Kaupassa tulee kuulutus: avataan kassa yksi. Miksi ihmiset eivät hievahdakaan?
Vaan matkivat sitten vasta myöhemmin minua, joka menen sinne kassalle heti ja hoidan ostokseni.
Kommentit (67)
Jos tulee kuulutus, ja se avautuva kassa on lähellä, tietysti siirryn sille.
Mutta jos se on kauempana, muut rynnivät sinne ensin, eli menettäisin paikkani nykyisessä jonossa, ja tilanne huononisi.
Eiköhän moni siirry avautuneelle kassalle ihan vain sattumalta sinun jälkeesi, eikä koska olet vastustamaton esimerkki.
Jos juokset siihen kuin pikajuoksija, niin voithan testata ensi kerralla vähän hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä: miksi jonossaan etummaisena olevat vaihtaisivatkaan vapautuvalle kassalle, kun kerran ovat jo etummaisina?
Juu, nääs kuuluu lapata ostokset takaisin hihnallta ostoskoriin ja ryysiä sinne ykköskassalle kahdeksanneksi. Siinä kristallisoituu suomalainen äly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat hölmö kansa.
Ovatko maailman hölmöin kansa ruotsalaisten jälkeen? Ehkä.
Ihana vastaus! Ruotsalaiset rakastavat jonoja ja jonottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin että sinne pitäisi mennä sen joka on seuraavana vuorossa.
Olisi kohteliasta.
En minä halua vaihtaa jonoa, jos olen jo muutenkin seuraavana vuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat hölmö kansa.
Niinpä ja se näkyy aloituksessa.
En ole koskaan nähnyt tuollaista, että ihmiset eivät hievahdakaan kun avataan uusi kassa. Paitsi Lidlissä, itse en ainakaan hievahda, ennen kuin näen, että se kassa tosiaan avataan.
Suomalaiset tykkäävät jonottamisesta eivätkä uskalla poiketa joukosta. Parasta tämä oli, kun sataman automaattiset lähtöselvitysportit oli uusi asia. 10m jono sille ainoalle virkailijalle, joka luki käsin lippuja. Sitten kun itse menin automaattiportista sujuvasti niin jono silti oli ja pysyi. Kukaan ei uskaltanut menettää paikkaansa.
Eli vissiinkin tämä paikkansa menettämisen pelko jos kokeilee jotain uutta ja erilaista?
Jos olen jo jossakin jonossa, teen yleensä niin että odotan pienen hetken, pari sekuntia, lähteekö joku edeltäni vapaalle kassalle. Jos ei, menen itse.
Jos taas en ole vielä ehtinyt jonottamaan ollenkaan ja kassa avautuu sopivasti niin menen siihen ilman mitään odottelua.
Vierailija kirjoitti:
Joku hidas demarimyyjä lyllertää sinne sen verran hitaasti ja jonoissa seurailevat sivistymättömät riistovassarit eivät ole varmoja mistä pääsee nopeiten muista välittämättä.
Riistovassari? Kyllä sulla on nyt mennyt puolue ja etuliite sekaisin.
Saattaa olla,että ihmiset tarvitsevat niitä tuotteita,joita on ainoastaan sillä ekalla kassalla. Esim. veikkaus,postimerkit,tupakat. Siksi ei pysty siirtymään avautuvalle toiselle kassalle.
Usein on nopeammin ulkona, kun vain pysyy siinä missä on.
Siksi koska ylenmääräinen ryntäily on paitsi noloa, niin myös osoitus itsekkyydestä. Päästetään ne kauemmin jonottaneet ensin, eikä persuna ryntäillä heti kuola roiskuen.
Vierailija kirjoitti:
Koska vallitsee epätietoisuus siitä, kuuluuko sinne päästä jonoissa lähimpänä kassaa olevat vai nopeimmat. Usein juuri ne jonojen takimmaiset ryntäävät näille avautuville kassoille, mikä on nolon näköistä.
Ei mitään "kuuluuko sinne päästä" vaan kannattaako. Mitä ihmeen noloa olisi vaihtaa lyhempään jonoon?
Ei jonon ensimmäisinä ole enää mitään järkeä vaihtaa kassaa kun kuulutus tulee. Nopeammin selviää kun pysyy alkuperäisessä jonossa. Niin suomalaista saada tästäkin ongelma kun noloa ja mitä minusta ajatellaan.
Ei viitsi lähteä kun kaikki rynnii sinne
Hienoa aloittaja, että olet löytänyt elämässäsi jonkin asian, mistä koet ylemmyyden tunnetta. Huomaan, että sinulla on tietoa, taitoa ja rohkeutta, mitä muilla ei tunnu olevan. Olet myös niin ylpeä itsestäsi, että teit asiasta ihan oman uuden aloituksenkin, vaikka mainostit osaamistasi jo toisessakin ketjussa.
En halua viedä sinulta tätä onnistumisen iloa, joten jatkossakin aijon jäädä jonottamaan sinne alkuperäiselle kassalle, vaikka tulisikin kuulutus, että myös kassa yksi avataan.
Jatkossa kuitenkin kiinnitään huomiota voitonriemuiseen hymyysi, kun pontevasti kiirehdit ekana ja samalla pälyilet ympärillesi, että tuleeko muut. Olen silloin vilpittömän iloinen puolestasi. Onnea.
En ole ikinä kuullutkaan, että jonkun mielestä pidempään jonottaneella on etuoikeus uudelle kassalle.
Uusi kassa on uusi kassa ja sinne voi siirtyä siinä järjestyksessä kuin haluaa. Vai oletteko sitä mieltä, että jos joku on saanut ostoksensa kerättyä ja on hollilla kun uusi kassa aukeaa, pitäisi hänen kohteliaisuuttaan päästää muut ensin?
Kyllä ne tilanteet aikuisen ihmisen elämässä tasoittuu ajan mittaan, välillä saa jonottaa ja välillä pääsee ohituskaistaa. Ja ainahan voi tilata kotiinkuljetuksen, saa rauhassa odottaa sohvalla.
Käännän jonossa heti kärryni ja raivaan sillä puskien reitin avautuvalle kassalle ärähdellen. Maalissa haukun kolhituiksi jääneet.
Oikea tapa on että lähinnä olevat valuvat avatulle. Ei tyrkkien eikä edes juosten.
Olisi kohteliasta.