Naiset pitääkö tämä paikkansa?
"Kun elokuvateatterista astuu ulos, todellisuus iskee jälleen vasten kasvoja: koemme ahdistavaa tuijottamista kotimatkalla ja vislailua kadulla seuraavana päivänä." Tämä on lainaus Barbie-elokuvan arvostelusta. Onko tosissaan Suomessa näin huonosti asiat? Itse en muista että olisin koskaan Suomessa kuullut vislailua naisille, tosin olen vaan tyhmä mies, niin mitäpä minä mistään tiedän.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana tuota oli, myös autot pysähteli ja koitti saada kyytiinsä. On kourittu liikennevälineessä keskellä päivää, yritetty raiskata koulumatkalla, huorittelua, uhattu puukolla jne. Vanhemmiten on sitten ollut ihan vain tytöttelyä ja sitä, että hymyile nyt, hymyile, kuinka sä et hymyile niin ja tietysti saisiko pillua, on kosittu muutama kerta. Ai niin ja iholle tuloa, siis ihan tullaan niskakuoppaan jonossa huohottamaan. Mutta muuten ihan ok ja ystävällistäkin toimintaa.
Siihen tottuu. Jos näen nykyäänkin näitä vakkari ahdistelijoitani niin jo kaukaa muutan kulkureittiä.
Jos rupeisin luettelemaan mitä kaikkea naiset on minulle tehnyt munista puristellusta lähtien, niin menis koko ilta kirjotellessa. Kyse oli siitä että taitaa enemmän Amerikan mantereelle kuulua tuo vislailukulttuuri enemmän kun Suomeen, ja tuo on liioittelua
Ai mikä on liioittelua? En ymmärrä miksi menet puristuttamaan muniasi naisille? Kierrätkö jossain baareissa tyrkyttämässä itseäsi?
Siis että työmiehetkin kadulla vislailee. Enemmän jenkkien kulttuuria. Puristuttamaan? Miten voin tyrkyttää? Normi farkut jalassa. Hyvin paistaa läpi tämä kaksinaismoralismi. Ai että naisilla oikeus puristella miestä jos vaikka baarissa olet, mutta jos mies edes yrittää tulla juttusille niin se on seksuaalista ahdistelua?
Ne ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana tuota oli, myös autot pysähteli ja koitti saada kyytiinsä. On kourittu liikennevälineessä keskellä päivää, yritetty raiskata koulumatkalla, huorittelua, uhattu puukolla jne. Vanhemmiten on sitten ollut ihan vain tytöttelyä ja sitä, että hymyile nyt, hymyile, kuinka sä et hymyile niin ja tietysti saisiko pillua, on kosittu muutama kerta. Ai niin ja iholle tuloa, siis ihan tullaan niskakuoppaan jonossa huohottamaan. Mutta muuten ihan ok ja ystävällistäkin toimintaa.
Siihen tottuu. Jos näen nykyäänkin näitä vakkari ahdistelijoitani niin jo kaukaa muutan kulkureittiä.
Jos rupeisin luettelemaan mitä kaikkea naiset on minulle tehnyt munista puristellusta lähtien, niin menis koko ilta kirjotellessa. Kyse oli siitä että taitaa enemmän Amerikan mantereelle kuulua tuo vislailukulttuuri enemmän kun Suomeen, ja tuo on liioittelua
En kuulosta uskottavalta. Tai sitten olet viettänyt aikaasi melko erikoisissa paikoissa.
Ei tarvitse olla kun keskivertoa paremman näköinen nuorempi mies niin vähän vanhemmat humalaiset naiset ehdottelee ja puristelee. Mikään pakkohan ei ole uskoa, joko puhun paskaa tai en. Se päätös jää sulle
On vislattu perään mutta olivatkin virolaisia.
hörhöfeministi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mikä on liioittelua? En ymmärrä miksi menet puristuttamaan muniasi naisille? Kierrätkö jossain baareissa tyrkyttämässä itseäsi?
Siis että työmiehetkin kadulla vislailee. Enemmän jenkkien kulttuuria. Puristuttamaan? Miten voin tyrkyttää? Normi farkut jalassa. Hyvin paistaa läpi tämä kaksinaismoralismi. Ai että naisilla oikeus puristella miestä jos vaikka baarissa olet, mutta jos mies edes yrittää tulla juttusille niin se on seksuaalista ahdistelua?
Ne ovat eri asioita.
Ai naisilla oikeus puristella vai mitä yrität sanoa? Ootko ihan tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo varsinkin nuorena. Mutta olen ujo introvertti niin pysyttelin paljon kotona sisällä. Varmasti nuoria naisia ahdistellaan ulkona paljon enemmän jos käyvät ulkona kyllä se vain niin on ettei maailma ole turvallinen naisille ihan sama missä asuu. Jossain enemmön jossain vähemmän mutta naisiin se aina kohdistuu. Miehiä pitää varoa, ovat pelottavia varsinkin jos ovat pahalla päällä.
Miehiä pelottaa että nainen naurtaa heille, naiia pelotta että mies tappaa hänet. Men are the issue. Mutta eivät sitä kehtaa myöntää, liian suuri onglema tiukasti sosiaalisissa rakenteissa kiinni. Miehistä lähtee muutos.
Internetissä ja videopeleissä saa olla rauhassa vain jos ei ole avoimesti naisen nimellä ja kuvalla tämän olen oppinut vuosien saatossa kun pelailen. Olkaa varovaisia.
Totta puhut. Jokainen mies on vaan halujensa orja ja r aiskaa jos mahdollisuus, eikä varsinkaan kannata silmiin katsoa, saatat päästä hengestä. Mies on peto. Tämä koskee jokaista miestä ikään katsomatta, eikö vaan?
Ehkä hieman kärjistät... mutta itse olin aivan liian luottavainen oman kotiseurakuntani tapahtumissa. Olin 11-vuotias teinityttö ja kun oli rinnat alkaneet vähän kasvaa, muutuinkin kirkon "sisaresta" seksuaalisen kiinnostuksen kohteeksi.
Miten naiset laskette jonkun tuijotuksen? 😄 On minuakin vaikka kuinka monesti tuijotettu ja sitten kun olen takaisin katsonut ja nainen jää kiinni tuijottelusta niin menee noloksi ja kääntää katseensa nopeasti pois. Olen saanut myös naisen kiinni perseeni tuijottelusta, se vasta punaiseksi menikin. Ihan samanlaisia "pervoja" tekin sitten olette.
Ei, naisille ei yleensä tehdä noin. Tuollaista kohtelua saavat lähinnä esiteinit, noin 9-11 -vuotiaat. Ahdistelijat kohdistaa useimmin mielenkiintonsa lapsiin ja nuoriin, koska he ovat arempia puolustamaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Miten naiset laskette jonkun tuijotuksen? 😄 On minuakin vaikka kuinka monesti tuijotettu ja sitten kun olen takaisin katsonut ja nainen jää kiinni tuijottelusta niin menee noloksi ja kääntää katseensa nopeasti pois. Olen saanut myös naisen kiinni perseeni tuijottelusta, se vasta punaiseksi menikin. Ihan samanlaisia "pervoja" tekin sitten olette.
Sinua on ilmeisesti tuijottanut joku nainen silloin tällöin.
Nuorena tuntui, että kaikki miehet tuijottivat, aina. Siis kaikki ja aina. Se on hieman erilainen kokemus, kun ei voi noin 10 v ajan kävellä kadulla koskaan ilman, että kaikki miehet tuijottavat. Sehän on täysin erityyppinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena tuntui, että kaikki miehet tuijottivat, aina. Siis kaikki ja aina. Se on hieman erilainen kokemus, kun ei voi noin 10 v ajan kävellä kadulla koskaan ilman, että kaikki miehet tuijottavat. Sehän on täysin erityyppinen kokemus.
Ja yhä edelleen jotkut tuijottavat, vaikka olen jo yli 50 v.
Sekin on silti eri asia kuin se valtavalta, hapen vielältä hyökyaallolta tuntuva tuijotus nuorena, kun se oli niin massiivista ja sitä ei voinut vålttää millään.
Hei! Siis täsmennetään vielä sen verran että avauksen ideana ei ole vähätellä kenenkään seksuaalista häirintää, vaan ideana oli että tuo väittämä jotenkin vaikutti omituiselta Suomen oloihin, kun tietää miten introverttejä ollaan. En pysty näkemään että kantasuomalainen työmies viheltelisi kadulla samalla tavalla kun amerikan serkku. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntui? En vähättele, mutta nuori nainen on yleensä aika epävarma itsestään tuossa iässä, että pelkkä normaali katsekin voi tuntua tuijotukselta. Siis varmasti tuijottelua on enemmän kuin miehenä, en sitä sano, mutta en usko että kaikki on tuijottanut mitä luulet. Miten voit edes tuijotuksesta olla varma jos et itse tuijota takaisin, sivusilmä on vaan suuntaa antava?
En tiedä mistä ap otti tuon lainauksen, koska ei kyennyt linkittämään, mutta kyllä Suomessakin naisille vihellellään. En lainkaan epäile ettei noin olisivoinut käydä. Teininä myös sai vältellä kourimista ja rintaliivien poisottoyrityksiä keskellä koulunpihaa, ja paljaita peniksiä puistossa, sekä tietenkin lähes päivittäistä nimittelyä. Tämä ei näy miehille, mutta on todellisuutta.
Kuulemani mukaan aikuiset miehet ahdistelevat myös poikia, enkä epäile sitäkään vaikken ole ollut paikalla. Tällaisen kiistäminen ei palvele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki? Nyt on kyllä vähän liioittelun makua. Edes supermallia tuijota kaikki, Youtubesta löytyy ihan videopätkiä todisteena. Tuokin on vaan sinun oman pään sisällä
Voi kuule, olen jo kuusikymppinen ja jos kirjoittaisin kaikki mitä on lapsesta asti joutunut kokemaan, niin siitä tulisi kirja... mutta kerronpa pari juttua monista.
Ensi kerran jonka muistan, olin 4 -vuotiaana hoitopaikassa omakotitalossa ja leikin hoitajan samanikäisen tyttären kanssa pihalla, lähellä tietä. Tien ojituksia rakentamassa oli raksamiehiä ja nuo aikuiset miehet alkoivat ahdistella meitä sanallisesti. En muista pelänneeni enkä täysin ymmärtäneeni mistä oli kyse, mutta tajusin että jotenkin inhottava ja epäilyttävä tilanne oli. Jäi siis pienen tytön mieleen.
Heti koulun ensimmäisinä vuosina, siis kun olin n- 7-8 -vuotias, lähti kerran joku mies seuraamaan koulumatkalla. Tajusin heti että tämä on nyt sellainen "namusetä", joista meitä oli varoiteltu. Vastasin kaikkiin hänen kysymyksiinsä "ei", mies uteli mm. mun sukupuolielimestä. Kävelin määrätietoisesti suoraan koulun pihalle vaikka mies seurasi minua kuin hai laivaa. Vaikka selvisin oman päättäväisyyteni takia tilanteesta, tunsin, kuten varmaan moni lapsi, silti jonkinlaista pelkoa ja häpeää, joten en koskaan kertonut asiasta kenellekään. Ennen kuin tässä nyt, itse asiassa.
Jännä, että olen tästä tapahtumusta nähnyt untaki, jossa olin juuri siinä samassa kohdassa koulutietä, kun jokin pelotti minua ja lähdin ylös metsäistä rinnettä pakoon. Unessa ei selvinnyt mitä pelkäsin. Vasta kun heräsin, tajusin että uni oli varmasti yhteydessä mainittuun ahdisteluun. Tämä unen näin siis yli 40 vuotta tapahtuman jälkeen. Ahdistelija taas on luultavasti elänyt koko elämänsä muistamatta tapahtumaa lainkaan, saati että olisi mitenkään hahmottanut miten se vaikutti uhriin vielä vuosikymmenien jälkeen.
Päällisin puolin nämä kummatkin tapahtumat olivat siis aika vähäisiä, mutta minun näkökulmastani ei. Lapsenakin jotenkin ymmärsi että tilanteissa oli peiteltynä väkivallan uhka ja että miehet kohtelivat meitä tyttöjä erityisellä tavalla, joka tuntui meistä inhottavalta ja häpeälliseltä.
Mutta sitten kun kasvoi teiniksi, olikin aika valmis tunnistamaan tämmöiset tilanteet, koska tietysti kaikenlainen ahdistelu sun muu vain lisääntyi (ollut yksi raiskauksen yritys, useamman kerran julkisella paikalla käyty käsiksi rintoihin, kaikenlaista seuraamista, huutelua, solvaamista, painostusta, yms.) Seksuaalistyyppinen ahdistelun lisäksi on ollut paljon sellaista yritystä alistaa, väheksyä, kävellä yli, kommentoida typeriä, yms. vain siksi että olet nainen. Aina joku naiseuteen liittyvä syy on löydetty, jolla joku urospuolinen yrittää päästää sun niskan päälle, koska hänellä on ongelmia itsensä kanssa. Viimeksimainitun tyyppinen toiminta on siten jatkunut tähän ikään asti, toki onneksi vähempänä, koska olen tietenkin jo kokenut puoleni pitämisessä.
Aikuisena sitä on joskus miettinyt miten paljon naisten voimia vie se, että pitää koko ajan olla varuillaan, tajuta puuttua tilanteisiin heti, olla tikkana puolustamassa itseään, ja yrittää silti hoitaa kauppa-asiansa, opiskelunsa, työnsä, harrastuksensa kunnialla, ja yleensä koittaa elää elämäänsä...
Aika elämänpituinen vastaavanlaisten kokemusten jatkumo on tämä naisena eläminen. Sanoisin että ikävä kyllä todella harva mies tajuaa todella tätä (ellei hänellä ole itsellä samanlaisia kokemuksia), ainakin sen käsityksen olen saanut miespuolisten tuttavien kanssa keskustellessa.
No ainakin pk-seudulla viheltelyä ja autojen tööttäystä on tapahtunut kohdallani ja välillä tapahtuu edelleen
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä ap otti tuon lainauksen, koska ei kyennyt linkittämään, mutta kyllä Suomessakin naisille vihellellään. En lainkaan epäile ettei noin olisivoinut käydä. Teininä myös sai vältellä kourimista ja rintaliivien poisottoyrityksiä keskellä koulunpihaa, ja paljaita peniksiä puistossa, sekä tietenkin lähes päivittäistä nimittelyä. Tämä ei näy miehille, mutta on todellisuutta.
Kuulemani mukaan aikuiset miehet ahdistelevat myös poikia, enkä epäile sitäkään vaikken ole ollut paikalla. Tällaisen kiistäminen ei palvele mitään.
Linkki on 3 viesti. Oisit huomannut jos oisit tarkemmin katsonut. Ja tuo lainaus on sieltä tekstin lopusta. Ole hyvä
No minua ei ole kyllä ikinä ahdisteltu millään tavalla. Ja olen ihan ok-näköinen 27-v.
Humalaiset keski-ikäiset naiset koskettelevat ja puhuvat asiattomia erittäin usein baareissa. Suomalaiset siis. Vastaavaa en ole kohdannut ulkomailla.
Mies 33-v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki on 3 viesti. Oisit huomannut jos oisit tarkemmin katsonut. Ja tuo lainaus on sieltä tekstin lopusta. Ole hyvä
Kiitos!