Jyväskylä vai Turku?
Hei,
Olen suunnittelemassa muuttoa töiden perässä ja Turussa sekä Jyväskylässä olisi alani töitä tällä hetkellä tarjolla parhaiten, mutta molemmat paikkakunnat ovat itselle aika tuntemattomia.
Minkälaisia paikkoja nuo kys. kaupungit ovat asua? Hyviä ja huonoja puolia? Onko kenelläkään kokemusta ?
Kommentit (23)
Jyväskylä turvallisempi varsinkin jos on lapsia tai niitä suunnitelmissa. Muutenkin "keskellä maata" on houkuttelevampi jos tykkää liikkua Suomessa.
Kummassakin asunut.
Olen Jyväskylästä kotoisin, ja asuin Turussa viitisen vuotta. Molemmat on ihan kivoja, mutta kyllä minä valitsisin Turun - riippuu tosin siitä, mitä asioita pidät tärkeinä. Turku on kaupunkina kauniimpi, siellä on paremmin kulttuuria, vaikka kyllä sitä Jyväskylästäkin löytyy. Toisaalta itselleni keski-Suomen kasvattina oli vaikea tottua rannikolla elämiseen, rakastan luonnonvesissä uimista, ja siltä kantilta kaipasin järvi-Suomea koko Turussa asumani ajan. Jyväskylässä luonto on muutenkin vielä enemmän läsnä, joten jos se on sinulle tärkeämpää kuin esim. kulttuuri ja hyvät ravintolat yms, niin valitsisin Jyväskylän. Turkulaiset voivat myös tuntua vähän sisäänpäinkääntyneiltä, ei välttämättä ole niin helppo tutustua ihmisiin (näin ainakin monet turkulaiset itse ovat sanoneet minulle).
Miinuksena Turussa on umpikokoomuslainen kaupunkipolitiikka ja kaikenmaailman järjettömät ja kalliit rakennushankkeet. No nyt jokirantaan on viimein tulossa pyörätie, joten jotain järkeviäkin hankkeita on saatu aikaan. Jyväskylä taas tuntuu erityisesti nykyään vähän kolkolta kaupungilta. Joka kerta kun käyn siellä, tuntuu että on tullut jotain uusia isoja rakennuksia, jotka eivät oikein soinnu yhteen ja kaupunkikuvasta on tullut vähän sekavan näköinen keskustassa. Ilmeisesti keskusta on muutenkin aika kuollut. Mutta monia kivoja asuinalueita on lyhyen matkan päässä, joista pääsee helposti metsään, jos tällaisesta nauttii.
Turku on aivan ihana kaupunki, kompakti ja kaunis. Asuin siellä opiskeluajan. Jyväskylässä olen vain käynyt lomalla, en sitä osaa arvioida. Mutta nuo ovat tosi erilaisia paikkoja! Aina meren rannalla asuneena minusta tuntuisi oudolta asua noin kaukana sisämaassa kuin Jyväskylä on, vaikka sitten ison järven rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Turkulainen on älykkäämpi kuin Jyväskyläläinen.
Ja tältä pohjalta päätellen olet jyväskyläläinen.
Turussakin sitä luontoa ja metsää löytyy yllin kyllin. Bonuksena meri. Turkulaisetkin ovat tavallisia ihmisiä siinä missä muutkin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkulainen on älykkäämpi kuin Jyväskyläläinen.
Ja tältä pohjalta päätellen olet jyväskyläläinen.
Olen läheltä Varsinais-Suomea eli parasta A-ryhmää, mutta myös Keski-Suomi tuttua.
Jos on oma auto käytössä, niin tasassa ovat molemmat. Jos ei ole ja on riippuvainen junayhteyksistä, niin Jyväskylä on syvältä. Junalla pääsee kyllä Helsinkiin tampereen kautta ja länsisuomeenkin, mutta itään päin on todella surkeat yhteydet - bussi menee nopeammin. Asiaa mutkistaa se, että bussivuoroja on etenkin itään päin supistettu rajusti, joten autottomille ei jyväskylä tarjoa kovinkaan vapaata liikkumista. Eli jos jyväksylästä joskus haluaa käydä muualla, niin aika lailla on varauduttava siihen, että oma auto on ostettava.
Turusta pääsee kätevästi ja nopeasti käymään ruotsissa ja tukholmassa. Nyt kun kruunu sukeltaa, niin se on oiva shoppailukapunki. Lisäksi turusta pääsee hyvin muuallekin skandinaviaan ja eurooppaan.
Turussa on enemmän ns. sivistyskulttuuria, eli myös sellaisia tapahtumia, jotka eivät suoranaisesti ole kytketty ryyppäämiseen.
Turussa myös enemmän kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kohteita, jos sellaisissa tykkää käydä
ilmasto turussa lauhkeampi.
Trukulaisista ihmisistä sanotaan, että heihin on vaikea tutustua ja voihan se ollakin niin. Olen paljasjalkaisena turkulaisena vähän jäävi siihen sanomaan mitään, mutta turkulaisiinkin voi tutustua helposti, jos osaa malttaa mielensä ja tutustuttaa itseään pikkuhiljaa toiseen. Sitten voi joskus tulla kutsu kotiin kaffeille, tai sitä ennen ehkä johonkin kahvilaan tai tapahtumaan.
jyväskylä on sikäli keskemmällä suomea, että siellä on enemmän ihmisiä kaikista suomen "heimoista". On savolaista, karjaaista, pohjalaista, lappilaista, hämäläistä jne.
Minä valitsisin turun kulttuurin vuoksi, sekä myös parempien matkailumahdollisuuksien ja kauniimman luonnon puolesta. Turun kehyskunnatkin aika lähellä Turkua ja sieltä voi saada asumista halvemmalla ja myös luontoa enemmän kuin esim. turun keskustassa. Turun saaristo on sellainen asia, johon en ole koskaan kyllästynyt ja joka kerta se häikäisee kauneudellaan.
Naapurikunnista aika helppo käydä Turussa töissä. Esim. Kaarina, Lieto, Raisio, Naantali.
Olen syntynyt ja asunut pitkään Turussa, nyt Jyväskylässä miehen myötä. Jos kaupunkielämä kiinnostaisi, valitsisin ehdottomasti Turun. Keskieurooppalaista kaupunkitunnelmaa, jokiranta, hyviä ravintoloita, ... Mutta toisaalta näin kun itse nyt olen perheellinen kahden äiti, ja harvoin tulee edes missään keskustassa käytyä, niin oikeastaan ihan sama kummassa asuu, kunhan asuu mukavalla alueella lapsia ajatellen. Sellaisia alueita löytyy sekä Jyväskylän että Turun seuduilta.
Molemmista kokemusta. Molemmista tykkäsin asuessani. Asuin keskustan liepeillä molemmissa paikoissa.
Muutin 25 vuotiaana Jyväskylästä Turkuun ja 40 vuotiaana takaisin. Muutaman vuoden koitin junttiutua, mutta kyllä Turku vie voiton 100-0. Eniten pidän kahta kuukautta pitemmästä kesästä.
Tyytymättömänä Jyväskylän kaupungin lapsiin kohdistuvista säästötoimista sanon Turku.
Olen Turun seudulta kotoisin ja asunut sekä Turussa että Jyväskylässä.
Turun vahvuutena historialliset kohteet, helpompi saavutettavuus (Hki-Vantaa kenttä ja Tukholma jne) sekä ehdottomasti lämpimämpi talvi.
Muuten ehdottomasti Jyväskylä! Luonnonkauneus, puhtaiden vesien läheisyys, ihmisten leppoisampi asenne, sekä myös keskeinen sijainti, joka tekee hyvin erilaiset osat maata (Pohjanmaa, Itä-Suomi ja Lappi) helpommin tavoitettavaksi.
Palasin Jyväskylään ja olen siihen tyytyväinen (paitsi talvella :) )
Molemmat ovat yhtä hyviä.