Miten muutto toiselle paikkakunnalle onnistuu käytännössä?
Ehkäpä tyhmä kysymys, mutta en ole aikaisemmin törmännyt tällaiseen tilanteeseen vaikka monta muuttoa saman kaupungin sisällä takana, joten olisi tosi kiva kuulla kokemuksia muilta!
Olen muuttamassa yksin 500km päähän ja tietysti käyttäen muuttofirmaa. Ajatus oli että olen vanhassa asunnossa ohjeistamassa muuttomiehiä ja heidän lähdettyä teen nopean pikasiivouksen. Varsinainen muuttosiivous on tehty tietysti jo aiemmin niin että muuton jälkeen tarvitsee luututa vain eteinen ja se huone mihin muuttolaatikot ja huonekalut on koottu. Sitten hyppään itse junaan kohti uutta kaupunkia ja avaimet laitan kuriiripalvelulla uudelle omistajalle myöhemmin.
Tähän asti ok, mutta mitäs sitten? Onko tapana antaa uuden asunnon avaimet muuttomiehille ja he aloittavat tavaran lastaamisen uuteen asuntoon ilman minua kun ovat ensin paikalla? Vai kuuluuko minun lähteä junaan kesken muuton jotta olen valmiina uudessa kaupungissa ottamassa muuttomiehet vastaan ja muuttomiehet sulkevat ovet? Tällöin tulisin itse myöhemmin siivoamaan vanhan asunnon, mutta tuntuu typerältä matkustaa yhteensä 1000km yhden huoneen luuttuamisen takia. Vai ostanko tähän työhön siivousfirman, mutta miten tämä toimii avaimien kanssa?
Seitsemän muuttoa takana elämän varrella joten tunnen itseni vähän tyhmäksi tämän ongelman kanssa, mutta aiemmin joko saman kaupungin sisällä tai miehen kanssa niin että toinen voi olla toisessa päässä ottamassa muuttokuorman vastaan ja toinen siivoamassa toisessa. Joten olen kiitollinen kaikesta avusta ja ideoista :)
Kommentit (30)
Just tänä aamuna mietin, että tekisi mieli muuttaa johonkin kauas sukulaisista. Siinä on vaan se juttu, että olen takausvastuussa eikä asunnon myynti onnistu.
Meillä muutto tapahtui vika päivä yhtenä kuukautena. Muuttomiehen tulivat klo 8 ja alkoivat kantaa tavaraa autoon.
Sitä ennen olin jo siivonnut ja sitä mukaa, kun huoneet tyhjenivät, minä siivosin.
Muutin kolmiosta, huoneissa oli huonekalut, kaikki muu pakattuna olohuoneessa ja ottivat huonekalut ensiksi.
Kun muuttokuorma lähti, mä olin lähes heti valmis ja vein avaimet pois. Sain lainaa naapurin imuria.
Sitten paikkakunnalle, muutto oli Tampere Helsinki.
Kerkesin paikalle, kun just olivat valmiit.
Huonekalut olin merkannut mikä menee minnekin ja tavarat olohuoneeseen.
2 keski-ikäistä miestä, eivät ehkä nopeimpia työssään. Annoin avaimet mukaansa.
Seuraavana päivänä oli laatikot purettu ja maanantaina alkoi uudessa paikassa työt
Ensin pitää hankkia todistus kansalaisuudesta ja hyvästä maineesta, miliisilaitokselta. Voit edesauttaa hakemusta pienellä lahjalla, muuten hakemuksen käsittelyyn menee kuukausia.
Sitten lupa muuttaa paikalliselta aluehallinnolta ja myös muuton kohteena olevan alueen aluehallinnolta. Jos muuttajalla on ollut ulkomaan kontakteja, voi pyytää lausunnon myös FSB:lta. Toki sekin voi olla eduksi, jos hakijalla on sotilastaustaa ja GRU puoltaa muuttamista.
Vierailija kirjoitti:
AP täällä, kiitos hurjasti kaikille vastanneille! Mielenkiintoista kuulla varsinkin yksin muuttaneiden kokemuksia miten asiat on toimineet, näemmä käytäntöjä on monenlaisia.
Juna näyttäisi olevan perillä noin tuntia lyhyemmässä ajassa kuin mitä ajomatka on, tietysti vielä aikaisemmin jos muuttoauto pysähtyy pidemmälle tauolle. Toki aikaa menee rautatieasemalle siirtymiseen molemmissa päissä ja myöskin pitäisi tietää melko tarkkaan milloin muuttoauto lähtee pihasta, jotta osaisi ostaa lipun oikeaan junaan ennakkoon. Jonkinlaiset mahdollisuudet on siis ehtiä ottamaan muuttokuorma vastaan, mutta monta liikkuvaa osaa joten sen varaan ei voi laskea.
Joku kysyi ovatko asunnot omia. Olen myymässä nykyistä omistusasuntoa ja muuttamassa vuokralle uuteen kaupunkiin. Uuden asunnon avaimet on tarkoitus hakea ennen muuttoa ja samalla hoitaa paikkakunnalla muitakin asioita, joten ne on sentään valmiina ja voin tarvittaessa antaa muuttoauton muk
Ehkä voisit sopia pientä korvausta vastaan että saisit jättää tuolta osin loppusiivouksen tekemättä? Jos uusi omistaja suostuisi tähän, voisit ehkä päästä muuttofirman kyydissä samaa matkaa?
Muutto yksin toiselle paikkakunnalle tuntuu itsestä ainakin ihan hemmetin vaikealta ja kalliilta säätämiseltä, että olen toistaiseksi haudannut suunnitelmat. Ei ole kaveria joka voisi jommassakummassa päässä auttaa, ei ole omaa autoa ja ennen kaikkea ei ole laittaa tonnia tai kahta muuttoon. Onnekkaita he joilla on joko auttajia tai rahaa, tai molempia.
Vierailija kirjoitti:
Muutto yksin toiselle paikkakunnalle tuntuu itsestä ainakin ihan hemmetin vaikealta ja kalliilta säätämiseltä, että olen toistaiseksi haudannut suunnitelmat. Ei ole kaveria joka voisi jommassakummassa päässä auttaa, ei ole omaa autoa ja ennen kaikkea ei ole laittaa tonnia tai kahta muuttoon. Onnekkaita he joilla on joko auttajia tai rahaa, tai molempia.
Voi olla järkevintä (ja halvinta) hankkiutua eroon isoista huonekaluista, ottaa halvin mahdollinen pakumuutto ja ostaa uudet huonekalut kotiinkuljetuksella uuteen asuntoon.
Olen muuttanut vaan saman paikkakunnan sisällä, mutta viime muutossa sovimme vanhan kodin uusien asukkaiden kanssa, että maksamme puoliksi ammattilaisen tekemään loppusiivouksen molempien entisiin koteihin. Ei maksanut paljoa kahden pienen asunnon siivous tyhjänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut vaan saman paikkakunnan sisällä, mutta viime muutossa sovimme vanhan kodin uusien asukkaiden kanssa, että maksamme puoliksi ammattilaisen tekemään loppusiivouksen molempien entisiin koteihin. Ei maksanut paljoa kahden pienen asunnon siivous tyhjänä.
Miksi puoliksi? Eikö lopputulos olisi ollut sama vaikka kumpikin olisi maksanut omansa?
Ehkä siivousfirma antaa tarjouksen jos yhden kohteen sijaan on kaksi kohdetta siivottavana. Kaikki voittaa.
Kysy niiltä muuttomiehiltä???? Mulla meni niin, että muuttomiehet meni kotiinsa välillä nukkumaan ja tulivat vasta seuraavana päivänä purkamaan mun romut uuteen kämppään, jolloin olin jo itsekin paikalla.