Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka unikouluyö takana!

16.12.2006 |

Haluisin kommentteja meidän unikouluun ja lisää vinkkejä...

Lähtötilanne: tempperamenttinen ja vilkas poika, ikää 8kk. Nukahtanut aina tissille ja viime kuukausina heräily lisääntynyt ja vaatii aina tissin nukahtaakseen noin 3-10 kertaa/yö. Välillä on tassuttelukin auttanut yöllä, jos ei ole itkuun asti herääminen päässyt. Perhepeti käytössä, pinnis sivuvaununa varalla. Varsinainen syöntitissuttelu ollut noin klo 4.

Alustukseksi isä nukutti muutamana iltana rintareppuun ja siitä sänkyyn siirrettäessä saanut hieman tissiä, jottei ala itkemään vaan nukahtaa, mutta muutoin yöt menneet entiseen tapaan.

Eilen illalla poika nukahti ½h:ssa isän rintareppuun ja saatiin siirrettyä pinnikseen tassuttelemalla, jottei herännyt. Nukkui kolme varttia ja heräsi tissille. En antanut, vaan nostettiin syliin. Välillä käytettiin sängyssä ja taas kannettiin sylissä ja repussa, vuorotellen jne KAKSI TUNTIA. Välillä itku vaimeni, kunnes viimein poika väsyi ja nukahti sängyllä tassutteluun, jota ennen oli lähes nukahtanut syliin.

Sitten heräsi vasta klo 03.30 ja mietittiin mitä tehdään. Tissit oli täynnä ja isäkin väsynyt sekä normaali ruoka-aika käsillä, joten päätettiin joustaa. Kävin imettämässä toisessa huoneessa istuultaan. Poika söi kunnolla ja lähes nukahti tissille. Nostin heti ruokailun päätyttyä pinnikseen, jonne vähän havahtui (en tiedä heräsikö aivan), mutta nukahti heti. Seuraavaksi heräsi vasta klo 8.30, jolloin noustiin aamupesuille ja olkkarin sohvalle aamutissille. (isä jäi nukkumaan=)

Tuntuu, että olisin saanut hyvinkin nukuttua, koska sain pari pitkää yhtenäistä pätkää nukuttua piiitkästä aikaa. Nukuin isän paikalla ja isä kyllä joutui muutamia kertoja heräämisten välillä tassuttelemaan, kun unissaan poika oli levottomana ja yritti kääntyä vatsalleen (kuten rintaa hamuten).

Eli yö meni yli odotusten, vaikka pari tuntia itkua olikin. Itku oli kuitenkin luonteeltaan aika rauhallista eli ei hätäitkua eikä nälkäitkua tietenkään, koska päivällä menee ruokaa ihan hyvin. Tällainen yö meillä. Toivottavasti siitä on jollekin hyötyä ja vinkkiä. En halunnut lähteä huudatusunikouluun, mutta meillä ei kuitenkaan ollut tempperamenttisen pojan kanssa muuta vaihtoehtoa kuin tissi tai itku. Poika heräsi kuitenkin aamulla pirteänä ja iloisena. Saa nähdä miten pitkät päikkärit nyt nukkuu...

Haluaako joku huomenna jatkotarinaa? =)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kiva kuulla, jos jollain on ollut suht samanlainen eka yö, niin miten seuraava on mennyt? Muistaakohan vauva vielä ekan yön perusteella mitään " oppeja" ;)

Lisäksi vielä, että päikkärit meillä: noin klo 11-13 ja klo 16-17 (yleensä nukkuu noi unet aivan putkeen heräämättä)

Vierailija
2/32 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla (huom. isi ei osallistu) on edessä sama homma. Edellisen lapseni kohdalla oli oltava ehdottoman johdonmukainen siinä, ettei enää yöimetä. Vauva oppi 8kk iässä muistaakseni kolmessa yössä nukkumaan eikä vaatinut rintaa. Myöhemmin tuli heräämisiä uudestaan, mutta asettui aina helposti pinnikseen ja tyytyi tuttiin ja käteen mahan/selän päällä. Vauva oli nukkunut siihen asti kanssani perhepedissä samoin kuin nykyinenkin. Keräilen tässä voimia ja sisua uuteen koitokseen. Paljon tsemppiä teille!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä takana onnistunut unikoulu puolivuotiaan kanssa. Meillä luovuttiin yösyötöistä kokonaan ja vauva meni omaan huoneeseen, josta hän ei ennen aamua pääse pois (rauhoitellaan siis aina siellä). Meillä on toiminut juuri tämä ehdoton johdonmukaisuus. Ja aina yritämme antaa ensin itse rauhoittua, vasta sitten tullaan huoneeseen (usein se jo riittää). Syliin ei juuri ole tarvinnut nostaa. Jos ei ala toimimaan teillä kannattaa harkita ainakin omaa sänkyä, jos ei ole huoneeseen mahdollisuutta ja yösyöttöjen lopetusta. Se virhe, jota itse olin tehdä, oli että menen apuun liian herkästi. Pienen napinan jälkeen rauhoittuu itse (huudattaa ei ole tarvinnut). Lapset vaistoaa herkästi sen, että kuka antaa periksi. Samaten heti, kun rauhoittuu pitäisim aittaa sänkyyn ja lähteä pois ja vaikka sata kertaa yössä, jos on tarvis (viesti on, että huutamalla ei saa ruokaa tai viihdytystä, mutta yksin ei jätetä, jos on hätä). Toivottavasti kaikki sujuu teillä hyvin ja makoisat unet odottavat.

Vierailija
4/32 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä olen tällä hetkellä ja ei ihme kyllä väsytä, vaikka viime yö oli seuraavanlainen:

Klo 21.30 Iltatissi ja makkariin pinnikseen -> itkua -> syliin

klo 22 Nukahti pinnikseen

Klo 22.30 heräsi itkemään, tassuttelua, sylissä kanniskelua

Klo 23 nukahti

Sitten heräili ½h- tunnin välein, mutta nukahti aina omaan sänkyyn, kunnes

klo 2.30 menin antamaan tissiä. Ei ollut nälkä, vähän vain lutkutti ja sen verran rauhottui, että nukkui 2h putkeen.

Klo 4.30 Taas heräilyä minuutin;) - puolen tunnin välein.

Klo 6 Nukahti ja heräili muutamia kertoja

Klo 8.30 Aamuherätys ja iloisena aamutissille =)

Sen verran muutosta oli ekaan yöhön, että poika rauhottui nopeasti syliin nostettaessa ja nukahti jo omaan sänkyyn sylin sijasta. Ei siis ollut enää sitä kahden tunnin lähes putkeen sylissä itkemistä. Luulen, että päästiin jo vähän eteenpäin. Miehen mielestä yö oli parempi kuin eka, vaikka mua jatkuva heräily rasitti ja oon nyt väsyneempi kuin eilen.

Niin, pitäs varmaan olla vielä ehdottomampi, mutta kun poika huutaa kovaa itkua sängyssä, niin pakkohan sitä on välillä tyynnytellä sylissä.

Ollaan mietitty omaan huoneeseen siirtämistä... Meistä tuntuu paremmalta mennä askel kerrallaan, eikä kerta rysäyksellä. Kuitenkin johdonmukaisesti tässä edetään.

Mitenköhän ens yö..? Viime yön perusteella vois nyt luopua siitä yhdestä yösyötöstä, koska se oli viime yönä ihan turha. Pitäs vielä jaksaa muutama(?) yö.

Voimia muillekin unikouluttajille! =)

Vierailija
5/32 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kommentoin minäkin pikaisesti tuota unikouluasiaa. Hieno juttu, että olet sinäkin aloittanut unikoulun, se kyllä kannattaa. Meillä vauva on nyt 9 kk ja unikoulua pidettiin pari kuukautta sitten. Poika oli myös tottunut nukahtamaan tissille ja ei syönyt tuttia eikä tuttipulloa. Aloitettiin unikoulu niin, että lopetettiin yösyötöt kokonaan. Eli jatkettiin iltasyömistä, mutta yöllä tarjoilu lopetettiin. Ekana yönä vauva huusi kaksi kertaa noin 1,5- 2 tuntia (kamalaa kuunneltavaa!) ja vähän väliä siliteltiin ja tassuteltiin. Ei kuitenkaan nostettu sängystä pois, vaan annettiin olla sängyssä ja siliteltiin niin kauan että rauhoittuu (vauvalla ei ole mitään hätää vaikka itkee, jos äiti tai isä silittää samaan aikaan, se kannattaa muistaa)

Seuraavana yönä minä sitten muutin yläkertaan ja isä nukkui vauvan kanssa samassa huoneessa. Vauva heräsi yöllä itkemään tissiä, mutta isä silitteli noin 10 min ja vauva nukahti samantien. Toinen herääminen ja sama juttu. Kolmantena yönä ei herännyt enää lainkaan. Eli uskon vahvasti, että auttoi kun äiti ei ollut lainkaan näkyvillä!

Lisäksi kannattaa olla johdonmukainen ja lopettaa tarjoilu kerrasta. Vauva ei ymmärrä jos yhtenä yönä tissiä saa ja toisena yönä ei. Jos huudon päälle annetaan tissiä, se on kuin palkinto, että kun aikansa huutaa, niin tissiä kyllä saa. Ja sitten seuraavana yönä vauva huutaa vielä pidempään, koska uskoo, että tissiä tulee kun tarpeeksi kauan jaksaa yrittää..

En tiedä auttoiko tämä, mutta suosittelen, että isä hoitaa tassuttelua niin paljon kuin mahdollista, ja johdonmukaisuus ennenkaikkea.

Vierailija
6/32 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unipäiväkirja jatkuu.. Lukijoitakin näköjään riittää! =)

Taas parempi yö takana =)

Klo 21.30 Pinnikseen (iltatissi oli taas sohvalla), vähitellen kasvavaa itkua ja syliin muutaman minuutin välein rauhottamaan tosi kova huuto vaimeammaksi.

Klo 23 Poika alkaa väsyä ja itkukin vaimenee. Nukahtaa pinnikseen, eikä jaksa enää itkeä.

Sitten heräili ½h- tunnin välein, kunnes päätin klo 02.30, että NYT nukutaan. Eli tassutin kaksin käsin ja otin paljon harvemmin syliin 15 min ajan ja sitten 15min ajan en nostanut enää ollenkaan syliin ja niinpä itku alkoi vaimentua.

Klo 03 nukahti

Klo 05.30 heräsi vähän kitisemään. Ei selvästikään nälkä, vaikka eilen ei mennyt kiinteitä kuin yht 1,5dl. Päätin tassuttaa yhdellä kädellä pinnojen välistä itsekin maaten nostamatta ollenkaan ja itku ei onneksi noussut voimakkaaksi ollenkaan.

Klo 05.50 poika rauhottui pinnikseen, jäi valvomaan, mutta nukahti ilman tassuttelua.

Klo 6-> pari kertaa inahti, mutta NUKAHTI ITSEKSEEN ilman mitään =)

Klo 9 !!! Herättiin koko porukka suht pirteänä

Meidän pojan kanssa kannatti aloittaa unikoulu vähitellen. Uskon, että säästyttiin vielä pahemmilta itkuilta. Ja mielestäni kannattaa paneutua vauvan luonteeseen ja reagointitapoihin ja toimia siltä pohjalta, yksilöllisesti - ei konemaisesti. Tietenkin se nostelu voi havahduttaa vauvaa hereille vielä enemmän, mutta voiko enää enemmän hereillä olla kuin on täysillä karjuva vauva?

Pojalla alkoi eilen pieni nuha, ei kuitenkaan yöllä häirinnyt, joten ilmeisesti jatketaan samaa rataa. Eli ei ensi yönäkään tissiä ja nostellaan taas vähemmän ja vähemmän...

Unikoulu kannattaa aina ;?

Vierailija
7/32 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, että jaksat dokumentoida teidän kokemuksenne! Meillä on joulupyhien ja -reissujen jälkeen tarkoitus pitää unikoulua pian 9 kk vanhalle tytöllemme ja nämä kokemukset ovat enemmän kuin hyödyllisiä.

Vierailija
8/32 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottavaa lukea, että muillakin on näitä nukahtamis- ja uniongelmia, eikä kaikkien vauvat nuku illasta aamuun heräämättä... =)

No, meillä on tällainen tilanne. Eli poika nyt 11kk. Koko ajan olen nukuttanut pojan tissille ja koska nykyään ei suostu syömään tissiä päivällä kuin juuri ennen päikkäreitä ja yöunia (+tietty yöllä), niin jos nukahtaa tissille, niin se on ihan ok ja siirrän siitä sitten pinnikseen. Tissittelyt on kuitenkin nyt parin kuukauden ajan harventuneet ja usein oltiin siinä tilanteessa, että poika piti nukuttaa ilman tissiä unille tai sitten hän havahtui, kun siirrettiin pinnikseen. Ja se nukuttaminen oli sitten työn ja tuskan takana...

Joten noin kuukausi sitten päätettiin ottaa käyttöön johdonmukainen tapa nukuttaa poika päivä- ja yöunille. Eli laitetaan poika sänkyyn kyljelleen ja silitellään selästä. Yleensä huuto alkaa saman tien, kun pojan laittaa sänkyyn ja hän kääntyy mahalleen ja nousee seisomaan huutamaan. Ollaan johdonmukaisia eli ei oteta syliin, vaan uudestaan hellästi lasketaan kyljelleen sänkyyn ja silitellään selästä. Ja taas poika kääntyy vatsalleen ja nousee huutamaan. Ja taas lasketaan poika hellästi sänkyyn kyljelleen ja silitellään jne. Koko ajan on nukuttaminen helpottunut, eikä tähän mennyt pahimmillaan aikaa kuin 30 minsaa, mutta yleensä poika nukahtaa 5-10 minuutissa. Toki ehtii siinäkin ajassa nousta seisomaan miljoona kertaa! Mutta selvästi on poikakin itse oppinut, että tässä on nyt käytävä nukkumaan ja nykyään tekee esim. niin, että jos olen jo lähtenyt pois huoneesta ja poika havahtuu vielä herelle ja aloittaa itkun ja nousee seisomaan pinniksessä, niin heti kun tulen huoneeseen, niin hän alkaa ITSE laskeutua takaisin alas nukkumaan!

Tarkoitushan tässä olisi, että poika oppisi nukahtamaan itse eli pyrin lopettamaan tuon silittelyn ennen kuin poika nukahtaa. Tosin joskus tulee siliteltyä poika uneen, jos haluaa päästä sillä hetkellä vähemmällä! Mutta eteenpäin ollaan menossa, sillä välillä poika nukahtaa ihan itsekseen! Jee!

Tästä uudesta nukahtamis- ja nukuttamistaidosta rohkaistuneena päätin eilen lopettaa yötissittelyn! Viime aikoina tissiä on syöty pari kertaa yössä. Mies on nyt pari yötä poissa, niin ajattelin, ettei haittaa, jos poika huutaa yöllä. Eli viime yönä oli eka yö ilman tissiä ja yllättävän hyvin se meni! Eli poika meni nukkumaan joskus 21-21.30. Heräili alkuyöstä/keskiyöllä varmaan kolmisen kertaa, mutta sain suht helposti tyynnyteltyä tutilla ja selän silittelyllä takaisin uneen. Ja taisipa kerran nukahtaa ihan itsekin! Sitten joskus ennen neljää alkoi huuto! Vähän teki pahaa, kun samaan aikaan itselleni tuli kauhea nälkä ja ajattelin, että voi poika parkaa, jos silläkin on oikeasti nälkä! Eli poika huusi sängyssä ja nousi seisomaan, mutta nukutin hänet uneen tällä samalla nukuttamistyylillä johdonmukaisesti. Hetken aikaa jaksoi huutaa, mutta aika pian siitä sitten rauhoittui. Ja sitten heräsi 6 ja otinkin viereen ja syötin tissiä ja sitten nukuttiinkin melkein 8 asti! Yleensä meillä nimittäin herätään 6.30-7.

Joten eka yö meni tosi hyvin, katsotaan nyt miten tämä seuraava yö menee! Tulen minäkin tänne raportoimaan yömme kulun! Meillä ainakin on auttanut tuohon nukuttamiseen tuo johdonmukaisuus. Ja päätin myös, että nyt ei voi sitten enää antaa tissiä yöllä missään tilanteessa, vaan on oltava siinäkin johdonmukainen, että poika oppii homman. Ja tuosta itkemisestä, niin meille sanoi neuvolan täti, ettei tietty saa huudattaa lasta itsekseen sängyssä, mutta ei tartte ottaa syliin, jos nyt ei tyyliin ole sininen ja oksenna, jos on kerran siinä vieressä ja silittelee ja hyssyttelee, että vauva tietää, ettei se ole yksin. Tietty itsekin ottaisin heti syliin rauhoittumaan, jos huuto nyt ihan hysteeriseksi menisi, mutta vielä ei ole mennyt, vaikka kyllähän se kovaa huutaa ja kiljuu. Usein onkin niin, että juuri kun tuntuu, että nyt luovutan, niin poika nukahtaakin!

Mutta huomiseen! =)

Ansu79 ja poika 11kk

Vierailija
9/32 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samojen ongelmien kanssa painii yksi 11 kk vanhan pojan äiti. Kysymykseni kuuluu, että onko yösyöttöjen kerralla lopettamisen takana se fakta, että vaikka vauvalla oliskin vähän nälkä yöllä, niin vatsa kuitenkin TOTTUU muutamassa yössä syömättömyyteen? Ihan niin kuin aikuisenkin vatsalaukkua voi " kouluttaa" , jos haluaa.

Meillä kun miehen mielestä pojalla on oikeasti nälkä yöllä (oli pienikokoinen syntyessään ja on edelleen, lisärasvoja neuvolasta suositeltiin), kun syö pullosta pari desiä maitoa/yö. Mä taas ajattelen, että jospa se masu tottuu nopeasti maidottomiin öihin ja mahdollisesti sitä kautta poitsu söisi päivällä enemmän kiinteitä ja maitoa. Vesipullolla on yritetty vieroittaa, mutta se ei kelpaa.

Meillä liikkeellelähtö, hampaiden tulo ja flunssa ovat saaneet syksyn aikana yöt ihan levottomiksi. Viime yönä taisin herätä noin 10 kertaa.

Vierailija
10/32 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kirjoittaja kyseli yönälästä... mä en osaa tuohon vastata, mutta lähinnä sen takia halusin itse lopettaa yösyötön kerralla, että se on vauvallekin selkeä juttu. Kyllähän neuvolasta on sanottu, ettei yli puolivuotias enää tarvitse ruokaa yöllä, ettei sillä ole nälkä, mutta mä olen kyllä vähän sitä mieltä, että jos vatsa on tottunut yöllä saamaan ruokaa, eikä sitten saakaan, niin kyllä siinä voi olla vähän nälän tunnetta alkuun. Mutta luulen, että pian vatsa tottuu uuteen ryhmiin... huomaahan se itsestäänkin.

Eli toinen yö takana ja hyvin sujui! Poika meni nukkumaan siinä yhdeksän aikaan, imetin ensin ja sitten nukutin sänkyyn tai taisi itse asiassa nukahtaa lopulta sinne ihan itse! =) Jätti tällä kertaa ne alkuyön heräilyt väliin kokonaan ja heräsi vasta taas siinä vähän ennen neljää. Aluksi luulin, että rauhoittuu kun laitoin tutin suuhun, mutta sitten alkoi tuttu huuto, joka aika pian kuitenkin rauhoittui, kun silittelin poikaa selästä. Ja siitä nukkuikin sitten tuonne puoli seiskaan asti! Yritin siinä vaiheessa imettää, että saisin unia jatkettua vielä hetken, mutta ei suostunut ottamaan tissiä, joten oli pakko meikäläisenkin nousta! Mutta tosi hyvin meni, kun päästiin yhdellä heräämisellä!

Siis yllättävän hyvin on mennyt meillä tämä yötissistä vieroitus! Olisin tehnyt jo aiemmin, jos olisin tämän tiennyt. Tosin nyt taisi kaiken kaikkiaan olla paras ajankohta meille. Itse olen levännyt ja hyväntuulinen, jolloin jaksan tukea vauvaa tässä, eikä pinna mene ihan heti. Ja toisaalta en halunnut aiemmin tehdä yövieroitusta, koska imetyskerrat ovat koko ajan vähentyneet ja olen halunnut pitää kiinni näistä yöimetyksistä, että vauva saa tarpeeksi maitoa, mutta nyt kun menee jo 2dl viiliä päivässä, niin eiköhän se noiden päiväimetysten avulla saa tarpeeksi maitotuotteita.

Tsemppiä muillekin unikoululaisille! =)

Ansu79 ja poika 11kk

Vierailija
11/32 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille lääkäri sanoi, että jotkut alle 1v lapset voivat tarvita yhden syötön öisin. Unikoulu on helpompi pitää, jos yösyötöt lopettaa, lapsen voi olla vaikea ymmärtää miksi alkuyöstä ei saa ruokaa ja loppuyöstä saa. Meillä tilanne on sikäli helppo, että poika ei juo erikoiskorviketta, kuin nälkäänsä, joten jos hän juo sitä ison satsin yöllä, on hänellä oikeasti nälkä. Rintaa en koskaan yöllä anna, koska en usko, että sillä tavoin pystyisi unikoulun onnistuneesti pitämään. Lapset haluavat rintaa paljon muuhunkin kuin syömiseen. Heti kun kiinteitä saadaan riittävästi peliin (allergioiden takia hidasta), lopetan yösyötön kokonaan.

Vierailija
12/32 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi taas! Tänään taas väsyttää... Nyt poika keksi, ettei isä enää kelpaakaan unikouluopeksi ja kauhee huuto, joten mä oon hoitanu pari viimeistä yötä. En tiiä onko järkevää, mutta näin nyt.

Eli viime yöt menneet taas paremmin siinä mielessä, ettei itke enää niin paljon, mutta heräilyjä edelleen tapahtuu. Ollaan mietitty omaan huoneeseen siirtämistä, etten mä heräis joka inahdukseen. Nukahtaminen illalla on edelleen hankalaa; huusi toissa iltana ½h ja eilen lähes tunnin. Molempina öinä heräili muutamia kertoja. Otin syliin enää yhden kerran toissa yönä.

Viime yö lyhyesti:

klo 21-> unille (ehkä liian aikaisin) ja itkua, välillä syliin

Klo 22 Nukahti, kun olin rauhoittanut sylissä täysin itkuttomaksi, mutten uneen asti

Klo 01 heräsi itkemään, tassuttelua ½h

Klo 03 heräsi itkemään 15min

Klo 04 heräsi itkemään 15min

Klo 06 levottomuutta, muttei itkua (nuha taitaa sittenkin vaivata)

Klo 06.30 heräsi virkkuna, kääntyi heti mahalleen. Imetin, koska rinnat ovat tuntuneet nyt pari päivää tosi tyhjiltä ja lisäksi halusin saada itsekin unta ja imetys auttaa siihen tosi hyvin.

Klo 8.30 Aamuherätys

Poika on alkanut syömään nyt kiinteitä tosi hyvin, kun ei enää koko yötä lutkuta maitoa ja mun suihkutissit ovat rauhoittuneet vihdoin, mutta uskon, että maitoa silti riittää.

Näin meillä, mutta mitenköhän käy, kun lähdetään mummolaan joulun viettoon ja pinnis jää kotiin...

Hyvää joulua kaikille! Palaan joulun jälkeen asiaan. =) Uskon, että monilla muilla käy unikoulu paljon helpommin kuin meillä tämän temperamenttisen pojan kanssa.

Vierailija
13/32 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vertaistuesta. Toivottavasti mekin pian pääsisimme lähes läpiyön uniin, olen aivan naatti edelleen

Vierailija
14/32 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuntuu, ettei mitään muutosta ole sittenkään tapahtunut. Poika on itkenyt taas puol tuntia, eikä loppua näy. En jaksanut enää roikkua pinniksen vieressä ja nyt isä kantaa poikaa rintarepussa, jotta saadaan itku laantumaan, mutta itkee siinäkin edelleen.

Onko kellään näin hankalaa? Ei kohta tiedetä miten jatkaa ja voimat ehtyy... Pitänee soittaa huomenna johki tukipuhelimeen. No, siellä sanotaan, että laita pinnikseen ja anna itkee..=(

%¤#..kele, itkettää jo minuakin

Vierailija
15/32 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle pidettiin unikoulu myös 8kk iässä. Sen jälkeen on nukkunut oikein hyvin.

Nyt kakkonen on kohta 7kk ikäinen mutta unikouluun pääsee/joutuu vasta kun allergia ja painoasiat on kohdallaan.

Jos yhtään auttaa rohkaisuksi niin ajatelkaa tätä " kauhukuvaa :)" -Ystäväni poika on 2,5v ja herää 1-3krt yössä pyytämään maitopulloa jonka ystäväni kiikuttaa hänelle. No, jokaisen oma asia tietysti miten haluaa yönsä nukkua mutta luulisin että on parempi valvoa viikko vauva-aikana kuin herätä vuositolkulla pari kertaa yössä :)

Vierailija
16/32 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas yö meni vähän samaan malliin kuin ekakin yö, eli poika heräili ehkä noin viisi kertaa ja muuten nukahti tosi nopeasti, mutta siinä kolmen neljän aikaan sai taas hiukan kaeummin silitellä pojan uneen. Viime yö eli neljäs yö menikin sitten taas jo paremmin eli poika heräsi yön aikana vain kaksi kertaa ja sitten aamulla heräsi kuudelta ja otin viereen ja syötin ja sain nukahtamaan vielä tunniksi!

