3,5-vuotiaan taidoista...
Jokaisesta äidistä oma lapsi on varmaan se kaikkein taitavin ja osaavin joten siksipä kysyn asiaa täältä.Meillä nimittäin 3,5v esikoinen (poika) joka on aina ollut tosi kiinnostunut kirjoista, palapeleistä ja muista " älyllisistä jutuista" .Itsekseni olen ihmetellyt hänen taitojaan mutta olen aina laittanut kaiken juuri tämän äitiyden piikkiin ja siihen että kyseessä on juuri oma, ainutlaatuinen lapseni:D Mitä teidän muiden samanikäiset lapset osaavat?
En tahdo kehuskella tai verrata sillä lapset kehittyvät tosi eri tahtiin.Mietin vain että onko lapseni taidot joten objektiivisesti katsottuna poikkeavia...Eli 3,5v poikani tavaa jo sanoja.Hän tuntee kaikki kirjaimet ja on aikaisemmin tunnistanut sanat hahmon perusteella mutta viime aikoina alkanut tavata sanoja.Osaa laskea 100, piirreellä muutamia kirjaimia, tehdä 50-60 palan palapelejä jne.Uutena juttuna hän on innostunut lipuista ja osaa yhdistää tosi nopeasti usean kymmenen maan lipun ja nimen.Itse olen tullut siihen tulokseen että hänellä on tosi hyvä visuaalinen hahmotuskyky sillä esim. lippuja hän miettii tyyliin " vihreä-keltainen-punainen, jossa tähti keskellä" .Kaiken tämän hän on oppinut oma-aloitteisesti sillä esim. lippukirjan hän kaivoi itse kaapista ja on viettänyt sen ääressä pitkiä aikoja.
Toisaalta sitten kovin liikunnallinen hän ei ole.Tykkää kyllä käydä jumpassa ja riehua esim. ulkona mutta esim. pikkuveli on paljon innostuneempi tanssimisesta ja esim. kiipeilystä.Sosiaalisilta taidoiltaan tämä esikoinen on hyvin puhelias ja sanavarasto suuri (tämä kommentti oli neuvolatädiltä)
Kommentit (25)
KIRJAIMET: tunnistaa muutamia kirjaimia
LUKEMINEN: tunnistaa millä kirjaimella sana alkaa
KIRJOITTAMINEN: tunnistaa millä kirjaimella sanat alkaa, ei kirjoita sanoja
LASKEMINEN: laskee 10:een ja yhteen+vähennyslaskuja numeroilla joissa ei ylitetä 10:tä
PALAPELIT: 50 palan palapelejä tekee, kun niitä kvariperheissä on tarjolla
VÄRIT: tunnistaa kaikki värit, osaa sekoittaa värejä (esim. punainen+sininen=vihreä)
MAAT: tunnistaa myös muutaman lipun (juuri myöskin asiasta kiinnostunut kun oli itsen.pvä)
LIIKUNTA: erittäin liikunnallinen ja aktiivinen, sai pyörän kun täytti 3v ja oppi pian ajamaan apupyörien kanssa, sukeltaa ja hyppää laidalta altaaseen, pomppii trampoliinilla, hyppii yhdellä jalalla, tekee kuperkeikan, tekee vaa' an, kulkee puomilla hyvin tippumatta, roikkuu oman painonsa varassa pitkään (tyyliin minuutin), tekee vatsaliikkeitä ja punnerruksia
MUSIIKAALISUUS: laulaa, mutta ei nuotilleen, soittaa hyvin pianoa (ei hakkaa), rummuttaa tahtiin, hyppii tai kävelee musiikin tahtiin
Meillä ei varsinaisesti ole opetettu myöskään mitään. Poika on ollut aina kiinnostunut kirjoista, kuuntelee mielellään satuja, mutta myös rakastaa liikuntaa ja matkii " temppuja" joita aikuiset tekee telkkarissa tai kotona. Lapsi on ollut ihan kotihoidossa, mutta on käynyt nyt syksystä lähtien lapsijumpassa. Minulla itselläni on välillä huono omatunto, kun lapsi ei käy vauvauinnissa/taaperouinnissa, muskarissa emmekä jaksa mitään aktiivisesti opettaa :) Ja ihan turhaan: aina on neuvolassa todettu olevan edellä kehityksessä ihan kaikessa (paitsi että yövaippa on vieläkin vaikka päivävaippa jäi pois 1v 3kk iässä). Mm. sukeltamaan oppi ihan opettamatta ja ollaan käyty tänä vuonna uimassa noin 5krt :)
Tottakai oma lapsi on ihmeellinen ja taitava omissa silmissä. Mutta, tiedän myös lähipiiristä esimerkkejä, ettei ihan selkeätä poikkeavuutta ole vanhemmat " huomanneet" vaikka kaikki muut huomaisivat (esim. aivan selkeä puheen viivästyminen, selkeä kävelyn oppimisen viivästyminen). Joten, kyllä joskus on varmaan vähän vaal.punaiset lasir silmillä.
punainen+sininen=vihreä :D:D:D äitillä ei ihan hallussa sen sijaan värit ole ;o)
Sen sijaan keskimmäisemme, joka nyt on 3v5kk ei osaa noin paljoa.
Kirjaimet ja lukeminen häntä ei yhtään tunnu kiinnostavan, joten en sitten viitsi kirjaimia tai muutakaan tuputtaa. Laskee ehkä kymmeneen asti. Värit poika tuntee. Tykkää maalata ja on hyvin musikaalinen. Laulaa nuotilleen ja muistaa sanoja, tanssii paljon. Osaa käyttää teknisiä laitteita melko hyvin. Nimeään ei kyllä varmasti osaisi kirjottaa. Osaa sytyttää kynttilän tulitikulla (huh, tuli todettua...).
Tykkää roolileikeistä ja autoista ja siskoistaan =) Ei sinänsä ole kauhean liikunnallinen, vaikka hänellä on ulospäin melko liikunnallisen oloinen vartalo. Hyvä tasapaino hänellä on. Menee aina tarhaan sellasella pyörällä, missä ei polkimia eli jaloilla potkitaan. Siinä pystyy 20 metriä tasapainoilemaan jos saa hyvät vauhdit. Tarhassa on tullut kyllä huomattavast " reippaammaksi" (sori kaikki jotka sanaa inhoatte), eli kiipeilee ja uskaltaa vaikka mitä. Vasta lähemmäs kolmevuotiaaana halusi alkaa itse pukea pikkusiskon innoittamana.
Puhuu paljon, joskus kun oikeen innostuu niin menee epäselväksi... Poika on kolmikielinen, kotikielet sujuu molemmat hienosti, tarhan kieli on nyt 4 kk:n tarhassaoloaikana tullut aika nopeasti.
en tiedä onko tässä nyt mitään niin erikoista...
- tanssii ihan älyttömän hyvin, breikkaa ja sellaista nykytanssia
- uskomaton rytmitaju, soittaa pianoa säestyksellä (siis leikkii)
- pyöräilee ilman apupyöriä
- hyvä pallo ja pelisilmä
- laskee 20 ja osaa helppoja pluslaskuja
- laajan kirjon värejä hallitsi jo 2-vuotiaana
- kirjaimia ja numeroita tunnistaa, on kiinnostunut
- kuuntelee satuja vaikka 2 tuntia hievahtamatta
- sosiaalinen ja vilkas
- rakentelee joka päivä leegoista uskomattomia härveleitä - symmetrisiä siipiratkaisuja, viihtyy itsekseen rakentelemassa pitkiäkin aikoja
- hyvä mielikuvitus
- kyselee paljon vaikeitakin asioita
- pelaa paljon erilaisia pelejä innoissaan, afrikantähti, muistipelit, domino ym
Palapelejä poika ei siis juurikaan tee, mutta esim dominosta tykkää. Palloa potkii ja heittelee hyvin.
Ja samalla lailla kiinnostunut vauvasta asti kirjoista ja tuollaisesta " älyllisestä" . Myös tykkää tanssimisesta ja laulamisesta, mutta ei ole järin liikunnallinen vaikka ajoissa 4-11kk välillä oppi liikkumaan kävelyyn asti, ja pomppimaan. Puhuu hyvin ja osaa myös englantia auttavasti puhua ja ymmärtää sitäkin paremmin, ja monta kädentaitoa, mutta on luonteeltaan arka ja hitaasti lämpiävää sorttia ja kovin äidissä kiinni vielä.
Toiset kiinnostuu toisista taidoista, ja kehittyy niissä nopeammin ja toiset toisista asioista ja näen sen omista lapsistanikin.
Pienempi lapsemme 1v2kk on sosiaalinen ja vilkas ja rohkea, reipas, puhuu vieläkin paremmin kuin esikoinen saman ikäisenä, ja vaikka kävely tulikin hieman hitaammin niin kiipeää hullun lailla joka paikkaan ja on todella liikunnallinen ja esiintyväinen ja siinä hyvä.
