Mitä kuuluu 80-lukuun?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Kasaritapetti?
Haluaisin minäkin kuulla miten tämä eroaa muitten vuosikymmenien tapeteista!?
Taikka ehkä vain en ole niitä muotilehtiä silloinkaan niin lukenut?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsoniaukkoa pelättiin. Ja vähän atomipommeja myös.
Tehtaat saastutti ja happosateet tappoi kokonaisia metsiä pystyyn.
Ruoat ja karkit sisälsi kaikkea mahdollista mikä on nykyään ehdottomasti kiellettyä. Ennen ei ollut niin tarkkaa lisäaineiden suhteen.
Senaikaisten vihervassujen pettymykseksi se otsoniaukko alkoi kuroutua umpeen: hyvät öyhötykset kuivuivat siihen sitten...
Jaa, tuskin se kuroutuminen niille pettymyt oli, eiköhän siinä olisi hätä jo käsillä, jos ei olisi kuroutunut. Aika outoa tälläisillä asioilla politisoiminen, joissa kysymys on sentään planeetan tulevaisuudesta, ja elämän mahdollisuudesta. Ja kyllähän se "pettymys" vaati moniin tuotteisiin myöskin rajoituksia ja lakimuutoksia, joitten toteutuessa se kuroutuminen takaisin sitten lähti ...
Vierailija kirjoitti:
Huoneen seinälle liimattiin bändien ja laulajien julisteita. Tekeeköhän kukaan teini enää niin?
Toivottavasti ei sentään, tai mistäs sitä tietää. Mutta ei sellaisia lehtiä taida nykyisin niin ollakkaan, missä julisteita paljon kerralla saisi?
Itsekin muista että lapsuudessa kuuntelin paljon heavyrockia, ja seinät oli huoneessa vuorattu sellaisten kuvilla. Nykyään tuntuu aika huvittuneelta, ja jopa vaivaannuttaa, jos näkee esim.kesäfestivaalien mainoksen, jossa samat ukot vielä kuvissa eläkeiässä. Mutta jokainen valitsee duuninsa, harrastukset on helpompi lopettaa ... ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kasarinuori. Siihen kuului Dingo, Popeda, Ozzy, pojilla nahkatakit, tytöillä kireät korkeavyötäröiset farkut, collegepaita, neonväriset korvikset ja meikit, pussikalja, tupakka, pitkät illat kavereiden kanssa ulkona, Suosikki-lehti.
Pääsivätkö silloin myös ne kiltitkin pojat mukaan juhlimaan ja pitämään hauskaa? 🥺
Vai jäikö ne kiltit pojat itse tahallaan kotiin, koska halusivat pitää kiltti - imagoaan hengissä?!
Ei kai kukaan kieltänyt tulemasta ja menemästä, paitsi se oma sisäinen imagonsa!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kasarinuori. Siihen kuului Dingo, Popeda, Ozzy, pojilla nahkatakit, tytöillä kireät korkeavyötäröiset farkut, collegepaita, neonväriset korvikset ja meikit, pussikalja, tupakka, pitkät illat kavereiden kanssa ulkona, Suosikki-lehti.
Pääsivätkö silloin myös ne kiltitkin pojat mukaan juhlimaan ja pitämään hauskaa? 🥺
Eipä ne kiltit pojat ja tytöt tulleet juhlimaan ja pitämään hauskaa. Kotona liian tiukka kuri vai mistä se johtui? Tuskin ikätoverit kielsivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai jäikö ne kiltit pojat itse tahallaan kotiin, koska halusivat pitää kiltti - imagoaan hengissä?!
Ei kai kukaan kieltänyt tulemasta ja menemästä, paitsi se oma sisäinen imagonsa!?
Itse asiassa muistan kun kaverin kanssa jonkun kerran eksyttiin tuollaiselle torikokoontumiselle. Vaivaannuttavaa siinä oli, että keskikokoisen kunnan pienehköllä torilla oli satunnaisen nuorison lisäksi lähinnä paikallisia alkiksia ym., joissa lähinnä yksi alkisjengi jäänyt mielikuviin. Tapahtuma-aika oli tässä noin 90luvun alku.
Siinä oli johtohahmona sellainen sanotaan hyvin erikoisen ulkonäön omannut pitkähkö alkisukko, joka oli myös kunnostautunut kunnassa aktiivisena pyromaanina, ja tiedettiin hyvin, koska ulkonäkö pisti todellakin hyvin silmään. Kaverina oli mm.yksijalkainen mies, joka oli ajoittain kova riidanhaastaja, toisen jalan oli menettänyt muistaakseni joskus tappelussa. Ja joitain vastaavia yhteiskunnan tukipilareita joukon mukana.
Sitten vaan joskus katsottiin kaverin kanssa toisiamme, ja ei enää menty. Ei koska siellä ei koskaan tapahtunut mitään merkittävää, paitsi sen toisen jengin toilailuja ja öhinää joskus. Ei siis enää menty. En tiedä menetinkö sitten jotain oleellista nuoruudestani, luulen kyllä kovasti että en menettänyt??!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen kuului ehdottomasti USA:n ihailu ja "jenkkivuosi" oli monen haaveissa. Joku sen niminen nuorten kirjakin oli ja sen sai lukea koulun äikän tunnilla. Itse luin Baskervillen koiran. :D
Vanha kaarti yritti kovasti tuputtaa yya-aatetta. Koulun kirjastoon tuli pravda ja tietyt opettajat yrittivät painostaa valitsemaan venäjän.Viikonlopun pääuutinen oli kerran kun joku n-liiton satraappi sanoi puheessaan että "suomi - liittoutumaton pohjoismaa". Media lähes itki onnesta. LIITTOUTUMATON!
Itse aloitin kouluni 1978 ja ei kyllä poliitiikka kouluopetuksessa noin näkynyt.
Maalaiskoulun johto oli varmasti oikeistokonservatiiveja, opettajista punaisimmat oikean laidan demareita.
Naisilla olkatoppaukset, hairpower hiukset ja haaremi- ja ratsastushousut, jälkimmäiset onneksi vain vähän aikaa...