Muuttaisitko pois Suomesta jos tarjoutuisi hyvä tilaisuus?
Esimerkiksi jos saisit mielenkiintoisen työtarjouksen ja ns käytännön asiat kuten asunto ym järjestyisi helposti? Mihin voisit muuttaa ja mihin et, ja miksi?
Kommentit (80)
Voisin muuttaa, mutta käytännössä en voi. Olen asianajaja ja koska tiedän vain Suomen lainsäädännöstä, niin eipä minulle töitä ulkomailta olisi. Niin ja olen yksinyrittäjä, joten ei mitään isoa yritystäkään takana. Käytännössä mahdollisuudet nollissa.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin vaikka heti Britteihin, jos vaan voisin. Valitettavasti sinne muutto ei Brexitin takia ole nyt kovin helppoa. Irlantiin pääsee silti helposti. Aivan ihana saari, jolla voisin asua vaikka lopun ikääni. Miesystäväni on sieltä kotoisin, vaikka asuu ja työskentelee Lontoossa.
MIten se on sun miesystävä jos olette eri maissa? Olet hoito. Sori siitä.
En voisi muuttaa, omat vanhemmat ja lapsi täällä. Jos saisin ihan kaikki mukaan ja eläimetkin, niin sitten.
Tulihan sitä muutettua useankin kerran työn perässä, mutta ei enää. Ihan pastaa se on.
Olen muuttanut jo vuosia sitten. Lähdön jälkeen olen asunut muutamassa korkean elintason maassa Euroopassa. Vastaavia suosin jatkossakin enkä ole palaamassa Suomeen. Eivät tällaiset muutot ylivoimaisen vaikeita ole.
Vierailija kirjoitti:
Voisin muuttaa, mutta käytännössä en voi. Olen asianajaja ja koska tiedän vain Suomen lainsäädännöstä, niin eipä minulle töitä ulkomailta olisi. Niin ja olen yksinyrittäjä, joten ei mitään isoa yritystäkään takana. Käytännössä mahdollisuudet nollissa.
Sinulla on hyvä ammatti ja yritys. Ei ole syytä ajatella muuttaa Suomesta pois. Vielä lukiossa ajattelin lakitieteellistä mutta jo tuolloin tiesin, ettei sitten voi lähteä. Kauppakorkea oli oma ratkaisuni ja sillä pärjäsi alusta lähtien Saksassa hyvin ja jatkokoulutettiin siellä eteenpäin. Ollaan siellä, missä on hyvä olla. Eläkkeellä sitten jos jaksaa ja kunto kestää, voi muuttaa mihin haluaa, yleensä kuitenkin perhesuhteet estävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ehdottomasti voisin muuttaa vaikka suomessa asuu läheiset ihmiset eli vanhempani sekä lähisukulaiset. Jossain toisessa maassa olisin varmasti onnellinen,parisuhteessa ja perustaisin vaikka perheen mutta täällä suomessa nuo asiat tuntuvat mahdottomilta ja saavuttamattomissa olevilta asioilta.
Syitä miksi voisin muuttaa ovat:
-Suomessa liian kova verotus ja/tai palkat huonot.
-Suomalaisissa on liikaa ilkeitä ja epärehellisiä ihmisiä.
-Suomen ilmasto on aika huono.
M32
Missäpä maassa sinä kuvittelet sitten asioiden olevan automaattisesti paremmin? Sitä paitsi ulkomailla sinä saattaisit olla se omituinen ulkopuolinen, joka puhuu paikallista valtakieltä oudolla aksentilla.
Saksa tai ranska. Minulla asuu sukulaisia saksassa, olen käynnyt saksassa varmaan 10 kertaa eläessäni sekä ranska on tuttu maa myös.
Viro olisi myös hyvä maa.
Se että olisin omituinen ulkonpuolinen jossain toisessa maassa ei nyt merkkaa mitään koska siellä ihmiset osaa ottaa muut huomioon paremmin.
M32
Maassa vieraileminen (jopa sukulaisten luona) on aika eri asia kuin maassa asuminen.
En olisi aivan varma, että ulkomailla osataan ottaa muut huomioon paremmin. Esimerkiksi meidän kokemuksemme on, että korkeakoulutettu ulkomaalainen perhe pärjäsi eräässä maassa aika hyvin (lapset koulussa, vanhemmat töissä, paikallisia tavataan harrastuksissa), mutta silti maassa oli peiteltyä ulkomaalaisvastaisuutta. Jos ihmiset tiesivät, mistä olemme, asiat sujuivat hyvin, mutta jos kotimaata ei tiedetty ja meitä pidettiin esimerkiksi itäeurooppalaisina, suhtautuminen saattoi olla aika tylyä. Kohtelu saattoi olla aika kylmäkiskoista tai suorastaan tylyä. Mutta tilanne saattoi muuttua täysin, jos/kun selvisi, että olemmekin suomalaisia, emmekä jotain puolalaisia tai romanialaisia.
Jännittävää oli se, että sitä tylyä kohtelua ei välttämättä tajunnut heti tylyksi, koska asiat hoidettiin (tai oikeastaan oltiin hoitamatta) hyvin ystävällisesti ja kohteliaasti. Joskus taas oltiin suoraan tylyjä. Esimerkiksi eräässä pikkukaupungissa järjestettiin tapahtuma, johon tuli satoja ihmisiä eri puolilta maata. Tapahtuman infokojussa kieltäydyttiin suoraan vastaamasta kysymyksiin ja käskettiin katsoa jostain ilmoitustaululta (oltiin katsottu, ohje oli väärä). Kun sitten ihmettelimme keskenämme suomeksi, joku paikallinen sattui kysymään, mistä olemme. "Suomesta", paikallisella kielellä toki. Infokojussa olevat ihmiset kuulivat vastauksen ja nyt meitä oltiinkin valmiita neuvomaan usean henkilön voimin. Tapaus ei ollut ainoa.
Työkaverit, naapurit, jotkut lasten koulukavereiden vanhemmat ja harrastuskaverit suhtautuivat ystävällisesti, mutta niinhän se on Suomessakin. Ne tutut ulkomaalaiset ovat hyviä ihmisiä, mutta ne tuntemattomat eivät. Joskus me satuimme olemaan niitä "tuntemattomia".
Tää sun viestisi kertoi vain sen ettet sä ole koskaan matkustellut. Mulla on saksalaisia sukulaisia ja saksalaisia ystäviä, kyllä mä tiedän minkälainen saksalainen kulttuuri on ja minkälaista saksassa on elää.
Saksalaiset sukulaiseni kauhistelee suomen hintatasoa kun ne täällä käy, he eivät täältä osta oikeastaan mitään koska täällä on niin kallista. Palkat saksassa on aikalailla samaa tasoa kuin mitä suomessa.
M32
En ole koskaan matkustellut? Minä olen asunut ulkomailla ja olen työn takia (ja myös vapaa-ajalla) matkustanut aika monessa maassa. Minulla on ulkomaalaisia ystäviä. Työkavereissani on useita ulkomaalaisia eri maista ja myös he ovat kertoneet, millaista Suomessa on ulkomaalaisen näkökulmasta. Yllättävän moni on sitä mieltä, että täällä useimmat asiat toimivat, vaikka poikkeuksia tietysti on. Tiedän, että oma tuttavapiirini on valikoitunut ja se voi aiheuttaa aikamoisia väärinkäsityksiä siitä, millaista jossain muualla (ja myös Suomessa) on.
Veikkaan, että sinäkin luulet tietäväsi, minkälaista Saksassa on. Tiedät kuitenkin vain sen suhteellisen pienen kuplan, johon sukulaisesi ja ystäväsi kuuluvat. Millaista on jossain muualla Saksassa ja muissa yhteiskuntaluokissa? Ihan kaikkea ei kerrota sukulaisille, eikä kavereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti muuttaisin. En epäröisi hetkeäkään jos sopiva työtilaisuus tulisi. Tämä syrjäinen änkyräpersujen maa jäisi kauas taakse välittömästi. Miettisin ulkomailla ulkomaalaisten kanssa sitä kuinka rasistinen tämä maa on ja kertoisin miten täällä ulkomaalaisia kohdellaan.
Siinä änkyrän itsensä viesti 😀
Vie ihmeessä kielteisyytesi pois.
Samaa mieltä. Kirjoituksestaan paistoi läpi ettei tyyppi ikinä saa minnekään lähdettyä. Kuka sitä edes huolisi. Ei päästä siitä ikinä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ehdottomasti voisin muuttaa vaikka suomessa asuu läheiset ihmiset eli vanhempani sekä lähisukulaiset. Jossain toisessa maassa olisin varmasti onnellinen,parisuhteessa ja perustaisin vaikka perheen mutta täällä suomessa nuo asiat tuntuvat mahdottomilta ja saavuttamattomissa olevilta asioilta.
Syitä miksi voisin muuttaa ovat:
-Suomessa liian kova verotus ja/tai palkat huonot.
-Suomalaisissa on liikaa ilkeitä ja epärehellisiä ihmisiä.
-Suomen ilmasto on aika huono.
M32
Missäpä maassa sinä kuvittelet sitten asioiden olevan automaattisesti paremmin? Sitä paitsi ulkomailla sinä saattaisit olla se omituinen ulkopuolinen, joka puhuu paikallista valtakieltä oudolla aksentilla.
Saksa tai ranska. Minulla asuu sukulaisia saksassa, olen käynnyt saksassa varmaan 10 kertaa eläessäni sekä ranska on tuttu maa myös.
Viro olisi myös hyvä maa.
Se että olisin omituinen ulkonpuolinen jossain toisessa maassa ei nyt merkkaa mitään koska siellä ihmiset osaa ottaa muut huomioon paremmin.
M32
Maassa vieraileminen (jopa sukulaisten luona) on aika eri asia kuin maassa asuminen.
En olisi aivan varma, että ulkomailla osataan ottaa muut huomioon paremmin. Esimerkiksi meidän kokemuksemme on, että korkeakoulutettu ulkomaalainen perhe pärjäsi eräässä maassa aika hyvin (lapset koulussa, vanhemmat töissä, paikallisia tavataan harrastuksissa), mutta silti maassa oli peiteltyä ulkomaalaisvastaisuutta. Jos ihmiset tiesivät, mistä olemme, asiat sujuivat hyvin, mutta jos kotimaata ei tiedetty ja meitä pidettiin esimerkiksi itäeurooppalaisina, suhtautuminen saattoi olla aika tylyä. Kohtelu saattoi olla aika kylmäkiskoista tai suorastaan tylyä. Mutta tilanne saattoi muuttua täysin, jos/kun selvisi, että olemmekin suomalaisia, emmekä jotain puolalaisia tai romanialaisia.
Jännittävää oli se, että sitä tylyä kohtelua ei välttämättä tajunnut heti tylyksi, koska asiat hoidettiin (tai oikeastaan oltiin hoitamatta) hyvin ystävällisesti ja kohteliaasti. Joskus taas oltiin suoraan tylyjä. Esimerkiksi eräässä pikkukaupungissa järjestettiin tapahtuma, johon tuli satoja ihmisiä eri puolilta maata. Tapahtuman infokojussa kieltäydyttiin suoraan vastaamasta kysymyksiin ja käskettiin katsoa jostain ilmoitustaululta (oltiin katsottu, ohje oli väärä). Kun sitten ihmettelimme keskenämme suomeksi, joku paikallinen sattui kysymään, mistä olemme. "Suomesta", paikallisella kielellä toki. Infokojussa olevat ihmiset kuulivat vastauksen ja nyt meitä oltiinkin valmiita neuvomaan usean henkilön voimin. Tapaus ei ollut ainoa.
Työkaverit, naapurit, jotkut lasten koulukavereiden vanhemmat ja harrastuskaverit suhtautuivat ystävällisesti, mutta niinhän se on Suomessakin. Ne tutut ulkomaalaiset ovat hyviä ihmisiä, mutta ne tuntemattomat eivät. Joskus me satuimme olemaan niitä "tuntemattomia".
Tää sun viestisi kertoi vain sen ettet sä ole koskaan matkustellut. Mulla on saksalaisia sukulaisia ja saksalaisia ystäviä, kyllä mä tiedän minkälainen saksalainen kulttuuri on ja minkälaista saksassa on elää.
