Mihin tavalliset kasvissyöjät ovat kadonneet?
Veganismi on kasvissyönnin ääripääajattelua, silti siitä puhutaan nykyään lähestulkoon synonyymina kasvissyönnille.
Ennen vanhaan oli vegetaristit, laktovegetaristit (+maito), lakto-ovovegetaristit (+ kananmunat) ja vegaanit. Vegaanien ruokavalioon eivät kuulu mitkään maitotaloustuotteet tai eläinperäiset tuotteet, edes valokuvausta ei voinut harrastaa, koska filmeissä oli gelatiinia.
Oletko huomannut, että nykyajan vegaanit olisivat aitoja vegaaneja vaiko pelkästään kasvissyöjiä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Monet siirtyneet vegetarismista vegaaniuteen. Kananmuniin, maidontuotantoon liittyy niin paljon epäkohtia ja eläimiä tapetaan myös em. tuotantoketjuissa.
Toisaalta kaikki elämä, etenkin kuluttaminen tuhoaa samalla muuta elämää. Ellei yhdistä veganismia muutenkin minimalismiin ei pieni määrä eläintuotteita sillon tällön kokonaiskuvassa paljon paina.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo "kasvissyöjät", joita luettelit, ovat ihan naurettavia. Joku syö kalaa, vielä useampi maitotuotteita eli pelkkä lihan pois jättäminen tuntuu olevan osalle syy nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Minusta siis oikeita kasvissyöjiä ovat vain vegaanit. Itse en ole vegaani, mutta syön hyvin kasvispainotteisesti. Silti en ikinä kutsuisi itseäni kasvissyöjäksi, koska syön melkein päivittäin maitotaloustuotteita.
Mistä sinulla kumpuaa ajatus, että lihan poisjättäminen nostaa jonkun ajatuksissaan toisen yläpuolelle?
Itse ainakin jätin lihan aikoinaan pois itsekkäistä syistä. Sen syöminen sai voimaan pahoin ja kärsin ummetuksesta koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo "kasvissyöjät", joita luettelit, ovat ihan naurettavia. Joku syö kalaa, vielä useampi maitotuotteita eli pelkkä lihan pois jättäminen tuntuu olevan osalle syy nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Minusta siis oikeita kasvissyöjiä ovat vain vegaanit. Itse en ole vegaani, mutta syön hyvin kasvispainotteisesti. Silti en ikinä kutsuisi itseäni kasvissyöjäksi, koska syön melkein päivittäin maitotaloustuotteita.
En valitse ruokiani sen perusteella, kenen yläpuolelle haluan nousta. En myöskään arvota ihmisiä ruokavalion perusteella.
Eikö koko ajan kasva lihan jättäneet? Kaikkia maitotuotteita en voi jättää. Vähän niitä menee, vaaleat jauhot myös jääneet.
En ole syönyt lihaa vuosiin. Myös maitotuotteet menee kasvismaitona. Munia ostan vain harvoin ja nekin luomuna.
Mietin tätä aihetta vasta pari päivää sitten! Olin teini juuri niihin aikoihin kun kasvissyönti oli trendikästä ja kuuma puheenaihe. Muistan kun luin netistä jotain suomalaista kasvissyöntisivustoa, törmäsin tuolla termiin vegaani ensimmäistä kertaa ja kummastelin että miten ihmeessä ihminen pystyy välttelemään KAIKKIA eläinperäisiä tuotteita. Eihän sitä pystyisi syömään mitään!
Nykyään vegaanisia tuotteita on 10-15v takaiseen ihan tolkuttomasti saatavilla, ja ne on hyvänmakuisiakin. Kuka muistaa ne ajat kun kasvimaitohyllyllä oli tasan sitä soijamaitoa ja riisimaitoa, ja proteiinit saatiin soijarouheista (jota ei tietenkään osattu valmistaa kunnolla hyvänmakuiseksi)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinulla kumpuaa ajatus, että lihan poisjättäminen nostaa jonkun ajatuksissaan toisen yläpuolelle?
Itse ainakin jätin lihan aikoinaan pois itsekkäistä syistä. Sen syöminen sai voimaan pahoin ja kärsin ummetuksesta koko ajan.
Eihän se lihan jättäminen pois teekään ihmisestä mitenkään erikoista ja siksi onkin kummallista sen perusteella kutsua huomiota saadakseen itseään vegetariksi. Eihän kukaan ole keksinyt itselleen nimitystä muunkaan yksittäisen ruoka-aineen syömättä jättämisestä vai mikä onkaan sellainen, joka ei syö tomaatteja tai parsakaalia? Miksi siis pitää tehdä itsestään numero, jos ei syö lihaa? En minäkään syö, jos jäi edellisessä epäselväksi, mutta kasvissyöjä en ole, koska lehmän tuottama maito ja siitä jalostetut tuotteet eivät ole kasviksia.
Olen ollut lakto-ovo vegetaristi yli kaksikymmentä vuotta. Vegaaniksi en halua ryhtyä, menisi elämä liian hankalaksi. Ruokavaliostani muut ovat tehneet isomman numeron kuin minä koskaan. Muiden ruokavaliot ei kiinnosta, jokainen tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valitse ruokiani sen perusteella, kenen yläpuolelle haluan nousta. En myöskään arvota ihmisiä ruokavalion perusteella.
Eihän kukaan edes tietäisi mitä syöt ellet öyhöttäisi asiasta eikä ketään kiinnostakaan, mutta se tässä ihmetyttää, miksi kutsua itseään kasvissyöjäksi, kun kuitenkin syö eläinperäisiä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan edes tietäisi mitä syöt ellet öyhöttäisi asiasta eikä ketään kiinnostakaan, mutta se tässä ihmetyttää, miksi kutsua itseään kasvissyöjäksi, kun kuitenkin syö eläinperäisiä tuotteita.
No se nyt sattuu olemaan yleisnimitys arkikielessä henkilölle, joka ei syö lihaa, kanaa eikä kalaa.
Ole lakto-ovovegetaristi mutta en puhu asiasta. Syön mitä pystyn, yleensä onnistuu oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä aihetta vasta pari päivää sitten! Olin teini juuri niihin aikoihin kun kasvissyönti oli trendikästä ja kuuma puheenaihe. Muistan kun luin netistä jotain suomalaista kasvissyöntisivustoa, törmäsin tuolla termiin vegaani ensimmäistä kertaa ja kummastelin että miten ihmeessä ihminen pystyy välttelemään KAIKKIA eläinperäisiä tuotteita. Eihän sitä pystyisi syömään mitään!
Nykyään vegaanisia tuotteita on 10-15v takaiseen ihan tolkuttomasti saatavilla, ja ne on hyvänmakuisiakin. Kuka muistaa ne ajat kun kasvimaitohyllyllä oli tasan sitä soijamaitoa ja riisimaitoa, ja proteiinit saatiin soijarouheista (jota ei tietenkään osattu valmistaa kunnolla hyvänmakuiseksi)?
Hyvänmakuisia? No eivät todella ole, tai makuaistisi on hävinnyt. Viime vuosituhannella oli hyvänmakuisiakin vegetuotteita, jotka ovat hävinneet vegebuumin alta, ovat kärsineet Nyhtiksistä ja Härkiksistä, jotka oikeasti ovat hirvittävää kuraa.
T sekasyöjä, joka käyttää paljon vegetuotteitakin.
PS: soijanakit ovat olleet hirvityksiä ihan aina, myös viime vuosituhannella.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin kiitos kaikille vastanneille.
Itsekin muistan tuon ajan ja minua kiinnosti mieltävätkö ihmiset veganismin vielä nykyään samoin kuin muinoin, jolloin se oli selkeästi ideologinen ja vaati täydellisen kieltäytymisen, ei vain ruoan suhteen vaan muutenkin.
Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, vaikka lihaa syönkin suht harvoin nykyään, johtuen terveyssyistä. t. ap
Vierailija kirjoitti:
Muistan! Teini-iån vegevaihe: mautonta pasta bolognesea soijarouheesta. Mausteena korkeintaan kasviliemikuutio, yrjistä :D
Mä sanon aina uusille naistuttavuuksille että olen kasvissyöjä. Sitten kun mennään syömään ja tilaan pihvin, niin ilmeet on näkemisen arvoisia.
-Mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänmakuisia? No eivät todella ole, tai makuaistisi on hävinnyt. Viime vuosituhannella oli hyvänmakuisiakin vegetuotteita, jotka ovat hävinneet vegebuumin alta, ovat kärsineet Nyhtiksistä ja Härkiksistä, jotka oikeasti ovat hirvittävää kuraa.
T sekasyöjä, joka käyttää paljon vegetuotteitakin.
PS: soijanakit ovat olleet hirvityksiä ihan aina, myös viime vuosituhannella.
Kai olet tietoinen, ettei sinun makuaistisi ole se oikea makuaisti jolla määritellään se mistä muut pitävät tai eivät pidä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin kiitos kaikille vastanneille.
Itsekin muistan tuon ajan ja minua kiinnosti mieltävätkö ihmiset veganismin vielä nykyään samoin kuin muinoin, jolloin se oli selkeästi ideologinen ja vaati täydellisen kieltäytymisen, ei vain ruoan suhteen vaan muutenkin.
Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, vaikka lihaa syönkin suht harvoin nykyään, johtuen terveyssyistä. t. ap
Tuntuu, että veganismi on jakautunut nykyään kolmeen "päähaaraan". Eli on eläinoikeussyistä vegaaneja, ympäristösyista vegaaneja ja sitten vielä heitä, joita kaksi edellä mainittua eivät niinkään kiinnosta, mutta veganismi sopii heidän terveydelleen. Monille vegaaneille kaikki kolme asiaa ovat tärketä, mutta painotus vaihtelee.
Kaikista tiukimpia tuntuvat olevan eläinoikeussyistä vegaanit.
Olin vegaani, sitten taas sekasyöjä.
Uniikit lumihiutaleet kun ovat täyttäneet 23 vuotta ja tajuavat, että se mitä isi tai äiti sanoi olikin valhetta, ja lopulta ymmärtävät olevansa keskinkertaisia kaikella tavalla, niin sitten huomionhaku loppuu.
Ollaan olemassa kuten ennenkin. Ei vain pidetä itsestämme kovaa meteliä, eikä olla trendikkäitä niin mediaa ei kiinnosta.