Eli mä lasken, että kuudelta on jo aamu ja silloin annan jo tissiä, jos poika herää. Luulen nimittäin, etten saisi häntä enää uudelleen nukahtamaan pelkällä silittelyllä, koska heräämisaika on jo niin lähellä.

Meillä siis päästiin yösyötöistä suht helposti eroon, nyt jäljellä ovat enää tuo yöheräilyt. Ehkä niistäkin vielä päästään jonain vuonna! =) Parasta tässä on se, että nyt voidaan viikonloppuisin ja lomilla jakaa miehen kanssa nuo yöt eli toinen hoitaa yöheräämiset, kun tähän asti imettämisen vuoksi se olen aina ollut minä! Innolla siis odotan ensi viikkoa ja joululomaa, kun laitan joka toinen ilta korvatulpat korviin ja saan nukkua illasta aamuun! Ihanaa!

Jaksamista tosi paljon hukka-79:lle... hae ihmeessä tukea ja apua, jos siltä yhtään tuntuu. Mä soitin joku aika sitten siihen neuvolatukipuhelimeen, vai mikä se nyt onkaan nimeltään. Tosin muissa asioissa kuin näissä nukkumisasioissa, mutta sain sieltä tukea ja neuvoja omiin huoliini. Ja kysy ihmeessä myös omasta neuvolasta neuvoa! Ja eikös ensikodeissa ja sairaaloissa pidetä ihan unikouluja, kannattaa varmaan niistäkin kysyä. Tosin en tiedä millaisia ne sitten ovat, onko huudatusta vai mitä, mutta ainakin kannattaa kysyä, jos omat voimaa ehtyy. Tsemppiä tosi paljon!

Ansu79 ja poika 11kk

Vierailija
17/32 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan hiljalleen opetettu vauvelia (5 ½ kk) nukahtamaan omaan sänkyyn, yösyötöt on tarkoitus jättää pois noin kuukauden päästä. Nyt neljä iltaa takana ja ilta illalta on sujunut paremmin, kun vaan itse on johdonmukainen ja tekee illasta toiseen asiat mahdollisimman samalla tavalla. Samanlaisuus tuo vauvalle turvallisuuden tunteen, kun hän pystyy ennakoimaan mitä seuraavaksi on tulossa. Ensin tietenkin menee vähän aikaa siihen opetteluun.

Me ollaan lähdetty nukuttamisessa siitä, että mä en imetä illalla viimeksi vaan saa kylvyn ja yöpuvun pukemisen jälkeen velliä pullosta. Sitten röyhtäytän ja vien hänet sänkyyn. Kun alkaa itkeä, tassutan ensin, jos ei rauhoitu siihen vaan itku yltyy, otan hänet syliin. En kuitenkaan kävele, enkä hytkyttele, vaan ainoastaan pidän sylissä ja silitän selkää ja pidän soittorasian soimassa. Kun rauhoittuu (aluksi kesti n. tunnin) nostan sänkyyn ja tarvittaessa jatkan tassutusta siinä.

Eilen illalla (4. ilta) ei tarvinnut enää ottaa syliin, vaan riitti tassuttelu sängyssä ja nukahti kymmenessä minuutissa.

Yöllä meillä herätään vielä sellase 6 kertaa ja niistä syötöistä olisi tarkoitus päästä eroon kun se puolivuotta tulee täyteen. Tosi kiva lukea toisten kokemuksia!!!

Siitä nälästä vielä. Kun vauva on tottunut joka yö syömään, niin takuulla on yöllä nälkä. Meidän neiti luopu yösyötöistä 10 kk:n iässä ja muistan kuinka ekana yönä hänen vatsansa oikein murisi. Seuraavana yönä ei kuitenkaan herännyt ollenkaan, vaan oppi yhdessä yössä, että yöllä ei tule ruokaa. Aamupuuro alkoi sen jälkeen maistua ihan eri malliin. Puolivuotias pääsääntöisesti syö päivän aikana riittävästi, eikä sen puoleen tarvitse ruokaa yöllä.

Voimia kaikille unikouluttajille!!!

Vierailija
18/32 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sit päätin kans kokeilla kuinka meidän poika reagois äidin ajatukseen katkeamattomista öistä... Olen lykännyt unikoulua jo monta kuukautta milloin mistäkin syystä, mutta pohjimmiltaan olen pelännyt, että kuinka kamalaa se voikaan olla, koska pojallamme 11kk on HYVIN vahva luonne ja ilmaisee tyytymättömyyttään voimakkaasti asiaan kuin asiaan. Noh olin valvonut öitä jo muutenkin monta kuukautta, joten ajattelin ettei se tästä paljon pahennu, vaikka pari yötä valvoisin kokonaan.

Eli toissa yönä:

Nukkumaan 22.30 pitkän riehunnan jälkeen (pinniksessä ylös ja alas ja itkua ja naurua vuoronperään)

Herätys 2.00 normaali ruoka-aika, aluksi vain kieriskelyä ja puhinaa, vajaan tunnin päästä jo kuuluvaa itkua noin tunnin verran. Yritti nousta pystyyn ja istumaan koko ajan. Laitoin vain takaisin päätä tyynyyn ja silittelin ja tassuttelin.

Nukkui (tai ehkä yritti herätä välillä) n. 4.00-6.30

Syöttö klo 6.30

Jatkoi unia 9.00 asti

Viime yö:

Nukkumaan 21.40 (taas vihdoin)

Heräsi muistaakseni 23.30 jolloin tutti suuhun ja tassuttelua

Heräsi 1.30 ja kiekaisi muutaman rääkäisyn, mutta lysähti mahalleen ja jatkoi uniaan ihmeen helpolla

Nukkui n. 1.45-4.30

Lyhyitä heräilyjä 4.30-7.00

Syöttö 7.00

Unta vielä 9.00 asti

Eli en olis ikinä uskonut, että jo toisena yönä jäi itku alle minuuttiin!!!

Mielenkiinnolla odotan taas seuraavaa yötä, että jääkö edelleen itkut vähiin. Äiti ei vaan vielä ole oikein uskaltanut nukkua kunnolla,kun kai sitä odottaa vielä että alkaako se itku...

Äippä ja poju 11kk

Vierailija
19/32 |
26.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi taas kaikki ja kiitos tsemppauksista! Oltiin joulun pyhät mummulassa ja itku jatkui sielläkin eka yönä vanhaan malliin. Ei viitsitty pilata kaikkien joulua pojan yöitkuilla (eli noin 4h/yö), joten palasimme tissilinjalle. Nyt varmaan saamme entistä kovemmat itkut, jos / kun kotona yritämme palata unikouluun.

Haluaisi vain tuudittautua siihen, että yölutkutukset menee itsestään ohi, mutta tuntuu vain pahenevan. Lisäksi on tullut päiväitkuja: jos ei saa lelua tai kyllästyttää, niin heti itkee äitin syliin. Mun pitäis kai pysyä noista unikoulukuvioistakin kokonaan poissa.

Ollaan tänään mietitty, että millä konsteilla mennään tänä iltana kotona. Pitäiskö opettaa tutin lutkutus tissin sijaan, koska selvästi poika jotain " turvaa" kaipaa ja nukahtamiseen apua.

Mummi onneksi auttaa isää ja minua, jos vielä unikouluun lähdetään. Ihmeen pirteä olen kyllä nyt ollut yölutkutuksista huolimatta, mutta kotona ei olekaan enää täysylläpito ja herkut valmiina pöydässä...;)

Uutta vuotta odotellen..

t. hukka

Vierailija
20/32 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei yöllä olla syöty enää kuukausiin (6,5kk poitsu) ja muutenki yöt nukutaan aika hyvin. Pari kolme kertaa joutuu heräämään ku poika on hukannu tutin ja laantuu sitten ku sen takasin saa. Oonki tässä miettiny et mites siitä yötutista pääsis eroon... Todella temperamenttinen jätkä on, huutaa maitopulloa vaikka se on jo huulilla, etc. ja vähän jännittäis toi huudatuspuuha. Joskus itku yltyy yskimiseks ja yökkäilyks ja seki ihan vaan ilman suurempaa syytä, poikaa vaan harmittaa! Eli mikäköhän huuto siitä lähtis jos ei ees tuttia sais hätäänsä...? Joskus on yöllä auttanu hyshyshys omasta sängystä ottamatta ees syliin, mutta harvemmin. Eli kannattaako siis yrittää päästä yötutista eroon vai olla vaan kiitollinen että nukkuu niinkin hyvin?