Miksi jotkut ihmiset valittaa pikkuasioista?
Olen joutunut kokemaan paljon enemmän kuin moni muu ja siihen verrattuna muiden pikkuongelmat tuntuu lähinnä naurettavilta.
Olen menettänyt vanhemman ja minulla on ollut äitipuoli lapsesta asti. Ärsyttää kun jotkut valittaa esimerkiksi siitä kun on kuuma tai siitä kun loma on vasta elokuussa. Näiltä ihmisillä ei taida olla mitään perspektiiviä asioihin.
Kommentit (43)
Et olisi muistuttanut. Pian on töihin paluu ja joutuu taas kuuntelemaan kollegaa, joka ei löydä mistään asiasta positiivista hitusta.
Mä valitin pikkuasioista silloin, kun oli oikeasti paljon isompia ongelmia. Ne oli kai liian isoja. Sitten joku kauppaan unohtunut kurkku tai päin punaisia ajava auto sai mut kilahtamaan ihan totaalisesti.
Valittajan elämä on kyllä aina raskasta. Ja toki myös ympärillä olevien ihmisten.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat raskaalta ihmiseltä, jonka kanssa ei voinpuhua mistään, vaan kaikki aiheet kääntyy aina sinuun ja sinun ongelmiisi.
Jep. Anna kun arvaan. Jos joku ystäväsi alkaa kertoa vaikeasta avioerostaan, niin sinä alat kertoa miten äitisi kuoli kun olit lapsi ja miten sait vielä äitipuolen ja oikein jouduit elämään tämän kanssa?
No siitä pääsee sillä etten kuuntele jonnin joutavia pikkuvalituksia. Teen katoamistempun jos joku tulee natisemaan. Esim. naapuri oikein säntää kertomaan kaikista pienistä epäkohdista. Ei muuta kuin häviän liukkaasti paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat raskaalta ihmiseltä, jonka kanssa ei voinpuhua mistään, vaan kaikki aiheet kääntyy aina sinuun ja sinun ongelmiisi.
Jep. Anna kun arvaan. Jos joku ystäväsi alkaa kertoa vaikeasta avioerostaan, niin sinä alat kertoa miten äitisi kuoli kun olit lapsi ja miten sait vielä äitipuolen ja oikein jouduit elämään tämän kanssa?
Ap itse taitaa olla se valittaja. Eikä voi sietää sitä että joku muu valittaa jostain ja saa huomion ongelmalleen, koska tämähän on ap:n logiikan mukaan pois ap:lta.
Samaa mieltä. Samat tyypit myös hylkäävät kaverit herkästi, kun näillä on oikeita vaikeuksia elämässä. Ei ole oikein vielä kehittynyt (joillekin ei koskaan kehitykään) empatiakykyä tai stressinsietokykyä. Nämä on niitä, jotka kuvittelee olevansa todella kykeneväisiä, mutta heti kun jotain oikeasti vaikeaa tapahtuu, niin menevät paniikkiin. Hyödyttömiä. Olen pahoillani, että olet kokenut vaikeita asioita. Todennäköisesti olet parempi ja luotettavampi paineen alla sen seurauksena. Tämä totta meidän monien kohdalla.
Miksi ap valittaa?
Sinulla oli se oma rakas vanhempasi ja sait olla hänen kanssaan. Sinä myös sait äitipuolen, uuden ihmisen elämääsi.
Heidän elämänsä on ollut erilaista, kuin sinun. Väitän, että sinä valitat monista asioista etkä välttämättä huomaa tekeväsi niin. :)
Olen ollut useita kertoja kuolemassa vakaviin fyysisiin sairauksiin, menettänyt työni syövän vuoksi, useita läheisiäni on kuollut. Elämät todellakin eroavat.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Samat tyypit myös hylkäävät kaverit herkästi, kun näillä on oikeita vaikeuksia elämässä. Ei ole oikein vielä kehittynyt (joillekin ei koskaan kehitykään) empatiakykyä tai stressinsietokykyä. Nämä on niitä, jotka kuvittelee olevansa todella kykeneväisiä, mutta heti kun jotain oikeasti vaikeaa tapahtuu, niin menevät paniikkiin. Hyödyttömiä. Olen pahoillani, että olet kokenut vaikeita asioita. Todennäköisesti olet parempi ja luotettavampi paineen alla sen seurauksena. Tämä totta meidän monien kohdalla.
Ap vaikuttaa siltä että hänellä ei ole ollut elämässään mitään vaikeita asioita, koska kuvittelee olien asioidensa olevat muiden ongelmien yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole kokenut mitään verrattuna keskivertoon Afrikkalaiseen orpolapseen.[/quote
Kiinnostava sukunimi.
