64v äitini puhuu koko ajan kuolemasta
Pitäisikö huolestua? Sanoo esim ettei halua esim elää 70 vuotiaaksi. Hänellä ei juuri ole sairauksia ja on tosi pirteä ja menisi 55 vuotiasta.
Kommentit (47)
Jatkuvalla kuolemasta puhumisella hän sitoo lapsensa eikä ne pääse itsenäistymään, ihan tyypillinen kaksoissitominen skitsoilla.
Tyypillinen vanhempi ihminen osa tekee kuolemaa elämänsä viimeiset 40v aina on viimeinen kesä ja joulu. Ei niitä tarvi viedä mihinkään kallonkutistajalle. Anna höpöttää.
Kun ihminen vanhenee ja täyttää 50 vuotta, hän alkaa viimeistään miettiä elämänsä rajallisuutta. Perintötekijät, elintavat ja sattuma vaikuttavat ihmisen sairastuvuuteen ja kuolleisuuteen.
Ikääntymyt ja hedelmätön nainen on yhteiskunnassamme tarpeeton turhake. Vaihdevuodet ovat varma merkki ikääntyvän naisen alkavasta rapistumisesta ja kurjiistumisesta. Ehkä ikääntyvä äitisi on masentunut, yksinäinen tai tuntee itsensä tarpeettomaksi? Onko äitisi työelämässä vai eläkkeellä?
Äitisi voi hakea ammattiapua terveydenhuollosta. EI saa sälyttää painolastia lapsille ja läheisille!
Vierailija kirjoitti:
Vie lääkäriin, ei ole normaalia.
Pelkää kuolemaa!
On tajunnut elämän rajallisuuden.
Vie sille lomakkeet hoitotahdosta ja edunvalvonnasta. Sanot, että nyt kun järki vielä pelaa, täytetään nämä. Sitten lupaat olla paikalla, kun järki jättää. Siihen saakka et halua kuolema-puheita seuraavat 30 vuotta. Etsiköön vertaistukea ikäisistään.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen elää 70-80v .
Suunnilleen, "ja sekin työtä ja vaivaa".
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen vanhenee ja täyttää 50 vuotta, hän alkaa viimeistään miettiä elämänsä rajallisuutta. Perintötekijät, elintavat ja sattuma vaikuttavat ihmisen sairastuvuuteen ja kuolleisuuteen.
Ikääntymyt ja hedelmätön nainen on yhteiskunnassamme tarpeeton turhake. Vaihdevuodet ovat varma merkki ikääntyvän naisen alkavasta rapistumisesta ja kurjiistumisesta. Ehkä ikääntyvä äitisi on masentunut, yksinäinen tai tuntee itsensä tarpeettomaksi? Onko äitisi työelämässä vai eläkkeellä?
Äitisi voi hakea ammattiapua terveydenhuollosta. EI saa sälyttää painolastia lapsille ja läheisille!
Täällä mainitsemasi turhake. Missä saan eutanasian?
Jos sinulla on lapsia, niin älä jätä niitä kahden äitisi kanssa. Jotkut saattavat sössöttää noita kuolemapuheita pienille lapsillekin. Se pistää pään vähän sekaisin jos joutuu paljon kuulemaan. Kokemuksesta tiedän.
Isoisä puhui kuolemasta koko elämäni ajan, joka joulu saatiin kuulla että tämä on sitten varmaan viimeinen joulu kun hän on niin vanha ja raihnainen, äiti kertoi että oli samaa sanonut jo kun äiti hänet ensi kertaa tapasi, olisikohan isoisä silloin ollut nelikymppinen. Hän sitten eli lähes satavuotiaaksi lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen elää 70-80v .
Ihminen elää 0-110v.
Riippuu tuurista.
"Setsemänkymmnetä on ihmisen ikä, korkeinaan kahdeksankymmentä vuotta, ja sekin työtä ja vaivaa:"
Itse olen 65, just päässyt eläkkeelle. Elämä on oikeastaan aika huoletonta nyt. Olen perusterve ja toimintakykyinen. Asun puolison kanssa, joka on samassa kunnossa. Voimme tehdä mitä itse haluamme. Ei taloudellisia ongelmia, joskaan ei mitään ökyelämää.
Lapset kasvaneet täyspäisiksi ihmisiksi, löytäneet mukavat puolisot.
Tiedostan, että elämää tilastollisesti jäljellä 15 - 20 vuotta. Mutta loppu voi tulla huomenna tai 35 v kuluttua. En ajattele asiaa.
Sano, että on näemmä itsetuhoisia ajatuksia ja että ilmoitat hätkeskukseen. On yleisesti yksi peruste pakkohoidolle. En usko, että mammasi haluaa suljetulle osastolle.
Hyvin sanottu! Lapsia ei saa missään nimessä jättää sekavan vanhuksen, isoäidin tai isoisän kanssa ilman, että olet itse paikalla valvomassa. Vanhan ihmisen kummalliset ja pelottavat kuolemapuheet voivat säikäyttää lapsen pahastikin.
Yhdenkään lapsen ei tule traumatisoitua siksi, että hänet on jätetty vanhan ja elämäänsä kyllästyneet ihmisen terapeutiksi!
Äitisi voisi hakea ikäistään seuraa ja vertaistukea eläkeläiskerhoista. Esimerkiksi eläkeläisjärjestöillä, pankeilla ja puolueilla on eläkeläisten kerhoja.
Myös harrastuksia voi hankkia, jos ikääntynyt istuu 24/7 kotona television ääressä.
