Mihin tavalliset kasvissyöjät ovat kadonneet?
Veganismi on kasvissyönnin ääripääajattelua, silti siitä puhutaan nykyään lähestulkoon synonyymina kasvissyönnille.
Ennen vanhaan oli vegetaristit, laktovegetaristit (+maito), lakto-ovovegetaristit (+ kananmunat) ja vegaanit. Vegaanien ruokavalioon eivät kuulu mitkään maitotaloustuotteet tai eläinperäiset tuotteet, edes valokuvausta ei voinut harrastaa, koska filmeissä oli gelatiinia.
Oletko huomannut, että nykyajan vegaanit olisivat aitoja vegaaneja vaiko pelkästään kasvissyöjiä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon aina uusille naistuttavuuksille että olen kasvissyöjä. Sitten kun mennään syömään ja tilaan pihvin, niin ilmeet on näkemisen arvoisia.
-Mies
Mikä järki tossa on? Mitä sillä tavoittelet/saavutat? En ymmärrä.
Sitä tietenkin ettei tule koskaan toisia treffejä. Syytä voi vain arvailla. Kaappihomo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä aihetta vasta pari päivää sitten! Olin teini juuri niihin aikoihin kun kasvissyönti oli trendikästä ja kuuma puheenaihe. Muistan kun luin netistä jotain suomalaista kasvissyöntisivustoa, törmäsin tuolla termiin vegaani ensimmäistä kertaa ja kummastelin että miten ihmeessä ihminen pystyy välttelemään KAIKKIA eläinperäisiä tuotteita. Eihän sitä pystyisi syömään mitään!
Nykyään vegaanisia tuotteita on 10-15v takaiseen ihan tolkuttomasti saatavilla, ja ne on hyvänmakuisiakin. Kuka muistaa ne ajat kun kasvimaitohyllyllä oli tasan sitä soijamaitoa ja riisimaitoa, ja proteiinit saatiin soijarouheista (jota ei tietenkään osattu valmistaa kunnolla hyvänmakuiseksi)?
Ensinnäkin kiitos kaikille vastanneille.
Itsekin muistan tuon ajan ja minua kiinnosti mieltävätkö ihmiset veganismin vielä nykyään samoin kuin muinoin, jolloin se oli selkeästi ideologinen ja vaati täydellisen kieltäytymisen, ei vain ruoan suhteen vaan muutenkin.
Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, vaikka lihaa syönkin suht harvoin nykyään, johtuen terveyssyistä. t. ap
Tuntuu, että veganismi on jakautunut nykyään kolmeen "päähaaraan". Eli on eläinoikeussyistä vegaaneja, ympäristösyista vegaaneja ja sitten vielä heitä, joita kaksi edellä mainittua eivät niinkään kiinnosta, mutta veganismi sopii heidän terveydelleen. Monille vegaaneille kaikki kolme asiaa ovat tärketä, mutta painotus vaihtelee.
Kaikista tiukimpia tuntuvat olevan eläinoikeussyistä vegaanit.
Jakosi pitänee melko hyvin paikkansa. On myös loogista, että eläinten oloihin perehtyneet vegaanit ovat tiukimpia, koska ne olot ovat aivan hirveät, eikä kukaan loogisesti ajatteleva voi vastustaa niitä vain vähän, vaan se on joko tai. Ilmaston suhteen voi aina suhteellistaa ja oman terveyden suhteen ihmiset elää muutenkin in denial..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet siirtyneet vegetarismista vegaaniuteen. Kananmuniin, maidontuotantoon liittyy niin paljon epäkohtia ja eläimiä tapetaan myös em. tuotantoketjuissa.
Toisaalta kaikki elämä, etenkin kuluttaminen tuhoaa samalla muuta elämää. Ellei yhdistä veganismia muutenkin minimalismiin ei pieni määrä eläintuotteita sillon tällön kokonaiskuvassa paljon paina.
Häh, ei pientäkään määrää eläintuotteita voi käyttää tappamatta eläimiä. Ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen en usko muutenkaan, joten voin huolella lyyä veekasin tulille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä aihetta vasta pari päivää sitten! Olin teini juuri niihin aikoihin kun kasvissyönti oli trendikästä ja kuuma puheenaihe. Muistan kun luin netistä jotain suomalaista kasvissyöntisivustoa, törmäsin tuolla termiin vegaani ensimmäistä kertaa ja kummastelin että miten ihmeessä ihminen pystyy välttelemään KAIKKIA eläinperäisiä tuotteita. Eihän sitä pystyisi syömään mitään!
Nykyään vegaanisia tuotteita on 10-15v takaiseen ihan tolkuttomasti saatavilla, ja ne on hyvänmakuisiakin. Kuka muistaa ne ajat kun kasvimaitohyllyllä oli tasan sitä soijamaitoa ja riisimaitoa, ja proteiinit saatiin soijarouheista (jota ei tietenkään osattu valmistaa kunnolla hyvänmakuiseksi)?
Ensinnäkin kiitos kaikille vastanneille.
Itsekin muistan tuon ajan ja minua kiinnosti mieltävätkö ihmiset veganismin vielä nykyään samoin kuin muinoin, jolloin se oli selkeästi ideologinen ja vaati täydellisen kieltäytymisen, ei vain ruoan suhteen vaan muutenkin.
Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, vaikka lihaa syönkin suht harvoin nykyään, johtuen terveyssyistä. t. ap
Tuntuu, että veganismi on jakautunut nykyään kolmeen "päähaaraan". Eli on eläinoikeussyistä vegaaneja, ympäristösyista vegaaneja ja sitten vielä heitä, joita kaksi edellä mainittua eivät niinkään kiinnosta, mutta veganismi sopii heidän terveydelleen. Monille vegaaneille kaikki kolme asiaa ovat tärketä, mutta painotus vaihtelee.
Kaikista tiukimpia tuntuvat olevan eläinoikeussyistä vegaanit.
Jakosi pitänee melko hyvin paikkansa. On myös loogista, että eläinten oloihin perehtyneet vegaanit ovat tiukimpia, koska ne olot ovat aivan hirveät, eikä kukaan loogisesti ajatteleva voi vastustaa niitä vain vähän, vaan se on joko tai. Ilmaston suhteen voi aina suhteellistaa ja oman terveyden suhteen ihmiset elää muutenkin in denial..
No itse ajattelen aina niin, että tekisinkö saman omalle lemmikkikoiralleni. Koira saa toki syödä lihaa, ei sillä ole ymmärrystä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänmakuisia? No eivät todella ole, tai makuaistisi on hävinnyt. Viime vuosituhannella oli hyvänmakuisiakin vegetuotteita, jotka ovat hävinneet vegebuumin alta, ovat kärsineet Nyhtiksistä ja Härkiksistä, jotka oikeasti ovat hirvittävää kuraa.
T sekasyöjä, joka käyttää paljon vegetuotteitakin.
PS: soijanakit ovat olleet hirvityksiä ihan aina, myös viime vuosituhannella.Kai olet tietoinen, ettei sinun makuaistisi ole se oikea makuaisti jolla määritellään se mistä muut pitävät tai eivät pidä?
Oletkos maistellut ysärin vegetuotteita? Arvaan että et, kun et ole vielä tuolloin syntynytkään tai olet ollut vauva. Eli sulla itselläsi ei ole minkäänlaista vertailupohjaa.
Nykyajan vegaanit ovat ruokaterroristeja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo aika on mennyt vähän ohi, rakennettiin taloa ja lapset oli pieniä ja työpaikka vaihtui ja oli kaikennäköistä. Muistan kuitenkin 80-luvun, ja silloin sukulaisissa/tuttavissa oli vegaaneja ja vegetaristeja, ja kyllä se silloin vaati hieman enemmän aatteen paloa kuin nykyisin. Kyse ei ollut ainoastaan siitä, että ei ollut näitä nykyisiä kasviproteiinivalmisteita ja kasvimaitoja jne. Vaan kun ei ollut tietoa, ei ollut tätä maailmanlaajuista verkostoa, josta hakea oppia, apua ja vertaistukea. Kirjastosta löytyi kasvissyöntikirjoja.
Kovin oli papu-sieni-hapatettu kasvis- painotettua ruokaa (sienetkin saattoivat olla hapatettuja, en ole ihan varma), paljon kasvattivat ihan itse - tätini asui ihan oikeassa kommuunissa! Pihassa oli kasvulaatikoita (=autonrenkaita ja traktorinrenkaita täytettynä mullalla) joissa kasvoi loputtomasti valkosipulia ja papuja. Täytyy sanoa, etten ihan kovin tarkasti vahtinut vieressä, mitä söivät ja miten söivät, itse kun asuin pientilalla, jossa perusruoka oli keitetyt perunat ja ruskea kastike. Tätini asui kuitenkin vuoden Espanjassa, ja toi sieltä aika paljon kasvisreseptejä mukanaan, ja etenkin maustamisen ideat.
Korkeakoululla oli ruokaloissa kasvisvaihtoehto 90-luvulla, joskus tuli se valittua. Ei siellä kasvissyöjät ja vegaanit pitäneet meteliä, samaa linjastoa pitkin mentiin ja samaan pöytään syömään yhdessä paheksumaan kettutyttöjä.
Noista joista on kyllä tultu kauas, kun kukaan ei kelpaa, kun ei ole täydellinen. Ei kelpaa lihansyöjä, sekasyöjä, kasvissyöjä eikä vegaani. Pitää olla ketogeenisellä dieetilla, välimerellisellä, korealais-hokkaidolaisella ruokavaliolla jos ei ole valoenergialla elävä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lakto-ovovegetaristi, en syö lihaa enkä kalaa.
Maitotuotteita ja kananmunia käytän sen takia, ettei ruokailu menisi ihan liian vaikeaksi koska olen entinen anorektikko. Pelkään että vegaaniksi siirtyminen rajoittaisi syömistä liikaa ja alkaisin oireilla.
Toi on järkevä ja hyvä linja. Meitä on paljon. Tunnen monia meidänkaltaisia terveitä vanhoja naisia jotka syöneet näin vuosikymmeniä. Joillakin omegalisä. Pää ja keho toimii.
Mikä järki tossa on? Mitä sillä tavoittelet/saavutat? En ymmärrä.