Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään normaalia laittaa hääkutsu tekstarilla?

Vierailija
05.08.2023 |

Toivon että kukaan näin toiminut ei pahastu, mutta melko tyylitön ja jopa hieman pihi vaikutelma tulee siitä ettei saa kunnollista, painettua kutsua.

Tulkitsen tekstarikutsun niin, että häät ovat rennot kuin jotkut grillijuhlat. Ei tarvi panostaa lahjaan, vaatteisiin tms. Tarviiko edes ilmoittaa siitä pääseekö paikalle?

Kutsun yksi tehtävä kun on viestiä juhlan luonteesta ja arvokkuuden asteesta.

Kommentit (212)

Vierailija
201/212 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollinen kutsu se olla pitää, juhlia odottaa heti eri mielellä

Vierailija
202/212 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten hankalaa tuo kutsujen lähettely postissa. Ensinnäkin pitää selvittää kaikkien osoitteet. Mä en tiedä edes oman isäni osoitetta. Tiedän siis kyllä missä se asuu, ja kartasta selvittäisin tien nimen, mutta sitten talon numero, rappu, ja asunnon numero. Ei mitään käryä. En ole lähettänyt etanapostia muualle kuin jonnekin virastoihin tai yrityksiin kertaakaan viimeisen 15 vuoden aikana. Herranen aika, saako postimerkkejä vielä kauppojen kassoilta vai pitääkö mennä Postiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/212 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten hankalaa tuo kutsujen lähettely postissa. Ensinnäkin pitää selvittää kaikkien osoitteet. Mä en tiedä edes oman isäni osoitetta. Tiedän siis kyllä missä se asuu, ja kartasta selvittäisin tien nimen, mutta sitten talon numero, rappu, ja asunnon numero. Ei mitään käryä. En ole lähettänyt etanapostia muualle kuin jonnekin virastoihin tai yrityksiin kertaakaan viimeisen 15 vuoden aikana. Herranen aika, saako postimerkkejä vielä kauppojen kassoilta vai pitääkö mennä Postiin?

Mikäs tässä nyt on niin vaikeaa? Kysymällä saat osoitteet ja ärrältä merkit

Vierailija
204/212 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei kannata lähettää kutsuja postissa, Posti käy kerran kuussa. En ymmärrä miten tämä on edes laillista, mutta jotenkin tätä ei vaan saa muutettua vaikka kuinka olen ollut ministeriöitä myöten yhteyksissä.

Vierailija
205/212 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ei kannata lähettää kutsuja postissa, Posti käy kerran kuussa. En ymmärrä miten tämä on edes laillista, mutta jotenkin tätä ei vaan saa muutettua vaikka kuinka olen ollut ministeriöitä myöten yhteyksissä.

Onpa kyllä kunnallinen kuvio! Asutteko jossain saaressa?

Vierailija
206/212 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen et tossa on joillekin laitettu kaunis kutsukortti mut tyypilliset ns. "lisävieraat" haalitaan tekstareilla, hiukan niin kuin yleisöksi. Niin me ainakin tehtiin.

Miksi ihmeessä toimitte noin? Ap

No siis me ainakin saatiin tällainen ns. lisävieraskutsu tekstarilla koska häihin oli sen verran vähän aikaa että ei niitä virallisia kutsuja olisi ehtinyt teettään lisää ja lähettään ja antaan vastausaikaakin. Enkä mä ainakaan kokenut mitenkään törkeäksi tätä. Hääpaikka oli pieni, sinne mahtui maksimissaan 30 henkeä. Totta kai molemmat osapuolet kutsui läheisimmät ensin ja sitten kun paikkoja vapautui kun osa ilmoitti ettei pääse paikalle, kutsuttiin kavereita tilalle.

Kyllähän tuosta tulee pakostikin sellainen kakkosluokan vieras olo. "Kutsuttiin, kun ei parempaa saatu". En arvostaisi. 

No ehkä jos olisi olleet jotakin sadan hengen vieraslistaa kyhänneet. Mutta tuossa oli molemmille varattu se noin 10-12 vierasta ja lähisuvusta saa jo usein helposti tuon kasaan kun huomioidaan myös puolisot ja lapset. Kaikki kaverit oli samalla viivalla: kutsuttiin jos lähisukua ei päässyt paikalle. Lopulta kavereita mahtui se noin 10 kun morsiamen puolelta tuli vain morsiamen vanhemmat (suku asuu eri mantereella). En mä ainakaan kokenut tulevani loukatuksi, onhan se ihan luonnollista että kaverit on ns. kakkosluokan vieraita verrattuna isovanhempiin, vanhempiin, sisaruksiin, ja sisarusten perheisiin.

Eli paremman puutteessa otettiin kaveritkin mukaan. Fiksua olisi järjestää suoraan sellaiset häät, joihin kaveritkin mahtuvat eikä loukata kavereita kohtelemalla heitä jämäpaloina, jotka pääsevät armosta mukaan, jos joku oikeasti tärkeä ei pääse paikalle. 

Onneksi kaikki ei ole noin mustavalkoisia nipoja, vaan riittää ymmärrystä esim rajalliseen budjettiin tai tilaan.

