Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilaongelmia lentomatkoilla, onko itsekkyyttä vai ei?

Vierailija
02.08.2023 |

Viime aikoina on ollut artikkeleita siitä, että ihmiset ottavat liikaa käsimatkatavaraa lennoille. Jopa sääntöjen mukainen tavaramäärä on liikaa, jos kaikki ottaisivat sen verran. Tämä leimataan ihmisten itsekkyyden ongelmaksi.

Toinen asia jota kritisoidaan, on selkänojan säätäminen. Että jos laskee selkänojaa, on itsekäs koska se vie tilaa takana istuvalta.

No, siinä kun ihmiset syyttelevät toisiaan tästä tilanpuutteesta, niin eikö kenellekään tule mieleen, että syy on lentoyhtiöissä? He tunkevat koneet niin täyteen penkkejä, ettei siellä voi enää kukaan mukavasti matkustaa. Matkatavarat ei mahdu, selkänojaa ei voi kallistaa, vähänkin pidempi ihminen joutuu pitämään polvet kiinni edellisessä penkissä koko matkan eikä voi vaihtaa asentoa. Penkkirivejä pitäisi yksinkertaisesti olla vähemmän.

Minusta lentoyhtiöt ansaitsevat pääosan kritiikistä, eikä matkustajat. Mutta ihmiset vaan syyttelevät toisiaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varaan paikat niin että on tilaa ja yleensä ei edes kukaan tule viereen, Finnairin koneet on aika pieniä, muilla ei tätä ongelmaa juuri ole.

Vierailija
2/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse varaan paikat niin että on tilaa ja yleensä ei edes kukaan tule viereen, Finnairin koneet on aika pieniä, muilla ei tätä ongelmaa juuri ole.

Ihan samoja koneita ne on kuin muillakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäminen on saastuttamista, kyllä sinne koneeseen pitää mahdollisimman monta ihmistä saada, jos sillä lennellään. On sitten erikseen business-luokat ja yksityiskoneet niille, jotka ei kestä pieniä tiloja edes muutamaa tuntia.

Vierailija
4/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkkirivejä ahdetaan tiiviisti, jotta pystyttäisiin myymään lippuja halvemmalla. Olihan Ryanair suunnittelemassa jopa seisomapaikkoja koneisiinsa. Ihmiset haluavat ennen kaikkea halpoja lippuja, siitä sitten seuraa mm. ahtautta.

Vierailija
5/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, ei ole, Finnairin koneet on jalkatilaltaan todella pieniä, matksustan paljon noin 230 päivää vuodessa joten on aika kattava tämä kokemus eri yhtiöiden koneista ja Finnair ei ole mikään Luxus .

Vierailija
6/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuinten ahtaudesta olen samaa mieltä ap:n kanssa. Mutta käsimatkatavaroille pieni kurinpalautus voisi olla paikallaan. Kun ohjeissa selkeästi kerrotaan että koneeseen saa ottaa yhden laukun ja annetaan vielä enimmäiskokokin, niin miksi niin monella on tuo lentolaukku, samankokoinen käsilaukku, reppu ja vielä muutama taxfreestä ostettu pussukka? Osalla on jopa selkeästi ylimittaisia putkikasseja.

Ei silti, aina matkatavarat ovat mahtuneet koneeseen. Hyvinkin.

Vierailija
7/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimmat istuimet on suunniteltu niin, että selkänojan kallistaminen ei juuri vaikuta takana olevan tilaan, koska penkki liukuu selkänojaa kallistettaessa samalla eteenpäin. Lennän kohtalaisen paljon työn takia, en suinkaan aina bisneksessä, missä on kiinteät omat karsinat. Turistissa ja premium turistissa vilkaisen kyllä silti aina ensin taaksepäin ja varmistan, että takana olevalle on ok, että kallistan penkkiä. Varsinkin yölennolla suurin osa yleensä kallistaa ruokailun jälkeen selkänojan taakse ja alkaa nukkumaan. 

Ja tuosta käsimatkatavarasta: minusta on ihan tosi hyvä, että sitä on rajoitettu. On paljon viihtyisämpää matkustaa, kun kaikkien käsimatkatavarat mahtuvat suosiolla ylähyllylle oman paikan kohdalle. 

Vierailija
8/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penkkirivejä ahdetaan tiiviisti, jotta pystyttäisiin myymään lippuja halvemmalla. Olihan Ryanair suunnittelemassa jopa seisomapaikkoja koneisiinsa. Ihmiset haluavat ennen kaikkea halpoja lippuja, siitä sitten seuraa mm. ahtautta.

