3,5-vuotiaan taidoista...
Jokaisesta äidistä oma lapsi on varmaan se kaikkein taitavin ja osaavin joten siksipä kysyn asiaa täältä.Meillä nimittäin 3,5v esikoinen (poika) joka on aina ollut tosi kiinnostunut kirjoista, palapeleistä ja muista " älyllisistä jutuista" .Itsekseni olen ihmetellyt hänen taitojaan mutta olen aina laittanut kaiken juuri tämän äitiyden piikkiin ja siihen että kyseessä on juuri oma, ainutlaatuinen lapseni:D Mitä teidän muiden samanikäiset lapset osaavat?
En tahdo kehuskella tai verrata sillä lapset kehittyvät tosi eri tahtiin.Mietin vain että onko lapseni taidot joten objektiivisesti katsottuna poikkeavia...Eli 3,5v poikani tavaa jo sanoja.Hän tuntee kaikki kirjaimet ja on aikaisemmin tunnistanut sanat hahmon perusteella mutta viime aikoina alkanut tavata sanoja.Osaa laskea 100, piirreellä muutamia kirjaimia, tehdä 50-60 palan palapelejä jne.Uutena juttuna hän on innostunut lipuista ja osaa yhdistää tosi nopeasti usean kymmenen maan lipun ja nimen.Itse olen tullut siihen tulokseen että hänellä on tosi hyvä visuaalinen hahmotuskyky sillä esim. lippuja hän miettii tyyliin " vihreä-keltainen-punainen, jossa tähti keskellä" .Kaiken tämän hän on oppinut oma-aloitteisesti sillä esim. lippukirjan hän kaivoi itse kaapista ja on viettänyt sen ääressä pitkiä aikoja.
Toisaalta sitten kovin liikunnallinen hän ei ole.Tykkää kyllä käydä jumpassa ja riehua esim. ulkona mutta esim. pikkuveli on paljon innostuneempi tanssimisesta ja esim. kiipeilystä.Sosiaalisilta taidoiltaan tämä esikoinen on hyvin puhelias ja sanavarasto suuri (tämä kommentti oli neuvolatädiltä)
Kommentit (25)
Meidän jo yli 2-vuotias ei osaa värien nimiä, mutta tunnistaa silti selkeimmät värit, testasin värikäillä kuvakirjoilla. Muutenkaan ei ole mitenkään edistyksellinen puhumisessa. Jos puhuisi jo pitkiä lauseita ja selvästi, voisi ehkä odottaa värienkin nimeämistä.
Neuvolassa väritesti tehdään vasta 3-vuotiaana ja silloinkaan ei tarvitse vielä neuvolaoppaan mukaan osata itse nimetä värejä.
KIRJAIMET: tunnistaa aika paljon kirjaimia, joskus on lukevinaan ja tavuttaa silloin oikein (mutta keksii siis sanat päästään).
NUMEROT: osaa laskea kai kymmeneen, tunnistaa numerot.
PIIRTÄMINEN: ei osaa piirtää mitään tunnistettavaa, ei pidä piirtämisestä. Yleensäkään ei pidä mistään, mitä ei tiedä osaavansa.
MUSIKAALISUUS: minusta on musikaalinen, laulaa hyvin, pysyy sävelessä ja rytmissä, tykkää soittaa eri instrumentteja ja tanssia.
PALAPELIT: näistä innostui vasta pari kk sitten, sitä ennen ei tehnyt ollenkaan. Nyt osaa jotain 30-40-palaisia, tuttuja palapelejä tehdä itse. Uuden osaa tehdä heti yksin, jos siinä n. 20 palaa.
LIIKUNNALLISUUS: kai ihan normaali
KIELELLINEN KEHITYS: Kaksikielinen, puhuu molempia kieliä erittäin hyvin ja monipuolisesti niin sanaston kuin rakenteidenkin osalta. Osaa kertoa pitkiä tarinoita joko toistaen kuultua tai itse keksien.
SOSIAALISET TAIDOT: Empaattinen lapsi, ymmärtää ja ottaa huomioon toisten tunteet. Usein esim. katselee joitain ihmisiä ja päättelee heistä jotain: " Nyt tätiä harmittaa, kun setä puhui vihaisella äänellä." " Tuo poika on varmaan surullinen, koska se ei saa osallistua peliin." Ottaa paljon kontaktia muihin, aikuisiin ja lapsiin, on iloinen, käyttäytyy nätisti, ei kiusaa. Osaa käsitellä tunteitaan, ilmaista sanallisesti, että on vihainen (aikaisemmin läpsi siskoaan, joten sanallista ilmaisua on harjoiteltu).
