Lähihoitajasta sosionomiksi
Saako kotihoidossa työskennellyt (myös lapsi ja erityislapsiperheissä) lähihoitaja hyväksiluettua yhtään harjoittelua jos lukee sosionomiksi? Tarvitaanko tulevaisuudessa päiväkodeissa kuinka näitä varhaiskasvatuksen sosionomeja, eli riittääkö töitä? Se puoli kiinnostaisi.
Kommentit (11)
Luulisi että mikäli Sinulla on työtodistukset,( missä näkyy työtehtävien sisältö eriteltynä ja laajuus sekä lasten ikä) näyttää työskentelystäsi , se huomioitaisiin kunhan työskentely istuu opintokokonaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Oja/allikko.
Ei varma 3000€/kk työpaikka ole oja eikä allikko.
Meillä sai muistaakseni kymmenisen vuotta sitten yhden harjoittelun neljästä hyväksiluettua, jos oli lähihoitaja.
Vakasosionomien tilanne edelleen vähä epävarma. Monessa kunnassa työnkuvat vielä keskeneräiset ja käytönnössä suositaan 2xope+hoitaja yhdistelmää ryhmissä. Toki sosionomi kelpaa, jos opettajaa ei saatavilla.
No, sinullahannon lähihoitajan opinnoista sellaista materiaalia joka oikeutti aikanaan (muistaakseni kutakuinkin ennen vuotta 2010 tms) sinua työskentelemään vakahoitajana varhaiskasvatuksessa. Eli plakkarissasi on hyväksi luettavaa materiaalia. Sen jälkeen systeemi muuttui ja kunnat, ainakin täällä pk-seudulla, vaativat lapset-ja nuoret suuntautuneisuutta ja niin on edelleen, se on oltava saadakseen pidemmän sijaisuuden ja varsinkin vakituisen paikan.
Ystäväni hoisi itselleen tuon sosionomi-koulutuksen työn ohessa, oli siis lähihoitaja ennen sitä ja vakassa ollaan töissä. Sitä en tiedä miksi haluaisit sosionomiksi vakassa, työnkuva epäselvää, siis paperilla, käytännössä ei, koska tekisit vakaopettajan tointa ilman, että olet pätevä vakaopettaja etkä esim.esiopetuksen opettajaksi kelpoinen. Palkka heikompi kuin vakaopettajalla, työnkuva sitä mitä meillä muillakin+niitä paperi-ja tietokonehommia jota itse inhoan, en suosittele.
Pian ex-vakaopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oja/allikko.
Ei varma 3000€/kk työpaikka ole oja eikä allikko.
Minulla 2900€/kk ja olen vakahoitaja, oletan, että ehtii nousta tuohon 3000€/kk ja ylikin ennenkuin jään eläkkeelle n.25v kuluttua. Siis jos jatkan alalla, mikä kylläkin enemmän kuin epävarmaa.
Jos jatko-opinnot kiinnostavat, ota selkeä tavoite. Tässä ketjussa on jo hyvin kuvattu, että toiveesi ja varhaiskasvatuksen työtehtävien pätevyysvaatimusten todellisuus eivät kohtaa.
Olen miettinyt myös varhaiskasvatuksen opettajan koulutusta, olisiko se järkevämpi? Jos vain pääsen siis opiskelemaan sisälle. Sydän vetäisi alalle, vaikka tiedän että ei ole mikään helpoin työkenttä. Mutta vanhustyöhön en tahtoisi jäädä ja mikään muu ei kiinnosta.
Kuulostaa järkevämmältä eli juuri siltä, mitä työtä ajattelet haluavasi tehdä. Asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta kun kerran aiot opiskeluun panostaa, voisit vielä miettiä myös tulevan ammattisi palkkatasoa.
Mulle riittäisi kyllä jos bruttona olisi palkka 2800 ylöspäin, mitä vakaopeilla näyttää nyt olevan, ehkä se saattaa vielä tulevaisuudessa satasen tai pari jopa nousta? Pääasia että pääsisin tekemään työtä joka tuntuu oikealta ja minkä koen itselleni sopivaksi. Vanhuspuolella töissä olleena ja edelleen sielä olevana en onneksi pelkää vaikka työ ei olisi aina kovin mukavaa ja leppoisaa.
Jotta voit saada hyväksiluvun, sun täytyy pystyä näyttämään, että olet työssäsi saavuttanut sen harjoittelun osaamistavoitteet. Eli pitäisi katsoa ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaa ja sieltä ekan harkan tavoitteet. Tavoitteet ja harjoittelun laajuus vaihtelevat eri amkien kesken. Vakasosionomien tarpeesta en osaa sanoa.