Pieni tarina parisuhteessa loppuunpalaneesta miehestä
Tämä on tositarina kaveristani, joka paloi avioliitossaan loppuun ja eron hetkellä heillä oli kaksi alle kouluikäistä lasta.
Kaverini kävi töissä ja vaimo oli kotiäitinä. Töissä päivät venyivät välillä ylitöiksi ja työ oli muutoinkin vastuullista ja stressaavaa. Töistä kotiin päästyään vaimo sysäsi lasten kaitsemisen miehelle, sillä vaimo tarvitsi mielestään hengähdystauon kyseisestä touhusta ja mies oli päivän ollut "vain töissä". Stressaavan työpäivän perään alkoi siis lasten paimentaminen. Illalla kun lapset oli saatu nukkumaan, niin vuorostaan vaimo halusi mieheltään homiota. Lopulta tämä kaikki rumba ilman miehen omaa hengähdysaikaa johtivat hänen loppuunpalamiseensa. Siitä seurasi avioero ja pitkä sairausloma töistä.
Mikä tämän tarinan opetus sitten on? No se, että antakaa toiselle parisuhteessa myös sitä omaa aikaa älkääkä koko ajan kahlitko hänen huomiotaan johonkin. Siinä vain jossain vaiheessa kattila keittää yli.
Kommentit (167)
Eli tässä kävi klassisesti, että selkärangaton kynnysmatto kulutettiin puhki kun ei hän koko aikana saanut suutaan auki ja ääntään kuuluviin. Ei muita kuulu miellyttää omien tarpeiden kustannuksella. Lapselle pitää jo pienenä opettaa oman puolen pitäminen ettei käy näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies olisi voinut palkata lastenhoitajan tai siivoojan naisen avuksi. Kotiäidit tarvii omaakin aikaa.
Ja mies ei tarvi?
No siinä samalla molemmat olisivat saaneet omaa aikaa.
En tiennytkään että miehille ei sallita omaa aikaa ennen kun mies on järjestänyt sitä riittävästi naiselle? Miksi kuitenkaan naisten ei tarvitse järjestää miehelle omaa aikaa kun miesten kuitenkin pitää järjestää naiselle omaa aikaa?
Miehen olisi pitänyt osata jakaa resurssinsa paremmin. Miksi tyhmä mies ei vaihtanut helpompaan työhön, kun nykyinen oli hänelle liian vaikea?
Tuo oman ajan puute kestää muutaman vuoden/ lapsi. Neli-viisi vuotiaana useimmilla lapsilla helpottaa moni asia. Omatoimisuus lisääntyy ja haluavat tehdä itse. Sitten koululaisina lapset alkavat itsenäistyä ja liikkua enenevässä määrin jo kodin ulkopuolella. Vanhemmilla on taas aikaa itselleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies paloi loppuun, kun vaimo tarvitsi omaa aikaa? Mies paloi loppuun, kun ei osannut rajoittaa työpäivänsä pituutta, joka yleensä on 8h?
Eihän isossa kuvassa palanut työpäivän pituudesta loppuun, vaan siitä, koska häneltä koko ajan vaaditiin jotain ilman omaa hengähdystaukoa.
Ap
Ja vaimo on se pahis vaatijoista? Ei työnantaja? Ei lapset? Eikä mies itse, joka ei osaa tunnistaa tilannettaan? Entäpä sinä, paska ystävä, et osannut olla tukena?
Toki kaikki on vaimon syytä. Minä olen osannut hommata burn outin ihan itse ilman miestä, jota syyttää.
Mun mieheni saisi omaa aikaa, mutta kun hän ei halua. Voisi mennä yksin mökille, voisi mennä kaverien kanssa baariin, voisi harrastaa jotain. Mitään ei ole 18 vuoteen halunnut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eli tässä kävi klassisesti, että selkärangaton kynnysmatto kulutettiin puhki kun ei hän koko aikana saanut suutaan auki ja ääntään kuuluviin. Ei muita kuulu miellyttää omien tarpeiden kustannuksella. Lapselle pitää jo pienenä opettaa oman puolen pitäminen ettei käy näin.
Minkä v i t u n femarin aivopierun just luin :D Että lapselle pitää opettaa, kuinka toinen vanhempi lyödään läjään omien tarpeiden pönkittämiseksi. Huutonaurua :D
Vierailija kirjoitti:
"Kulutettiin puhki"? Mitä tuo mies muka teki? Kävi töissä, hoiti illalla omia lapsiaan ja vietti aikaa oman vaimonsa kanssa. Tuota kutsutaan elämäksi.
Monet naiset pitäytyvät pikkulapsiaikana helpommassa työssä. He osaavat ennakoida, kommunikoida ja kantaa vastuuta. Jos tämä keksitty henkilö ei osaa ennakoida, kommunikoida tai kantaa vastuuta, niin bönari olisi ollut edessä ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies olisi voinut palkata lastenhoitajan tai siivoojan naisen avuksi. Kotiäidit tarvii omaakin aikaa.
Ja mies ei tarvi?
Opettele va jak ki lukemaan. Palkkaa hoitajan niin kummallakin on vapaata. Miksi naisen pitäisi raataa miehen sikiöiden takia 24/7? Johan nainen menettää siinä terveytensä, ansiotulonsa, eläkekertymänsä, harrastuksensa, ystävänsä jne.
Miesten pakeneminen ansiotöihin on tuttu ilmiö. Ne menevät sinne, koska siellä pääsee helpommalla kuin lasten kanssa. Lisäksi saa pitää tienestinsä, golf-osakkeensa, ryyppykekkerinsä jne ja samalla etsiskellä uutta naista pantavaksi.
Kukaan mies ei tekeisi töitä jos elämän rahoituksen saisi järjestettyä muuten. Miehillä kun ei todellakaan ole samanlaista mahdollisuutta jättäytyä pois töistä toisten elätettäväksi niin kuin naiset. Yksikään nainen ei mahdollista miehen työntekoa vaan nainen pakottaa miehen tekemään töitä kun laskut on aina maksettava vaikka nainen ei halua töitä tehdä. Mies mahdollistaa naisen jättäytymisen pois työelämästä. Nainen ei mahdollista mitään etuja miehelle vaan naiset vaatii miestå mahdollistamaan etuja itselleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan mies olisi toisinaan voinut kieltäytyä lastenhoidosta, mutta toisina päivänä olisi voinut ottaa lapset työpäivänsä jälkeen kontolleen. Vastaavasti vaimo olisi voinut joinakin päivinä antaa miehen olla täysin omissa oloissaan palautumassa. Avain on siinä, että ei kuormiteta toista koko ajan vaan kumpikin antaa toisilleen täysin lapsivapaita päiviä vaikka hampaat irvessä. Mä en ainakaan äitinä ja vaimona halua tuhlata meidän talouden rahoja mihinkään lapsenlikkaan.
Näin meillä sujuu arki ja esikoisemme on kolmevuotias. Olen muuten itse se, joka ensin kantoi kohdussa lasta 9kk ajan ja minä itse hänet myös synnytin.
Annoin miehelleni täysin omia päiviä, jolloin emme välttämättä edes puhuneet toisillemme normi arkijuttuja enempää (miten päivä on mennyt ja mitä ruokaa on tiedossa kotona). Vastaavasti hän antoi toisinaan minulle täyden kokonaisen päivän satunnaisesti vapaapäivistään eli hän hoiti lasta sen ajan ja osittain joskus myös työpäivien jälkeen.
Hienosti toit esille sen mitä ap:n kaveri olisi tarvinnut ja sait pelkkiä yläpeukkuja. Muuten ollut pelkästään ap:n kaverin nälvimistä. Ilmeisesti naisen pitää kertoa sama asia, että nainen ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kulutettiin puhki"? Mitä tuo mies muka teki? Kävi töissä, hoiti illalla omia lapsiaan ja vietti aikaa oman vaimonsa kanssa. Tuota kutsutaan elämäksi.
Ja elämässä burn outin saavat ne, jotka alistuvat kynnysmatoksi. Jos jotain pitää syyttää niin omia vanhempia. Ja sitten itseä, jos ei osaa hakea apua.
Meillä taas mies on ulkoistanut itsensä sujuvasti koki lapsiarjesta. Koko ajan on muka vain töiden lisäksi jotain kavereiden auttelua jossain rakennuksilla tai autotalleissa ym. ym. Aina poissa.
Näin kyllä jo merkit ettei hän kestä lasten kinastelua ja uhmaa nyt kun he ovat kasvaneet isommiksi, menetti hermonsa tyystin ja oli kiukkuinen.
Mutta onko tämäkään reilua, että vaimo on jätetty koko kesäksi huolehtimaan yksin lapsista ja palamaan loppuun? Tuntuu että miehen on helpompi vain luistella pois.
Näitä tarinoita on monia monilta kanteilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miestä kun ei niin kiinnosta ne jokailtaiset yhteiset halimiset vaimonkantturan kanssa, vaan mies haluaa sen sijaan säännöllisesti sen oman ajan. Nainen latautuu siitä halimisesta, miehelle se on pikemminkin pakkopulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mies ei tarvi?
Opettele va jak ki lukemaan. Palkkaa hoitajan niin kummallakin on vapaata. Miksi naisen pitäisi raataa miehen sikiöiden takia 24/7? Johan nainen menettää siinä terveytensä, ansiotulonsa, eläkekertymänsä, harrastuksensa, ystävänsä jne.
Miesten pakeneminen ansiotöihin on tuttu ilmiö. Ne menevät sinne, koska siellä pääsee helpommalla kuin lasten kanssa. Lisäksi saa pitää tienestinsä, golf-osakkeensa, ryyppykekkerinsä jne ja samalla etsiskellä uutta naista pantavaksi.
Kukaan mies ei tekeisi töitä jos elämän rahoituksen saisi järjestettyä muuten. Miehillä kun ei todellakaan ole samanlaista mahdollisuutta jättäytyä pois töistä toisten elätettäväksi niin kuin naiset. Yksikään nainen ei mahdollista miehen työntekoa vaan nainen pakottaa miehen tekemään töitä kun laskut on aina maksettava vaikka nainen ei halua töitä tehdä. Mies mahdollistaa naisen jättäytymisen pois työelämästä. Nainen ei mahdollista mitään etuja miehelle vaan naiset vaatii miestå mahdollistamaan etuja itselleen
Ei kannata ottaa vaimoa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vaan että tässä yhteiskunnassa mies ei saa puolustaa itseään naisilta. Suomi on todella mies vihamielinen yhteiskunta
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt jokainen lapsia hankkiva ymmärtää, että ensimmäiset vuodet menee sen perheen ehdoilla lähes täysin. Sitten jos halutaan sitä omaa aikaa niin viedään lapset sukulaisten nurkkiin tai palkataan lastenvahti muutamaksi tunniksi tai tehdään järjestely puolison kanssa että toinen huolehtii tänään illalla pari tuntia kaikesta ja toinen huomisiltana. Molempien täytyy silloin päästä hetkeksi pois omien harrastusten pariin.
Mutta se ei todellakaan tapahdu niin että asioista ei keskustella ja oletetaan että toinen hoitaa kaiken 24/7. Eikä niin että mies tulee töistä kotiin, istuu koneelle ja laittaa luurit päähän ja leikkii että perhettä ei ole olemassa.
Tässä tapauksessahan ei ollut noin, vaan mies töiden päälle hoiti lapset ja vaimo sai omaa aikaa. Miksi syytät taas miestä, vaikka nainen oli tässä se väärin toimija.
Kaikki naiset pystyvät sekä käymään töissä että hoitamaan kaikki kotityöt yksin. Mies hajoaa jo siitä kun joutuu tekemään edes osan.
Vierailija kirjoitti:
Mies paloi loppuun, kun vaimo tarvitsi omaa aikaa? Mies paloi loppuun, kun ei osannut rajoittaa työpäivänsä pituutta, joka yleensä on 8h?
Miehellä ei ollut lainkaan omaa aikaa, naisella joka päivä.
Lue se juttu!
Ihannetilanteessa molemmilla vanhemmilla on omia vapaa-iltoja tai omaa aikaa viikonloppuna, esim. kummallakin kahtena päivänä. Sitten jää vielä kolmena iltana/viikonloppuna yhteistä perheaikaa. Joka toinen viikko voisi ottaa lastenhoitajan yhdeksi illaksi, jolloin vanhemmat pääsee yhdessä ulos. Kas näin. Itsekin olen eronnut, yhtenä merkittävänä syynä se,että vain isällä oli perheessä vapaa-aikaa. Minä siis olin se uupunut äiti.