Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis kuinka paskana te olette pahimmillaan vaihdevuosioireista?

Vierailija
06.08.2023 |

Minä en pääse edes sängystä ylös! Ajatus ei kulje ja olen fyysisesti kuin raskaasti selkääni saanut!

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alkuvaiheessa. Paljon on vielä oppimista tästäkin.

Välillä tulee päiviä kun ei tahdo millään jaksaa mitään, mikään ei huvita, sitä vaan möllötyttää. Sitten tulee päiviä kun nukuttaa ihan pirukseen ja helposti sitten nukunkin lähes vuorokauden. Pieniä pausseja yritän pitää, että saan juteltua perheen kanssa, pisut ja tulee juotua edes jotain. Sitten on päiviä, kun en nuku millään. Silloin tulee sitten touhuttuakin enemmän. Aivan satunnaisessa järjestyksessä tulee noi. 

Kävin oireistani lääkärissä, ajattelin niiden liittyvän jollain tapaa uniapneaan. Lääkäri määräs mulle unilääkkeet ja VTI lääkkeet. En hakenut kumpiakaan, kun en katsonut niitä tarvitsevani.     Seuraavalla kerralla sitten sain mielialalääkkeet.  

Nyt olen menossa gynekologille tiistaina. Varasin ajan, kun nyt on ollut teurasmenkkoja kahden viikon välein useamman kuukauden. Mä luulin, että nuorena vuodin paljon, mutta pah. :D Paksut tenat nyt käytössä, kun ovat paljon imukykyisempiä kuin siteet tai kuukuppi vetää. Joskus istun vaan pytyllä ja "lorottelen" sinne suoraan. 

Töissä työnantaja on hyvinkin ymmärtäväinen. Esimiehet ovat samassa tilanteessa, yksi omiensanojensa mukaan loppusuoralla. Mietittiin jo vertaistukiryhmän perustamista.

Eli pystyn tekemään jonkin verran töitä kotona, eikä ole niin kelloon sidottuja sitten. Tuotantopaikalla pitää kuitenkin pari-kolme kertaa viikossa käydä, kun asiakkaita pitää tavata. On tää toisinaan ikävää sumplimista, mutta tällä nyt mennään.

Vierailija
42/74 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko APlla ylipainoa? Mulla on parikymmentä (noin 50v) ystävää ja ainoat, joilla on kunnon vaihdevuodet on ylipainoisia. Epäilen yhteyttä painon ja rankkojen vaihdevuosioireiden välillä.

Olen ylipainoinen eikä mulla ollut mitään oireita.

Pointti taisi olla se että moni pahoista oireista kärsivä on ylipainoinen. Eikä se että kaikilla ylipainoisilla olisi pahat oireet.

Ei se painosta pelkästään johdu. Turha tulla nyt taas läskejä tästäkin haukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kärsiä, kun hormonikorvaus-hoidolla oireet häviää, tai ainakin helpottuvat.

Hormoonihoito ei suinkaan käy kaikille, eikä sitä suositella, jos on ollut esim. rintasyöpä, aivoinfarktti, on laskimotukoksia jne.

Ja pahimmillaan voi johtaa paljon suurempiin ongelmiin. Hormoonihoito ei suinkaan ole täysin vaaraton.

No enpä usko, että kovin monella tädillä on ollut jotain aivoinfarktia tai rintasyöpää...

Minä uskon, sillä rintasyöpä on yleinen sairaus.

No joo, joka kahdeksas nainen sairastuu siihen elämänsä aikana. Jos av:n kirjoituksia uskoo, niin se näyttää olevan joka toisella mimmillä..

Jos se rintasyöpä on tädillä, niin sehän usein tarkoittaa, että syöpä on oman vanhemman sisarella. Se koskee siis kaikki omia naispuoleisia serkkujakin siitä sukuhaarasta. Minunkin tädillä oli rintasyöpä, kuoli siihen nuorena. Meitä on monta naista, johon tuo vaikuttaa.

Tämä. Se rintasyöpäriski tulee geeni perimänä,

Vierailija
44/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus lähipiiristä taas on se, että pulleammilla on vähemmän vaihdevuosioireita ja hyvin hoikilla kaikkein vaikeimmat. Ja tavallaan tässä on logiikkansakin - rasvakudos tuottaa ja varastoi estrogeenia koko eliniän, ja vaihdevuosioireethan johtuvat estrogeenin vähyydestä. Kääntöpuolena se, että hormonipositiivisten rintasyöpien riski on pulleilla korkeampi vaihdevuosien jälkeen (samoin kuin estrogeeniä käyttävillä).

Vierailija
45/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kärsiä, kun hormonikorvaus-hoidolla oireet häviää, tai ainakin helpottuvat.

Varmaan haluavat uhriutua.

Täällä on todella paljon sellaisia naisia.

Jos tietäisit miltä vaihtarit voi pahimmillaan tuntua niin et höpisisi joutavia. Kyllä niihin ottaisi riemumielin helpotusta jos se vain olisi mahdollista. Ja suurin osahan noudattaa melko tiukkaakin ruokavaliota, liikkuu, saunoo jne jotta näin saisi niitä oireita helpommiksi, mutta määräänsä enempää sekään ei toki auta.

Ja sitten joku keksii väittää että nainen haluaa vain uhriutua. Jep.

Vierailija
46/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutista naisten ongelmille! 😂😂🤣

Vierailija
47/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tässä on ollessa, kun lisänä on antiestrogeeni!

Vierailija
48/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun pahin hikoilu on alkanut helpottaa, niin ei tässä mitään. Eiköhän jatketa vaan eteenpäin.

En käyttänyt mitään hormoneja ja ihan hyvinhän tässä on selvinnyt. Oireet on olleet loppujen lopuksi verraten vähäisiä. Vähän huonounisuutta, ja sitä hikoilua ja väsymystä mutta ei sitten muuta.

Vierailija
49/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tietäisit miltä vaihtarit voi pahimmillaan tuntua niin et höpisisi joutavia. Kyllä niihin ottaisi riemumielin helpotusta jos se vain olisi mahdollista. Ja suurin osahan noudattaa melko tiukkaakin ruokavaliota, liikkuu, saunoo jne jotta näin saisi niitä oireita helpommiksi, mutta määräänsä enempää sekään ei toki auta.

Jep, jep. Riemastuin, kun syöpäpoliklinikka lähetti oikein tuhdin tietopaketin vaihdevuosioireiden hoidosta: liikuntaa ja joogaa. Voi perkeleen perkel!

Vierailija
50/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun pahin hikoilu on alkanut helpottaa, niin ei tässä mitään. Eiköhän jatketa vaan eteenpäin.

En käyttänyt mitään hormoneja ja ihan hyvinhän tässä on selvinnyt. Oireet on olleet loppujen lopuksi verraten vähäisiä. Vähän huonounisuutta, ja sitä hikoilua ja väsymystä mutta ei sitten muuta.

Pitää nyt lisätä selvyyden vuoksi, että painan 53kg. Enkä ole superliikunnallinen.

Vierailija
51/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskana

Vierailija
52/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut ollenkaan missään vaiheessa. Ainoat vaihdevuosioireet oli mulla kuukautiskiertojen epäsäännöllistyminen ennen kuin loppui 51-vuotiaana. Mutta 42-46 v. oli entistä lyhyempi kk-kierto, sitten alkoi pidentyä ja tulla välillä kuukausien taukoja, myös vuodon määrä vaihteli. Sitä sitten siinä viitisen vuotta ja loppui. Yhtään kuumaa aaltoa en ole kokenut ikinä, en mitään kolotuksia, aivosumuja, mielialaongelmia, jaksamisongelmia tms. Täysin luomuna olen mennyt. Hassua että olen päässyt näin vähällä, koska elämäntapani on kaikkea muuta kuin terveelliset. Olen alkoholin suurkuluttaja ja elän pääosin roskaruoalla, olen myös lihava.

Vierailija
53/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut yhtä alamäkeä sen seitsemän vuotta, mutta nyt olen (ehkä) voiton puolella eli mummoutunut. Hormonikorvaushoito ei mulle sovi aurallisen migreenin takia, joten läpi on käyty koko setti mielialanvaihteluineen, niagaravuotoineen, hikoiluineen, hiustenlähtöineen, kuivuvine toosineen ja niin edelleen. 

Vierailija
54/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin työkyvytön pahimmillaan. Uupumus on niin järkyttävän kovaa, rytmihäiriöt ja kaikki, kun ei saa nukuttua kunnolla vuosiin niin aivot on yhtä mössöä ja muisti pätkii, motoriikka huononee niin että törmäilee ja loukkaa itseään jatkuvasti, mustelmia siellä täällä. Ihan helvettiä. Jatkuvat kivut, migreenit, päänsärky, vatsavaivat, hikoilu.

MIKSI et hae HORMONIKORVAUSHOITOA? 

Vierailija
55/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut yhtä alamäkeä sen seitsemän vuotta, mutta nyt olen (ehkä) voiton puolella eli mummoutunut. Hormonikorvaushoito ei mulle sovi aurallisen migreenin takia, joten läpi on käyty koko setti mielialanvaihteluineen, niagaravuotoineen, hikoiluineen, hiustenlähtöineen, kuivuvine toosineen ja niin edelleen. 

Mulla aika nuorena alkoi, olin vain 40-vuotias. Yks hyvä puoli tässä on; ei tarvitse miettiä ehkäisyä enää. 

Vierailija
56/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ON saatavilla apua, mars gynekologin vastaanotolle 

Vierailija
57/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin työkyvytön pahimmillaan. Uupumus on niin järkyttävän kovaa, rytmihäiriöt ja kaikki, kun ei saa nukuttua kunnolla vuosiin niin aivot on yhtä mössöä ja muisti pätkii, motoriikka huononee niin että törmäilee ja loukkaa itseään jatkuvasti, mustelmia siellä täällä. Ihan helvettiä. Jatkuvat kivut, migreenit, päänsärky, vatsavaivat, hikoilu.

MIKSI et hae HORMONIKORVAUSHOITOA? 

Sinulla kävi tuuri kun löydyin vastaamaan viestiini. Vastaus on : EN SAA!!! SIKSI! ON VAIN KÄRSITTÄVÄ!

Vierailija
58/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valtavasti naisia, joille lääkärit eivät myönnä hormonikorvaushoitoa aiemmin sairastettujen tiettyjen vakavien sairauksien vuoksi (ja sairastua voi ihan nuorenakin). Uusintariski on liian suuri. Itse tässä odotan kauhulla, mitä tuleman pitää. Kuulemma aktiivisesta liikunnasta ja hengittävään pellavaan pukeutumisesta voi olla apua, jos vaihdevuosioireet vyöryvät päälle.

Vierailija
59/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoidolla on ikävä puoli, mikäli suvussa on rintasyöpää.

On se silti parempi varmistaa toimintakyky.

Näin minäkin ajattelen. Mielummin elän hyvää elämää näiden vaihdevuosien yli kuin kituutan ja valitan.

Niinpä käytän hormonikorvaushoitoa, nukun hyvin ja oireita ei ole kuin joskus jotain pienen pientä.

Onko sinun lähisuvussasi siis rintasyöpää?

Vierailija
60/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko teille muuten mustelmia ihan super helposti? minulla on käsivarret ja kädet täynnä mustelmia. Ei tarvitse kuin hieman kopauttaa johonkin ja siinä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä