Te 60/70-luvulla syntyneet, mustatteko kun kesälomamatkalla lapsille pedattiin peti auton
takapenkille? Siellä ilman turvavöitä ja turvaistuimia nukuttiin kun matkaa mummolaan oli paljon 😄. Ja säännöllisesti kysyttiin, ollaanko jo perillä ja kuinka pitkästi vielä?
Kommentit (17)
Meillä ei pedattu. Autona oli pikku-Fiiat ja tavaroita oli takapenkilläkin. Me ei kyllä uskallettu kysyä miten pitkä matka on, isä olisi suuttunut. Itse kärsin pitkään matkapahoinvoinnista ja yritin olla oksentamatta kuumassa autossa.
Me kyllä istuttiin aina, tosin matka mummolaan kesti vain neljä tuntia. Mutta kyllä me autoiltiin Euroopassakin eikä ikinä nukuttu autossa.
Muistan hyvin, ja taustalla soi finnhits kasetti.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin, ja taustalla soi finnhits kasetti.
Anita Hirvonen aahh, muistan 😅
Minun ensimmäinen auto oli vuodelta -77 ostin sen vuonna -89, ei ollut turvavöitä takapenkillä.
Muistan hyvin! Takapenkkiä ei ollut vaan istuintila oli täynnä vaatteita, petivaatteita yms kun matka oli pitkä.
Muistan hyvin. Joka kesä tehtiin joku pitkä reissu. Auto kuumeni ja välillä savutti, silloin pidettiin välipalatauko ja taas matka jatkui. Oli kivaa. Teltassa yövyttiin, kun muuhun ei ollut varaa.
Muista, mutta minun peti oli Fiatin hattuhyllyllä takana. Ei mitään turvavöitä ollut tai lastenistuimia. Jos tuli äkkijarrut sieltä hyllyltä lensi aika äkkiä alas.
En, meillä ei ollut autoa ja molemmat mummoni asuivat 1km säteellä meistä.
En muista. Kaikki isovanhempani olivat kuolleet eikä meillä ollut varaa autoihin.
80-luvulla vielä matkustettiin noin. Minä nukuin jalkatilassa, kaveri penkillä. Kun tuli äkkijarrutus, kaveri tipahti päälle.
Tehtiin lapsena koko perhe pitkä retki Petkeljärvelle jossain itärajan tuntumassa. Siellä oltiin leirintäalueella teltassa. Petkeljärvellä oli juoksuhautoja ym jännää.
Veli kulki semmoisessa kovassa vauvakopassa..se koppa oli vaan penkillä ja itse tykkäsin matkustaa seisten siinä etupenkkien välissä roikkuen..tosi turvallista🙈
Levähdyspaikassa oli ne punaiset pöydät ja penkit. Juotiin mehua muovimukeista ja syötiin Marie-keksejä. Vanhemmilla oli termospullossa kahvia. Voileivät oli kääritty voipaperiin.
Ei meillä mitään petiä takapenkillä ollut, meitä oli takana kolme + koira, lomamatkalla vielä mummo lisäksi, silloin joku istui äidin sylissä etupenkillä pikku kinnerissä.
Sitten kun meillä oli myöhemmin farmarimallinen auto, niin siellä oli peti tavaroiden päällä. Mummolassa käydessä siellä takana saattoi olla lauma serkkujakin, jotka asuivat jonkin kymmenen kilometrin päässä mummolasta.
Vierailija kirjoitti:
Veli kulki semmoisessa kovassa vauvakopassa..se koppa oli vaan penkillä ja itse tykkäsin matkustaa seisten siinä etupenkkien välissä roikkuen..tosi turvallista🙈
Joo tuo kun piti kiinni etupenkkien niskatuista ja seisoi siinä keskellä, äkkiijarrutus ja se olisi ollut siinä.
Muistan! Autoissa ei välttämättä edes ollut turvavöitä. Nopeusrajoituksiakaan ei ollut.