Saksalaiset sukulaiseni kauhistelee suomen hintatasoa kun ne täällä käy, he eivät täältä osta oikeastaan mitään koska täällä on niin kallista. Palkat saksassa on aikalailla samaa tasoa kuin mitä suomessa.
M32
En ole koskaan matkustellut? Minä olen asunut ulkomailla ja olen työn takia (ja myös vapaa-ajalla) matkustanut aika monessa maassa. Minulla on ulkomaalaisia ystäviä. Työkavereissani on useita ulkomaalaisia eri maista ja myös he ovat kertoneet, millaista Suomessa on ulkomaalaisen näkökulmasta. Yllättävän moni on sitä mieltä, että täällä useimmat asiat toimivat, vaikka poikkeuksia tietysti on. Tiedän, että oma tuttavapiirini on valikoitunut ja se voi aiheuttaa aikamoisia väärinkäsityksiä siitä, millaista jossain muualla (ja myös Suomessa) on.
Veikkaan, että sinäkin luulet tietäväsi, minkälaista Saksassa on. Tiedät kuitenkin vain sen suhteellisen pienen kuplan, johon sukulaisesi ja ystäväsi kuuluvat. Millaista on jossain muualla Saksassa ja muissa yhteiskuntaluokissa? Ihan kaikkea ei kerrota sukulaisille, eikä kavereille.
Pätee yhtäläisisti Suomessa asuviin suomalaisiin. Eivät hekään kaikkea eri yhteiskuntaluokkien elämästä tiedä. Kupla sielläkin siis. Ei Suomessakaan kerrota kaikkea sukulaisille ja kavereille. Outo ajatuksenkulku sulla kun kaikilla on se oma kuplansa Suomessa myös. Olen eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin vaikka heti Britteihin, jos vaan voisin. Valitettavasti sinne muutto ei Brexitin takia ole nyt kovin helppoa. Irlantiin pääsee silti helposti. Aivan ihana saari, jolla voisin asua vaikka lopun ikääni. Miesystäväni on sieltä kotoisin, vaikka asuu ja työskentelee Lontoossa.
Omituinen viesti. Katso peiliin.
Suomalaisnaiset pariutuvat yleensä jenkkien, ruotsalaisten, norjalaisten tai brittien kanssa, vaikka suomalaiset miehet etsivät jostain Thaimaasta sitä tottelevaisempaa ja nöyrempää vaimoa, jota voivat alistaa, haukkua ja mukiloida halujensa mukaan. Tai jota nämä alimman kastin miehet voivat kutsua pelkäksi hoidoksi.
Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voisin muuttaa pysyvästi esim. Norjaan, Tanskaan, Ruotsiin, Hollantiin, Sveitsiin, Belgiaan tai Saksaan, toki riippuen kaupungista. Nuo on maita joiden kulttuuriin uskoisin sopeutuvani, ja arki olisi todennäköisesti mukavaa ja sujuvaa, työelämässä olisi melko sama kulttuuri. Etelässä on kiva lomailla mutta en usko että sopeutuisin kulttuuriin, ja Eurooppaa kauemmas en haluaisi muuttaa, koska haluaisin kuitenkin käydä Suomessa katsomassa sukulaisia ja perhettä melko usein.
Voi tulla yllätyksenä, mutta minun tietääkseni Sveitsissä, Belgiassa ja Saksassa on työelämäkulttuuri on aika erilainen kuin Suomessa. Hierarkia on paljon jyrkempi ja pomo on pomo. Suomalaiset eivät tiedä, miten matala hierarkia täällä on verrattuna todella moniin muihin maihin.
Suomessa kukaan ei ole arkipuheessa tohtori Virtanen, mutta Saksassa tittelit näkyvät myös arjessa. Suomessa isokin pomo saattaa istua samassa lounaspöydässä rivityöntekijöiden kanssa, mutta monessa maassa pomoportaalle on omat ruokalat.Monelle suomalaiselle tekisi oikeasti hyvää asua vuosi tai pari ulkomailla paikassa, jossa ei ole suurta määrää muita ulkomaalaisia. Ei siis mennä johonkin Lontooseen, tai Berliiniin tai Pariisiin, vaan etsitään jokin pieni kaupunki. Se voi opettaa jotain siitä, miten asiat sujuvat Suomessa verrattuna muuhun maailmaan (yleensä selvästi paremmin) ja millainen on ulkomaalaisen asema.
Nythän kaikki eivät kritisoi sitä, mikä Suomessa on ollut hyvää menneinä vuosikymmeninä. Valitettavasti kuitenkin Suomi muuttuu vauhdilla.
Ja pitää myös muistaa, että noissa mainituissa maissa on myös kompensoivia asioita.
Juuri siksi kannattaa mennä kokeilemaan asumista ja työskentelyä ulkomailla. Monella on todella ruusuinen kuva siitä, millaista ulkomailla on. Moni asia on toisin, osa paremmin, osa huonommin. Nuori perheetön aikuinen pärjännee hyvin, mutta lapsiperheen elämä ei ehkä olekaan niin helppoa, jollei sitten satu olemaan oikeasti rikas.
Minä olen asunut ulkomailla, joten minulla on jonkinlainen aavistus eroista Suomen ja eräiden muiden maiden välillä. En laske ulkomailla asumiseksi muutamaa kuukautta tai puolta vuotta. Siinä ajassa ei vielä ehdi törmätä eroihin. Vuosi on minusta minimi, jotta oikeasti näkee, mitä asuminen toisessa maassa oikeasti on.
Naiset tulee yleensä viimeistään yh:na sosialistiseen suomeen takaisin mutta miehet yleensä jää ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen viesti. Katso peiliin.
Suomalaisnaiset pariutuvat yleensä jenkkien, ruotsalaisten, norjalaisten tai brittien kanssa, vaikka suomalaiset miehet etsivät jostain Thaimaasta sitä tottelevaisempaa ja nöyrempää vaimoa, jota voivat alistaa, haukkua ja mukiloida halujensa mukaan. Tai jota nämä alimman kastin miehet voivat kutsua pelkäksi hoidoksi.
Sivusta.
Kovin on tummia noi ruotsalaiset, norjalaiset ja britit joita näkee suomalaisten naisten kanssa. Onneksi afrikassa ei tunneta väkivaltaa.
Kyllä, muutan jonnekin lämpimään heti kun tiedän, miten elätän itseni siellä.
Kyllä, mutta riippuisi maata ja työstä. Esim. puhelinmyyjäksi, somemoderaattoriksi tai ravintola-alan työn perässä en muuttaisi Suomesta.
Edellä mainituissa usein tarjotaan myös asumismahdollisuus, mutta työn sisältö ei olisi muuton väärti.
Naiset kertoo fantasiatarinoita ulkkariukkeleista ja kaukaisista maista. Kyllä se arki tulee siellä ulkomaillakin vastaan ja se monissa maissa miehet on paljon konservatiivisempia vaikka aluksi olisi niin kohteliaita. Naisten ja miesten perusluonne on sama. Eri kulttuureissa hieman eri roolit. Suomessa mies on ovimatto ja veikkaan että ulkomailla suomalaisen naisen on vaikea sopeutua ettei miehet alistu.
Kyllä, asunto on hankittu Virosta mutta valitettavasti työnantaja ei anna tehdä etätöitä ulkomailta. Heti muutan kun pystyn.
En muuttaisi sillä tiedän että maapallo on muuttumassa elinkelvottomaksi, ja Suomi tulee olemaan viimeisiä maailmankolkkia, jotka pysyvät edes jossain määrin elinkelpoisina.
eos
tokihan se riippuisi maasta. Tällä hetkellä ei kiinnosta muut kuin britannia, mutta ei se meno sielläkään ole enää mistään kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Muutin jo Keski-Eurooppaan. Muuten hyvä, mutta kesät alkaa olla liian kuumia.. Nytkin 30 asteen helteet.
Melkein kuin olisin itse kirjoittanut, paitsi että muutostani on jo kulunut 40 vuotta. Käyn Suomessa keväisin ja syksyisin.
Ostovoimaa eikä sitten palveluja ole kun suuri osa työikäisistä pidetään kortistossa.