Anemia, mutta rautalisästä koko ajan kipeäksi
Rautalisästä turpoaa imusolmukkeet, kaikkia niveliä alkaa särkeä ja tulee kuumeinen olo.
Kun lopetan raudan, oireet häviää. Tulee kaikista rautatableteista, muodolla ei väliä.
Mistä ihmeestä oikein on kyse? Muut veriarvot normaaleja, paitsi hemoglobiini ja ferritiini.
Luin eilen, että anemia voi turvottaa imusolmukkeita, mutta olin paljon terveempi ja jaksavampi ennen tätä rautakuuria, vaikka aneeminen.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Rautalisä otetaan vain joka toinen päivä? En ole tiennyt tätä ollenkaan, voisiko joku ihana selittää miksi näin? Kuitenkin lääkeohje sanoo, että joka päivä.
Osaisiko joku sanoa suosituksia hyvästä lisästä? Mulla on nyt käytössä Obsidan fe++ ja se aiheuttaa kamalan tahmaripulin. Muuta haittaa ei ole tullut.
Anteeksi AP kun hyppään keskusteluusi kyselemään.
Ei haittaa yhtään, minullekin lääkäri on ohjeistanut ottamaan kerran päivässä. Mutta kun ei pysty. Ap
Todella iso määrä C-vitamiinia auttaa monesti paremmin kuin rautalisät kun C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä.
Tuon Youtube kanavan terveyslivessä on ollut usein hyvää juttua mm. raudanpuutteesta mutta en nyt muista missä jaksossa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile suusuihketta. Sellaistakin on.
Jos mikään ei auta, pyydä lääkäriltä rautainfuusioon pääsyä.
Lääkärit harvoin kovin innoissaan ovat tuosta infuusiosta, kun siitä voi saada vakavankin allergisen reaktion. Tietty se on joskus ainut mahdollisuus jos suun kautta otettava rauta ei onnistu esim. vatsavaivojen takia. Mutta jos suun kautta rauta aiheuttaa noin mystisiä oireita, niin onkohan infuusiokaan sitten turvallinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Rautalisä otetaan vain joka toinen päivä? En ole tiennyt tätä ollenkaan, voisiko joku ihana selittää miksi näin? Kuitenkin lääkeohje sanoo, että joka päivä.
Osaisiko joku sanoa suosituksia hyvästä lisästä? Mulla on nyt käytössä Obsidan fe++ ja se aiheuttaa kamalan tahmaripulin. Muuta haittaa ei ole tullut.
Voi ottaa joka päivä tai joka toinen päivä. Joka toinen päivä ottaminen parantaa imeytymistä --> vähentää suolistohaittoja, mutta tietenkin rauta-arvojen korjaantuminen on silloin vähän hitaampaa.
Todennäköisesti rauta hakeutuu elimistössäsi vääriin paikkoihin. Se voidaan varmistaa tutkimuksin, jos näin on syöt raudan esiasteita eli persiljaa ruisleivän päällä, vihreitä vihanneksia, mustaa makkaraa, ja lisänä foolihappoa sekä D-vitamiinia.
Minä jättäisin vähäksi aikaa kokonaan pois maitotuotteet ja kofeiinin ja söisin rautapitoista ja c vitamiinipitoista ruokaa. Ja pitäisi myös selvittää mistä raudanpuute johtuu. Ei ole hyötyä yrittää nostaa rauta-arvoja, jos on jokin selkeä syy, mikä sitä rautaa ylenmäärin hukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle antoi yksi lääkäri ohjeen syödä rautaa joka toinen päivä. Toinen ohjeisti syömään joka päivä 2-3 tablettia sietokyvyn mukaan. Riippuu siis aika tavalla lääkäristä minkälaisen annostuksen hän näkee tarpeelliseksi.
Jauhemainen suuhun sulava sideral folic kannattaa ehdottomasti ottaa testiin, jos tabletit aiheuttavat ongelmia.
Tietenkin on järkeä hoidattaa rautavarastot kuntoon, vaikka olisi selvä syy mikä sitä alentaa. Ylläpito on paljon helpompaa kuin nostaminen ja rautapuute voi pahimmillaan aiheuttaa todella vakavia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Otathan rautatabletin vain joka toinen päivä?
Useammin otettuna elimistö alkaa estämään raudan imeytymistä ja siitäkin voi tulla oireita.
Ihan paskapuhetta. Jos on anemia, niin 2x vuorokaudessa 100 mg.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ymmärtänyt, että elimistö hyödyntää paremmin tuon rautalisän silloin kun sitä ei ole jatkuvasti tarjolla. Jos sitä rautaa ottaa joka päivä, niin elimistö ei välttämättä ala sitä hyödyntämään niin hyvin, kun se tosiaan silloin on ns. aina tarjolla. Näin ollen rautalisä kannattaisi ottaa epäsäännöllisesti, tyyliin joka toinen päivä.
Näin minulle lääkäri aikanaan siis selitti, en tiedä saako tästä ajatuksesta koppia, mutta yritinpähän kuitenkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useammin otettuna elimistö alkaa estämään raudan imeytymistä ja siitäkin voi tulla oireita.Ihan paskapuhetta. Jos on anemia, niin 2x vuorokaudessa 100 mg.
Näemmä lääkäreillä tästä eri mielipiteitä. Itselle myös neuvottu ottamaan rautalisä joka toinen päivä.
- eri
Rautalisä pahentaa elimistössä olevia tulehduksia. Eli jotain tulehdusta sinulla vaikuttaa olevan.
Ohje siitä, että rautalisä kannattaisi ottaa joka toinen päivä, perustuu tutkimukseen jonka mukaan näin otetusta raudasta SUHTEELLISESTI isompi osa otetusta raudasta imeytyy. Absoluuttisesti enemmän rautaa imeytyy kuitenkin joka päivä ottamalla. Eli jos otat joka toinen päivä 100mg kuukauden annoksesi on 1500mg, kun taas joka päivä ottamalla kuukauden annos on 3000mg. Jotta joka toinen päivä ottamalla saisit imeytymään kuukaudessa enemmän rautaa kuin joka päivä ottamalla, pitäisi siis vähintään puolet tuosta 3000mg jäädä kokonaan imeytymättä. Tähän kun lisätään se ettei myöskään joka toinen päivä otetusta raudasta 100% imeydy niin suhteellisen imeytymisen ero pitäisi olla aivan posketon, että absoluuttisen imeytymisen suhteen oltaisiin tilanteessa että joka toinen päivä ottamalla rautaa imeytyisi samassa ajassa enemmän.
Raudan ottaminen joka toinen päivä voi olla hyvä idea, jos esimerkiksi vatsavaivat ovat vaikeita jokapäiväisessä ottamisessa. Tai jos ei muuten vaan ole mikään kiire saada arvoja nousemaan. Lääkärit usein neuvovat tätä joka toinen päivä ottamista juuri sen takia, että tällöin harvempi potilas palaa myöhemmin vastaanotolle kertoen, että lopetti rautakuurin alkuunsa kovien vatsavaivojen takia. Tai sitten eivät ole lukeneet tutkimuksia aiheesta tai eivät ole ymmärtäneet lukemaansa.
Voimia kaikille rauta-arvojen kanssa kamppaileville!
Vierailija kirjoitti:
Mitä rautalisää käytät?
Kaikki rautalisät
Vierailija kirjoitti:
Jostain muistan lukeneeni, että kun aloittaa raudanpuutokseen kuurin niin olo ja oireet voi ensin pahentua. Kuinka nopeasti luovutat? Pitäisikö aloitusoireista huolimatta vain sitkeästi jatkaa? Toisaalta onko ferritiini niin alhainen, että lisäraudan tarve on välttämätön?
Eihän sitä rautaa pelkästään alhaiseen ferritiiniin syödä. Mulla oli ferritiini ok, mutta hb alhainen. Loppu ongelmat, kun aloitin lääkityksen, jossa kuukautisia ei enää tule. Nyt hb 154
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aikoinaan lääkäri sanonut, että rauta imeytyy parhaiten joka toinenpäivä otettuna. Eikä myöskään ärsytä mahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useammin otettuna elimistö alkaa estämään raudan imeytymistä ja siitäkin voi tulla oireita.
Ihan paskapuhetta. Jos on anemia, niin 2x vuorokaudessa 100 mg.
😳 mulle sitten lääkäri jauho sitä pas-kaa!
Vedä sian tai naudanmaksapihvejä ja maksamakkaraa. Ei mullakaan kurkkutorvi tai joku kestänyt nestemäistä rautalisää.
Onko sinulla siitä "raudanpuutteesta" oireita, jos kyllä niin mitä
Lääketeollisuus on diagnosoinut tuota puutetta jopa täydellisestä terveydestä nauttiville alkuperäisheimoille. Nauttiat niin suunnattomasti eityisesti naisten kehoihin tunkeutumisesta ja myrkyttämisestä, että tutkimukset kieroja kuin savolaiset korkkiruuvit. Jääneet aikasemminkin kiinni valehtelusta ja raja-arvojen virittelystä myyntinsä parantamiseksi, esim. suuri kolesterolihuijaus