Entä afrikkalaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa siltä että hänellä ei ole ollut elämässään mitään vaikeita asioita, koska kuvittelee olien asioidensa olevat muiden ongelmien yläpuolella.
Ei ole ongelma jos ulkona on kuuma. Se on tilanne, ja siihen on keksittävä joku tapa ratkaisu. Ei ole ongelma, jos lomat on elokuussa. Joillain ei ole lomia juuri ollenkaan, toisilla ei edes työpaikkaa. Nämä on vain pieniä juttuja elämässä, jotka eivät ole objektiivisesti pahoja, vaan oma asenne tekee niistä "ongelmia". Sen sijaan äidin kuolema jne. on aidosti, yleisesti ihmistasolla ongelmia. Paitsi jos joku on tunteeton psykopaatti.
-en ole ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ongelma jos ulkona on kuuma. Se on tilanne, ja siihen on keksittävä joku tapa ratkaisu. Ei ole ongelma, jos lomat on elokuussa. Joillain ei ole lomia juuri ollenkaan, toisilla ei edes työpaikkaa. Nämä on vain pieniä juttuja elämässä, jotka eivät ole objektiivisesti pahoja, vaan oma asenne tekee niistä "ongelmia". Sen sijaan äidin kuolema jne. on aidosti, yleisesti ihmistasolla ongelmia. Paitsi jos joku on tunteeton psykopaatti.
-en ole ap
Miten se että ulkona on kuuma liityy siihen että ap:n äiti on kuollut?
Kyllä se on ongelma että ulkona on kuuma. Kuumuus lisää mm. nestehukan riskiä ja ainakin minulla lisää migreenin riskiä. Joten todellakin valitan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-en ole ap
Miksi ihmeessä ap vertaa sitä että joku valittaa siitä että ulkona on kuuma äitinsä kuolemaan?
Et sinä voi tietää mitä joku toinen on kokenut. Ilmeisesti sinun elämäsi vaan pyörii omien traumojesi ympärillä ja kuvittelet niiden olevan aina ja kaiken keskipiste.
Heillä ei ole isoja asioita, joista valittaa. Ongelmien määrä on aina vakio. Jos sinulla ei olisi isoja ongelmia, sinäkin valittaisit pienistä.
Voihan heillä olla paljon isompia murheita. Keskustelu vaikka työkaverin kanssa jatkuu kuitenkin varmasti mukavampana ja kevyempänä, jos valittaa loman ajankohdasta tai kaupan tonnikalapastan uudistetusta reseptistä, kuin jos alkaa puhua epäilevänsä että mies pettää tai kertoo kantavansa syöpägeeniä. On tavallaan ihan rentouttavaa vatvoa jonkun kanssa yhdessä naurettavan pieniä juttuja ja unohtaa hetkeksi oikeat ongelmat.
Joillekin sellainen "valittaminen" on vain tapa vuorovaikuttaa, tapa löytää yhteinen puheenaihe. Yhteinen vihollinen, vaikka sitten huono sää, yhdistää. Joillakin maantieteellisillä alueilla on myös ihan paikalliskulttuuria "valittaa" asioista vakavalla naamalla, mutta sellaisella hyväntuulisella pohjasävyllä.
Tietysti kaikki valittaminen ei ole tällaista ja sellaista pelkästään kuluttavaa tyhjän valittamistakin on.
Niin mutta miksi pitää valittaa ja valittaa? Joku sadepäivä on pieni kärpäsen paska tässä maailmankaikkeudessa. Voisi nämä pikkuasioista valittajat sitäkin joskus miettiä ja laittaa asiat mittasuhteisiin! Turhanpäiväistä itkemistä asioista joihin ei voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta miksi pitää valittaa ja valittaa? Joku sadepäivä on pieni kärpäsen paska tässä maailmankaikkeudessa. Voisi nämä pikkuasioista valittajat sitäkin joskus miettiä ja laittaa asiat mittasuhteisiin! Turhanpäiväistä itkemistä asioista joihin ei voi vaikuttaa.
Paljon rasittavampaa on kuunnella vuodesta toiseen itkua asioista, joihin ihminen itse voi vaikuttaa, muttei vain tee niille mitään.
Jos kukaan ei saisi ikinä valittaa koska jollain muulla on joku huonommin niin maailmassa saisi valittaa tasan yksi ihminen.
Sinä et ole kokenut mitään verrattuna keskivertoon Afrikkalaiseen orpolapseen.