Meillä kotona esikoispoika (3v 1kk) ja täytyy todeta Fassilooran tapaan, että hurjalta tuntuu nämä osaamiset. Meillä poika ei pysty samaan suurimmassa osassa taitoasioita ja sen takia tunnenkin ehkä pienen piston, että olisiko minun pitänyt häntä enemmän treenata eri asioissa?
Mutta kuten kent ja muut totesivat, nämä listat varmasti tuovat esille enemmän taitavia lapsia. Meillä on myös kuopustyttö (1v 1kk) ja häntä katsellessani nyt viimeisten kuukausien aikana, on pakko todeta kuinka huimasti lapset ovat erilaisia. Tyttö on paljon aktiivisempi ja ketterämpi kuin poika ja selvästi imee hurjasti paljon nopeammin tietoja ja taitoja itseensä kuin esikoinen. Toki tähän on varmasti esikoisellakin paljon vaikutusta, sillä antaa siskolleen virikkeitä jatkuvasti.
Itse en pääse kehumaan meidän pojan osaamisella kuin ehkä yhdessä asiassa: hän on aivan hurjan hyvä kuski ;-)! Hän sai mummoltaan viime kesänä sähköauton ja ajaa sitä kuin vanha tekijä. Vaihtaa kahta vaihdetta tottuneesti, osaa peruuttaa sujuvasti ja parkkeeraa helposti. Käyttää kippilavaa erilaisiin pihahommiin ja osaa peruuttaa esim. kuorikelastin helposti puskan juureen ja kippaa kamat maahan (tätä tehtiin viime kesänä ja paljon ;-). Kolmipyöräisellä ajelee sisällä ketterästi ja ulkona pyörällä apupyörien kanssa. Tekniikka on hänellä muutenkin mielestäni hyvin hallinnassa. Osaa käyttää televisiota ja dvd-laitetta omatoimisesti. Myös tietokoneella osaa tehdä jo monia juttuja ja käyttää hiirtä tottuneesti.
Mutta mielenkiintoista oli lukea tätä ketjua ja siitä sai ehkä vinkkejäkin, mitä pojan kanssa voisi harjoitella, nyt kun ollaan vielä jonkin aikaa kotosalla.
Jogu:
olisiko minun pitänyt häntä enemmän treenata eri asioissa?
Meillä ainakin 3v neuvolassa neuvolatäti (oli sijainen eli ei tiennyt millä tasolla lapsi on ennen ollut) kysyi hetken päästä että " onko tämä kaikki varmasti lapsilähtöistä?" kun poika esitteli taitojaan. Eli treenaus on pahasta. Meillä kaikki kyllä on lapsilähtöistä - neuvolantädiltä kysyin, että en kai voi olla vastaamatta jos lapsi kysyy, niin sanoi ettei tietenkään. Lähinnä esim. värit ja yhdellä jalalla pomppiminen oli sellaisia, joihin hän sanoi, että ne testataan vasta 4v. Siis kun th sanoi pojalle, että näytätkö kuinka hyppäät niin poika hyppi yhdellä jalalla kun oli uusin opittu taito ja th totesi, että koita kahdella jalalla. Nyt poika on keksinyt uuden jutut, hyppii haara-perushyppyä kun keksi jostain jumppaohjelmasta telkkarissa.
Kolmipyöräisellä ajelee sisällä ketterästi ja ulkona pyörällä apupyörien kanssa. Tekniikka on hänellä muutenkin mielestäni hyvin hallinnassa. Osaa käyttää televisiota ja dvd-laitetta omatoimisesti.
Meillä taas poika ei pääse pyörällä mihinkään suuntaan! Tosin sai vasta loppukesästä pyörän, mutta silti. Kolmipyöräisellä menee jos äiti tai isä työntää. Hitusen polkemisen idea alkoi itää loppukesästä. Tekniikkaan (tv ja dvd) hän taas ei saa koskea eli en tiedä osaisiko. Oman tietokoneensa osaa hoidella, joten luultavasti osaisi. Mies vaan on kovin tarkka noista kotiteatterijutuistaan eli kaukosäätimet on pojalta kielletty samoin dvd-levyt koska muuten tulee sormenjälkiä.
meidän poika oppi värit Teletapeista =). Tooosi pitkään kutsui värejä teletappien nimillä, eli punanen oli pai, sininen tiivitaavi jne. Nyt vasta on ruvennut käyttämään oikeita nimiä. Eläimiäkin poika on vasta nyttemmin ruvennut tunnistamaan, ihan kai siksi, että nyt häntä vasta on ne ruvenneet kiinnostamaan. Pikkusiskonsa 1v8kk tunnistaa varmaan yhtä monta eläintä (ties mitä vuohta ja kirahvia) koska häntä eläimet ovat aina kauheasti kiehtoneet.