Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Putkiremontti ja kotihoidon piirissä oleva vanhus, kenen asia hoitaa muutto?

Vierailija
05.08.2023 |

Omaiset, edunvalvoja, urakoitsija, kuka? Varmasti maksua vastaan joku ottaa hoitaakseen tilapäisen asunnon etsinnän, pakkaamisen ja muuton, mutta kellään kokemusta miten tehty käytännössä, jos asukas on itse täysin kyvytön tekemään mitään?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset lähinnä. Urakoitsija hoitaa rakennuksia, ei mummojen muuttoja. 

Vierailija
2/9 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunto vai vuokra-asunto? Omassa asukas itse etsii asunnon ja hoitaa muuton. Vuokralla (esim Heka) vuokranantaja hommaa uuden asunnon, järjestää muuttolaatikot ja muuttoauton. Asukas itse vain pakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttofirmat kyllä tarjoavat sellaisia palvelupaketteja, joihin kuuluu tavaroiden pakkaaminen ja purkaminen uudessa kodissa. Mutta kai putkirempan alta voi muuttaa myös kalustettuun väliaikaisasuntoon? Asunnon etsimistä ei muuttofirma varmaankaan pysty hoitamaan. En tiedä yhtään, mikä taho sen hoitaisi, mutta jos arvata pitäisi, niin kokeilisin varmaan ekana sossua.

Vierailija
4/9 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja järjestelee mutta ei tee itse jotta omaiset voivat olla mukana jos edunvalvoja kelpuuttaa. 

Vierailija
5/9 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto vai vuokra-asunto? Omassa asukas itse etsii asunnon ja hoitaa muuton. Vuokralla (esim Heka) vuokranantaja hommaa uuden asunnon, järjestää muuttolaatikot ja muuttoauton. Asukas itse vain pakkaa.

Ja siis jos oma eikä vanhus itse kykene, niin omaiset tai edunvalvoja, mikäli edunvalvojalle on annettu oikeus hoitaa tällainen asia. Edunvalvoja ei tietenkään itse tule pakkaamaan vaan hankkii jonkun firman, joka hoitaa homman. Olettaen tietysti, että vanhuksella on varaa maksaa. Muussa tapauksessa omaiset hoitaa.

Vierailija
6/9 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, omakohtaisia kokemuksia kysyttiin, ei mitään mutu tietoa.

Ap

Vierailija
7/9 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, omakohtaisia kokemuksia kysyttiin, ei mitään mutu tietoa.

Ap

Ihan omasta kokemuksesta vastasin. Väistöasunnon etsimiseen vaikuttaa, onko omistusasunto vai vuokra-asunto. Edunvalvojan toimintamahdollisuuksiin vaikuttaa, millainen edunvalvontasopimus on tehty. Millaisia täyden palvelun muuttofirmoja vanhus voi käyttää, riippuu vanhuksen rahatilanteesta. Esimerkiksi Hekan asunnosta vuokralaisen ei tarvinnut tehdä muuta kuin hoitaa pakkaaminen ja väistöasunnossa tavaroiden purkaminen. Omaiset hoitivat sen homman.

Vierailija
8/9 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on 'himohamstraaja'. Jos hänen romunsa pitäisi muuttaa putkiremontin alta, niin suostuisin auttamaan vain jos 90% kamasta voidaan heittää roskalavalle. Tämä itseasiassa on edessä muutaman vuoden päästä..

Vierailija
9/9 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai siitä tulee hyvät ohjeet miten pitää toimia. Ainakin meille tuli. Asumme omistusasunnossa ja muutto piti hoitaa itse viimeistä piirtoa myöten. Ei alakerran mummoakaan kukaan auttanut. Hän muutti tilapäisesti siskolleen asumaan. Tai no, sukulaiset hiukan auttoi häntä.