Äitisi voisi mennä tekemään vapaaehtoistyötä. Hän voi mennä vaikkapa vanhainkotiin ulkoiluttamaan vanhuksia tai tehdä Suomen Punaisen Ristin tai seurakunnan vapaaehtoistyötä.
Tai jos 64-vuotias on hyväkuntoinen ja terve, niin hän voisi hakea keikkatöitä, jotta saa aikansa paremmin kulumaan. Suomessa on vakava työvoimapula monella alalla. Monet eläkeläiset tekevät osa-aikaisesti töitä. Yhä useampi eläkeläinen käy töissä ansaitakseen rahaa pienen eläkkeensä oheen.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on lapsia, niin älä jätä niitä kahden äitisi kanssa. Jotkut saattavat sössöttää noita kuolemapuheita pienille lapsillekin. Se pistää pään vähän sekaisin jos joutuu paljon kuulemaan. Kokemuksesta tiedän.
Vierailija kirjoitti:
No se on ollut aina sinkku, ei halua miestä. Ei ole töissä.
Miksi ei saisi puhua kuolemasta? Enemmän se tuntuu 30v ikäisiä ahdistavan kuin sitä 64v ikäistä. Monelle kolmekymppiselle tulee yllätyksenä se, että vanhemmat kuolevat ja mielellään ns. saappaat jalassa, ei vuosia hoitolaitoksessa viruen. Ei se ole mitään valtapuhetta, se on normaalia keskustelua normaalista osasta elämää ihan samalla tavalla kuin juttelisi perhevapaista tai joogatunneista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi puhua kuolemasta? Enemmän se tuntuu 30v ikäisiä ahdistavan kuin sitä 64v ikäistä. Monelle kolmekymppiselle tulee yllätyksenä se, että vanhemmat kuolevat ja mielellään ns. saappaat jalassa, ei vuosia hoitolaitoksessa viruen. Ei se ole mitään valtapuhetta, se on normaalia keskustelua normaalista osasta elämää ihan samalla tavalla kuin juttelisi perhevapaista tai joogatunneista.
No ihmettelen, mitä äitini tarkoittaa, kun sanoo että ei halua elää 70 vuotiaaksi? Tarkoittaako, se että hautoo itsemurhaa ? Toivottavasti ei, en kyllä jotenkin usko sitä hänestä. Sitten kun taas esim vertaan hänen äitiinsä, minun mummooni, hän ei juuri koskaan puhunut tuollaisia. Lisäksi tunnen yhden 80 vuotiaan joka on iloinen kuin minä. Joten en tiedä onko äitini masentunut, vai yksinäinen, vai?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu! Lapsia ei saa missään nimessä jättää sekavan vanhuksen, isoäidin tai isoisän kanssa ilman, että olet itse paikalla valvomassa. Vanhan ihmisen kummalliset ja pelottavat kuolemapuheet voivat säikäyttää lapsen pahastikin.
Yhdenkään lapsen ei tule traumatisoitua siksi, että hänet on jätetty vanhan ja elämäänsä kyllästyneet ihmisen terapeutiksi!
Äitisi voisi hakea ikäistään seuraa ja vertaistukea eläkeläiskerhoista. Esimerkiksi eläkeläisjärjestöillä, pankeilla ja puolueilla on eläkeläisten kerhoja.
Myös harrastuksia voi hankkia, jos ikääntynyt istuu 24/7 kotona television ääressä.
Äitisi voisi mennä tekemään vapaaehtoistyötä. Hän voi mennä vaikkapa vanhainkotiin ulkoiluttamaan vanhuksia tai tehdä Suomen Punaisen Ristin tai seurakunnan vapaaehtoistyötä.
Tai jos 64-vuotias on hyväkuntoinen ja terve, niin hän voisi hakea keikkatöitä, jotta saa aikansa paremmin kulumaan. Suomessa on vakava työvoimapula monella alalla. Monet eläkeläiset tekevät osa-aikaisesti töitä. Yhä useampi eläkeläinen käy töissä ansaitakseen rahaa pienen eläkkeensä oheen.
Vierailija kirjoitti:
64v ikäisistä iso osa ei ole vielä edes päässyt työeläkkeelle!
Lisäksi on ihan yhtä normaalia puhua kuolemasta kuin puhua syntymästä. Toki kannattaa ottaa kuolemakortti esille, jos tupataan lapsenlapsia hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihmettelen, mitä äitini tarkoittaa, kun sanoo että ei halua elää 70 vuotiaaksi? Tarkoittaako, se että hautoo itsemurhaa ? Toivottavasti ei, en kyllä jotenkin usko sitä hänestä. Sitten kun taas esim vertaan hänen äitiinsä, minun mummooni, hän ei juuri koskaan puhunut tuollaisia. Lisäksi tunnen yhden 80 vuotiaan joka on iloinen kuin minä. Joten en tiedä onko äitini masentunut, vai yksinäinen, vai?
Äiti on ihan normaali, hän ei vain halua elää 70v ikään asti! Krempat ja vaivat ei kiinnosta.
Siinä iässä näitä miettii. Valitettavasti. Ainakin nuorille voi olla raskasta.
Olen tyytyväinen että omat vanhempani kertoivat mitä toivovat kun vanhenevat ja minne heidät haudataan. On älyttömän iso helpotus kun ei surun keskellä tarvitse pähkäillä näitä. Itsekin olen jälkikasvulle kertonut missä on mun loppusijoituspaikka ja millaiset lähtöbileet toivon.