ihan siitä, paljonko tienaat seuraavan 20 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tähän mennessä kerryttänyt tuon verran eläkettä. Lisää kertyy, kun olet töissä. Täyden eläkkeesi saat, kun olet eläkeikääsi asti töissä eli lähemmäs 70-vuotiaaksi ellet sitten tule työkyvyttömäksi.
Nykyisten 25 - vuotiaiden eläkeikä on lähemmäs 80 eikä 70 vuotta!!
Nykyiset 70 - luvun alkupuolella syntyneet eivät pääse eläkkeelle kuin yli 68 - vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Hienosti kerrytetty eläkettä jo noin nuorena, ap.
Jokainen työssäolokuukautesi ja -vuotesi kerryttää sitä lisää. Aikan hyvän potin ehdit kerätä eläkeikääsi mennessä.
Myös jokainen työssäolokuukausi ja työvuosi lyhentää eläkkelläoloaikaasi : )
Kukaan ei ainakaan ekalla sivulla maininnut, mutta kerron sen mitä moni luulee eläkkeistään että olisi itse omansa maksanut aikanaan. Näin se ei ole vaan nyt Ap maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeitä eläkemaksuillaan (ja neljännes maksetaan niistä satojen miljardien eläkevarallisuudesta) ja kun Ap on eläkkeellä niin hänen eläkkeen maksaa silloin töissä käyvät nuoremmat.
Tuo 230e/kk on siis laskennallinen eläke, joka sinulle luvataan maksettavan työuran loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Ohis.
Harmittaa vietävästi se, että omassa nuoruudessa eläkettä alkoi kertyä vasta kun täytti 23v. Sitä ennen oli aikaa paiskia töitä ja hyvin jaksoi vähilläkin unilla. Sitten kolmekymppisenä perheellisenä tuli eläkeansioihin iso lovi. Ottaa päähän.
Minä tein lapset alle 23v, kun ei perhevapaistakaan kertynyt eläkettä. Kun eläkettä alkoi iällisesti kertymään, lähdin töihin ja lapset hoitoon. Sen jälkeen on ollut katkeamatonta työuraa.
Nuoren ihmisen kannattaa ehdottomasti säästää myös omatoimisesti eläkepäivien varalle.
Vierailija kirjoitti:
Käytä eläkearvio-laskuria osoitteessa tyoelake.fi
Aika optimistinen laskuri siitä miten palkkatulot muka nousisi. En usko tuohon. Kaikilla aloilla ei tuollaista nousua ole kenellekään tulossa vaan eläke pysyy pienempänä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoren ihmisen kannattaa ehdottomasti säästää myös omatoimisesti eläkepäivien varalle.
Ja olla tekemättä lapsia. Helpompi säästää ja ei tule notkahdusta eläkekertymään.
Katkeamaton työura 1976-2017. Eläke 1899 brutto. Muutaman vuoden tein kahta työtä.(ja josta myös kertyi eläke), jotta sain kodin maksettua.
Mahtaako eläke nousta 1.1.24 viitisen prosenttia? Toiveissa on.
Det fungerar så att du betalar en euro och den går åt dem som är på pension. Då det är din tur att få pension kan du bara hoppas på att det finns stollar som är villiga att betala den femtio centen åt dig som de som du betalade euron åt lovade dig.
Olen itse nelikymppinen, enkä usko että mitään eläkejärjestelmää edes on enää, kun itse saan kitkuteltua sinne 70v. iän tuntumaan. Jos haluan joskus jäädä pois töistä, ainoa mahdollisuus on se että oma varallisuus sen sallii. Siksi en turhia kuluta, vaan säästän ja sijoitan. Tässä on vain se huono puoli, että jos sitten joku sairaus tai onnettomuus minut ennen aikojaan korjaa, niin en oikeastaan ehdi missään kohtaa nauttimaan elämästä. Mutta tässä kurjuudessa kuitenkin olen silti paremmassa osassa kuin suurin osa maapallon väestöstä, joten näillä mennään. Pessimisti ei pety.
https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/opiskelija-saa-elaketta-…