Jos budjetti on kovin rajallinen, silloin ei kannattaisi edes ryhtyä järjestämään juhlia. Tästä aiheesta on aika monta ketjua, joista käy ilmi, että hääpari (todnäk lähinnä morsian) haluaa vain rahaa. Inhottaviksi menneet häät nykyaikana.

Vierailija
207/212 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin että nämä on joko sellaiset pihistelyhäät, joissa ruoka loppuu kesken ja seurantalon lattialla on laimeat tanssit nälkäisenä TAI jos kutsu tulee epäilyttävän lähellä hääpäivää, joku toinen perui.

Ehkä menisin, ehkä en. Pieni panostus kutsuun toisi tervetulleemman olon. Jos juhla olisi keskellä parasta heinäkuuta tai yli tunnin matkan päässä, jättäisin väliin.

Sama juttu minulla.

Vierailija
208/212 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole normaalia lähettää hääkutsuja tekstiviestitse, vaikka toisaalta, miksei sellainen voisi aivan hyvin yleistyäkin. Käytännössä kaikkiin muihin juhliinkin kutsut tulee nykyään tekstarilla. Jos kutsusta jää epäselväksi juhlan luonne, niin sitä on varsin helppo vastaustekstarilla tiedustella.

Vaikka on kyllä totta, että paperikutsu tuo tietynlaista arvokkuutta. Toisaalta, voihan sähköisenkin kutsun tehdä muuten kuin perustekstarina, sellainen kuvaviestinä lähetettävä nätti sähköinen kutsukortti voisi olla varsin toimiva ratkaisu.

Vuonna 2023 normaalimpaa on lähettää kutsut sähköpostilla tai whatsapilla kuin tekstiviestillä. Poislukien vanhempi väki, joilla ei ole kuin Dorot. Heille sitten kirjekutsu tai perinteinen tekstiviesti. 

Häihin Whatsapp-viesti olisi myös hieman outo, sopii paremmin vaikkapa synttäreille. Kyllä hääkutsut on aina tulleet postissa.

Ajat muuttuu siskosein. Hyvinkin moni on jo siirtynyt 2020-luvulle. Minulle on tullut montakin hääkutsua sähköpostilla tai viestillä. Ei mitään ongelmaa. Olen kuitenkin koko aikuisikäni elänyt digiaikaa, joten en osaa nähdä eroa siinä, onko kutsu sähköinen vai paperinen. 

Digiaikahan ainoastaan lisää painetun kutsun arvoa.

Ja jos haluaa mieluummin lähettää juhlavan digikutsun, tekstari ei ole kovin toimiva vaihtoehto.

Totta. Siinä on arvoa kerrakseen kun 10 henkilön kutsuihin pelkkä postimaksu on noin 25€. 

Juuri tuo tekee sen hyvän ja arvokkaan vaikutelman jo heti alkuvaiheessa. Että kyse ei todellakaan ole wt-porukan "juhlista", joissa halutaan maksattaa "omannäköiset" juhlat vierailla, halutaan häämatkarahoitus ja pihistellään tarjoiluissa tekemällä baarista maksullinen ja tarjoamalla jokaiselle vieraalle se 4-5 dl linssikeittoa. Anteeksi, unohdin "karkkibuffetin".

Vierailija
209/212 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asioiden arvo syntyy rahasta, ajasta ja vaivasta. Juuri siksi postitse lähetetty kutsu kertoo omaa kieltään siitä, että paitsi juhlat myös kutsun saava ihminen ovat hääparille tärkeitä. Juuri muulla tavalla kuin arvokkaalla (postimerkki=rahaa, osoite hankittu=aikaa, kutsu tehty ja postitettu=vaivaa) ei pysty osoittamaan tuota kutsumisvaiheessa.

Miksi pitää järjestää juhlat ja kutsua ihmisiä, jos ei halua panostaa ei juhliin eikä niihin ihmisiin?

Kyllä tätä ketjua lukiessa huomaa, että Kaarina Suonperällä olisi työnsarkaa...

Vierailija
210/212 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihmisten tyylitajun puutetta. Häät ovat erityinen hetki ihmisen elämässä, miksei näyttää että haluaa arvostaa vieraitaan jotka näkevät vaivaa päästäkseen paikalle?

Juhlapari tarjoaa juhlan puitteet ja luo vieraille lämpöisen tervetulleen olon, vieraat tuovat paikalle iloa ja arvostusta suurta päivää kohtaan eri muodoissa. Yhdessä näistä muodostuu iloinen ja ikimuistoinen elämän merkkihetki.

Jos ketään ei tunnu kiinnostavan antaa juhliin itsestään ja näyttää iloa ja arvostusta, päivä on vain yksi lauantai muiden joukossa.

Vierailija
211/212 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstari kohottaisi kulmakarvoja, ellei sitten todella pienet maistraattihäät kyseessä

Vierailija
212/212 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Ellei sitten ole jo etukäteen tiedossa että sekä morsian että sulhanen ovat white trash -porukkaa. Heillä on normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan