Vaihdevuosi-iässä hormonikorvaushoitoa saaneilla naisilla suurempi riski dementiaan
No tämäkin vielä. Miksi näitä hormoneja tyrkytetään niin paljon? Minullekin melkein väkisin vaikka ihan hyvin pärjään oireiden kanssa.
https://tieku.fi/terveys/yleisesti-kaytettyyn-vaihdevuosioireiden-hoito…
Kommentit (38)
Vaihdevuodet ei ole terveellinen tapahtuma. Ihmisen ei kuulu luonnossa elää pitkälti yli 50 v, hormonitoiminnan hiipuminen on elimistön itsetuhomekanismi.
Nuo jotka vastustavat hormoneita eivät jännästi usein vastusta esim syöpähoitoja, vaikka molemmissa on kyse haitalliseen luonnonmeksnismiin puuttumisesta ja aiemman terveemmän olotilan palauttamisesta.
Minulle on tosin ihan sama, käyttääkö joku ventovieras hormonihoitos vai ei. Minä olen käyttänyt jo 10 vuotta ja aion käyttää elämäni loppuun saakka. Ilman niitä en varmaan olisi enää tässä, oireet olivat niin pahat, enkä voinut enää nukkua lainkaan.
N52
Vierailija kirjoitti:
Koska big pharma ja patentit sekä lääkäreiden bonukset. Eivät lääkärissä mainita koskaan terveellisistä elämäntavoista tai esimerkiksi paljonko liikunta auttaa vaihdevuosissa. Sama kun nousevaan kolesteroliin määrätään statiineja jotka vuosien kuluttua tappavat aivoinfarktin muodossa vaikka vanhenevalla ihmisellä KUULUUKIN nousta kolesteroli. Sillä on tärkeä rooli vanhenevassa kropassa.
Antibiootitkin ovat lääketehtaiden salajuoni! Ihmisten KUULUUKIN kuolla tulehduksiin. Maailma on pullollaan bakteereja, ne ovat luonnollinen asia.
Vaihdevuosina hormonikorvaushoitoa käyttäneet elää keskimäärin pidempään kuin sitä käyttämättä jättåneet. Älytöntä hirttäytyä yhteen mahdolliseen haittavaikutukseen, kun kokonaisuus on plussan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Kuten edellinen kirjoittaja totesi, sydän-ja verisuonitautien riski pienenee. Vaikuttaa myös mm. lihaksiin ja luihin. Jos suvussa ei ole (rinta)syöpää, hyödyt ovat suuremmat, kuin riskit.
Sydän-ja verisuonitaudit myös lisäävöt dementian riskiä, joten kokonaistilanne ei välttämättä ole niin huono ennusteeltaan, vaikka käyttäisi hormonikorvaushoitoa.
Ne, joilla onnellisesti ei ole vaikeita vaihdevuosioireita, eivät aina ymmärrä niitä, joilla oireet on hirveöt.
Mummollani oireet kesti yli 70-vuotiaaksi. Samoin tädillä, joka joutui syövän takia lopettamaan hormonit. Äitini valvoi yöt, palellutti perheen läpivedolla 30 asteen pakkasella, raivosi ja heitteli tavaroita 10 vuotta, kunnes jäljelle jäi vain hikoilupuuskat, joita hänelläkin oli vielä yli 70v iässä. Ei suostunut kokeilemaan hormoneja.
Tuttavapiirissä on naisia, jotka valvovat joka yö, lähinnä hikoilua ja lopullinen herääminen 3-4 välillä. Vuodesta toiseen valitus tästä, mutta "myrkkyjä" eivät kuulemma syö. Kasvot ja iho harmast kuun tupakoitsijalla, elinvoima karannut kehosta, jalat tikut liikunnasta huolimatta, maha suuri pallo.
Itse nukun hyvin, naiselliset muodot ovat tallella, iho kukoistaa, hiukset kasvaa, lihakset erottuvat, enkä hikoile. Elän mieluummin näin, kuin kidun 1/3 elämästäni.
Se on virheellistä tietoa, että sydän- ja verisuonitautien riski pienenee. Monilla se kohoaa, koska on ylipainoa ja muita sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä, ja estrogeenihan on kielletty tulppia lisäävän vaikutuksensa takia hyytymishäiriöpotilailta (niitä on paljon suomalaisilla, diagnosoimattomia) ja infarktin sairastaneilta.
Söisin kyllä estrogeenia, jos voisin, koska kuukautiset ovat olleet hankalat koko ikäni ja nyt juuri ovat vaihdevuodetkin alkaneet (olen 55). Kaikessa on riskejä, pitää miettiä ovatko riskit miten verrannollisia haittoihin, jos lääkärin mukaan voi ko. lääkkeitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten edellinen kirjoittaja totesi, sydän-ja verisuonitautien riski pienenee. Vaikuttaa myös mm. lihaksiin ja luihin. Jos suvussa ei ole (rinta)syöpää, hyödyt ovat suuremmat, kuin riskit.
Sydän-ja verisuonitaudit myös lisäävöt dementian riskiä, joten kokonaistilanne ei välttämättä ole niin huono ennusteeltaan, vaikka käyttäisi hormonikorvaushoitoa.
Ne, joilla onnellisesti ei ole vaikeita vaihdevuosioireita, eivät aina ymmärrä niitä, joilla oireet on hirveöt.
Mummollani oireet kesti yli 70-vuotiaaksi. Samoin tädillä, joka joutui syövän takia lopettamaan hormonit. Äitini valvoi yöt, palellutti perheen läpivedolla 30 asteen pakkasella, raivosi ja heitteli tavaroita 10 vuotta, kunnes jäljelle jäi vain hikoilupuuskat, joita hänelläkin oli vielä yli 70v iässä. Ei suostunut kokeilemaan hormoneja.
Tuttavapiirissä on naisia, jotka valvovat joka yö, lähinnä hikoilua ja lopullinen herääminen 3-4 välillä. Vuodesta toiseen valitus tästä, mutta "myrkkyjä" eivät kuulemma syö. Kasvot ja iho harmast kuun tupakoitsijalla, elinvoima karannut kehosta, jalat tikut liikunnasta huolimatta, maha suuri pallo.
Itse nukun hyvin, naiselliset muodot ovat tallella, iho kukoistaa, hiukset kasvaa, lihakset erottuvat, enkä hikoile. Elän mieluummin näin, kuin kidun 1/3 elämästäni.
Se on virheellistä tietoa, että sydän- ja verisuonitautien riski pienenee. Monilla se kohoaa, koska on ylipainoa ja muita sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä, ja estrogeenihan on kielletty tulppia lisäävän vaikutuksensa takia hyytymishäiriöpotilailta (niitä on paljon suomalaisilla, diagnosoimattomia) ja infarktin sairastaneilta.
Söisin kyllä estrogeenia, jos voisin, koska kuukautiset ovat olleet hankalat koko ikäni ja nyt juuri ovat vaihdevuodetkin alkaneet (olen 55). Kaikessa on riskejä, pitää miettiä ovatko riskit miten verrannollisia haittoihin, jos lääkärin mukaan voi ko. lääkkeitä käyttää.
En siis voi hyytymishäiriön takia, en ole koskaan voinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihon kautta annosteltava estrogeeni ei mene maksan läpi lisäten veritulppariskiä.
Noinkohan? Nykyiset dementikot eivät ole hormoonikorvaushoidoista kuulleetkaan, eipä kyllä e-pillereistäkään.
e-pillerit tuli jo 60-luvulla, että on kyllä käyttäneetkin
sivu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihon kautta annosteltava estrogeeni ei mene maksan läpi lisäten veritulppariskiä.
En tiedä mistä menee, mutta se on joka tapauksessa tulppariskin takia kielletty minulta. Myös raskaaksi tuleminen oli riski, koska estrogeenia tulee elimistöön siinä niin paljon.
Ainahan keskustelupalstoilla on ns. varmaa tietoa, mutta kannattaa puhua mieluummin lääkärin kanssa kun uskoa näitä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko syöneet pitkään hormoneita? Olen kuullut, että Suomessa annetaan hormoneita vain pariksi pahimmaksi vuodeksi, vain hyvin nihkeästi pidemmäksi aikaa. Jos tämä on totta, en uskalla vielä hakea, vaan vasta sitten kun olo on jo sietämätön.
Eikö yleensä neuvota, että hoito pitää aloittaa ajoissa, heti kun oireita ilmenee?
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet ei ole terveellinen tapahtuma. Ihmisen ei kuulu luonnossa elää pitkälti yli 50 v, hormonitoiminnan hiipuminen on elimistön itsetuhomekanismi.
Nuo jotka vastustavat hormoneita eivät jännästi usein vastusta esim syöpähoitoja, vaikka molemmissa on kyse haitalliseen luonnonmeksnismiin puuttumisesta ja aiemman terveemmän olotilan palauttamisesta.
Minulle on tosin ihan sama, käyttääkö joku ventovieras hormonihoitos vai ei. Minä olen käyttänyt jo 10 vuotta ja aion käyttää elämäni loppuun saakka. Ilman niitä en varmaan olisi enää tässä, oireet olivat niin pahat, enkä voinut enää nukkua lainkaan.
N52
Vaihdevuodet eivät rajoitu vain ihmisiin. Iäkkäitä naaraita tarvitaan.
Isoäidit ovat ihmiskunnan tärkeä resurssi, joka varmistaa ravinnonsaannin a) tuottamalla sitä suoraan b) hoitamalla lapsenlapsia niin, että vanhemmat voivat tehdä työtä.
Jälkeläisten hoitamisesta on tietysti paljon muutakin etua.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko syöneet pitkään hormoneita? Olen kuullut, että Suomessa annetaan hormoneita vain pariksi pahimmaksi vuodeksi, vain hyvin nihkeästi pidemmäksi aikaa. Jos tämä on totta, en uskalla vielä hakea, vaan vasta sitten kun olo on jo sietämätön.
Ei ole totta. Jo unettomuuteen voi kokeilla matalahormonista pilleriä. Toki elintavat kannattaa tarkistaa, alkoholi huonontaa unta aina.
Vierailija kirjoitti:
Mulla estrogeeni voide 10 v ja hormonikierukka mukana.
Sitten sain rintasyövän ja molemmat hoidot pois ja helvetillinen hikoilu alkoi ja jatkuu jonkin verran edelleen eli yht kestänyt 13 v.
T. 73+
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukoilla menee hautaan asti muita nappeja ei edes tarvita. Näin olen ainakin kuullut.
Hormonikierukka erittää progesteronia, joka ei estä hikoilua kuin palsebona sen lisäksi tarvitaan esim estrogeeni, joka estää hikoilun.
T.gyn sh
Suvun naisille on Alzheimerin. Todennäköisesti sairastun itsekin käytinpä hormoneista tai en. Tällä hetkellä käytän, koska nukuin milloin sattuu.
Mulle teki markkinoiden matalaestrogeenisin pilleri pahoja vaihdevuosivaivoja (pilleri lääkkeenä endoon.) Siirryin korkeamman estrogeenimäärän pilleriin ja esim. vaikeat mystiset raajakivut ja yölliset hikoilut katosivat. Ihan järkyttävää oli, tietääpä sitten mitä voi vaihdevuosissa olla itsellä edessä. Yksilöllistähän se on mitä oireita tulee.
Luulen, että vaihdevuosioireiden rankkuus vaihtelee ja se johtuu monesta syystä, esimerkiksi ravinnosta tai myös psyyken tilasta, eletyn elämän onnistuneisuudesta jne. Mieli ja keho toimivat yhdessä.
Itselläni oireet eli lähinnä hikoilu kesti niin kauan, puolisen vuotta, että ajattelin, että en enää kestä ja meinasin mennä hakemaan hormoneja, mutta sitten ne aallot yhtäkkiä loppuivat.
Sydän- ja verisuonitaudit pidän loitolla jo sillä, että olen ollut kasvissyöjä 40 vuotta, siihen en tarvitse synteettisiä hormoneja, joilla on omat haittansa, muutkin kuin tämä.
Kun tämän hormonihoidon vaikutuksen lisää mahdolliseen perimään, joka on Alzheimerissa aika merkittävä, aletaan olla jo aikamoisilla riskirajoilla. Äitini sairasti taudin, käytti sitä ennen myös korvaushoitoa pari vuosikymmentä, koska ei halunnut luopua aika nuoren näköisestä ulkonäöstään.
Tässä näkyy lääketieteen ongelma: pitkäaikaiset vaikutukset testataan ihmisillä.
Eikä eroa mitenkään ehkäisypillereiden käyttäjistä, samaa ainetta niissä.