Meidän 3,5-vuotias ei ole millään muotoa liikunnallinen. Siltä osin taidoissa ei siis ole kehumista. Pikemminkin ikäisiään jäljessä.
Tykkää piirrellä, mutta ei oikeastaan halua piirtää kuin autoja. Hänen piirtämästään kuvasta kyllä voi tunnistaa, että se on auto. Piirtää myös jonkinmoisen ihmisen, jolla on pää, kädet, jalat, keskivartalo, silmät, suu, nenä ja hiukset. Värittää niin, että pysyy suurin piirtein ääriviivojen sisäpuolella. Kynänkäyttö sinänsä ei vielä onnistu, mm. oikea kynäote ei tahdo löytyä. Taiteileekin enimmäkseen vahaliiduilla. Leikkaa auttavasti saksilla, liimaa hyvin.
Palapeleistä ei ole vähääkään kiinnostunut. Avustettuna kokoaa 20-palaisen. Avustaminen tarkoittaa siis verbaalista ohjailua " mihin tämä vois tulla, missä mahtaa olla kulmapala, löydätkö jostain tämän sinisen laatikon kulman" . Ja ei koskaan ota esiin palapelejä, jos en erikseen ehdota. Taidotkin ovat olleet tällä tasolla jo varmaan vuoden. Muistipeliä ja helppoja lautapelejä tykkää pelata, mutta häviötä ei tahdo kestää ja usein peli jää kesken.
Laskeminen: luettelee numerot kymmeneen saakka. Osaa laskea pieniä lukumääriä, ainakin viiteen saakka. Tunnistaa muutaman numeromerkin epävarmasti. Ymmärtää, että 8 on isompi luku kuin esim. 5 ja 7 isompi kuin 6 ja niin poispäin. Motivaatiota laskemisen opetteluun on paljon.
Kirjaimet: tunnistaa 2 - 3 kirjainta. Ei ole erityisemmin kiinnostunut niitä opettelemaan vielä. Itse olen opettanut hänelle nuo kirjaimet.
Musikaalisuus: ei osaa laulaa nuotilleen, omalla tavallaan hoilottaa kyllä. Rytmitajusta tai muusta ei ole havaintoa. Muskarissa on käynyt jo kolme vuotta, joten jospa sieltä olisi jotain juurtunut. Pitää musiikkia ja tanssia kyllä enemmän tyttöjen hommana.
Kielelliset taidot: puhuu koko ajan ja mielestäni ikäisekseen hyvin. On pitkiä juttuja, monipuolisia lauserakenteita, lauseenvastikkeita, sivulauseita, kieltoja ja kysymyksiä, apuverbejä. Osaa kaikki äänteet. Valtava sanavarasto ja kaikki uudet käsitteet jäävät päähän kertakuulemasta. Kertoo kokemuksistaan, muistaa vuodentakaisia tapahtumia yksityiskohtaisesti ja osaa kuvata ne toisille. Ymmärtää myös hyvin käsitteitä: ylhäällä, alhaalla, edessä, takana, vieressä, vasemmalla, oikealla, huomenna, tänään, eilen, maanantaina, isoin, pienin ja niin poispäin. Hahmottaa näppärästi yläkäsitteitä.
Kyselee ja keskustelee " filosofisia juttuja" , esim. analysoi mielestäni yllättävän tarkasti lähiympäristön ihmissuhteita, toisten ihmisten tunnetiloja ja yhdistelee asioita, lukee rivien välistä, pohtii elämää ja kuolemaa, ehdottaa ratkaisuja ihmisten välisiin pulmatilanteisiin. Kertoo tunteistaan.
Sosiaalisesti on kohtuullisen taitava, erittäin kiinnostunut toisista lapsista, osaa pyytää leikkiin, jakaa leikissä rooleja. Neuvottelemisessa olisi vielä oppimisen paikka, saattaa komentaa, määräillä ja alkaa itkeä, jos asiat eivät suju hänen tahtomallaan tavalla. Mutta varsinkin pienten lasten kanssa osaa olla empaattinen ja myös joustaa.
Erityistaitona voisin mainita automerkkien laajan tuntemuksen :) Tunnistaa kyllä kaikki tavallisimmat automerkit vaikka perävaloista. Samoin autoihin ja veneisiin liittyvä termien tuntemus on todella laajaa. Itse en edes tiedä aina, mistä hän puhuu.
Kaiken kaikkiaan koen pojan olevan aika keskimääräinen lapsi taidoiltaan. Kielellisesti ja tunneälyltään ehkä hivenen perusmuksua fiksumpi.
LUKEMINEN: On ollut kiinnostunut kirjaimista jo vuoden, kyselee koko ajan mitä missäkin lukee ja sanoja pitää kovasti kirjoittaa hänelle. Tunnistaa noin 2/3 aakkosista ja sanoo esim. että omena alkaa o-kirjaimella jne. Ei silti osaa hahmottaa sanaa vaikka tietäisi kaikki kirjaimet siitä.
KIRJOITTAMINEN: Osaa kirjoittaa pari tutuinta kirjainta hatarasti. Tietokoneella (word) osaa sitten kirjoittaa toki enemmän kuin tunnistaa kirjaimet näppäimistöltä, mutta kynällä siis ei.
LASKEMINEN: Osaa luetella numerot 20:een, yleensä oikein. Joskus jää joku välistä. Hahmottaa määrän kolmeen asti, sen jälkeen kaikki on joko kolme tai " paljon" . Osaa välillä laskea myös kymmeneen esineitä, mutta ei jaksa vielä keskittyä sellaiseen.
PIIRTÄMINEN: Piirtää kovasti, mutta suttua. Osaa pyynnöstä piirtää viivaa, rastin ja ympyrän, mutta oma-aloitteisesti vain suttaa. Ei osoita kiinnostusta ihmisten tms. tunnistettavien asioiden piirtämiseen.
VÄRIT: On osannut päävärit jo vuoden verran ja vähän vähemmän aikaa lähes kaikki vastaantulevat värit. Osaa " sekoittaa" joitakin värejä eli turkoosi (sininen+vihreä), lila (sininen+punainen) ja osaa sanoa, että meidän auto on siniharmaa. Vaalean ja tumman sävyt on ihan hebreaa.
LIPUT: tunnistaa Suomen lipun mutta siihen se sitten jää. Tietää kyllä että on muita maita eli esim Ruotsi ja Englanti ja sanoo joskus puhuvansa englantia, kun puhuu omaa siansaksaa.
PALAPELIT: On tehnyt jo puoli vuotta sitten 50 palan palapelejä. Nyt on haasteena 96 palan ja 104 palan palapelejä. Avustuksella tekee niitäkin.
LIIKUNTA: Hyvin liikunnallinen. On koko ajan liikkeellä, kiipeilee ja ryömii joka paikassa ja yleensä saa vahtia kovasti ettei ole siellä missä ei saisi kiipeillä. On ollut koko ajan sellainen. Lähti kävelemään 11kk ikäisenä ja 2-vuotiaana jumpassa käänsin sekunniksi selkäni ottaakseni pallon niin poika oli puolivälissä puolapuita kiipeämässä jne. Yllättävän vähän on kolhuja kiipeilyintoon nähden tullut. On hurja vesipeto, ui jo reippaasti - toki kellukkein, eikä ole ollenkaan epävarma vedessä. Luottaa kellukkeisiin niin, että olisi menossa koko ajan " isoon altaaseen" tai " syvään päähän" .
TIETOKONE: Osaa käynnistää ja sulkea tietokoneen, avata omat pelinsä ja pelata niitä eli lähinnä 3+ pelejä, joissa on laskemista ja tai värejä tai muuta " kehittävää" .
PUHUMINEN: Jos ei ymmärrä jotain saa, niin kysyy helposti ja pitää selittää mitä se tarkoittaa jos itse vaikka sanoo jonkun mitä poika ei ymmärrä. Hämmästyttää usein tutut ihmiset sanoilla, joita ei uskoisi hänen kuulleen tai osaavan. Tuttavapiiriin kuuluu lasten kanssa työtä tekeviä ammattilaisia, jotka ovat välillä hämmästelleet pojan laajaa sanavarastoa.
Mitähän muuta teillä oli mainittu?! No tämmöistä kuitenkin. Välillä tuntuu, että poika on ikäistään edellä, mutta sitten taas kun tapaa samanikäisten vanhempia niin toteaa, että ei olekaan, mutta sitten taas näkee vanhempia lapsia, jotka osaa jotain paljon enemmän ja jotain paljon vähemmän. Eli yksilöitä kaikki ja riippuu paljon siitä mihin lapsi suuntaa kiinnostuksensa.
Tyttö ei kyllä osaa kuin muutamia kirjaimia. Kirjoittaa nimensä. 60 -palaiset palapelit tekee hetkessä. Piirtää pääjalkaisia ihmisiä, kukkia, auringon ym. pientä (esim. ihmisen käteen korin johon piirsi omenoita). Tykkää näprätä kaikkea pientä esim. silityshelmistä kuvioita, helmistä kaulanauhoja, ompelukuvia yms.
On myös kovasti kiinnostunut kirjaimista: tunnistaa lähes kaikki aakkoset ja osaa kirjoittaa kymmenkunta sanaa. Tavaa joitakin sanoja.
Osaa laskea lähes kahteenkymmeneen.
Osaa lukea kirjoittamansa ja osaa " lukea" esim. kauppojen nimet mainoksista, tämä on lähinnä hahmotuskykyä.
Tekee 60 palaisia palapelejä.
Tunnistaa paljon värejä.
Osaa Paint-ohjelmalla piirtää ja käyttää sitä ohjelmistoa, kuten esim. laittaa uuden paperin, maalaa eri väreillä.
Piirtää ihmisiä, ilman vartaloa tosin.. piirtää myös kukkia, perhosia, auringon.
Osaa käyttää saksia ja värittää kuvia siististi.
Liikunnallinen, tykkää tanssia, tehdä kuperkeikkoja.
Kaikilla vastanneilla on kyllä mun korvaan tosi eteviä muksuja, ainakin verrattuna meidän poikaan! Silti olen pitänyt omaani ihan normaalisti kehittyneenä...
NUMEROT: Näistä poika on kiinnostunut ja tunnistaa numerot 1-9, sekä pari muuta, jotka ovat usein käyttämiemme bussien numerot =) Osaa luetella numerot 1-19 (20=kymmenentoista) ja laskea esim. rusinoiden määrää noin kymmeneen. Osaa yksinkertaisia laskusuorituksia (tyyliin 1+2=3 tai 3-1=2).
KIRJAIMET: Oli kirjaimista kiinnostunut joskus vuosi sitten, jolloin kyseli usein, mikä mikäkin kirjain esim. kauppojen kylteissä on ja myös magneettikirjaimistaan. Oppi silloin tunnistamaan oman nimen ekan kirjaimen, sekä mun ja miehen nimen ekat kirjaimet. Sitten kiinnostus hiipui, eikä nykyään ole kovinkaan kiinnostunut kirjaimista.
VÄRIT: Perusvärit poika oppi jo reilusti alle 2-vuotiaana ja ne muut värit (miksi niitä sanotaan?) joskus reilu 2-vuotiaana. Ei varmaankaan tiedä, mitä minkäkin värin sekoituksesta tulee.
PALAPELIT: Näissä poikamme on ihan pihalla! Oppi joskus reilu 1,5-vuotiaana tekemään nuppipalapelit ja sai 2-vuotiaana sitten ekat tavalliset palapelit, mutta ei osaa tehdä edes niitä 12 palan perus-tavallisia palapelejä, vaikka on 1,5 vuotta harjoitellut! Poika ei näe yhtään, miten päin palat tulee, eikä edes tajua, mikä on kulmapala =( Pari sellaista ei-perinteistä n. 10 palan palapeliä osaa tehdä. Ihme kyllä, pojalla ei koskaan mene hermot, kun yrittää noita palapelejä tehdä, mutta mulla menee (en tietenkään näytä sitä pojalle).
PIIRTÄMINEN: Vähän sama juttu kuin palapeleissä. Kesällä alkoi harjoitella " ohjatusti" ihmisen piirtämistä eli mä piirrän ensin pään (poika osaa kyllä piirtää ympyrän, mutta ei halua piirtää tota päätä), johon poika piirtää sitten kehoituksesta silmät, nenän yms. Ei piirrä käsiä, jalkoja tms. ja noi silmät yms. muutkin on tavallaan sellaista suttua, mutta tulee ihme kyllä oikeille paikoilleen. Nyt ollaan pari kertaa harjoiteltu värityskirjaan värittämistä (tätä ennen se ei poikaa juuri kiinnostunut) ja jonkun verran värit pysyy jo viivojen sisäpuolella.
AUTOMERKIT: Vähän sama kuin Marlella, eli poika rakastaa autoja yli kaiken (vaikkei meillä ole edes autoa) ja tunnistaa kaikki yleisimmät (siis kadulla näkyvät) automerkit ja jotain harvinaisempia, joita on opetellut autolehdistä. Tunnistaa autot usein myös, vaikkei näkisi auton merkkiä. Tavallaan sääli, kun me ei miehen kanssa olla mitään auto-ihmisiä, niin ei voida kovinkaan paljon " auttaa" tässä pojan auto-kiinnostuksessa.
PUHUMINEN: Poika oppi puhumaan varhain ja on alusta asti puhunut selkeitä, pitkiä lauseita. R-kirjain ei tule (enkä ole varma, tuleeko D), mutta muuten sanoo sanat pääasiassa oikein, taivuttaa oikein jne. Eli puhuu tota R-kirjainta lukuun ottamatta musta jo aika täydellistä kieltä. On koko ajan äänessä...
LAULAMINEN: Innostui laulamisesta 1,5 vuotta sitten ja on siitä lähtien laulanut aika paljon. Pojalla näyttää olevan hyvä sävelkorva (toisin kuin isällään...), koska osaa laulaa laulut heti oikealla sävelellä. Muistaa myös paljon laulunsanoja. Ei kuitenkaan koskaan laula pyydettäessä eli ei suostu " esiintymään" esim. isovanhemmillaan.
LIIKKUMINEN: Poika oppi kävelemään vasta 1 v 3 kk iässä, mutta on siitä lähtien ollut koko ajan liikkeessä. Pienempänä potki aina palloa ja olikin aika hyvä siinä (siihen nähden, että oli vasta oppinut kävelemään), mutta nyt ei ole pallon potkiminen enää kiinnostanut ja taidot on siinä asiassa suht samassa vaiheessa kuin 2 vuotta sitten. Ei ole kamalan taitava kiipeämään tai ei kamalasti uskalla kiipeillä. Pyörän (apupyörillä) sai vajaa 3-vuotiaana ja 3 v 3 vko iässä oppi kerta heitolla polkemaan (ei siihen asti ollut halunnut edes pitää jalkoja polkimilla). On ajanut pyörällä nyt sitten koko kesän ja syksyn (ja edelleen polkee sillä melkein päivittäin). Jaksaa polkea pitkiä (n. 5 km ehkä pisimmät lenkit ollut) matkoja. Kävelee myös parin kilometrin matkat reippaasti. Harjoittelee joskus yhdellä jalalla hyppimistä niin, että pitää pöydästä kiinni, mutta näyttää olevan hieman vaikeaa. Ei myöskään osaa tehdä kuperkeikkaa, eikä edes halua kokeilla sitä autettuna. Eli vaikka on tosi liikkuvainen lapsi, on myös tosi arka kaiken muun kuin kävelyn, juoksemisen ja pyöräilyn suhteen. Ei ole koskaan kokeillut luistelemista tai hiihtämistä, eikä halua kokeillakaan.
SOSIAALINEN KEHITYS: Aikuisten (myös vieraiden) kanssa poika on tullut hyvin juttuun aina. Juttelee usein bussissa yms. muiden ihmisten kanssa, eikä aristele vieraita tai tuttuja aikuisia juuri koskaan. Aikaisemmin pelkäsi aika paljon muita lapsia, mutta nyt on ehkä puolisen vuotta leikkinyt puistossa välillä myös vieraiden lasten kanssa. Omistaa pari hyvää kaveria, joiden näkemistä odottaa aina innolla. En muista, onko poika koskaan leikkinyt isommassa lapsiporukassa (enemmän kuin 2 lasta pojan lisäksi). Yleensä vetäytyy silloin syrjään. Noissa leikeissä ei ole myöskään vielä kamalasti juonta. Lähinnä ajaa toisen lapsen vieressä autoilla eli enemmänkin kyse on mun mielestä vielä rinnakkaisleikistä. Poika omaa aika hyvät käytöstavat, vaikka temppuilee meille vanhemmilleen koko ajan (=uhmaikä). Pyytää esim. bussissa kauniisti ikkunapaikkaa vieraalta ihmiseltä, tervehtii ihmisiä rappukäytävässä ja istuu nätisti ruokapöydässä (tästä olen hyvin ylpeä).
Lapsi on kotihoidossa ja käy pari kertaa viikossa kerhossa.
Meidan 3,5 v tytto ei osaa viela aivan noita mita ap luetteli, mutta tahan sanottakoon etta han puhuu aktiivisesti kolmea kielta (saksa, suomi, ranska) ja ymmartaa passiivisesti neljatta (englanti); kaantaa myos sujuvasti kielelta toiselle. Osaa laskea kaikilla kolmella aktiivikielella kymmeneen, tehda sellaisia parin-kolmenkymmenen palan palapeleja, kirjaimia on alkanut opetella niin etta tunnistaa perheen nimiin liittyvat kirjaimet. Tuntee varit kaikilla kolmella aktiivikielella. Tykkaa tanssimisesta ja tanssii esim. Maija Poppanen elokuvan tansseja aika aidonnakoisesti mukana. ;-) Muuten liikunnallisesti aranpuoleinen, eli esimerkiksi hyppimaan oppi varsin myohaan, toisin kuin 10 kk pikkuveli joka jo nyt hyppii ja pomppii. Taytyy korostaa viela etta me emme tosin ole tata esikoista mitenkaan « treenanneet » eli oppiminen on tapahtunut ihan omaehtoisesti, sen mita on tapahtunut. Meilla tuo kieltenoppiminen on ollut se ensisijainen asia, ilman niita kun ei parjaa meidan arjessamme, eli kaikki muu saa tulla kun on tullakseen.
nämä ketjut on aina vähän vaarallisia, koska ne, joiden lapset ovat taidoissaan sellasia ihan keskinkertasia (kuten minusta meidän poika, lukuunottamatta tuota kieliasiaa) niin ei tohdi kirjottaa... Siksi tulee helposti kuva, että KAIKKI osaavat jo suunnilleen lukea ja kirjottaa ja ovat koulukypsiä =) Ilman muuta lapset, jotka osaavat näitä taitoja ovat keskimmäräistä " kehittyneempiä" , tai eri tavalla asiasta kiinnostuneita.
Minulle (ja toivon että kaikille muillekin) on kuitenkin itsestään selvää, että lapsen arvoa ei määritellä osaamisessa, lapsi on aivan yhtä hyvä, arvokas ja rakas vaikka kaikki ei vielä sujuiskaan. Siksi itse en pidä silti pahana että taidoista keskustellaan ja niitä vertaillaankin, kunhan se ei vaikuta lapsen arvostukseen. Minusta kaikille äideillä on oikeus olla ylpeä omasta lapsestaan, eikä lapsen taitoja tarvitse piilotella vaan niistä saa puhua ja iloita.
Mukavaa joulunodotusta kaikille!
..eli mikaan " tieteellinen" otantahan tama ei suinkaan ole, koska ne vastaavat joita tama asia positiivisessa mielessa kiinnostaa. ;-) Ja kuten Kentilla, meillakin nuo taidot kielia lukuunottamatta on ihan sellaiset " normaalit" mutta minusta ihan ok niin. En edes oikeastaan normaalisti seuraa mita pitaisi ikaryhman mukaan olla, tytto on tarhassa ja tiedan etta siina porukassa han on ihan tavallinen taidoiltaan ja se riittaa minulle hyvin. Mutta ihan mielenkiintoista kuulla etta jotkut osaavat tassakin iassa jo noin paljon erilaisia taitoja. Meidan tilannetta on paha lahtea muutenkaan vertailemaan tayssuomalaisten lasten kanssa kun on tuo kielihomma joka varmasti vie aivokapasiteettia; mutta oli ihan janna kuulla etta aika samoissa mennaan Kentin kanssa jonka tilanne taas ei ole kovin erilainen. Muistan muuten etta eraan lapsuudenystavani pikkuveli oppi lukemaan kolmevuotiaana, eli ihan mahdollista se on. Han onkin nyt aikuisena julkaissut ainakin yhden kirjan, eli jotain sekin ennusti. ;-)
kuulostaa kovin paljon sinun pojaltasi. Hän oppi kirjaimet vajaa 2-vuotiaana, pyörittelee numeroita tällä hetkellä noin tuhanteen ja oppi kuukausi takaperin lukemaan. Hän osaa myös helppoja yhteen ja vähennyslaskuja. Osaa piirrellä muutaman kirjaimen ja osaa kirjoittaa mm. oman nimensä. On oppinut myös tunnistamaan kellonajoista tasa- ja puolettunnit. Palapeleistä hän ei ole kiinnostunut.
Poika on tosi kova puhumaan ja sanavarasto on huima. Hänellä on tosi kova kyselykausi juuri nyt meneillään ja hirveä tiedonjano.