Ainakaan Finnair ei myy halpoja lippuja, mutta silti on ahdasta.

Vierailija
9/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna olin neljän tunnin lennolla, jossa vieressä istunut nainen ei saanut laitettua käsimatkatavaraansa ylähyllylle, kun ne oli jo täynnä. Minusta siellä olisi ollut paljon tiivistämisen varaa ja aloinkin järjestellä typerästi aseteltuja reppuja jne. tiiviimmin hattuhyllyllä, kunnes tyly lentoemäntä tuli sanomaan, että laittakoon vierustoverini laukkunsa jalkoihinsa. Mä yritin selittää, että kyllä tänne mahtuisi, jos vaan järjestelisi, mutta hapannaama lentoemäntä nyrpeästi vaan paukautti hyllyjen ovet kiinni. Sääliksi kävi vieressä istunutta, kun joutui sellaisen polvet koukussa kyyristelemään epämukavassa asennossa laukkunsa kanssa yli neljä tuntia. 

Todellakin vastuutan tässä lentoyhtiötä! Ihmisillä on erilaisia, ihan päteviä syitä matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla. On kohtuullinen edellytys lentoyhtiöltä, että se käsimatkatavara saadaan sijoitettua siten, ettei haittaa maksavan asiakkaan matkustusmukavuutta. 

Vierailija
10/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoja koneita ne on kuin muillakin. 

On ne samoja konetyyppejä, mutta koneitten sisustuksessa on eroja eri lentoyhtiöillä. Finskillä on varsinkin lomakohteisiin menevissä koneissa tiukka sisustus, niin että samaan koneeseen mahtuu enemmän penkkirivejä. Vaikka n.s. reittilentoja olisivatkin. 

Vierailija
11/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuinten ahtaudesta olen samaa mieltä ap:n kanssa. Mutta käsimatkatavaroille pieni kurinpalautus voisi olla paikallaan. Kun ohjeissa selkeästi kerrotaan että koneeseen saa ottaa yhden laukun ja annetaan vielä enimmäiskokokin, niin miksi niin monella on tuo lentolaukku, samankokoinen käsilaukku, reppu ja vielä muutama taxfreestä ostettu pussukka? Osalla on jopa selkeästi ylimittaisia putkikasseja.

Ei silti, aina matkatavarat ovat mahtuneet koneeseen. Hyvinkin.

No jos ylämäärä laukkuja päätyy matkustamoon niin se on kyllä sitten boardingin ongelma kun se siellä sallitaan.

Vierailija
12/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuota ongelmaa kyllä muillakin yhtiöillä. En tiedä missä lentelet kun on tyhjää, mutta minun kokemuksen mukaan harvoin ainakaan mannertenvälisillä lennoilla on tyhjää tilaa. 

Vierailija
13/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niin kiire ettei haluta laukkua ruumaan. Siinä sitten otetaan entisen ruumaan menneen laukun verran tavaraa käsimatkatavaroiksi. Kyllä siinä tila loppuu nopeasti kesken.

Vierailija
14/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta väljemmissä koneissa liput olisivat vielä kalliimpia.

Vierailija
15/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairille on iso haitta, että ei voi lentää Aasiaan Venäjän yli. Ennen monet nimenomaan otti lennot Helsingin kautta Aasian kohteisiin, ja olihan se hyvä kun esim. Bangkokiin pääsi 9 tunnissa.

Ylimääräisestä matkatavarasta karsiminen on taloudellisesti kannattavaa ja myös hyvä ilmastoteko, koska se säästää polttoainetta, kun painoa tulee koneeseen vähemmän. Liikaa ei kyllä kannattaisi minusta lähteä tuolle halpalentoyhtiölinjalle, koska ei nekään oikein kannattavia ole, katteet minimissä ja karsittujen palvelujen takia maine on huono. On kuitenkin hyvä, että meillä on joku Finski ja että Helsingistä vielä pääsee suoraan maailmalle eikä tule ylimääräistä vaihtoa jossain Euroopan isolla kentällä. 

Vierailija
16/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta väljemmissä koneissa liput olisivat vielä kalliimpia.

Niinhän ne onkin. Ei Finnair ole läheskään kallein. 

Vierailija
17/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi yhtäaikaisesti itkeä lentolippujen kalleudesta ja pienistä tiloista. 

Mitä enemmän matkustajia mahtuu koneeseen, sitä halvemmaksi voidaan yksittäinen lentolippu hinnoitella. Mitä enemmän matkustajapaikkoja, sitä ahtaampia penkkirivejä. Mitä enemmän matkustajia mahtuu koneeseen, sitä enemmän tulee mukana käsimatkatavaraa, olipa kieltoja tai ei.

Siellä bisneksessä on kuulkaa ihan väljää eikä mitään ongelmaa käsilaukkujen suhteen.

Vierailija
18/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna olin neljän tunnin lennolla, jossa vieressä istunut nainen ei saanut laitettua käsimatkatavaraansa ylähyllylle, kun ne oli jo täynnä. Minusta siellä olisi ollut paljon tiivistämisen varaa ja aloinkin järjestellä typerästi aseteltuja reppuja jne. tiiviimmin hattuhyllyllä, kunnes tyly lentoemäntä tuli sanomaan, että laittakoon vierustoverini laukkunsa jalkoihinsa. Mä yritin selittää, että kyllä tänne mahtuisi, jos vaan järjestelisi, mutta hapannaama lentoemäntä nyrpeästi vaan paukautti hyllyjen ovet kiinni. Sääliksi kävi vieressä istunutta, kun joutui sellaisen polvet koukussa kyyristelemään epämukavassa asennossa laukkunsa kanssa yli neljä tuntia. 

Todellakin vastuutan tässä lentoyhtiötä! Ihmisillä on erilaisia, ihan päteviä syitä matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla. On kohtuullinen edellytys lentoyhtiöltä, että se käsimatkatavara saadaan sijoitettua siten, ettei haittaa maksavan asiakkaan matkustusmukavuutta. 

Tässäkin tapauksessa se ei ole sinun, matkustajan, tehtävä tai oikeus huolehtia laukkua yhtään mihinkään.  Sä et ole se turvallisuudesta vastuussa oleva ihminen ja siksi sä et saisi edes puuttua siihen. Jos puutut tuohon laukkujen säilytykseen niin se laskee turvallisuustasoa ja siirtää vastuun sinulle. Sinulle ei makseta vastuun ottamisesta ja sinulla ei ole edes oikeutta ottaa sitä ilman asianmukaista koulutusta. Joten anna olla. Jokainen huolehtii itse laukkunsa ja lentoemäntä on vastuussa matkustamon turvallisuudesta. Turvallisuuteen kuuluu osana se, että ne rojut on joko siellä hattuhyllyllä (hyllyn maksimikapasiteetti alitettuna) tai matkustajan jaloissa, penkin alla. Nyt tuo matkustaja mokasi sillä, että ihan itse on ottanut liian ison laukun matkustamon puolelle. Jo lippua ostaessa ohjeistuksessa on, että cabin laukun on sovittava penkin alle. Lentoemäntä, jos olisi ollut niin hapan kuin väität, olisi voinut heittää tuon matkustajan lennolta pois liian suuren laukun vuoksi vedoten lentoturvallisuuteen.

Mä en käsitä, että miksi niitä rojuja ei voida tunkea sinne penkkien alle. Olen sitä matkustajakuntaa, että jos mulla on isompilaukku (eli isompi kuin olan yli menevä tietokonelaukku) niin se menee ruumaan. Ja mun puolesta kaikki ylähyllyt pitäisi laittaa käyttökieltoon. Niiden takia on aina aivan kaaos koneessa päällä ja täytyy sanoa, että se vituttaa aivan suunnattomasti. Jos sä saat ne tavarasi puhtaasti ja oikein mahtumaan sinne käsimatkoihin niin ne mahtuvat hyvin penkin alle. Sitten on tämä sankarikunta, jolla on "käsimatkat" ja sitä ei saada mahtumaan sinne penkkien alle. Todellisuudessa laukun koko on 25x15x45 cm ja painoa yksistään siinä laukussa reilusti yli 8 kg. Pahimmassa tapauksessa laukun omistaja ei itse edes jaksa nostaa laukkuaan sinne hattuhyllylle.

Olin todella onnellinen kun Finnair julkisti päätöksen käsimatkatavaroista ja joka ikisen yhtiön pitäisi tehdä sama. Järjetöntä pelleilyä koneissa ja aikataulujen kanssa sompailua kun porukka roudaa omaisuuttaan mukaan matkustamoon.

Vierailija
19/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi moni lentoyhtiö antaa ottaa edelleen normaalin käsimätkatavaran ja penkin alle menevän ilman lisäkuluja. Ei mitään syytä lentää enää Finnairilla tai norskilla.

Vierailija
20/28 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy halpoja. Lennosta pitäisi maksaa oikea hinta. Finnair saa valtion tukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä