Millainen on hyvä opettaja?
Kertokaahan, millainen on kokemuksenne tai mielikuvienne mukaan työssään onnistuva ja arvostettava opettaja - sekä varhaiskasvatuksessa että perusopetuksessa! Mikä tekee opettajasta taitavan? Entäs pidetyn?
Nykyään kuulee joka tuutista, etteivät opettajat koe työtään mielekkääksi tai jostain muista syistä lähtevät pois alalta suurina määrinä. Mikä lapsista ja vanhemmista on hyvän ja menestyvän opettajan taika?
Kommentit (21)
Sellainen joka osaa innostaa oppilaita omasta aiheestaan. Loistava on, jos hän pystyy myös tukemaan eri tavalla oppivia ihmisiä, ja antamaan kaikille heille parhaiten sopivia virikkeitä.
Viisaus ja kommunikaatiotaidot. Karismasta, älystä ja miellyttävästä puheäänestä on myös apua. Viisauteen sisältyy monta asiaa, kuten avarakatseisuus, oikeudenmukaisuus, empaattisuus, itsetuntemus, itsekritiikki...
Itse olen ihan pidetty opettaja, mutta kurinpito on välillä haastavaa. Sitten on niitä, joilta se tulee luonnostaan. Joku maaginen, luontainen auktoriteetti heillä. Ihailen.
Pakko vielä lisätä, että uteliaisuus on myös erittäin hyödyllinen ominaisuus. Pahimpia on ne, joilta tämä puuttuu. Ovat joustamattomia puupäitä.
T. 3
Mun mielestä hyvä opettaja:
- teettää tylsiäkin asioita oppilailla, eli opettaa että kaikki ei aina ole kivaa ja silti pitää tehdä. Toki myös teettää mukavia asioita ja innostaa oppimaan. Nämä eivät sulje toisiaan pois
- turvallinen
- oikeudenmukainen
- reilu ja tasapuolinen
- pitää ryhmän hallinnassa
- pitää rajat, eli teoilla on seuraukset, jos vaikka oppilas rikkoo koulun sääntöjä, niistä tulee sovittu sanktio
- puuttuu oppilaiden välisiin riitoihin/kiusaamiseen ja kuulee kaikkia osapuolia. Osaa erottaa kiusaamisen tavallisista riidoista. Kaikki riidat eivät ole kiusaamista
- huomioi vanhemmat, mutta rajat myös heille. Eli kuuntelee, jos on huolia, mutta ei lähde ylireagoimaan.
- välittää oppilaista ja heidän oppimisestaan
Oiskohan siinä jotain.