Kun kahvipöydän kutsuvieraat tuovat tuomisia, kuuluuko tuomiset laittaa tarjolle?
Jos kahvivieras tuo tullessaan esimerkiksi lahjapussukallisen keksejä, kuuluuko keksit laittaa tarjolle?
Vai onko ne yleensä tarkoitettu isäntäväelle?
Oletetaan siis, että on muitakin vieraita.
Miten itse toimitte?
T. Elämästä syrjäytynyt emäntä
Kommentit (27)
Onhan ne mukava laittaa tarjolle, tulee vieraille parempi mieli kun huomaa että tuomisia arvostetaan. Toki jos pöydässä on jo paljon samanlaista tarjottavaa voi myös jättää toiseen kertaan.
Äitini ei koskaan laittanu mitään niistä tarjolle, oikein harmitti kun ostelin sellasia parempia herkkuja mihin itselleni ei ollut varaa. En kehdannut sanoa mitään.
Minä laittaisin tarjolle. Se kertoo sanattomasti, että tuomiset koettiin sopiviksi ja tulevat käyttöön.
Tarjolle yleensä. Ehkä sitten ei, jos tarjottavaa on jo hyvin paljon, tai on jo ihan samanlaisia kuin mitä tuotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu laittaa tarjolle, tietysti
Ei tietysti kuulu.
Otat tarjottavat vastaan ja potkaiset sitten vieraat pihalle, ei tarvitse jakaa niitä...
Yleensä pitäisi laittaa tarjolle, jollei vieras sano, että tämä on teille myöhemmin syötäväksi/juotavaksi. On kyllä ainakin itselle käynyt joskus niin, että olen lykännyt suklaalevyt tms. pois käsistäni ja löytänyt ne vasta uudestaan vieraan lähdettyä.
Yleensä tuomisestakin voi päätellä, mitä sillä oletetaan tehtävän. Pullat ym. nopeasti pilaantuva aina tarjolle.
Yleensä kuuluu laittaa tarjolle, jos ei ole jo vastaavaa tuotetta kahvipöydässä valmiina. Vieraat tuovat yleensä sellaista syötävää, josta itse pitävät, eli on hyviin tapoihin kuuluvaa, että ne laitetaan pöytään. Tuliaiset eivät ole mikään emännälle tuotu palkkio / possupussi, ellei ole esim. tuotu vaikka kynttilä.
Etenkin, jos ei ole muuta tarjottavaa kuin pelkkä kahvi, niin silloin se keksipaketti tai mikä tahansa on hyvien tapojen mukaan laitettava tarjolle.
Kiitos vastauksista. Nyt olen tiedolla varautunut!
Ap
Mielestäni riippuu siitä, mitä vieras ojentaessaan sanoo. Ovatko yhteiseen pöytään, vai isäntäväelle myöhemmin. Jos tarjottavaa on jo paljon, tai tuomiset eivät sovi kokonaisuuteen, en laita tarjolle, ellei vieras erikseen ilmoita, että tuomiset on siihen tarkoitettu.
Kyllä ne laitetaan vieraillekin tarjolle. Se on kiitos. Muu olisi tylyä.
Minun mielestä tuomiset on lahja isäntäväelle, jollei kysymyksessä ole nyyttärit. Jos on mietitty juhlien tai kahvipöydän tarjottavat etukäteen, niin ei siihen ole kiva väkisin tunkea jotain täysin epäsopivaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne mukava laittaa tarjolle, tulee vieraille parempi mieli kun huomaa että tuomisia arvostetaan. Toki jos pöydässä on jo paljon samanlaista tarjottavaa voi myös jättää toiseen kertaan.
Tämä. Itse mietin tilanteen mukaan.
Ei kuulu laittaa tarjolle, ellei ole jokin synttärikakku, joka menettää ajankohtaisuutensa.
Tarjottavat pitää olla jo omasta takaa, lahjat nautitaan sitten itse myöhemmin.
Olen enemmän tilanteen mukaan koulukuntaaa. Eli jos tarjohttavaa on jo vähintään riittävästi, niin sitten en avaisi enää uusia pakettaja - ellei ne ole juurikin jotain, mikä kannattaa syödä tuoreena.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä tuomiset on lahja isäntäväelle, jollei kysymyksessä ole nyyttärit. Jos on mietitty juhlien tai kahvipöydän tarjottavat etukäteen, niin ei siihen ole kiva väkisin tunkea jotain täysin epäsopivaa mukaan.
Epäsopivaa? Tunkea mukaan?
Mielenkiinnosta: järjestätkö sä useinkin hyvin rajatuilla teemoilla ruoka-/kahvikestejä? Ja jos, niin mitä ne on?
Vastauksena alkuperäiseen: kyllä, tuliaistarjottavat lähtökohtaisesti laitetaan tarjolle myös. Se voi olla jotain sellaista, mitä vieras jo ostaessaan/leipoessaan ajatteli maistuvan sitten vieraillessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne laitetaan vieraillekin tarjolle. Se on kiitos. Muu olisi tylyä.
Ei ol emitenkään tylyä, jos tarjottavaa joka tapauksessa riittää.
Ei kuulu vaan näkyy, jos et laita niitä tarjolle.
Laitan tietysti tarjolle.