Myös meillä poika ei ole kauhean liikunnallinen. Vasta nyt on ruvennut innostumaan mm. kiipeilystä, mutta on monia ikätovereitaan varovaisempi ja taitamattomampi. Meillä on itseasiassa juuri tällä hetkellä hieman " liikunnallisempi" vaihe, kun vielä pari kuukautta sitten enemmänkin " tiedollinen" . Vasta nyt on alkanut myös kaverit kiinnostamaan, kun tähän asti on enemmän viihtynyt itsekseen tai meidän vanhempien kanssa. Ihana, empaattinen poika!
että piirtäminen poikaa ei kiinnosta, enkä saa häntä kotona juuri askartelemaankaan. Mutta hoidossa kyllä tekee mielestäni ihan hienoja juttuja. Piirtää pääjalkaisia.
Laulaminen on meidän pojan juttu! Rakastaa sitä aivan valtavasti.
Ja tosiaan palapelit eivät kiinnosta PÄTKÄÄKÄÄN, vaikka alle 2-vuotiaana oli hurjan kiinnostunut nuppipalapeleistä ja teki tosi vaikeitakin. Nyt asia ei kiinnosta lainkaan.
Tiedän, että hän on täysin normaali ja ainakin kaikki hänen saman ikäiset kaverit omaavat aika samat taidot (tosin monet ovat kyllä muiden lasten kanssa " sosiaalisesti taitavampia" ). Ja vuosia näillä palstoilla pyörineenä olen kyllä huomannut saman kuin Kent ja muutkin, että yleensä näihin kysymyksiin vastaavat just ne, joiden lapset ovat ehkä keskimääräistä nuorempana oppineet jonkin taidon. Oikeastaan just siksi mä yleensä vastaan useammin näihin kysymyksiin kuin niihin, joissa oma poikani (tai 10 kk ikäinen tyttö) on ehkä keskimääräistä taitavampi. Ettei joku onneton äiti luule, että hänen aivan normaalisti kehittynyt lapsensa onkin jotenkin tyhmempi. Enkä koe näitä taitojen vertailuita mitenkään negatiivisesti, koska musta on ainakin mielenkiintoista tietää, mitä muiden saman ikäiset osaa!
meidän pojat ole aika saman tasoisia :) No, toki osa-alueiden välillä on eroa, mutta noin yleisvaikutelmalta samaa sarjaa.
Mutta monista näistä viesteistä ilmenee että esim. värit on osattu jo alle kaksi vuotiaana! Meidän typy 1v9kk eikä värien oppimisesta ole vielä tietoakaan!!! :) Eikä kyllä kirjainten eikä numeroittenkaan. Hyvä kun erottaa kissan ja koiran toisistaan. Sanoja tulee ehkä joku 50 kpl, mielestäni aika normaalia mutta miten noita värejä voisi opetella?
Kirjojen lukeminen ei neitiä kiinnosta, ei myöskään palapelit..Legoja jaksaa jonkun verran näprätä.
Meillä reilut 3½ poika jolla paljon samantapaisia taitoja. Juuri hämmästytti puolitutun kun laski sataa. Kirjaimet tuntee ilmeisesti kaikki ja sanojen alkukirjaimet /- tavut menee lähes aina oikein. Oman nimen osaa kirjoittaa ja muuta harjoittelee. Joitakin tuttuja sanoja tuntee. Reilut 20 palan palapeli taitaa meillä onnistua. Sanavarastoa ovat päiväkodissakin ihmetelleet Motoriikka on meillä myös ihan kiitettävä. Poika on 4-6 v jumpassa ja pärjää siinä missä muutkin. Ratsastusta halusi kokeilla ja kertoi hetken päästä sen olevan kivaa. Loppukesästä oppi ajamaan ilman apupyöriä, kun oltiin lähes koko kesä ajettu 1-2 km tarhamatkat pyörällä. Erilaiset kiipeilytelineet ovat ihania ja menee ylös tosi taitavasti. Tietokone poikaa on aina kiinostanut ja nyt opettelee sen avulla niin kirjoittamista kuin äänteiden tunnistamista ihan omaksi ilokseen.
On totta, että lapset kehittyvät hyvin eri tahtia eikä lapsia pitäisi kovasti verrata. Meillä kuitenkin isoveljellä on ollut noita kehityksen ongelmia ihan tarpeeksi ja monet taidot ovat olleet työn ja tuskan takana, joten en voi kuin ihmetellä kuopuksen taitoja ja oppimisen helppoutta.
Iloitaan kaikista lapsistamme, oppivat he hitaasti tai nopeasti.