Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitiyspäivärahan määräytyminen kun kotona hoidettu lapsi kerkiää täyttää 3v.

Vierailija
15.12.2006 |

ennen seuraavan lapsen laskettua aikaa. Tällöinhän on luvassa minimiäitiyspäiväraha mikäli ei käy välissä töissä. Löysin kuitenkin Kelan sivuilta seuraanlaisen kohdan:

- Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta. -

Mitä käytännössä tarkoittaa? Olen tällä hetkellä hoitovapaalla, näillä näkymin ensi syksyyn asti, kunnes nuorin täyttää 3v. Yritämme kuitenkin raskautta ja näyttää että laskettu aika menee väkisin pidemmälle kuin nuorimmaisen 3v synttärit. Jäin hoitovapaalle syksyllä 2004 työpaikasta jossa olin ollut 23v, mutta sain vähän aikaa sitten ilmoituksen, että työni on loppunut joten ei ole työpaikkaa jonne palata, enkä ole toistaiseksi ilmoittautunut työkkäriin, koska ajattelin hoitaa lapsen kotona 3v asti.

Jos siis tulen raskaaksi ja laskettu aika menee yli esikoisen 3v synttärien, niin onko minun mahdollista hakea minimipäivärahaa korkeampaa päivärahaa ylläolevan perusteella? Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sinulla alkaisi äippäloma ensi vuonna niin tältä vuodelta pitäisi olla tuloja.

Jos ei ole niin saat minimin, as simple as that.

Kun lapsesi täyttää sen 3 vuotta voit kuitenkin jäädä työttömäksi ja saada äippärahan esim. työmarkkinatuen mukaan ja se on joka tapauksessa huomattavasti isompi kuin minimi.

Vierailija
2/2 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä edellisen, esimerkiksi omalla kohdallani 2004 alkaneeseen päivärahaan? Sitä juuri mietinkin että tarkoittaako se, että tulevan äippärahan perusteeksi voisi käyttää 2004 tai 2003 tuloja, jolloin olin viimeksi töissä ennen tätä nykyistä hoitovapaata.

Tässä se kohta:

Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta.

Voipi olla että pitää siirtyä työkkäriin ja yrittää saada töitä kun ei täällä Vantaalla ole kovin kaksinen kotihoidontuki yli 2vuotiaille, eikä tosiaan ole enää sitä varmaa työpaikkaakaan tiedossa. Vaikka tuntuu kyllä lusmuilulta ilmoittautua työnhakuun kun on haaveissa uusi äitiysloma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla