Kuinka nopeasti maksoitte asuntovelan pois? - Vai onko vielä paljon jäljellä?
Paljonko otitte lainaa ja kuinka monta vuotta sitten? Paljonko on jäljellä? Pariskuntana vai yksin?
Puolison kanssa riidellään, kun 200 000 euron lainasta on vielä 10 vuoden jälkeen puolet maksamatta.
Ollaanko siis köyhiä luusereita ja epänormaaleita, kun ei olla vielä velattomia?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei kovin moni osaa vastata aloituksen kysymyksiin. Ihmetuttää tuo sisälukutaito.
A) Paljonko lainaa?
B) Yksin vai yhdessä otettu?
C) Kuinka monta vuotta sitten laina on otettu?
D) Paljonko on lainaa jäljellä?Ei paljon hyödytä kertoo, että velka on maksettu, jos muita tietoja ei anna.
No ei sitä kaikkea jaksa muistaa. Me otettiin laina yhdessä joskus ehkä 2000, mutta myöhemmin lunastin miehen ulos ja otin lainan omiin nimiini kun mies lähti. Ja se pari tonnia on jäljellä siitä muistaakseni 30 000 eurosta mikä mulla taisi silloin yksikseni tulla.
1
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ottanut 3,5 vuotta sitten alunperin muistaakseni 155 000 lainan, jonka suunniteltu maksuaika on 25 vuotta, ja maksanut sitä ihan siinä suunnitellussa tahdissa. Yksin siis olen tässä velallisena. Ajattelin että maksan edelleen sovitussa tahdissa, mies maksaa oman asuntonsa lainaa ja samalla säästetään. Joskus kymmenen vuoden päästä myydään nämä, maksetaan velat pois ja ostetaan säästöillämme ja myyntivoitoillamme lopullinen unelmatalomme.
Myyntivoitto on hyvä tilanne, jos se onnistuu. Tulevaisuudessa tilanne tulee aina vaan heikkenemään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäljellä pari tonnia, ensi keväänä pitäisi saada pois. En jaksa edes muistaa kauanko olen maksanut.
Alapeukuttajat haluavat sanoa mitä?
No ketä kiinnostaa, jos joku kertoo lsinan makduun meni 15v?
Okei,
Olikohan se yksin maksettu puoli miljoonaa, vsi kahdestaan maksettu sata tuhatta egee.
Vissi ero.
Siksi keskustelussa tulisi kertoa olennaisia tietoja.
Ri räällä kenenkään henkilötietoja sentään kysellä.
193000 euroa muistaakseni otin 2,5 vuotta sitten yksin, vähän alle 180000 jäljellä. 22 vuotta olisi vielä makseltavaa. Piti tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, mutta oma talous ei veny siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäljellä pari tonnia, ensi keväänä pitäisi saada pois. En jaksa edes muistaa kauanko olen maksanut.
Kysyttiinkö tuota? En muista kuinka kauan olen maksanut. Mitä summaa?
Meillä alle vuosi sitten otettu laina 250 000 euroa, lainaa jäljellä 245 000 euroa. Korkojahan tässä on siis lähinnä maksettu, onneksi otimme korkokaton.
Meillä kaksi maksajaa, laina otettu 5 vuotta sitten (320000), jäljellä 260000. Nyt korot pomppaa reilusti, mutta ei onneksi vielä mene yli sen 6 prosentin, jolla oikeasti todella teimme stressitestin.
Ylimääräiset mennyt tähän asti sijoituksiin, mutta nyt pitää vähän pohtia strategiaa, kun korot tosiaan nousee reilusti. Ehkä pistetään plussalla olevia sijoituksia lihoiksi ja lyhennetään reilummin tai sitten jatketaan näin. Riippuu vähän miten koron kehitys jatkuu.
Maksoin yksin 240 000 euroa 16 vuodessa. Korot oli vuonna 2007 lähes 5 %, mutta muistaakseni heti seuraava vuonna alkoivat laskea. Sain alkuvuodesta sitten maksettua viimeisen erän. Sattui kyllä tuuri, kun lähes nollakoroilla tuli laina maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaksi maksajaa, laina otettu 5 vuotta sitten (320000), jäljellä 260000. Nyt korot pomppaa reilusti, mutta ei onneksi vielä mene yli sen 6 prosentin, jolla oikeasti todella teimme stressitestin.
Ylimääräiset mennyt tähän asti sijoituksiin, mutta nyt pitää vähän pohtia strategiaa, kun korot tosiaan nousee reilusti. Ehkä pistetään plussalla olevia sijoituksia lihoiksi ja lyhennetään reilummin tai sitten jatketaan näin. Riippuu vähän miten koron kehitys jatkuu.
Saako kysyä mistä sijoituksesta saa enemmän nyt kuin maksamalla velkaa pois pankille korkoa kasvamasta ja vielä riskittömästi. Sijoituksissahan koko pääoman voi menettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiinkö tuota? En muista kuinka kauan olen maksanut. Mitä summaa?
No ei kai nuokaan mitään kerro lopulta. Aloittajahan kysyi myös ovatko ihan luusereita, kai tuo siihen vastaa? Teille muille pari tonnia on ihan helppo nakki, heti pois vaan. Tosi luuseri maksaa sitä kahta tonnia vielä vuoden, kuten minä. Te fiksummat osaatte varmaan jo laskea siitä ettei lainasumma ole iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ottanut 3,5 vuotta sitten alunperin muistaakseni 155 000 lainan, jonka suunniteltu maksuaika on 25 vuotta, ja maksanut sitä ihan siinä suunnitellussa tahdissa. Yksin siis olen tässä velallisena. Ajattelin että maksan edelleen sovitussa tahdissa, mies maksaa oman asuntonsa lainaa ja samalla säästetään. Joskus kymmenen vuoden päästä myydään nämä, maksetaan velat pois ja ostetaan säästöillämme ja myyntivoitoillamme lopullinen unelmatalomme.
Myyntivoitto on hyvä tilanne, jos se onnistuu. Tulevaisuudessa tilanne tulee aina vaan heikkenemään.
Nyt on myyntivoitto jos saa asunnon ylipäänsä myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen elämän täyttymys on maksaa asuntolaina pois ja kuolla velattomana
Säästin vuoden määrätietoisesti alkupääomaa asuntoa varten. Ostin asunnon vuonna 2005 ja sain maksettua kokonaan vuonna 2007. Nyt 2 asuntoa velattomana toisessa itse asun joka kaksio. Kolmannesta vielä pankille velkaa. 2 asuntoa molemmat yksiöitä niitä vuokraan. Mukavasti pärjään. Vähän säästöjä myös kertynyt tuotto- osuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä vastaukseni kuulu tänne, mutta ostin asunnon ihan käteisellä.
Juu eikä ketään kiinnosta sun 30 000 € lääväsi.
11 vuotta meni että laina oli maksettu kokonaisuudessaan pois. Laina otettiin silloin kun talot olivat vielä suht halpoja ostaa ja rakennuttaa, eli edullisesti saimme uuden talon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla elämys suurimmalle osalle tuulen huuhtoma perse ja pikavippeillä kymmeniä tuhansia kurkusta alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tähtäimenä elää loppuelämä velattomana. Ja hyvin onnistui, olen ollut velaton n. 35 v, nyt eläkkeellä ja asun uudehkossa rivarikolmiossa upealla paikalla. Kaikki asumiskulut 280 €/kk. Tähän halusin, että voin huolettomasti matkustella ja mökkeillä kun pihatyöt tekee huoltoyhtiö. Omakotitalon isoa tonttia en olisi jaksanut yksin hoitaa ja huoltoyhtiön käyttäminen ison pihan hoitoon oli yllättävän kallista, samoin ison talon lämmitys, ja liki 160 m2 siivoaminen kurjaa, nyt on 77 m2.
400'000eur 10v makseltu ja jäljellä 100'000.
Nyt laina aika alkaa pidentyä korkojen takia. Eikä laina tule maksettua yhtä tehokkaasti, kun en ole päässyt tekemään lisä lyhennyksiä. Tulotasoni on tippunut radikaalisesti viimeisinä vuosina.
No jos ei kaikki halua kertoa kakkia tietojaan. Itsekin vain lueskelen, kun olen tullut varovaiseksi, mihin tietoja kerätään ja voiko jotain kautta levitä. Minulla on ihan järkyttävä tapaus taustalla, josta olen tehnyt rikosilmoituksen tietoturvaloukkauksesta, jonka jäljet loppuu ulkomaille.