Anemia, mutta rautalisästä koko ajan kipeäksi
Rautalisästä turpoaa imusolmukkeet, kaikkia niveliä alkaa särkeä ja tulee kuumeinen olo.
Kun lopetan raudan, oireet häviää. Tulee kaikista rautatableteista, muodolla ei väliä.
Mistä ihmeestä oikein on kyse? Muut veriarvot normaaleja, paitsi hemoglobiini ja ferritiini.
Luin eilen, että anemia voi turvottaa imusolmukkeita, mutta olin paljon terveempi ja jaksavampi ennen tätä rautakuuria, vaikka aneeminen.
Kommentit (46)
Jos sulla on diagnosoitu anemia, niin lääkärisi varmasti osaa neuvoa. Jos taas on ihan itse ja kaverit "diagnosoitu" niin lopeta se pillereiden syönti ja mene ihan oikeelle lääkärille.
Sinulla taitaa olla taipumusta niveltulehduksiin. Itsellänikin on. Aloitin juuri rautakuurin ja heti vasenta kättä särkee. Pelottaa hieman, leviääkö säryt muuallekin. Luin vertaistukiryhmistä, että esim. jotkut reumaatikot eivät voi ollenkaan syödä rautaa. Toisaalta taas särkyjä voi ilmaantua alussa, ns. aloitusoireita, ja sitten helpottaa. Ovatpa jotkut sanoneet nimenomaan päässeensä eroon tällaisista säryistä syömällä rautaa.
Hitto, minulla ihan sama, itsellä on diagnosoitu todella paha anemia(sairastan endoa ja massiiviset vuodot) mutta joka kerta kun yritän aloittaa raudan niin tulee tosi huono huono. Juuri viime viikolla piti taas lopettaa koska molemmat käsivarteni tulivat voimattomiksi. Lihaksiin sattui eikä mitään voimaa tehdä mitään, aika pelottavaa. Nyt kun ilman rautaa niin ei mitään lihasheikotuksia. On vähän kakkanen tilanne koska jos en saa anemiaa hoidettua napeilla on suonensisäisen vuoro.
Sideral oli ainoa minulle sopiva rauta, sen lisäksi lääkäri määräsi yhtä aikaa otettavaksi laktoferriiniä c-vitamiinilla. Siltikään ei riittänyt, vaan edessä oli infuusio. Elämä parani kerta laakista infuusiolla!
Vierailija kirjoitti:
Rautalisä otetaan vain joka toinen päivä? En ole tiennyt tätä ollenkaan, voisiko joku ihana selittää miksi näin? Kuitenkin lääkeohje sanoo, että joka päivä.
Osaisiko joku sanoa suosituksia hyvästä lisästä? Mulla on nyt käytössä Obsidan fe++ ja se aiheuttaa kamalan tahmaripulin. Muuta haittaa ei ole tullut.
Anteeksi AP kun hyppään keskusteluusi kyselemään.
Tuo joka toinen päivä on vain joidenkin suositus, itse otan ainakin joka päivä. Jos vatsa kestää niin ota päivittäin, c-vitamiinin kanssa, imeytyy paremmin! Muista välttää kahvia, teetä ja kaikkia maitotuotteita vähintään muutama tunti ennen ja jälkeen. Sekä tärkein, muista käydä välillä tarkastamassa nouseeko arvot. Herkkä crp samalla kun mittautat ferritiiniä, koska muuten tulos ei ole luotettava, koska tulehdukset kehossa nostavat ferritiiniä virheellisesti. Itse käytän myös obsidania. Moni sanonut että ferrodan on auttanut nostamaan hyvin arvoja, kokeile sitä?
Hyvä esimerkki tuosta virheellisestä arvosta itsellä ekan koronan aikaan kun jouduin sydänvaivojen takia käymään sairaalassa, ferritiini oli muka 120, ja olen siis kärsinyt raudanpuuteanemiasta jo vuosia. Sanoinkin lääkärille ettei se voi pitää paikkaansa mitenkään, koska arvot olleet korkeimmillaan 50. Mittautin sitten uudelleen jokusen kk päästä ja arvo 41. Näistä rauta-asioista ymmärtäviä lääkäreita on myös edelleen vaikea löytää, mikä on ihan käsittämätöntä ja surullista. Saati kun säästetään niin ei millään hoideta. Infuusioon ei pääse kirveelläkään.
Juu ja nämä mielipiteet eivät lopu, kun tuotteita on ja lääkärille maksetaan siitä että niitä tuotteita myy. Seksiaddiktikin keksii loputtomasti uusia jänniä asentoja, missä siittää
Lopettakaa jo tuo lääkehulluus