Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkkeiden väärinkäyttäjät vievät lääkkeet myös niitä tarvitsevilta

Vierailija
31.07.2023 |

Tunnen työni puolesta paljon seniori-ikäisiä ihmisiä. Melkein kaikilla lääkityksiä ja osalla myös ns. kolmiolääkkeitä (joko kovia kipulääkkeitä tai rauhoittavia). Aivan lähiaikoina on kahdelta vanhukselta lopetettu lääkkeet seinään, koska "väärinkäyttöepäily". Toinen vanhus kertoi, että oli jonkun aikaa joutunut ottamaan isompaa annosta, että oli saanut nukuttua. Lääkäri oli todennut hänelle, että annat näitä jollekin toiselle käytettäväksi ja kieltäytynyt uusimasta reseptiä. Nyt kyseinen henkilö on korvannut lääkkeen alkoholilla (jota menee paljon).

Toisen tapauksen yksityiskohtia en tiedä, mutta aivan yllättäen potilas on jäänyt ilman tarvitsemiaan lääkkeitä ja on nyt erittäin huonossa kunnossa, kun korvaavat lääkkeet eivät auta.

Miksei kukaan puhu tästä aiheesta ja puutu joidenkin lääkäreiden hysteeriseen väärinkäyttöpelkoon?? Kamala tragedia yksittäiselle henkilölle, kun yhtäkkiä ei saakaan lääkettä johon on turvautunut. Uskon, että näistä tilanteista seuraa myös itsem rhia.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen typerien lääkärien pelkäämä asia on riippuvuus. Kun on kyse vanhuksesta, niin kannattaisi ehkä miettiä onko se riippuvuus niin iso ongelma, jos lääkkeen lopetus on todella tuskaista ja korvaavaa lääkettä ei löydy.

Vierailija
2/3 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kauhean pitkä aika siitä, kun jossain tietyssä psykiatrisessa sairaalassa oli monta itsem rhaa ihan lyhyen ajan sisällä. Henkilöt olivat kai keski-ikäisiä naisia. Ainakin yhdellä oli lopetettu pitkäaikainen, toimiva lääkitys koska lääkäri katsoi että oli riippuvainen lääkkeestä. Ilmeisesti tuo kuolema oli sitten lääkärin mielestä parempi vaihtoehto...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne ihmiset, jotka eivät halua vahvoja kipulääkkeitä ja lääkärit niitä tyrkyttävät? Itse olen kieltäytynyt jo ihan vastaanotolla ja silti kirjoittavat reseptin. Nykyään en enää hae niitä lääkkeitä, olkoot vaan siellä tietokannassa minun puolestani.